Gå til innhold

Jeg snakker fort, mumler, stammer og stotrer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker veldig fort, mumler og "sluker ordene" når jeg prater. Dette er noe jeg alltid har gjort, men jeg har aldri fått noe hjelp for det. Jeg har kort tungebånd, og klarer derfor heller ikke å si R ordentlig, selvom det ikke er så merkbart i det daglige.

Når jeg blir stresset og nervøs(f.eks om jeg skal snakke om noe som er vanskelig med folk), så begynner jeg å stamme og stotre. Ordene kan stokke seg, og det kommer bare babbel og lyder ut.

Jeg jobber med barn, og merker dette veldig når jeg skal gi beskjeder til barnegruppa, eller fortelle foreldre om deres barn har gjort noe som ikke er greit. Foreldre og ansatte med utenlandsk bakgrunn sliter veldig med å forstå hva jeg sier.

Er det noen som har liknende erfaringer? Hva gjorde dere for å bli bedre på disse tingene? Føler at folk "ler" av meg, og ikke tar meg seriøst når jeg fremstår slik.

Anonymkode: a67a4...677

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PurpleTuliip skrev (2 timer siden):

Det kan nok forbedres veldig om du får deg noen timer hos en logoped. 

Kan man få det som voksen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

Er det ikke veldig lett å fikse på kort tungebånd a ?

Jeg vet ikke. Det ble ikke gjort noe med det da jeg var liten, og som voksen har jeg ikke tenkt så mye over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan man få det som voksen da?

Selvfølgelig kan man det. Har en bekjent som ikke tok tak i lespingen sin før godt uti voksen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tungebåndet har nok mest sannsynlig ikke noe med taleflyten din å gjøre. Kan høres ut som du har stamming eller løpsk tale (eller en kombinasjon). Jeg ville tatt kontakt med logoped. Eller gått til fastlege og fått henvisning til logoped. Jogopeder arbeider med mennesker i alle aldre.

Anonymkode: 66acc...814

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg snakker veldig fort, mumler og "sluker ordene" når jeg prater. Dette er noe jeg alltid har gjort, men jeg har aldri fått noe hjelp for det. Jeg har kort tungebånd, og klarer derfor heller ikke å si R ordentlig, selvom det ikke er så merkbart i det daglige.

Når jeg blir stresset og nervøs(f.eks om jeg skal snakke om noe som er vanskelig med folk), så begynner jeg å stamme og stotre. Ordene kan stokke seg, og det kommer bare babbel og lyder ut.

Jeg jobber med barn, og merker dette veldig når jeg skal gi beskjeder til barnegruppa, eller fortelle foreldre om deres barn har gjort noe som ikke er greit. Foreldre og ansatte med utenlandsk bakgrunn sliter veldig med å forstå hva jeg sier.

Er det noen som har liknende erfaringer? Hva gjorde dere for å bli bedre på disse tingene? Føler at folk "ler" av meg, og ikke tar meg seriøst når jeg fremstår slik.

Da jeg leste dette lurte jeg veldig på om det var meg selv som hadde skrevet det.

Det er så likt meg at det er skremmende! 

Jeg har det på samme måte, og det å snakke gjør ting vanskelig. Mest fordi språk er en så viktig del av våres liv. Og når det da stokker seg, man snakker fort og sluker ordene ( den er ganske klar hos meg. Jeg pleier å tulle med at jeg er økonomisk og tenker på tid med språket. Tiden hvor andre får inn ti ord får jeg inn 14!).

Det er selvsagt vansker, mest får jeg dem fra voksne. Mange dømmer meg dessverre som dum. Fordi jeg ikke kan uttrykke meg godt nok muntlig. Folk prøver å rette på meg, eller forsøke å 'hjelpe til' ved å komme med forslag til hva resten av setningen jeg forsøker å si. Gi meg litt tid, jeg vil klare å fullføre!

Jeg jobber også med barn.  Jeg har en følelse av at de fleste barn egentlig ikke har noen problemer med det. Så langt av 15 år + m karriere med å jobbe med barn kan jeg ikke huske at noen barn har kommentert det. Dessverre har andre ansatte kommet med kommentarer. Den mest sårende var nok da ei jeg jobbet med sa :'Herregud, kan du ikke engang snakke ordentlig?' Den kommentaren sitter fremdeles i.

Jeg har egentlig ikke opplevd negative reaksjoner fra noen foreldre. De fleste ser ut til å forstå og ta seg tid.

Anonymkode: 09588...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...