Fighter83 Skrevet i går, 10:33 #1 Del Skrevet i går, 10:33 Hvor stor andel av lønna di går til å betale fagforeningskontingent? Hva mener du er for mye å betale pr mnd i fagforeningskontingent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:54 #2 Del Skrevet i går, 10:54 Kommer jo an på hvilken fagforening, og hva medlemskapet innholder. F eks får du med skikkelige forsikringsordninger, og andre fordeler slik som gode lånevilkår og juridisk bistand, er det verd å betale mer, enn der du bare betaler for å være medlem. Anonymkode: 1a416...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #3 Del Skrevet i går, 10:57 Fighter83 skrev (22 minutter siden): Hvor stor andel av lønna di går til å betale fagforeningskontingent? Hva mener du er for mye å betale pr mnd i fagforeningskontingent? Er medlem av større fagforening med fast kontigent for alle (krav til høyere utdanning mm.). Medlemskapet gir mye, fra forsikringsfordeler og rabatter her og der, til n-antall timer advokatstøtte og mer til. Liker bedre å betale en fast kontigent enn en prosentandel av lønnen. I fjor betalte jeg ca. 0,6% av min årslønn i kontigent. Anonymkode: 46f53...df3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 12:00 #4 Del Skrevet i går, 12:00 (endret) Tekna koster 3735/år/pers om begge i husstanden er medlem. Det er ikke så altfor ille. Blir vel omtrentlig 0,4% Og det bør egentlig ikke være særlig dyrere heller. Da bør fagforeningen prøve å drive litt mer sparsommelig, slutte å sløse og kutte i antall ledere, konferanser og frikjøp av medlemmer osv. Sjekket prisen på Fagforbundet, og de er jo helt spinnville! Kontingenten er 1,2% brutto, maksimalt begrenset til 681kr/mnd. PLUSS 158kr i obligatoriske tilleggskostnader. Altså over 10'000 i året. PLUSS lokale tilleggskontigenter, som kommer på toppen av maksprisen Endret i går, 12:04 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:14 #5 Del Skrevet i går, 12:14 Betaler ca 0,8 % av lønnen. Da har jeg ikke regnet med skattefradraget. Synes det er helt greit. Anonymkode: 38147...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:19 #6 Del Skrevet i går, 12:19 Er i 30% jobb og betaler et-eller-annet fast beløp. Jeg er villig til å betale mye for fagforeningen. Vi har det bra i Norge, mye på grunn av fagforeningsarbeid. Nå, mens lille-Trump sikter på en fjerdedel av stemmene til neste år, og NHO later som om sykefraværet er for høyt og rokker ved en helt grunnleggende samfunnsordning, er medlemskap i en stor fagforening viktigere enn noensinne. Det koster mye, mye mer å miste sykelønnsordningen, fridager i helgen, eller overtidsbetaling enn denne kontingenten... Anonymkode: 3938e...0ea 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 12:44 #7 Del Skrevet i går, 12:44 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er i 30% jobb og betaler et-eller-annet fast beløp. Jeg er villig til å betale mye for fagforeningen. Vi har det bra i Norge, mye på grunn av fagforeningsarbeid. Nå, mens lille-Trump sikter på en fjerdedel av stemmene til neste år, og NHO later som om sykefraværet er for høyt og rokker ved en helt grunnleggende samfunnsordning, er medlemskap i en stor fagforening viktigere enn noensinne. Det koster mye, mye mer å miste sykelønnsordningen, fridager i helgen, eller overtidsbetaling enn denne kontingenten... Anonymkode: 3938e...0ea Men det er totalt umulig å redusere kostnadene til den nevnte fagforeningen? Den blir bare bedre og bedre jo mer man betaler for den, er det påstanden din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #8 Del Skrevet i går, 12:56 Fikk advokathjelp av fagforening etter usaklig oppsigelse. Advokaten var komplett ubrukelig, innhentet ikke informasjon fra meg, og «konkluderte « etter flere måneder at de ikke kunne hjelpe. Hadde jeg engasjert advokat privat fra begynnelsen, hadde jeg nok blitt fulgt opp i prosessen, og kanskje fått erstatning. Jeg har mistanke om at fagforeningsadvokater ofte er de dårligste på kullet, men har en behagelig jobb der de får fast lønn i fagforeningen, og styrer unna arbeid om de kan. Jeg har selvfølgelig meldt meg ut av fagforeningen, og anbefaler alle å gjøre det samme. Anonymkode: 2e409...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:02 #9 Del Skrevet i går, 13:02 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk advokathjelp av fagforening etter usaklig oppsigelse. Advokaten var komplett ubrukelig, innhentet ikke informasjon fra meg, og «konkluderte « etter flere måneder at de ikke kunne hjelpe. Hadde jeg engasjert advokat privat fra begynnelsen, hadde jeg nok blitt fulgt opp i prosessen, og kanskje fått erstatning. Jeg har mistanke om at fagforeningsadvokater ofte er de dårligste på kullet, men har en behagelig jobb der de får fast lønn i fagforeningen, og styrer unna arbeid om de kan. Jeg har selvfølgelig meldt meg ut av fagforeningen, og anbefaler alle å gjøre det samme. Anonymkode: 2e409...68c Så på grunn av at du har én dårlig erfaring, bør vi legge ned hele fagforeningen? 😄 Anonymkode: e6b7c...44d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:08 #10 Del Skrevet i går, 13:08 Hvor mye er skattefradraget på nå? Da jeg jobbet i fagforening var fradraget på godt over halvparten av makskontingenten vår. Da blir det jo virkelig ikke så ille. Anonymkode: bcc31...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:10 #11 Del Skrevet i går, 13:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så på grunn av at du har én dårlig erfaring, bør vi legge ned hele fagforeningen? 😄 Anonymkode: e6b7c...44d Ja, faktisk. Jeg ble «lurt» til å stole på fagforeningen, og gikk glipp av en skikkelig advokat. Sviket fra fagforeningen var verre enn fra jobben jeg mistet. Håper ikke noen opplever det samme. Fagforeningen har jo også gjort en elendig jobb for lønna. Lønnsstigningen er lavere enn prisstigningen, og resultatet fra årets oppgjør er at vi har gått NED i lønn Anonymkode: 2e409...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:12 #12 Del Skrevet i går, 13:12 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fikk advokathjelp av fagforening etter usaklig oppsigelse. Advokaten var komplett ubrukelig, innhentet ikke informasjon fra meg, og «konkluderte « etter flere måneder at de ikke kunne hjelpe. Hadde jeg engasjert advokat privat fra begynnelsen, hadde jeg nok blitt fulgt opp i prosessen, og kanskje fått erstatning. Jeg har mistanke om at fagforeningsadvokater ofte er de dårligste på kullet, men har en behagelig jobb der de får fast lønn i fagforeningen, og styrer unna arbeid om de kan. Jeg har selvfølgelig meldt meg ut av fagforeningen, og anbefaler alle å gjøre det samme. Anonymkode: 2e409...68c Jaha, dette var anekdotisk. Mistanken din er feil. Det er ofte topp advokater ansatt i fagforeninger. Like greit at du har meldt deg ut. Kanskje oppsigelsen din ikke var så usaklig - bare min mistanke asså.. Anonymkode: a75c5...dab 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 13:15 #13 Del Skrevet i går, 13:15 Betaler 5000 NOk per år i fagforeningskandisater, fradraget er 7700 i 2023 og 8000 i 2024 så egentlig kostnad er 3900 NOK. Jeg sparer sikkert 4000 i året på forsikring alene samt at forsikringene er betydelig bedre en normalen. Det er relativt selv forklarende hvorfor man gjør det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:33 #14 Del Skrevet i går, 13:33 Er i Fagforbundet og huslånet alene er god nok grunn til å stå der. Får ikke lavere rente enn det. Fikk hjelp på jobben da flere av oss ikke fikk ferien vi hadde krav på. Innboforsikring bør man uansett ha, og 95 kr/mnd er vel god pris? Anonymkode: 283d2...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygdefrue Skrevet i går, 13:37 #15 Del Skrevet i går, 13:37 0% går til fagforening! Alt over 0% er for mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:38 #16 Del Skrevet i går, 13:38 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jaha, dette var anekdotisk. Mistanken din er feil. Det er ofte topp advokater ansatt i fagforeninger. Like greit at du har meldt deg ut. Kanskje oppsigelsen din ikke var så usaklig - bare min mistanke asså.. Anonymkode: a75c5...dab Haha, hvor har du det fra? Er du fagforeningsadvokat? Det er eneste gangen i mitt liv jeg har engasjert advokat. Men jeg ble altså sjokkert over kvaliteten på arbeidet hennes. 1) hun glemte å ringe tilbake, var syk og på ferie mens saken pågikk 2) til tross for at hun var fast ansatt hadde hun ingen kunnskap om arbeidshverdagen. 3) hun innhentet ikke adekvat informasjon, og tok arbeidsgivers narrativ som god fisk. 4) hun avgjorde at jeg ikke hadde noen sak, altså uten å ha innhentet adekvat informasjon. Jeg hadde bedt om advokatbistand, ikke hennes mening om saken. Anonymkode: 2e409...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 13:43 #17 Del Skrevet i går, 13:43 Trygdefrue skrev (4 minutter siden): 0% går til fagforening! Alt over 0% er for mye. Brukernavnet indikerer at du ikke jobber så du trenger vel neppe det. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #18 Del Skrevet i går, 14:31 Betaler ca 8000/året til fagforening (utdanningsforbundet) Er vel opp til 8000 i fagforeningskontingent man får fradrag for også. Er med ene og alene pga visse forsikringer jeg får. Syns det er alt for dyrt, men verd det grunnet forsikringen ihvertfall frem til jeg er 50 Anonymkode: a5e21...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 14:33 #19 Del Skrevet i går, 14:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler ca 8000/året til fagforening (utdanningsforbundet) Er vel opp til 8000 i fagforeningskontingent man får fradrag for også. Er med ene og alene pga visse forsikringer jeg får. Syns det er alt for dyrt, men verd det grunnet forsikringen ihvertfall frem til jeg er 50 Anonymkode: a5e21...82a Men hvorfor er de nødt til å legge seg akkurat på grensa til hva man får skattefradrag for? Virker nesten som de tyner prisen så høyt som overhodet mulig. Hvorfor skal det koste nesten dobbelt så mye der som i Tekna for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:44 #20 Del Skrevet i går, 14:44 newman01 skrev (1 time siden): Men det er totalt umulig å redusere kostnadene til den nevnte fagforeningen? Den blir bare bedre og bedre jo mer man betaler for den, er det påstanden din? Kom an, @newman01, er ikke du en av de fornuftige stemmene på KG? Da må du ikke ty til dette fjerdeklassinggrepet som trollene her inne er så glad og ta og vri andres ord til de ikke gir mening lenger. Selvsagt er ikke "jo mer jo bedre". Selvsagt står jeg inne for at "hver krone er verdt det". Uten fagforeninger hadde vi ikke vært bedre enn andre mellomeuropeiske land. Se på Tyskland etter at Schröder knuste fagbevegelsen - en påstått sosialdemokrat, ikke minst. Dritt å leve i et klassesamfunn. Anonymkode: 3938e...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå