Kullsyrevann Skrevet 27. desember 2024 #21 Del Skrevet 27. desember 2024 Du må rett og slett bare vente til det kommer klare retningslinjer for dette. Og gjøre det beste du kan med det du har. Det er såpass ferskt at de fortsatt sliter med å finne en løsning. Har dere ikke fått opplæring eller kurs? Gir dere ikke barna veiledning i etisk og nyttig bruk av det? Kildekritikk burde bli et eget fag, istedenfor at man slåss mot de teknologiske fremskrittene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #22 Del Skrevet 27. desember 2024 Hotwife skrev (På 15.12.2024 den 2.27): Jeg tror at når det gjelder prøver/eksamener, så må vi tilbake til klasserom, penn og papir. Er egentlig optimistisk til ai, den effektiviserer mange oppgaver og er en god sparringspartner og vil videreutvikle samfunnet fremover. Men enten så må læringskravene endres, eller så må prøvetakingen endres. Er målet å levere en god oppgave eller er målet å huske datoer, årstall, navn, tekster og hendelser? Det krever jo en del arbeid å sette seg inn i en problemløsning for å "mate" ai med også. Jeg er språk-/skrivelærer, så i mine fag handler det ikke først og fremst om å huske detaljer. Elevene mine skal uttrykke refleksjon skriftlig, strukturere argumentasjon, bruke kilder for å støtte argumentasjonen, trekke linjer. Øve seg på å se sammenhenger mellom forskning og fiksjon, for eksempel og klare å formulere det de ser med ord (norsk eller engelsk). De går studiespesialiserende, så målet er å forberede dem til høyere studier. Faktakunnskap er viktig, men det er ikke et mål i seg selv, og de blir ikke testet i det. Målet er at de skal bruke og utvikle sin egen hjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 27. desember 2024 Tått skrev (På 15.12.2024 den 2.53): Du er inne på noe... Samfunnet trenger mennesker som evner se helheten..som kjenner historien vår, ser sammenhenger og klarer se veien videre.. Det her er en kjempeutfordring fordi vanlige ungdommer har null interresse for f.eks historie...de fleste er heller ikke intelligente nok til å ha noe å bidra med når A.I. og robotiseringen kommer for fullt.. Så hvem skal styre utviklingen og skape framdrift i det postindustrielle samfunnet der de aller fleste ikke vil ha tradisjonelle jobber.. og skole for de fleste vil være meningsløst siden de likevel aldri vil nå opp til et nivå der de ikke blir utkonkurrert av roboter..? Du har noen gode poeng her. Det skal bli spennende å se hvordan verden utvikler seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 27. desember 2024 #24 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg jobber innen universitetssektoren, hos oss slutter vi helt med skriftlige hjemmeksamener (unntaket er bachelor og masteroppgaver, men her må vi også tenke på hva vi skal gjøre videre). KI har blitt kjempebra bare på det siste halvåret, noe som gjør det svært vanskelig å skille hva som er generert av KI og hva som ikke er det. Er i mange tilfeller umulig. Og værre blir det , dette er jo modeller som lærer og utvikler seg. Muntlige, praktiske og skoleeksamener er løsningen for oss akkurat nå, men dette er en problemstilling vi arbeider aktivit med i hele systemet for å finne gode løsninger for framtiden. Vil jo tro man allerede nå kan lage en masteroppgave med metode, "datainnsamling" , dataanalyser og hele pakka ved hjelp av f.eks GPT om man kjøper full versjon. Et av paradoksene som oppstår hos oss nå er at vi plutselig har rommangel, fordi mye skulle kunne gjøres hjemme via digitale rom sist vi bygde ut 😎 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 27. desember 2024 markpe skrev (På 15.12.2024 den 3.19): Bare la dem holde på og gi alle toppkarakter. Det vil bare gå utover dem selv, når det ikke finnes måter for universiteter og arbeidsgivere å skille på kandidater. Det betyr at vitnemålene deres blir verdiløse. Mens de med vitnemål fra før KI kan bruke dem til å bevise sin kompetanse, kan ikke den nye generasjonen bruke sine vitnemål til annet enn å tørke seg bak. Og de kan skylde seg selv. Mine elever sikter ikke mot toppkarakterer - målet deres er å slippe å gjøre jobben selv. Derfor havner i beste fall deres ai-tekster midt på treet karaktermessig. De kunne gjort det mye bedre hvis de jobbet litt videre med ai-teksten og sørget for at den svarte på oppgaven. Å levere en middels dårlig ai-generert tekst er imidlertid en genial strategi for den late, for mange lærere kan ikke tro at så dårlige tekster er jukse-tekster. Dermed blir de ikke tatt. Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå når folk med jukse-vitnemål kommer seg inn på studier. Kanskje fortsetter de bare jukset der, fortsatt uten å bli tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #26 Del Skrevet 27. desember 2024 Imsdalen skrev (På 16.12.2024 den 8.06): KI er kommet for å bli, så løsningen må vel bli å tenke nytt og inkludere KI i læreplanen. Helt sikkert Men det hjelper meg lite her hvor jeg skal jobbe og sette karakter ut ifra Kunnskapsløftet2020. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #27 Del Skrevet 27. desember 2024 Eluidcvild skrev (På 25.12.2024 den 1.47): Siden jeg går på vg3 kan jeg fortelle deg at dette er lett overkommelig. Det er bare å ta bilde på mobilen og gå på en bilde til tekst generator. Boom de skriver ut teksten og jeg kopierer det inn på ki. Ellers kan man skrive for hånd ettersom hvor god tid man har. Elever er mye smartere enn du tror og det er bedre å ha skriftlige vurderinger på skolen. Der du kan skru av nettet slik at de ikke har tilgang og samtidig se skjermen deres. Du kan også ha fysiske vurderinger. Takk for litt innside-informasjon! Vurderingen jeg snakket om i innlegget her var på skolen, men elevene hadde ikke låst skjerm. Dessverre er ikke låst skjerm lov å bruke når en elev har dysleksi, for da mister de tilgang til hjelpemidler. Jeg kan snu dem med skjermen mot meg, men er redd jeg skal være uoppmerksom et øyeblikk, og så har noen jukset likevel. Lurer også på i hvor stor grad det er min jobb å være vaktbikkje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #28 Del Skrevet 27. desember 2024 Celaena Sardothien skrev (9 timer siden): Jeg tar generell studiekompetanse på nettskole nå og de har løst dette veldig fint. Vi skal bruke gpt, men vi må forklare hva som er bra og hva som er mindre bra med svaret den gir og ikke minst begrunne hvorfor. KI har kommet for å bli, og da har du muligheten til å lære de kritisk tenking i samme slengen. Ja, det er jo veldig fint å bruke KI på den måten. Men hvordan kontrollerer skolen at dere ikke «misbruker» KIen, da? Er alle de skriftlige oppgavene deres kommentar-til-KI-oppgaver? Skriver dere ikke andre typer tekster? Hvilke fag tar du? Mange spørsmål fra meg 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #29 Del Skrevet 27. desember 2024 medlem555 skrev (9 timer siden): Jeg bruker dugga på alle skriftlige vurderinger og kan virkelig anbefale den! Det er litt morsomt å se hvor triste og oppgitte elevene blir når jeg sier at prøven blir på dugga Den ser interessant ut! Skal sjekke ut om jeg har mulighet til å bruke den på min jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #30 Del Skrevet 27. desember 2024 saram skrev (3 timer siden): Eg synest det er rart at kvar enkelt lærar/skule må handtere KI-problemet aleine. Dette burde Udir, med sine mange byråkratar, hatt tydelege retningslinjer for. Det ville også sikra lik handtering, noko som er ein fordel for elevane. Og KI burde ikkje ha kome som julekvelden på kjerringa på utdanningsbyråkratiet, for i språkundervisninga har det vore eit problem lenge før ChatGPT. Jeg er enig. Såvidt jeg forstår, har Udir sendt problemet videre til fylkeskommunen fordi KI-problemet endrer seg så fort at de ikke kan ta stilling til det ennå. Min fylkeskommune har gjort en gjeng KI-assistenter tilgjengelige for de ansatte. Og så har de sendt problemene rundt vurdering videre til oss lærere. Hver skoles fagmiljø skal finne frem til en egen måte å takle det på. På min jobb tror ikke de fleste lærerne at elevene jukser, så jeg møter noe motstand når jeg tar opp problemet. Det er ikke et veldig fruktbart siskusjonsklima der. Derfor føler jeg at jeg blir stående ganske alene og at det er min skyld når elevene er så frekke at de sitter og jukser rett foran meg. For å bruke KI når oppgaven ikke tillater en å gjøre det, det er juks. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 27. desember 2024 Forfatter #31 Del Skrevet 27. desember 2024 Helikopter skrev (Akkurat nå): Jeg er enig. Såvidt jeg forstår, har Udir sendt problemet videre til fylkeskommunen fordi KI-problemet endrer seg så fort at de ikke kan ta stilling til det ennå. Min fylkeskommune har gjort en gjeng KI-assistenter tilgjengelige for de ansatte. Og så har de sendt problemene rundt vurdering videre til oss lærere. Hver skoles fagmiljø skal finne frem til en egen måte å takle det på. På min jobb tror ikke de fleste lærerne at elevene jukser, så jeg møter noe motstand når jeg tar opp problemet. Det er ikke et veldig fruktbart siskusjonsklima der. Derfor føler jeg at jeg blir stående ganske alene og at det er min skyld når elevene er så frekke at de sitter og jukser rett foran meg. For å bruke KI når oppgaven ikke tillater en å gjøre det, det er juks. Beklager autokorrektur - mente diskusjonsklima. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celaena Sardothien Skrevet 28. desember 2024 #32 Del Skrevet 28. desember 2024 Helikopter skrev (8 timer siden): Ja, det er jo veldig fint å bruke KI på den måten. Men hvordan kontrollerer skolen at dere ikke «misbruker» KIen, da? Er alle de skriftlige oppgavene deres kommentar-til-KI-oppgaver? Skriver dere ikke andre typer tekster? Hvilke fag tar du? Mange spørsmål fra meg 😄 Norsk, historie, matte og naturfag. Nei vi skriver mange typer tekster. Jeg er nok for gammel for å gidde å jukse. Det er jo eksamensforberedende oppgaver og vi har jo ikke gpt tilgjengelig til eksamen. Ki har kommet for å bli. Jo mer elevene får lov til og lære å bruke det, jo mindre vil de oppfatte at det er juks eller snarveier. Nå er ikke jeg lærer, men jeg driver med veiledning av lærlinger. Det viktigste man innehar i denne rollen og din er evnen til å forstå ungdommens behov. Forstå hvordan de tenker for å få de til å reflektere og havne på rett tankegang. Litt lettere for meg kanskje som bare har 4-8 hvert år. KI er ikke god nok til å skrive supre oppgaver. Den bruker ikke sitater eller eksempler. Skal være lett å gi ungdommen en pekepinn på hvordan KI skal brukes og når det ikke skal brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrivatiserAlt Skrevet 1. januar #33 Del Skrevet 1. januar (endret) At ungene gjør karaktersystemet vanskeligere pga KI, er det minste problemet med KI. Karaktervurderinger er bare statens billige måte og sørge for sorteringer til høyere utdanning når staten betaler for utdanningen. Et problem forsterket av samordna opptak - det var for kostnadskrevende og logistisk utfordrende at alle søkte på alle steder og holdt flere studieplasser. Bli kvitt statlig høyere utdanning, og en har ikke noe problem lengre. Hverken SAT, MCAT eller USMLE har et problem med KI. Staten norge og lærerinner har. Vårt system er håpløst, ikke KI. Vi tvinger elever til å bli brennemerket med karaktervurderinger, og vi påfører dem psykisk sykdom, fordi ekstern motivasjon er eneste måten til å få dem til å følge undervisning i fag, som vi har, dels fordi vi er nødt til å sysselsette kvinnelige lærere fra humaniora. Endret 1. januar av PrivatiserAlt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrivatiserAlt Skrevet 1. januar #34 Del Skrevet 1. januar (endret) ... Endret 1. januar av PrivatiserAlt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 1. januar Forfatter #35 Del Skrevet 1. januar PrivatiserAlt skrev (4 timer siden): At ungene gjør karaktersystemet vanskeligere pga KI, er det minste problemet med KI. Karaktervurderinger er bare statens billige måte og sørge for sorteringer til høyere utdanning når staten betaler for utdanningen. Et problem forsterket av samordna opptak - det var for kostnadskrevende og logistisk utfordrende at alle søkte på alle steder og holdt flere studieplasser. Bli kvitt statlig høyere utdanning, og en har ikke noe problem lengre. Hverken SAT, MCAT eller USMLE har et problem med KI. Staten norge og lærerinner har. Vårt system er håpløst, ikke KI. Vi tvinger elever til å bli brennemerket med karaktervurderinger, og vi påfører dem psykisk sykdom, fordi ekstern motivasjon er eneste måten til å få dem til å følge undervisning i fag, som vi har, dels fordi vi er nødt til å sysselsette kvinnelige lærere fra humaniora. Ja, det er åpenbart kvinner som er problemet her. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 3. januar #36 Del Skrevet 3. januar Lawyer skrev (På 15.12.2024 den 2.37): Hvorfor ikke heller følge med i tiden og lære de å bruke KI isteden? I dagens samfunn kan alt sjekkes på nett på sekunder. Den norske skolen er tung grodd og utdatert på mange områder. Har selv et barn på vgs. virker som mange lærere er ute etter å ta elevene istedenfor å inspirere og få de nysgjerrige. I faga mine vurderer eg tekstforståing, refleksjon og resonnering. Dette er ferdigheitar, og KI kan ikkje lære deg det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyer Skrevet 3. januar #37 Del Skrevet 3. januar Mandagsunge skrev (25 minutter siden): I faga mine vurderer eg tekstforståing, refleksjon og resonnering. Dette er ferdigheitar, og KI kan ikkje lære deg det. Da er dette i fag for spesielt interesserte. Norsk tipper jeg ? Synd det fortsatt er obligatorisk fag på vgs på yrkesfag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 3. januar #38 Del Skrevet 3. januar Lawyer skrev (3 minutter siden): Da er dette i fag for spesielt interesserte. Norsk tipper jeg ? Synd det fortsatt er obligatorisk fag på vgs på yrkesfag. Du gjettar riktig, og så skal det vere sagt at norsk på YF er eit heilt anna kapittel enn norsk på SF - blant anna i langt større grad eit reiskapsfag. Men dei kjem ikkje unna kjeldekritikk og retorikk og tekstanalyse (nesten alltid reklame, i eigen erfaring). I ei perfekt verd skal også varmepumpemontørar og apotekteknikarar og landskapsgartnarar kunne gjennomskue falske nyheiter, bullshit frå politikarar, og villeiande markandsføring. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 3. januar #39 Del Skrevet 3. januar Celaena Sardothien skrev (På 27.12.2024 den 12.43): Jeg tar generell studiekompetanse på nettskole nå og de har løst dette veldig fint. Vi skal bruke gpt, men vi må forklare hva som er bra og hva som er mindre bra med svaret den gir og ikke minst begrunne hvorfor. KI har kommet for å bli, og da har du muligheten til å lære de kritisk tenking i samme slengen. Det her er så naivt. Chatgpt svarer kjempefint på sånne oppgaver helt selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyer Skrevet 3. januar #40 Del Skrevet 3. januar Mandagsunge skrev (58 minutter siden): Du gjettar riktig, og så skal det vere sagt at norsk på YF er eit heilt anna kapittel enn norsk på SF - blant anna i langt større grad eit reiskapsfag. Men dei kjem ikkje unna kjeldekritikk og retorikk og tekstanalyse (nesten alltid reklame, i eigen erfaring). I ei perfekt verd skal også varmepumpemontørar og apotekteknikarar og landskapsgartnarar kunne gjennomskue falske nyheiter, bullshit frå politikarar, og villeiande markandsføring. Det lærer de på grunnskolen😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå