Gå til innhold

Bedre seint enn aldri. Hva er det seineste du har hørt om noen som tar sertifikat eller ny utdanning/yrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

😊

Anonymkode: 0d5ae...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Donald Trump som ble politiker i en alder av 70

Anonymkode: dd135...a96

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

En av mine medstudenter nærmer seg 80.

Anonymkode: e91c4...acd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Studerte litteraturvitenskap med en 78-åring! 

Anonymkode: 561ec...8e2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel aldri for sent å studere og lære noe nytt? For å ta førerkort er det så vidt jeg vet en øvre aldersgrense på rundt 70. 

En av tantene mine tok førerkortet da hun var i midten av 50 åra. Selv er jeg over 50, og i gang med en masterutdanning. Jeg har også en fetter som begynte å studere på universitetet da han ble pensjonist. 

• Liker 5
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (2 minutter siden):

Det er vel aldri for sent å studere og lære noe nytt? For å ta førerkort er det så vidt jeg vet en øvre aldersgrense på rundt 70. 

En av tantene mine tok førerkortet da hun var i midten av 50 åra. Selv er jeg over 50, og i gang med en masterutdanning. Jeg har også en fetter som begynte å studere på universitetet da han ble pensjonist. 

Hvor står den 70. Års regelen skrevet?  Så vidt meg bekjent kan man ta førerkort når man er 90. Om man tørr. 

Anonymkode: b7d06...e74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobbet med ei som ble autorisert sykepleier rett over 60år. Hun var flink, men manglet jo erfaringen, og slet når det var veldig travelt og hun måtte sjonglere mye på en gang. En helt herlig dame da, som jeg satte så pris på å jobbe med, og jeg lærte masse av. Jeg var selv ung, og helt i andre enden av karrieren. 

• Liker 1
Skrevet

Er like imponert hver gang jeg hører om folk som ikke klager på livet. De velger å forandre på det de er misfornøyd med istedenfor.

Kjenner til to, som har tatt helt ny utdanning i 40 årene, da de valgte helt feil for seg selv som ungdom. 

Helt vanlig i min krets å ta lappen i den alderen også. Bor i en større by, så sertifikatet har ikke blitt sett på som nødvendig før man får barn. 

Anonymkode: 4de78...d4c

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor står den 70. Års regelen skrevet?  Så vidt meg bekjent kan man ta førerkort når man er 90. Om man tørr. 

Da jeg tok førerkortet på slutten av 80-tallet, lærte vi at øvre aldersgrense for å ta førerkortet var 72 år men jeg vet ikke om det gjelder fortsatt. 

Edit: Jeg finner ingen informasjon om dette nå, å det er godt mulig at den regelen er fjernet.

Endret av Kniv & gaffel
  • Liker 1
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (2 minutter siden):

Da jeg tok førerkortet på slutten av 80-tallet, lærte vi at øvre aldersgrense for å ta førerkortet var 72 år men jeg vet ikke om det gjelder fortsatt. 

Det er vel ikke så mye fra "gamle dager" som fortsatt gjelder nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😊

Anonymkode: 0d5ae...571

Da jeg begynte på en bachelorgrad i en alder av 34, var eldstemann i "kullet" 44. Tre år etter var vi begge ferdigutdannede og i jobb 😄. Det var en stor fordel å faktisk ha en del arbeidserfaring på baken, dog innen et helt annet yrke.

Anonymkode: 0f90c...66d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (1 time siden):

Edit: Jeg finner ingen informasjon om dette nå, å det er godt mulig at den regelen er fjernet.

Den regelen kan du parkere, for det er vranglære. 
Det er krav til legeerklæring fra 72 år. 
Min nabo fikk ikke fornyet førerkortet på grunn av en vrang lege. Hen byttet lege og måtte kjøre med kjørelærer og kjøre opp på nytt, noe hen klarte helt fint. Hen var da godt over 80. År. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den regelen kan du parkere, for det er vranglære. 
Det er krav til legeerklæring fra 72 år. 
Min nabo fikk ikke fornyet førerkortet på grunn av en vrang lege. Hen byttet lege og måtte kjøre med kjørelærer og kjøre opp på nytt, noe hen klarte helt fint. Hen var da godt over 80. År. 

Den regelen jeg siktet til gjaldt førerkort for første gang, ikke for å beholde eller fornye hvis man midlertidig hadde blitt fratatt førerkortet.

Som nevnt finner jeg ikke noe informasjon om dette nå, så jeg regner med at det ikke lenger er noen øvre aldersgrense for å ta førerkortet. Jeg tok førerkortet i 1989, så det er en del år siden nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Studerte litteraturvitenskap med en 78-åring! 

Anonymkode: 561ec...8e2

Det verste er at skattebetalerne dekket regningen. Burde vært krav om full betaling for studier man tar etter fylte 50

Skrevet

Min farmor tok lappen da hun var 55 🤩 Min mors venninne tok master da hun var nesten 60. Og vet av flere som har tatt videreutdanning eller bachelor mellom 50 og 60 👏

Anonymkode: 4b04a...a29

• Nyttig 1
Skrevet

Søsteren min studerte sosiologi med en mega-sprek dame på 86 år.

Anonymkode: da227...7b9

• Nyttig 1
Skrevet

Psykologen min ble ferdig utdannet som psykolog da hun var 44 år. Videreutdannet seg som psykologspesialist. Jobbet i barnehage i flere tiår før det. 

Når jeg tenker at det er for seint å starte på nytt, så tenker jeg på psykologen min. Det er ikke for seint før du er dø. 

Anonymkode: 6858a...b87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det verste er at skattebetalerne dekket regningen. Burde vært krav om full betaling for studier man tar etter fylte 50

På hvilken måte? Det er åpne forelesninger på universitetet, alle som vil kan delta uten at det koster skattebetalerne ei krone.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (2 timer siden):

Den regelen jeg siktet til gjaldt førerkort for første gang, ikke for å beholde eller fornye hvis man midlertidig hadde blitt fratatt førerkortet.

Som nevnt finner jeg ikke noe informasjon om dette nå, så jeg regner med at det ikke lenger er noen øvre aldersgrense for å ta førerkortet. Jeg tok førerkortet i 1989, så det er en del år siden nå. 

Det var verken fornye eller beholde, førerkortet var inndratt. Hen måtte ha ny både teoriprøve og oppkjøring. 

Skal du fastholde den regel din, så får du finne den i lovverket og legge inn link. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var verken fornye eller beholde, førerkortet var inndratt. Hen måtte ha ny både teoriprøve og oppkjøring. 

Skal du fastholde den regel din, så får du finne den i lovverket og legge inn link. 

Hun fastholder jo ikke på noen ting, hun sier det var sånn på 80-tallet og at regelen sikkert er fjernet. Ingen vits for deg i å kverulere videre på det.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...