AnonymBruker Skrevet i går, 13:07 #1 Del Skrevet i går, 13:07 Hvilken anbefaler dere mot rynker? Fint om noen også kan nevne produkter og kremer som jeg kan kjøpe. Anonymkode: 7bb88...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:10 #2 Del Skrevet i går, 13:10 Har du brukt retinol før? Anonymkode: a6ec5...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet i går, 14:21 #3 Del Skrevet i går, 14:21 Som AB over her påpeker - retinol. Det er det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt mot rynker. Retinol kan til en viss grad redusere eksisterende og begynnende rynker, og i tillegg forebygge rynker. Det er også viktig å tilføre huden tilstrekkelig med fukt, både fordi huden trenger fukt for å opprettholde hudbarrieren, hudens egen beskyttelse, og fordi en tilstrekkelig fuktet hud ser mye glattere, friskere og yngre ut. Bruk av retinol medfører ofte at huden får økt behov for fukt. Solkrem med høy faktor er faktisk det aller viktigste du gjør for å forhindre for tidlig hudaldring, og mange velger derfor å bruke det året rundt. På denne årstiden er det etter min mening ikke nødvendig med solkrem dersom man bor i Nord-Norge eller lenger nord, da det ikke er noen UV-stråling å snakke om fordi sola står så lavt at det mange steder ikke er fullt dagslys en gang. Når du bruker solkrem - og sminke - trenger du også en effektiv, men mild rens som fjerner rester av solkrem og sminke uten å tørke ut huden. Vann er ikke tilstrekkelig, og såpe bør ikke brukes i ansiktet. Når du starter med retinol, er det viktig å starte med en lav konsentrasjon på 0,2-0,3% et par kvelder i uka, og så øke gradvis til flere kvelder og sterkere konsentrasjon. Det høres kanskje lite ut, men den sterkeste tillatte konsentrasjonen av retinol som foreløpig er lov til å selge, er på 1%, og høyest tillatte konsentrasjon i medisinsk behandlig er 2%. Høyere konsentrasjoner er svært skadelige for huden. Slik jeg har forstått, skal imidlertid høyest tillatte konsentrasjon i hudpleieprodukter solgt over disk reduseres til 0,3% over en periode på 3 år. Det var en liten digresjon. Et bra retinolprodukt å starte med, er f.eks. The Ordinary Retinol 0,2% in Squalane. The Inkey List har kun ett retinolprodukt med 1% styrke. Om du har litt sensitiv hud, er TO Granactive Retinoid i 2% eller 5% konsentrasjon. Granactive Retinoid er ikke retinol, men en annen type retinoid som er mye mildere og derfor effektiv i høyere konsentrasjoner enn retinol. The Inkey List er mye bedre på fukt enn TO, så her kan du velge den fuktighetskremen som passer best til din hudtype. En god fuktighetskrem for moden og litt tørr hud, er The Inkey List Bio-Active Ceramide Repairing and Plumping Moisturizer. Deres Peptide Moisturizer er også bra. The Inkey List Polyglutamic Acid Dewy Sunscreen har SPF 30, og kan fint brukes nå og utover til mars/april. Mange liker denne solkremen fordi den er lett, ikke klissete og fungerer bra under sminke. Fra april/mai og utover bør du øke til faktor 50. Når det gjelder rens, har både TO og The Inkey List flere å velge mellom, så det kommer an på hudtype og preferanser. Har du fet eller kombinert hud, kan du velge en skummende (foaming) rens, har du en mer tørr hudtype, er det bedre med en fuktighetsgivende rensemelk/lotion. Olje/dobbeltrens kan brukes av alle hudtyper. Håper dette kan være til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:27 #4 Del Skrevet i går, 14:27 The Ordinary is owned by Estee Lauder, who's ownership, especially Ronald Lauder, has extremist zionist views and financially and politically supports Israeli occupation of Palestinian land. Anonymkode: 77791...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:36 #5 Del Skrevet i går, 14:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du brukt retinol før? Anonymkode: a6ec5...4f6 Ja Anonymkode: 7bb88...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:42 #6 Del Skrevet i går, 14:42 Roci skrev (18 minutter siden): Som AB over her påpeker - retinol. Det er det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt mot rynker. Retinol kan til en viss grad redusere eksisterende og begynnende rynker, og i tillegg forebygge rynker. Det er også viktig å tilføre huden tilstrekkelig med fukt, både fordi huden trenger fukt for å opprettholde hudbarrieren, hudens egen beskyttelse, og fordi en tilstrekkelig fuktet hud ser mye glattere, friskere og yngre ut. Bruk av retinol medfører ofte at huden får økt behov for fukt. Solkrem med høy faktor er faktisk det aller viktigste du gjør for å forhindre for tidlig hudaldring, og mange velger derfor å bruke det året rundt. På denne årstiden er det etter min mening ikke nødvendig med solkrem dersom man bor i Nord-Norge eller lenger nord, da det ikke er noen UV-stråling å snakke om fordi sola står så lavt at det mange steder ikke er fullt dagslys en gang. Når du bruker solkrem - og sminke - trenger du også en effektiv, men mild rens som fjerner rester av solkrem og sminke uten å tørke ut huden. Vann er ikke tilstrekkelig, og såpe bør ikke brukes i ansiktet. Når du starter med retinol, er det viktig å starte med en lav konsentrasjon på 0,2-0,3% et par kvelder i uka, og så øke gradvis til flere kvelder og sterkere konsentrasjon. Det høres kanskje lite ut, men den sterkeste tillatte konsentrasjonen av retinol som foreløpig er lov til å selge, er på 1%, og høyest tillatte konsentrasjon i medisinsk behandlig er 2%. Høyere konsentrasjoner er svært skadelige for huden. Slik jeg har forstått, skal imidlertid høyest tillatte konsentrasjon i hudpleieprodukter solgt over disk reduseres til 0,3% over en periode på 3 år. Det var en liten digresjon. Et bra retinolprodukt å starte med, er f.eks. The Ordinary Retinol 0,2% in Squalane. The Inkey List har kun ett retinolprodukt med 1% styrke. Om du har litt sensitiv hud, er TO Granactive Retinoid i 2% eller 5% konsentrasjon. Granactive Retinoid er ikke retinol, men en annen type retinoid som er mye mildere og derfor effektiv i høyere konsentrasjoner enn retinol. The Inkey List er mye bedre på fukt enn TO, så her kan du velge den fuktighetskremen som passer best til din hudtype. En god fuktighetskrem for moden og litt tørr hud, er The Inkey List Bio-Active Ceramide Repairing and Plumping Moisturizer. Deres Peptide Moisturizer er også bra. The Inkey List Polyglutamic Acid Dewy Sunscreen har SPF 30, og kan fint brukes nå og utover til mars/april. Mange liker denne solkremen fordi den er lett, ikke klissete og fungerer bra under sminke. Fra april/mai og utover bør du øke til faktor 50. Når det gjelder rens, har både TO og The Inkey List flere å velge mellom, så det kommer an på hudtype og preferanser. Har du fet eller kombinert hud, kan du velge en skummende (foaming) rens, har du en mer tørr hudtype, er det bedre med en fuktighetsgivende rensemelk/lotion. Olje/dobbeltrens kan brukes av alle hudtyper. Håper dette kan være til hjelp Tusen takk for grundig forklaring🌸 jeg har brukt retinol serum og petite krem til the inkey list. Samt hyaloronic og q10 serum. Jeg må imidlertid kjøpe nye og lurer derfor om jeg burde forsette med samme eller gå for ny merke? Har du generelt annet merke å anbefale? Bruker og c vitamin serum fra cosrx. Anonymkode: 7bb88...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet i går, 14:58 #7 Del Skrevet i går, 14:58 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen takk for grundig forklaring🌸 jeg har brukt retinol serum og petite krem til the inkey list. Samt hyaloronic og q10 serum. Jeg må imidlertid kjøpe nye og lurer derfor om jeg burde forsette med samme eller gå for ny merke? Har du generelt annet merke å anbefale? Bruker og c vitamin serum fra cosrx. Anonymkode: 7bb88...1bb Hvis krem og serum funker for deg, så er det ingen grunn til å endre, tenker jeg😊 Hvilken styrke retinol har du brukt så langt, og hvor ofte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:11 #8 Del Skrevet i går, 15:11 Roci skrev (12 minutter siden): Hvis krem og serum funker for deg, så er det ingen grunn til å endre, tenker jeg😊 Hvilken styrke retinol har du brukt så langt, og hvor ofte? Bruker den sterkeste fra the inkey list og bruker hver kveld. Merker bare ikke forskjell på huden fra før jeg startet med den seien. Har brukt dette nå i snart 2 år. Anonymkode: 7bb88...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:50 #9 Del Skrevet i går, 20:50 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bruker den sterkeste fra the inkey list og bruker hver kveld. Merker bare ikke forskjell på huden fra før jeg startet med den seien. Har brukt dette nå i snart 2 år. Anonymkode: 7bb88...1bb Så 1%? Jeg brukte den, så gikk jeg over til the ordinary retinal 0,2% som er sterkere enn 1% retinol, og den overgangen gikk veldig fint. Anonymkode: a6ec5...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:22 #10 Del Skrevet i går, 21:22 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så 1%? Jeg brukte den, så gikk jeg over til the ordinary retinal 0,2% som er sterkere enn 1% retinol, og den overgangen gikk veldig fint. Anonymkode: a6ec5...4f6 Ok, bruker du retinol serum på halsen og? Anonymkode: 7bb88...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:26 #11 Del Skrevet i går, 21:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, bruker du retinol serum på halsen og? Anonymkode: 7bb88...1bb Av og til, den eneste grunnen til at jeg ikke bruker det ofte er at det blir klissete 😅 Anonymkode: a6ec5...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så 1%? Jeg brukte den, så gikk jeg over til the ordinary retinal 0,2% som er sterkere enn 1% retinol, og den overgangen gikk veldig fint. Anonymkode: a6ec5...4f6 Merker du mere effekt av retinalen? Anonymkode: 6b2c4...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå