Gå til innhold

Vgs-elever som jukser med KI

Helikopter

Anbefalte innlegg

Jeg underviser på VG3 og har elever som uten å blunke jukser med KI på skriftlige vurderinger.

Det er et fag hvor de skal bruke hodet og diskutere, men så unngår de all form for hjernetrim. Det betyr at de ikke lærer det de skal.

Jeg gjør det jeg kan for å stoppe juks, men det finnes nok av smutthull. Det er veldig tungt å stå i diskusjonen med elevene og skulle bevise at de har jukset. Jeg har egentlig et godt forhold til disse elevene, men de er visst skruppelløse likevel.

Jeg blir demotivert og får lyst til å jobbe med noe helt annet. Det var ikke kampen mot KI jeg utdannet meg til.

Et sukk, bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg andre vurderingsformer enn skriftlige innleveringer. Det fungerer ikke lenger, rett og slett. Skal de ha det, må det kombineres med noe muntlig, at de for eksempel skal forsvare oppgaven sin. 

Logikkstikkmessig er det dog et helvete og tar tid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Velg andre vurderingsformer enn skriftlige innleveringer. Det fungerer ikke lenger, rett og slett. Skal de ha det, må det kombineres med noe muntlig, at de for eksempel skal forsvare oppgaven sin. 

Logikkstikkmessig er det dog et helvete og tar tid.

Ja, å teste dem i hva de har skrevet kan jo funke. Men det er litt av en konsentrasjonsoppgave for meg. Må jo ta dem på noe konkret, men det er lett å snakke generelt om noe man husker sånn cirka. Mine elever er i hvert fall gode på den der generelle bullshit-stilen. 

Dette faget har muntlig og skriftlig karakter, så jeg må ha skriftlige vurderinger. Det blir rett og slett skriving på papir i andre termin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tilogmed politikerne som sitter og bestemmer ting i dette landet jukser seg til toppen, så gjør selvsagt barn og unge det!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bare prøve å forhindre det mest mulig.

Her deler vi ut oppgaven fysisk på ark, legges ikke ut på ITS før etter innleveringsfristen. Også pleier jeg å gjøre det tosidig med formelle krav på den ene siden og oppgaveteksten på den andre. Elevene kan ta bilde og lime inn i GPT, men ofte nekter den to bilder og dermed blir det vanskeligere å chatte alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abley skrev (1 minutt siden):

Anbefaler å bare prøve å forhindre det mest mulig.

Her deler vi ut oppgaven fysisk på ark, legges ikke ut på ITS før etter innleveringsfristen. Også pleier jeg å gjøre det tosidig med formelle krav på den ene siden og oppgaveteksten på den andre. Elevene kan ta bilde og lime inn i GPT, men ofte nekter den to bilder og dermed blir det vanskeligere å chatte alt.

Jeg gjorde det ganske komplisert med mange forskjellige sitater som de måtte lese på forskjellige ark, og det har heldigvis gjort jobben verre for KI-en. Føles som jeg er med i en iq-konkurranse når jeg skal ha vurdering nå. Hvem er smartest - jeg eller elev/KI? (Åpenbart KI-en😒.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...