AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #1 Skrevet 11. desember 2024 Når de levde ville de helst ikke dele. Noen bruker ikke penger på seg selv heller. Så går alle pengene rett i lomma på folk de ikke unnet en verdig konfirmasjonsgave. Æren og gavmildheten får de aldri etter sin død, fordi de tviholdt på den når de levde. Tenker gjerrigknarker over etterspillet på penger de aldri unnet andre eller seg selv og angrer? Anonymkode: 207ac...121 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #3 Skrevet 11. desember 2024 Inntjening og sparing har egenverdi og mestringsfølelse for sånne folk. De samler på penger og eiendom som andre samler på antikviteter. Anonymkode: e10aa...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #4 Skrevet 11. desember 2024 Jeg har vokst opp i barnefattigdom, så det henger nok igjen å aldri bruke mer penger enn strengt nødvendig, selv om jeg har god råd nå. Anonymkode: 19beb...f44 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5 Skrevet 11. desember 2024 For noen er det en mani nærmest, å samle penger. Var en millionær i nabolaget her som døde av underernæring. Levde på boksemat. Spiste gjerne hos andre da. Flere hundre mill på konto. De klarer ikke å bruke penger. Har noe med kontroll å gjøre kanskje, at de knytter pengene opp til egenverdi, at de erstatter mangel på selvfølelse? Eller de kommer fra fattige kår, og har en slags angst for å bruke penger? Som Onkel Skrue, med pengebingen og tiøringen har er så livredd for at skal forsvinne. Anonymkode: 36b19...d00 2 1
Irak Skrevet 11. desember 2024 #6 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Når de levde ville de helst ikke dele. Noen bruker ikke penger på seg selv heller. Så går alle pengene rett i lomma på folk de ikke unnet en verdig konfirmasjonsgave. Æren og gavmildheten får de aldri etter sin død, fordi de tviholdt på den når de levde. Tenker gjerrigknarker over etterspillet på penger de aldri unnet andre eller seg selv og angrer? Anonymkode: 207ac...121 De er vel glad i å vite at de har penger da. Mulig det gir en følelse av makt? Hva vet vel jeg? Onkel Skrue tendenser er ihvertfall ikke noe å trakte etter. Tror ikke de har det godt med seg selv akkurat...
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #7 Skrevet 11. desember 2024 Jeg har lurt på det samme. Jeg har en besteforelder som nå sitter i et hus som mangler masse vedlikehold fordi han nekter å bruke penger på det, spiser bare mat fra billige merker og nå etter han ikke fikk ha lappen lenger så sitter han stort sett bare hjemme fordi han nekter å bruke penger på alternativ transport. Han har flere millioner på konto. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke velger å leve litt bedre på sine eldre dager. Han har levd sparsommelig hele livet til tross for god inntekt og økende formue. Anonymkode: b141e...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #8 Skrevet 11. desember 2024 Det har med eksistensiell trygghet å gjøre. Det er penger som først og fremst gir trygghet i livet for mange mennesker. Har man litt mer innhold i sjelen sin, betyr nok mennesker og relasjoner mer. Anonymkode: 4090e...710 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #9 Skrevet 11. desember 2024 Irak skrev (8 minutter siden): De er vel glad i å vite at de har penger da. Mulig det gir en følelse av makt? Hva vet vel jeg? Penger _er_ makt da. Makt til å forlate ektefelle. Makt til å få den pleien man trenger på eldre dager. Makt til å bety noe for slekt og familie helt til slutten. Forholdet mitt synger på siste verset og jeg er glad for hver krone jeg har satt i fond. Anonymkode: 966c9...8b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #10 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Penger _er_ makt da. Makt til å forlate ektefelle. Makt til å få den pleien man trenger på eldre dager. Makt til å bety noe for slekt og familie helt til slutten. Forholdet mitt synger på siste verset og jeg er glad for hver krone jeg har satt i fond. Anonymkode: 966c9...8b2 Ja, for hvis du har opplevd å stå uten penger i en kritisk situasjon, så føler du avmakt. Jeg kan være litt gnien på store investeringer til mannens irritasjon, men han har heller ikke stått i det jeg har gjort tidligere og følt på den avmakten. Så angst eller redsel er kanskje ordet. Det føles utrolig skummelt ut å bruke mye penger. Anonymkode: 687f6...6ff 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #11 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Penger _er_ makt da. Makt til å forlate ektefelle. Makt til å få den pleien man trenger på eldre dager. Makt til å bety noe for slekt og familie helt til slutten. Forholdet mitt synger på siste verset og jeg er glad for hver krone jeg har satt i fond. Anonymkode: 966c9...8b2 Å være smart med penger, nøysom, er noe annet i mine øyne. Gnien og gjerrig noe annet. Det er et karaktertrekk som ofte kan knyttes opp til andre typer personlighetsforstyrrelser. Trist å høre at du er i et samlivsbrudd ❤️ Anonymkode: 36b19...d00 1
Irak Skrevet 11. desember 2024 #12 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Penger _er_ makt da. Makt til å forlate ektefelle. Makt til å få den pleien man trenger på eldre dager. Makt til å bety noe for slekt og familie helt til slutten. Forholdet mitt synger på siste verset og jeg er glad for hver krone jeg har satt i fond. Anonymkode: 966c9...8b2 Jo jeg kan selvfølgelig forstå logikken bak dette. Ser jo det. Likevel så misunner jeg deg ikke. Ikke bittelitt engang. Du virker for meg bitter...Det er virkelig ikke bra. Så kan jeg ha forståelse for at kynisme kan være en overlevelsesstrategi det og.... Håper du får det bedre med deg selv ❤️.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #13 Skrevet 11. desember 2024 Irak skrev (12 minutter siden): Jo jeg kan selvfølgelig forstå logikken bak dette. Ser jo det. Likevel så misunner jeg deg ikke. Ikke bittelitt engang. Du virker for meg bitter...Det er virkelig ikke bra. Så kan jeg ha forståelse for at kynisme kan være en overlevelsesstrategi det og.... Håper du får det bedre med deg selv ❤️. Synes ikke vedkommende fremstår som bitter i det hele tatt. Det han/hun skriver gir fullstendig mening, vitner om en som ser realistisk på verden, og har vett til å tenke to skritt fremover. Anonymkode: bd014...2e7 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #14 Skrevet 11. desember 2024 Irak skrev (14 minutter siden): Jo jeg kan selvfølgelig forstå logikken bak dette. Ser jo det. Likevel så misunner jeg deg ikke. Ikke bittelitt engang. Du virker for meg bitter...Det er virkelig ikke bra. Så kan jeg ha forståelse for at kynisme kan være en overlevelsesstrategi det og.... Håper du får det bedre med deg selv ❤️. Hvorfra leser du bitterhet? Jeg leser at 8b2 finner trygghet i å ha penger som gir frihet fra avhengighet Anonymkode: af2e4...acd 3
Irak Skrevet 11. desember 2024 #15 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes ikke vedkommende fremstår som bitter i det hele tatt. Det han/hun skriver gir fullstendig mening, vitner om en som ser realistisk på verden, og har vett til å tenke to skritt fremover. Anonymkode: bd014...2e7 Når jeg får inntrykk at alt dreier seg om penger så tenker jeg slik ihvertfall... Penger kan ikke kjøpe tid feks. Det er bra å tenke framover. Selvfølgelig er det det. Jeg føler ikke jeg er urealistisk i min tankemåte. Tenker bare litt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #16 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når de levde ville de helst ikke dele. Noen bruker ikke penger på seg selv heller. Så går alle pengene rett i lomma på folk de ikke unnet en verdig konfirmasjonsgave. Æren og gavmildheten får de aldri etter sin død, fordi de tviholdt på den når de levde. Tenker gjerrigknarker over etterspillet på penger de aldri unnet andre eller seg selv og angrer? Anonymkode: 207ac...121 Tenker at du skal slutte å bry deg med hva og hvordan andre folk forvalter verdier de har skapt, og fokusere på det du selv eventuelt produserer. Anonymkode: 53ad8...df5 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #17 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når de levde ville de helst ikke dele. Noen bruker ikke penger på seg selv heller. Så går alle pengene rett i lomma på folk de ikke unnet en verdig konfirmasjonsgave. Æren og gavmildheten får de aldri etter sin død, fordi de tviholdt på den når de levde. Tenker gjerrigknarker over etterspillet på penger de aldri unnet andre eller seg selv og angrer? Anonymkode: 207ac...121 Hva er verst, en person som gjør som personen vil med sine egne penger, eller en bitter person som har et syn på andres handlemåter og gir uttrykk for synet sitt på denne måten? Anonymkode: b810c...adc 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #18 Skrevet 11. desember 2024 Irak skrev (22 minutter siden): Når jeg får inntrykk at alt dreier seg om penger så tenker jeg slik ihvertfall... Penger kan ikke kjøpe tid feks. Det er bra å tenke framover. Selvfølgelig er det det. Jeg føler ikke jeg er urealistisk i min tankemåte. Tenker bare litt annerledes. Selvsagt kan penger kjøpe tid, det er utrolig hvor mye man slipper å kaste bort tid på dersom man kan betale noen for å ta seg av dagligdagse ting, eller for å slipper ulike køer. Den eneste som virker bitter her er deg. Anonymkode: 53ad8...df5 1
Irak Skrevet 11. desember 2024 #19 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt kan penger kjøpe tid, det er utrolig hvor mye man slipper å kaste bort tid på dersom man kan betale noen for å ta seg av dagligdagse ting, eller for å slipper ulike køer. Den eneste som virker bitter her er deg. Anonymkode: 53ad8...df5 Jeg er overhodet ikke bitter. Man kan frigjøre tid. Det er ikke helt det samme synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #20 Skrevet 11. desember 2024 Mine besteforeldre var livredde for å havne i en situasjon hvor de ikke hadde penger til å gjøre opp for seg. Det hang igjen fra krigsårene å leve nøysomt. Anonymkode: 11328...20a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå