AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #1 Skrevet 11. desember 2024 Jeg leste at dette kan man gjøre. Det har jeg aldri gjort. Har du? Anonymkode: 4d75c...1b6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #2 Skrevet 11. desember 2024 Det går rimelig automatisk du Anonymkode: 0d77d...c30 1 1
Million Skrevet 11. desember 2024 #3 Skrevet 11. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg leste at dette kan man gjøre. Det har jeg aldri gjort. Har du? Anonymkode: 4d75c...1b6 Ja, det har jeg gjort siden den gangen selvangivelsen (dagens skattemelding) var papirbasert og måtte føres med penn på papir Skatteetaten i dag derimot, mottar automatisk opplysninger fra banken din, om hva du har betalt i renter foregående år og hva saldoene dine var ved årsskiftet osv. De får altså vite hva du har betalt i renter, så sant dette er i en norsk offentlig bank, og de vil gi deg skattefradrag i samsvar med det du har krav på (det er 22% av betalte renter man får i fradrag). Dette har vært automatisk i en del år nå, så du har nok ikke gått glipp av noe. Jeg husker fremdeles tiden da man fikk alt på papir i posten av alt, og måtte sitte og manuelt regne ut og føre på selvangivelsen og sende inn pr post. Heldigvis er dagens skattemelding langt enklere og det meste går automatisk og over nett. Man må fremdeles sjekke og korrigere i blant, men mye enklere uansett. TILLEGG PS! Dersom du har et privat lån av privatperson men betaler renter og har det skriftlig, må du manuelt føre opp rentene du har betalt for å få de 22% i skattefradrag. Dette fordi privatpersoner ikke automatisk rapporterer gjeld og renter til skatteetaten som banker og finansinstitusjoner gjør. Endret 11. desember 2024 av Million 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå