Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_AK_*
Skrevet

Jeg skal flytte sammen med kjæresten gjennom siste året. Jeg er student, han godt etablert og med høy inntekt. Han forsørger to barn (som bor hos han), og bor forøvrig i et dyrt strøk. Huset er stort og har tilsvarende høy strømregning osv.

Jeg vil gjerne vite hva dere tenker om dette. Er det rettferdig at han og jeg deler alle boutgifter i to like deler (mens han betaler faste utgifter på eiendommen og lånet)?

Jeg er så i tvil her. Har ikke råd til allverdens, og jeg kan vel i grunnen ikke så mye for at jeg elsker en mann med annen levestandard enn meg selv. Jeg synes vel at det hadde vært riktigere å dele utgiftene i fire (antall personer) og så får pappaen stå for tre fjerdedeler av utgiftene på "deres" vegne.

Hva blir mest rettferdig?

Videoannonse
Annonse
Gjest penger
Skrevet

Dette er dere nødt til å bli enige om før dere flytter sammen, for økonomi er noe det er mest krangel om i et forhold.

Hvis du ikke skal kjøpe deg inn i huset hans så bør vel han betale lån og faste utgifter på eiendommen, men du må være med og dele utgifter som strøm og mat og telefon. Det blir ikke hyggelig hvis fordelingen blir for rigid heller, og dere må skrive opp hvor mye hver enkelt er hjemme for å kunne fordele strømregningen mest rettferdig og hvis dere må telle maten hver enkelt spiser for å kunne fordele matutgiftene mest rettferdig.

Du bor sikkert et sted nå også og hva slags utgifter har du der? Finn ut hvor mye du har anledning til å bidra med hver måned til felles utgifter, og så snakker dere sammen og finner ut om han synes det er greit. Du må sette av penger til eget forbruk også.

En samboeravtale er et must i ditt tilfelle.

Skrevet

Når man bor sammen får man lavere utgifter enn når man bor hver for seg.

Den gevinsten bør deles slik at begge kommer bedre ut.

Hvis du idag betaler f.eks. 3000 kroner i husleie kan du f.eks. betale 1500 kroner i måneden til ham.