AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #1 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg forstår ikke statusen idrett og trening har fått. Folk skryter av seg selv og barna når det gjelder idrettsprestasjoner og trening, om så turer på SATS. Det er liksom et kvalitetsstempel, som å komme fra et velmøblert hjem. Så innser jeg jo fort, at de sprekeste pensjonistene er eldre folk fra gårder. Ikke driver de med idrett, status har de ikke, men spreke og friske, det er de. Også ser man at en del idrettsmennesker bruker løping som ren skjær narkotika, for de har det så urolig i nervene at de trenger « godfølelsen» som kommer etter en løpetur. Få snakker høyt om denne avhengigheten og mentale uhelsen. Så har du trenere som viser seg å være gale. Du har toppidrettsutøvere som sliter med spisevegring. Selv hadde jeg en fysioterapeut som var topptrent og slet med mental uhelse i form av anoreksi. Hun så ikke sunn ut. Det blir jo ofte sykelig på et viss nivå samtidig blir de nesten som superhelter, og forbilder. Dopingsjekk før OL sier jo litt. Hvorfor har ikke feks. kunstnere samme status? Hvorfor har ikke de som i det daglige løfter 40 kilos sementsekker samme status? Hva med kokker på toppnivå? Er det ingen andre som undres over en slags massesugeuggesjon i samfunnet rundt det å trene, særlig langrenn og løping? Dette kommer jeg aldri til å forstå meg på. Noen som forstår? Anonymkode: bb407...af2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #2 Del Skrevet 11. desember 2024 Min teori er at det henger sammen med janteloven. Idrett er det eneste du har lov til å hevde deg i. Dersom du presterer i akademia, kunst, musikk, jobb (eller andre ting) er du innbilsk og burde skamme deg. Det eneste du kan være stolt av er fysiske prestasjoner. Anonymkode: ad79c...9fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #3 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min teori er at det henger sammen med janteloven. Idrett er det eneste du har lov til å hevde deg i. Dersom du presterer i akademia, kunst, musikk, jobb (eller andre ting) er du innbilsk og burde skamme deg. Det eneste du kan være stolt av er fysiske prestasjoner. Anonymkode: ad79c...9fb I min familie skal man ikke en gang være stolt av fysiske prestasjoner! 👍🏼 Anonymkode: 3e71b...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #4 Del Skrevet 11. desember 2024 Enig! Anonymkode: d0681...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #5 Del Skrevet 11. desember 2024 Syns det er bedre å drive med idrett enn å rakke ned på det, men hva vet vel jeg 👍🏼 Anonymkode: 3e71b...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #6 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I min familie skal man ikke en gang være stolt av fysiske prestasjoner! 👍🏼 Anonymkode: 3e71b...7b3 Det høres utrolig kjipt ut å vokse opp i et sånt miljø. Håper du finner motet til å gå din egen vei. Anonymkode: ad79c...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 11. desember 2024 #7 Del Skrevet 11. desember 2024 Nei, jeg skjønner det ikke. Jeg oppfatter dessuten mange av dem som er veldig opptatte av trening som litt enkle. Å ha egen kropp som hovedinteresse virker veldig navlebeskuende, bokstavelig talt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #8 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min teori er at det henger sammen med janteloven. Idrett er det eneste du har lov til å hevde deg i. Dersom du presterer i akademia, kunst, musikk, jobb (eller andre ting) er du innbilsk og burde skamme deg. Det eneste du kan være stolt av er fysiske prestasjoner. Anonymkode: ad79c...9fb Ja. Der har du et poeng. Min teori har vært at det er status å ha penger og status å bruke av det som er en knapp ressurs eller ikke kommer lett. Før var det knapphet på mat. Nå er det overflod. Nå er det å være tynn status. Før var folk fysisk aktive. Så kom kontorjobbene og tv- titting. Da ble det lagt til. Tynn og trent. Norge er flinke på en sær idrettsgren som langrenn, og da skal alle forsøke å væte som Johaug. Her kommer også nasjonalismen inn. Anonymkode: bb407...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #9 Del Skrevet 11. desember 2024 Da jeg var 15 var jeg begynt å røyke og drikke. Sluttet heldigvis og er nå veltrent. Datteren min på 15 presterer i norgestoppen i sin idrett og lever sunt, men slett ikke fanatisk. Om jeg er stolt av henne? Absolutt!! Hvorfor skulle jeg ikke være det? Anonymkode: 21c57...87c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #10 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg synes det er rart å blande sammen trening og det å hylle idrettsutøvere. Det er ubegripelig for meg hvorfor idretts"helter" skal hoies sånn frem, mens det ikke er lov å være god i matte. Men at du kaller det å like å trene for "Uhelse"...? Å trene utløser diverse hormoner og kjemikalier i kroppen. Ja, mange av disse er de samme som man kan få fra narkotika, men i langt mindre grad. Og ja, trening kan være "avhengighetsskapende"; som i at man ser at de som er vant med trening mange ganger i uken, faktisk får en skikkelig dipp i humør og psykisk helse når de ikke får trent. Men dette er ikke "uhelse", tvert imot er det evolusjonen som har gjort slik at vi faktisk skal ønske å bevege oss. Fordi det er GOD helse å trene og bevege kroppen sin. Anonymkode: c5701...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #11 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da jeg var 15 var jeg begynt å røyke og drikke. Sluttet heldigvis og er nå veltrent. Datteren min på 15 presterer i norgestoppen i sin idrett og lever sunt, men slett ikke fanatisk. Om jeg er stolt av henne? Absolutt!! Hvorfor skulle jeg ikke være det? Anonymkode: 21c57...87c Er jo ikke helt det det handler om. Anonymkode: d0681...e3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #12 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg kaller ikke det å like å trene for uhelse. Jeg ser ganske nyansert på de som må snakke mye om trening. Noen elsker å trene ( og lever kanskje, som en kommenterer her, navlebeskuende liv). Noen trener og lever balanserte liv. Noen trener for « rusen». Noen trener ikke og er usunne. Noen trener ikke, men er fysisk aktive og er sprekere enn de som trener allikevel. Det jeg ikke liker, er at det har blitt et kvalitetsstempel på linje med det å i gamledager si du gikk i kirken på søndager. Da var man «godtfolk». Å si at en har nok med å jobbe, holde huset i stand og ta seg av barn, det er ikke bra nok. Da trener man jo ikke! Anonymkode: bb407...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #13 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er bedre å drive med idrett enn å rakke ned på det, men hva vet vel jeg 👍🏼 Anonymkode: 3e71b...7b3 Enig med denne. Hva er vitsen med å rakke ned på de som er fysisk aktive? Dette blir litt omvendt snobberi. Det er innafor å være sterk fordi man er bonde eller løfter sementsekker. Men man får ikke lov å være stolt av det man presterer hvis man trener på treningsstudio eller i en idrett. Anonymkode: 6fec6...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #14 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med denne. Hva er vitsen med å rakke ned på de som er fysisk aktive? Dette blir litt omvendt snobberi. Det er innafor å være sterk fordi man er bonde eller løfter sementsekker. Men man får ikke lov å være stolt av det man presterer hvis man trener på treningsstudio eller i en idrett. Anonymkode: 6fec6...37c Selvsagt er det lov. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor « alle» gjør det samme og hvorfor den normale mann i gata, som velger fokus på hjem, familie og gode middager ikke er verdig samme beundring og hvorfor ikke baksiden av medaljen belyses. De som trener mye i tillegg til å ha familie, de får applaus som så flinke, særlig menn. De som holder lav profil, men gir en roligere hverdag til sin familie, de får vel sjelden ros og beundring. Barn skal med på 2-3 aktiviteter og alt er organisert med besteforeldre som stiller opp for å få kabalen til å gå opp. Det er beundringsverdig å få til alt, men hvor sunt det er når dette blir stress, det vet vi jo at det ikke er. Anonymkode: bb407...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå