Blått Skrevet 11. desember 2024 #1 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg driver og tar realfagene (fysikk og R-matte) for å komme meg inn på linjen på universitetet. Det som jeg nå oppdaget er at fra å komme inn i år så har poenggrensen økt betraktelig og jeg ligger plutselig 1,5 poeng under grensen for å komme inn på det jeg ønsker, selv med gode karakterer i realfagene. Jeg sitter da spekulerer i om jeg skal: 1) ta kjemi 1 og kjemi 2 ved siden av, som er sånn halvveis relevant til studiet. 2) ta opp historie og samfunnsfag. Jeg har 3 i historie og 3 i samfunnsfag så en god karakter her vil dra opp snittet betraktelig. Jeg lurte på om noen har noen innspill. Jeg tar gjerne mot alle gode råd Det er veldig lenge siden jeg gikk på vgs og jeg kjenner jeg blir veldig usikker på hva som er lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #2 Del Skrevet 11. desember 2024 Du vet jo ikke enda hva poenggrensene blir. Men ja, å ta opp de to fagene og få 6 vil nok gjøre susen mest Anonymkode: 659c0...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 11. desember 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vet jo ikke enda hva poenggrensene blir. Men ja, å ta opp de to fagene og få 6 vil nok gjøre susen mest Anonymkode: 659c0...4bd Ja jeg vet, men jeg tenker litt å være på den sikre siden 🙈 Jeg har ikke lyst til å gamble på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #4 Del Skrevet 11. desember 2024 Tror du ikke at du klarer å jobbe deg fra en 3’er til now bedre i begge fag da? Skal mye til for at du får noe dårligere? Hadde tatt opp de to fagene Anonymkode: 3aa04...418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5 Del Skrevet 11. desember 2024 Sett opp et Excel-ark med fagene og karakterene og lek deg med tallene. Da ser du fort hva som lønner seg. Husk tilleggspoeng. Når det er sagt så er hvertfall samfunnsfag et enkelt fag å få bedre karakterer i. Anonymkode: dde22...8e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #6 Del Skrevet 11. desember 2024 Samfunnsfag og historie klarer du 6er. I hvert fall samfunnsfag, mye sunn fornuft og allmennkunnskap. Tok meg 2 uker å lese på. Historie la jeg inn vesentlig mye mer innsats da. Kjemi 1 kan du sikkert klare god karakter på, men kjemi 2 har jeg hørt er vanskelig å få toppkarakter. Anonymkode: b0ebd...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #7 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg leste meg opp i nyere historie på en helg, og fikk sterk 5er. Ikke undervisning, ren privatist. Generell interesse da. Jeg tror du vil klare bedre i både historie og samfunnsfag. 😊 Anonymkode: 5c200...3b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #8 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg ville regnet konkret hva det vil utgjøre på snittet ditt med kjemi vs ta opp historie og/eller samfunnsfag. Uansett ville min førstepri vært å ta opp samfunnsfag, der kan ganske lite lesing gi store forbedringer. Historie er nok betydelig mer jobb. Kjemi 2 er det ikke enkelt å gjøre det bra i, men jeg ville i alle fall sterkt vurdert Kjemi 1. Lag et regneark og sett inn ulike karakterer og fag og se hvordan du kommer ut. Anonymkode: de318...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 12. desember 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 12. desember 2024 (endret) Jeg ble fortalt et annet sted, at dersom du har 60 studiepoeng, så vil jeg få 2 tilleggspoeng. Det var jeg faktisk ikke klar over, og jeg trenger da bare 10 studiepoeng til for å få de 2 poengene Men jeg setter utrolig pris på alle innspillene her og at dere tok dere tid! Med alle tilbakemeldingene og det som ble sagt her så har jeg bestemt meg for å uansett ta opp samfunnsfag. Også ser jeg litt på historie nå, om jeg skal ta det opp. Jeg har uansett tid til det, så satse på og gjøre en innsats for å komme inn på den linjen jeg vil. Snittet har gått opp hvert eneste år og risikoen er vel at det går litt opp igjen.. (Grunnen til de dårlige karakterene her, er at jeg dopet meg en del på videregående og var ikke motivert for å gjøre en innsats i noen fag. Det har heldigvis endret seg..) Uansett, igjen, tusen takk for alle innspill ❤️ Endret 12. desember 2024 av Blått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå