Gå til innhold

Er det en myte; eller er det vanskelig å bo i Kristiansand uten å være medlem av en menighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går helt fint :)  Kanskje vanskelig å komme inn i de mest kristne miljøene, men der er jeg ikke interessert i å henge uansett :)

Anonymkode: 8fb92...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Kristiansand men litt utenfor. Men her er det i alle fall ikke noe problem å ikke være medlem av en menighet, noen er medlem og andre ikke. 

Høres ut som en veldig merkelig og forutinntatt myte vil jeg si..

Anonymkode: f39a2...727

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-vestlandet kalles ikke bibelbeltet for ingenting..du trenger ikke være medlem  men du blir slave av dem i en eller annen grad uansett . De påvirker politikken , hverdagen , skolen og nabolaget i større grad enn andre steder..er mitt inntrykk ihvertfall..

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

Sør-vestlandet kalles ikke bibelbeltet for ingenting..du trenger ikke være medlem  men du blir slave av dem i en eller annen grad uansett . De påvirker politikken , hverdagen , skolen og nabolaget i større grad enn andre steder..er mitt inntrykk ihvertfall..

Ja det er akkurat det jeg tenkte på, vil ikke menighetene styre mye av mentaliteten som igjen vil påvirke kulturen?

Anonymkode: 27776...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er akkurat det jeg tenkte på, vil ikke menighetene styre mye av mentaliteten som igjen vil påvirke kulturen?

Slike samfunn er lukka intrige samfunn som blander seg med vanlige folk , tar med seg intrigene sine og ryktespredninger og kan ødelegge et lokalsamfunn på no time.. to typer naboer du bør unngå , kristne og psykologer..sistnevnte ødela bygda Bjugn fortere enn et dusin psykopater ville klart .

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

Slike samfunn er lukka intrige samfunn som blander seg med vanlige folk , tar med seg intrigene sine og ryktespredninger og kan ødelegge et lokalsamfunn på no time.. to typer naboer du bør unngå , kristne og psykologer..sistnevnte ødela bygda Bjugn fortere enn et dusin psykopater ville klart .

Jeg tror ikke du snakker av erfaring.

Det går helt fint å bo i Kristiansand uten å være med i en menighet. Men flytter man hit uten å kjenne noen, i voksen alder, så er det naturligvis ikke alltid enkelt å stifte nye nære bekjentskaper. Det gjelder egentlig overalt i Norge og i verden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Kristiansand og er oppvokst i pinsemenighet i en annen sørlandsby, men er ikke kristen lenger. Det er ikke vanskelig å ikke være kristen på Sørlandet, men det er heller ikke vanskelig å se hvor sterk innflytelse de kristne menighetene har på lokslsamfunnet. Her jeg bor finnes det flere kristne familier som står veldig sterkt sammen pga menighetslivet. Man kan enten prøve å komme seg inn i den gjengen, eller så kan man gi blaffen, slik jeg (og barna mine) gjør.

Anonymkode: 1ed1d...ded

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke du snakker av erfaring.

Det går helt fint å bo i Kristiansand uten å være med i en menighet. Men flytter man hit uten å kjenne noen, i voksen alder, så er det naturligvis ikke alltid enkelt å stifte nye nære bekjentskaper. Det gjelder egentlig overalt i Norge og i verden.

Du tror ikke det nei , jeg født og oppvokst i bibelbeltet i Norge  og jeg er tilhenger av FNs menneskerettighets artikkel 30 , nemlig at det ikke er tillat å påberope seg menneskerettigheter til å praktisere brudd mot andre folks menneskerettigheter, bare så det er sagt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor i Kristiansand og er oppvokst i pinsemenighet i en annen sørlandsby, men er ikke kristen lenger. Det er ikke vanskelig å ikke være kristen på Sørlandet, men det er heller ikke vanskelig å se hvor sterk innflytelse de kristne menighetene har på lokslsamfunnet. Her jeg bor finnes det flere kristne familier som står veldig sterkt sammen pga menighetslivet. Man kan enten prøve å komme seg inn i den gjengen, eller så kan man gi blaffen, slik jeg (og barna mine) gjør.

På hvilken måte har menighetene en innflytelse? Bare nysgjerrig på hvilke dynamikker som skjer et sted med sterkt innslag av menigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen, og innflytter. Menighetene betyr mye her nede, men det er også mange som ikke er religiøse. Jeg har troen min, men går heller tur på en søndag enn å gå i kirken. 
Min erfaring er at mange har veldig satte vennekretser, så det å ikke bare bli kjent, men faktisk bli venner med folk og regnet med er ikke gjort så lett. Lettere å bli kjent med andre innflyttere, men samtidig fullt mulig å bli kjent med de som «alltid har bodd her». Hjelper veldig å være aktiv i ulike ting, og det er lett å finne aktiviteter som ikke er religiøse. 
Kristiansand har mye friluftsliv å tilby, og det er blant annet mange organisasjoner som har mye å tilby der, mer enn Dnt som jo har godt tilbud. Mye både i skauen, og til vanns som padling som det er mye av. 
Jeg er ikke kulturell av meg, men hørt det er et miljø for de som er det også 🤣

Anonymkode: 88383...d76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte har menighetene en innflytelse? Bare nysgjerrig på hvilke dynamikker som skjer et sted med sterkt innslag av menigheter.

Min erfaring er at en del er aktive flere dager i uken, og en må legge aktiviteter opp etter å unngå kirketid, mer enn på søndagen enkelte steder i byen. Godt mulig det er sånn andre steder også, men det påvirker noen ting. Var ikke meg som sa det, så er interessert i hva den la i det jeg også, men det var det første som slo meg. 

Anonymkode: 88383...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Uansett om du har barn i barnehage, på barneskole eller på ungdomsskole, så er det nesten garantert at dine barn kommer i klasse med noen av "menighetsbarna". Disse barna klumper seg sammen, og det samme gjør foreldrene deres. Du kan sitte i et foreldremøte og tro at alle stiller likt, mens du etterhvert innser at menighetsforeldrene klumper seg sammen og står sterkt på hva enn de måtte mene. Min opplevelse er at de mest dominante foreldrene på et foreldremøte er dem som har høy status i menigheten. De kan si og gjøre hva de vil, og uansett har de en hær av menighetsforeldre som støtter dem. 

Ellers arrangerer menighetene ungdomskvelder og andre "kosearrangementer" for å få alle andre sluset inn i menighetslivet. Det kan fremstå så uskyldig og flott som bare det, men hvorfor tror du menigheter svir av mange titusener på et arrangement som er rettet mot ukristne? Det er selvsagt for å bygge en større menighet. Selv opplevde jeg massiv smisking fra ei leder i en lokal menighet som ville ha meg og familien inn i det universet, mens kontakten ble brått brutt fra hennes side da hun fikk vite at jeg var en lost cause (dvs tidligere pinsevenn, nå ikke kristen). 

Ellers er det alltid noen svært pengesterke familier i slike menigheter, og pengesterke familier kan gjøre hva de vil i en by. De kan både redde Filadelfia Kristiansand fra konkurs OG de kan styre de største influencerne i Norge. Du blir lett David mot Goliat dersom du går imot slike mennesker, selv om det "bare" er i skolesammenheng.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett om du har barn i barnehage, på barneskole eller på ungdomsskole, så er det nesten garantert at dine barn kommer i klasse med noen av "menighetsbarna". Disse barna klumper seg sammen, og det samme gjør foreldrene deres. Du kan sitte i et foreldremøte og tro at alle stiller likt, mens du etterhvert innser at menighetsforeldrene klumper seg sammen og står sterkt på hva enn de måtte mene. Min opplevelse er at de mest dominante foreldrene på et foreldremøte er dem som har høy status i menigheten. De kan si og gjøre hva de vil, og uansett har de en hær av menighetsforeldre som støtter dem. 

Ellers arrangerer menighetene ungdomskvelder og andre "kosearrangementer" for å få alle andre sluset inn i menighetslivet. Det kan fremstå så uskyldig og flott som bare det, men hvorfor tror du menigheter svir av mange titusener på et arrangement som er rettet mot ukristne? Det er selvsagt for å bygge en større menighet. Selv opplevde jeg massiv smisking fra ei leder i en lokal menighet som ville ha meg og familien inn i det universet, mens kontakten ble brått brutt fra hennes side da hun fikk vite at jeg var en lost cause (dvs tidligere pinsevenn, nå ikke kristen). 

Ellers er det alltid noen svært pengesterke familier i slike menigheter, og pengesterke familier kan gjøre hva de vil i en by. De kan både redde Filadelfia Kristiansand fra konkurs OG de kan styre de største influencerne i Norge. Du blir lett David mot Goliat dersom du går imot slike mennesker, selv om det "bare" er i skolesammenheng.

Høres litt sekt-aktig ut!🤯

Vil det være negativt for barnas utvikling å vokse opp med slikt miljø rundt seg? De vil kanskje føle på utenforskap på en måte

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne miljøer er det overalt, enten de er kristne eller ikke. Noen ressurssterke foreldre dominerer. 

Anonymkode: 07b8d...d05

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres litt sekt-aktig ut!🤯

Vil det være negativt for barnas utvikling å vokse opp med slikt miljø rundt seg? De vil kanskje føle på utenforskap på en måte

I mine øyne er det sekt-aktig, ja. Og jeg har vokst opp i det, så jeg har førstehåndserfaring. 

Det er ikke negativt for mine barn, ei heller positivt, å vokse opp med et slikt miljø rundt seg. De har forholdt seg til det ganske nøytralt, og jeg har jo kanskje vist dem litt i hvilken retning som kan være lurt å gå mtp vennskap. Mine barn har ukristne/ikkepraktiserende venner, samtidig som de samhandler helt greit med menighetsbarna. Det som KUNNE vært negativt er dersom barna mine hadde blitt påvirket av kvinnesynet og synet på homofili som disse menighetene praktiserer, men heldigvis har barna mine sunne holdninger rundt både likestilling og kjærlighet mellom to av samme kjønn. Der har jeg vært ganske tydelig fra de ble født, og såpass tydelig har jeg vært nettopp fordi jeg vet hvor lett man kan la seg påvirke av "gode kristne". 

Nå vil jeg presisere at jeg har såpass mye erfaring fra å gå i en sektliknende menighet selv, så jeg vet hvilke feller barna mine ikke må gå i. Ser at andre ukristne foreldre lett kan være godtroende ift menighetene, og de forstår nok ikke hvorfor EGENTLIG diverse menigheter inviterer til "koselige arrangement". Uvitende ukristne virker å være litt nsive og godtroende rundt disse menighetenes agendaer. Ingenting blir gjort "bare for å være grei". Alt blir gjort for å frelse folk fra evig fortapelse (aka helvete). Hver eneste kaffekopp eller invitasjon man mottar er et forsøk på dette. Dette vet vi avhoppere, samt absolutt alle i menigheten, men er kun vi avhoppere som forteller sannheten bak "de gode gjerningene".

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I mine øyne er det sekt-aktig, ja. Og jeg har vokst opp i det, så jeg har førstehåndserfaring. 

Det er ikke negativt for mine barn, ei heller positivt, å vokse opp med et slikt miljø rundt seg. De har forholdt seg til det ganske nøytralt, og jeg har jo kanskje vist dem litt i hvilken retning som kan være lurt å gå mtp vennskap. Mine barn har ukristne/ikkepraktiserende venner, samtidig som de samhandler helt greit med menighetsbarna. Det som KUNNE vært negativt er dersom barna mine hadde blitt påvirket av kvinnesynet og synet på homofili som disse menighetene praktiserer, men heldigvis har barna mine sunne holdninger rundt både likestilling og kjærlighet mellom to av samme kjønn. Der har jeg vært ganske tydelig fra de ble født, og såpass tydelig har jeg vært nettopp fordi jeg vet hvor lett man kan la seg påvirke av "gode kristne". 

Nå vil jeg presisere at jeg har såpass mye erfaring fra å gå i en sektliknende menighet selv, så jeg vet hvilke feller barna mine ikke må gå i. Ser at andre ukristne foreldre lett kan være godtroende ift menighetene, og de forstår nok ikke hvorfor EGENTLIG diverse menigheter inviterer til "koselige arrangement". Uvitende ukristne virker å være litt nsive og godtroende rundt disse menighetenes agendaer. Ingenting blir gjort "bare for å være grei". Alt blir gjort for å frelse folk fra evig fortapelse (aka helvete). Hver eneste kaffekopp eller invitasjon man mottar er et forsøk på dette. Dette vet vi avhoppere, samt absolutt alle i menigheten, men er kun vi avhoppere som forteller sannheten bak "de gode gjerningene".

Tenkte mer på om det å vokse opp blant mange som har en «flokk-mentalitet», og der en kanskje da kan føle seg utenfor dersom enten foreldre eller barnet selv ikke ønsker å delta på meninghets-aktiviteter , kanskje vil være vanskelig og negativt for utviklingen ? Hvordan har dine barn forholdt seg til at de andre drar på fritidsaktiviter som er i menighets-regi? 

Har ikke selv i mot religion, men liker ikke mentaliteten , den sosiale kontrollen og kulturen med mye fokus på det ytre og materielle ting , fravær av å «tenke sjæl» - tendensene som er i pinse-menigheter (som jeg har inntrykk at det er mye av på Sørlandet..) 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 13.19):

Det er en sterk foreldre-mobilisering fra religiøse foreldre i skolen som ønsker å påvirke hvilke kulturopplevelser barna får oppleve. Har skolen en rektor som ikke klarer å stå i mot får de få foreldrene som protesterer mye makt. 

det er mye religiøse tråder i Kristiansand, men man kan aktivt unngå det i stor grad om man ønsker det.

Anonymkode: 61a08...659

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenkte mer på om det å vokse opp blant mange som har en «flokk-mentalitet», og der en kanskje da kan føle seg utenfor dersom enten foreldre eller barnet selv ikke ønsker å delta på meninghets-aktiviteter , kanskje vil være vanskelig og negativt for utviklingen ? Hvordan har dine barn forholdt seg til at de andre drar på fritidsaktiviter som er i menighets-regi? 

Har ikke selv i mot religion, men liker ikke mentaliteten , den sosiale kontrollen og kulturen med mye fokus på det ytre og materielle ting , fravær av å «tenke sjæl» - tendensene som er i pinse-menigheter (som jeg har inntrykk at det er mye av på Sørlandet..) 

Man har jo fortsatt fotball, håndball, korps og mange andre ikke-kristne aktiviteter som barna kan delta på, uansett hvem de er og hvilket miljø de kommer fra, så det finnes nok av plattformer som ikke er menighetsdrevet. Mine barn har valgt å engasjere seg i to mindre idretter, og i de miljøene er det ikke innflytelse av kristendom i det hele tatt. Ja, det er menighetsbarn der også, men der stiller de likt som alle andre. 

Jeg tenker også at man som forelder kan veilede barna sine inn i miljøer hvor man tenker de kan trives godt. Får man til det vil jo ikke barna savne eller ønske å henge rundt menigheten. Begge mine barn er så opptatte av sine idrettsmiljøer at de gir beng i at "halve klassen" henger i menigheten annenhver fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født og oppvokst i Kristiansand. Har aldri lagt merke til menighets folket.  De klumper seg nok i sammen. Merker det kanskje hvis man bor i bydelen og har barn på samme skole osv noe vi ikke har. 

Anonymkode: 8f408...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...