Gå til innhold

Vgs-elever som jukser med KI

Helikopter

Anbefalte innlegg

Jeg underviser på VG3 og har elever som uten å blunke jukser med KI på skriftlige vurderinger.

Det er et fag hvor de skal bruke hodet og diskutere, men så unngår de all form for hjernetrim. Det betyr at de ikke lærer det de skal.

Jeg gjør det jeg kan for å stoppe juks, men det finnes nok av smutthull. Det er veldig tungt å stå i diskusjonen med elevene og skulle bevise at de har jukset. Jeg har egentlig et godt forhold til disse elevene, men de er visst skruppelløse likevel.

Jeg blir demotivert og får lyst til å jobbe med noe helt annet. Det var ikke kampen mot KI jeg utdannet meg til.

Et sukk, bare.

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg andre vurderingsformer enn skriftlige innleveringer. Det fungerer ikke lenger, rett og slett. Skal de ha det, må det kombineres med noe muntlig, at de for eksempel skal forsvare oppgaven sin. 

Logikkstikkmessig er det dog et helvete og tar tid.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Velg andre vurderingsformer enn skriftlige innleveringer. Det fungerer ikke lenger, rett og slett. Skal de ha det, må det kombineres med noe muntlig, at de for eksempel skal forsvare oppgaven sin. 

Logikkstikkmessig er det dog et helvete og tar tid.

Ja, å teste dem i hva de har skrevet kan jo funke. Men det er litt av en konsentrasjonsoppgave for meg. Må jo ta dem på noe konkret, men det er lett å snakke generelt om noe man husker sånn cirka. Mine elever er i hvert fall gode på den der generelle bullshit-stilen. 

Dette faget har muntlig og skriftlig karakter, så jeg må ha skriftlige vurderinger. Det blir rett og slett skriving på papir i andre termin!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tilogmed politikerne som sitter og bestemmer ting i dette landet jukser seg til toppen, så gjør selvsagt barn og unge det!!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bare prøve å forhindre det mest mulig.

Her deler vi ut oppgaven fysisk på ark, legges ikke ut på ITS før etter innleveringsfristen. Også pleier jeg å gjøre det tosidig med formelle krav på den ene siden og oppgaveteksten på den andre. Elevene kan ta bilde og lime inn i GPT, men ofte nekter den to bilder og dermed blir det vanskeligere å chatte alt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abley skrev (1 minutt siden):

Her deler vi ut oppgaven fysisk på ark, legges ikke ut på ITS før etter innleveringsfristen. Også pleier jeg å gjøre det tosidig med formelle krav på den ene siden og oppgaveteksten på den andre. Elevene kan ta bilde og lime inn i GPT, men ofte nekter den to bilder og dermed blir det vanskeligere å chatte alt.

Jeg gjorde det ganske komplisert med mange forskjellige sitater som de måtte lese på forskjellige ark, og det har heldigvis gjort jobben verre for KI-en. Føles som jeg er med i en iq-konkurranse når jeg skal ha vurdering nå. Hvem er smartest - jeg eller elev/KI? (Åpenbart KI-en😒.)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at når det gjelder prøver/eksamener, så må vi tilbake til klasserom, penn og papir. Er egentlig optimistisk til ai, den effektiviserer mange oppgaver og er en god sparringspartner og vil videreutvikle samfunnet fremover. Men enten så må læringskravene endres, eller så må prøvetakingen endres. Er målet å levere en god oppgave eller er målet å huske datoer, årstall, navn, tekster og hendelser? Det krever jo en del arbeid å sette seg inn i en problemløsning for å "mate" ai med også. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller følge med i tiden og lære de å bruke KI isteden? I dagens samfunn kan alt sjekkes på nett på sekunder. Den norske skolen er tung grodd og utdatert på mange områder. Har selv et barn på vgs. virker som mange lærere er ute etter å ta elevene istedenfor å inspirere og få de nysgjerrige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (På 11.12.2024 den 13.41):

Jeg underviser på VG3 og har elever som uten å blunke jukser med KI på skriftlige vurderinger.

Det er et fag hvor de skal bruke hodet og diskutere, men så unngår de all form for hjernetrim. Det betyr at de ikke lærer det de skal.

Jeg gjør det jeg kan for å stoppe juks, men det finnes nok av smutthull. Det er veldig tungt å stå i diskusjonen med elevene og skulle bevise at de har jukset. Jeg har egentlig et godt forhold til disse elevene, men de er visst skruppelløse likevel.

Jeg blir demotivert og får lyst til å jobbe med noe helt annet. Det var ikke kampen mot KI jeg utdannet meg til.

Et sukk, bare.

Denne kampen har du og skoleverket allerede tapt.

Vi blir tvunget til å finne opp skolen på nytt tror jeg...og på mange måter er det på høy tid uansett..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotwife skrev (14 minutter siden):

Jeg tror at når det gjelder prøver/eksamener, så må vi tilbake til klasserom, penn og papir. Er egentlig optimistisk til ai, den effektiviserer mange oppgaver og er en god sparringspartner og vil videreutvikle samfunnet fremover. Men enten så må læringskravene endres, eller så må prøvetakingen endres. Er målet å levere en god oppgave eller er målet å huske datoer, årstall, navn, tekster og hendelser? Det krever jo en del arbeid å sette seg inn i en problemløsning for å "mate" ai med også. 

Du er inne på noe...

Samfunnet trenger mennesker som evner se helheten..som kjenner historien vår, ser sammenhenger og klarer se veien videre.. 

Det her er en kjempeutfordring fordi vanlige ungdommer har null interresse for f.eks historie...de fleste er heller ikke intelligente nok til å ha noe å bidra med når A.I. og robotiseringen kommer for fullt..

Så hvem skal styre utviklingen og skape framdrift i det postindustrielle samfunnet der de aller fleste ikke vil ha tradisjonelle jobber.. og skole for de fleste vil være meningsløst siden de likevel aldri vil nå opp til et nivå der de ikke blir utkonkurrert av roboter..? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la dem holde på og gi alle toppkarakter.

Det vil bare gå utover dem selv, når det ikke finnes måter for universiteter og arbeidsgivere å skille på kandidater. Det betyr at vitnemålene deres blir verdiløse. Mens de med vitnemål fra før KI kan bruke dem til å bevise sin kompetanse, kan ikke den nye generasjonen bruke sine vitnemål til annet enn å tørke seg bak. Og de kan skylde seg selv.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Abley skrev (På 11.12.2024 den 22.18):

Siden jeg går på vg3 kan jeg fortelle deg at dette er lett overkommelig. Det er bare å ta bilde på mobilen og gå på en bilde til tekst generator. Boom de skriver ut teksten og jeg kopierer det inn på ki. Ellers kan man skrive for hånd ettersom hvor god tid man har. Elever er mye smartere enn du tror og det er bedre  å ha skriftlige vurderinger på skolen. Der du kan skru av nettet slik at de ikke har tilgang og samtidig se skjermen deres. Du kan også ha fysiske vurderinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eluidcvild skrev (På 25.12.2024 den 1.47):

Siden jeg går på vg3 kan jeg fortelle deg at dette er lett overkommelig. Det er bare å ta bilde på mobilen og gå på en bilde til tekst generator. Boom de skriver ut teksten og jeg kopierer det inn på ki. Ellers kan man skrive for hånd ettersom hvor god tid man har. Elever er mye smartere enn du tror og det er bedre  å ha skriftlige vurderinger på skolen. Der du kan skru av nettet slik at de ikke har tilgang og samtidig se skjermen deres. Du kan også ha fysiske vurderinger.

Skriver under på denne! Det er ekstremt lett. Nå kan man også ta bilde på google oversetter og kopiere, så lime inn hvor som helst

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (På 11.12.2024 den 22.08):

Dette faget har muntlig og skriftlig karakter, så jeg må ha skriftlige vurderinger. Det blir rett og slett skriving på papir i andre termin!

Men skal håndskrift være en del av vurderingen til hva slags karakter de får da? For meg personlig så ødela løkkeskriften på slutten av barneskolen håndskriften min totalt. Skrev ganske bra før det, mens etter det ble det så dårlig at jeg på noen stiler, ol. til og med slet med å selv tolke hva det var jeg hadde skrevet. Og i voksenlivet har det nok bare blitt verre siden jeg nå nesten bare skriver på PC og mobil, og håndskrift er nesten begrenset til noen kruseduller som underskrift og ikke noe særlig mer enn det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samsung, kan ta bilde av teksten og kopiere ordene som står i bildet. Det kan sikkert andre telefoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar generell studiekompetanse på nettskole nå og de har løst dette veldig fint.

Vi skal bruke gpt, men vi må forklare hva som er bra og hva som er mindre bra med svaret den gir og ikke minst begrunne hvorfor.

KI har kommet for å bli, og da har du muligheten til å lære de kritisk tenking i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dugga på alle skriftlige vurderinger og kan virkelig anbefale den! Det er litt morsomt å se hvor triste og oppgitte elevene blir når jeg sier at prøven blir på dugga :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er rart at kvar enkelt lærar/skule må handtere KI-problemet aleine. Dette burde Udir, med sine mange byråkratar, hatt tydelege retningslinjer for. Det ville også sikra lik handtering, noko som er ein fordel for elevane. Og KI burde ikkje ha kome som julekvelden på kjerringa på utdanningsbyråkratiet, for i språkundervisninga har det vore eit problem lenge før ChatGPT. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyer skrev (På 15.12.2024 den 2.37):

Hvorfor ikke heller følge med i tiden og lære de å bruke KI isteden? I dagens samfunn kan alt sjekkes på nett på sekunder. Den norske skolen er tung grodd og utdatert på mange områder. Har selv et barn på vgs. virker som mange lærere er ute etter å ta elevene istedenfor å inspirere og få de nysgjerrige. 

Jeg ser hva du mener. Det er mye som kunne vært bedre med skolen. Jeg føler selv jeg er blitt formet til å bli del av et system gjennom skolegang og studier. Jeg synes imidlertid at en av skolens viktigste oppgaver er å legge til rette for at barn og unge får brukt hjernen sin. Så vidt jeg kan se, har KI gjort det motsatte for mine elever så langt. De ender opp med å ikke bruke hjernen sin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...