Gå til innhold

Flere som går rundt med -0.5 eller mindre i nærsynthe, men likevel aldri har kjøpt briller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv har jeg -0.25 og - 0.25 i skjeve hornhinner også, men kommer ikke til å kjøpe briller. 

Må alle se perfekt da? 

Anonymkode: 511bc...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en veldig liten synsfeil, så det er ingen vits å korrigere den om du ikke føler behov for det. Mannen min ligger på -1,5 og korrigerer kun når han kjører bil. Selv har jeg -12,5 og ser ikke perfekt med korreksjon heller, sikkert verre enn 0,25 i synsfeil.

Anonymkode: 4023c...c26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt med styrke -2. Bruker ikke briller til vanlig. Bruker de på jobb og når jeg kjører bil. Man blir vant til det. 

Anonymkode: 48017...25f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer minus, samboer har enda mer minus, og ingen av oss bruker verken briller eller linser. Men samboer bruker briller når han kjører bil (jeg har ikke lappen, men hadde brukt briller dersom jeg skulle kjøre). 

Du har en veldig liten synsfeil, det er ikke nødvendig å gjøre noe med det om du ikke vil. 

Anonymkode: dfbbe...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som bestemmer når det er snakk om en så liten feil. Men det er vanlig å etter hvert få vondt i øynene, spesielt ved skjermbruk, når man har skjeve hornhinner. Det fikk jeg. Hadde kun en liten synsfeil i starten, men så har det gradvis blitt verre. Nå har jeg rundt -1,5, og merker stor forskjell med og uten briller.

Anonymkode: 5049c...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv har jeg -0.25 og - 0.25 i skjeve hornhinner også, men kommer ikke til å kjøpe briller. 

Må alle se perfekt da? 

Om du ikke har behov for briller så trenger du jo ikke kjøpe det. De fleste pleier å avgjøre slikt utfra behov, ikke for å oppnå noe perfekt. 

Anonymkode: ec5b5...7e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare -1 og bruker briller når jeg kjører bil - spesielt når det er mørkt og på nye steder. Sliter med å lese vegvisningsskilt feks før de er rett fremfor meg. Får lov å kjøre uten briller, men for min egen trivsel gjør jeg ikke det, medfører bare unødvendig stress. Utenom det bruker jeg sjeldent brillene. 

Anonymkode: 3c00f...da8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos optiker i dag og har ikke så dårlig syn, men har skjeve hornhinner og dårlig samsyn som gjør at jeg trenger korrigering med briller.

Optikeren fortalte at ca 250 000 voksne nordmenn kjører bil daglig med dårlig syn og burde brukt briller/ linser, men vil ikke eller er ikke klar over at de trenger det selv, og tror at de ser godt til tross for hodepine, sliten i øynene/ hodet. 

De utgjør en fare for sine medtrafikkanter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er jo en veldig liten synsfeil, så det er ingen vits å korrigere den om du ikke føler behov for det. Mannen min ligger på -1,5 og korrigerer kun når han kjører bil. Selv har jeg -12,5 og ser ikke perfekt med korreksjon heller, sikkert verre enn 0,25 i synsfeil.

Oi, det er virkelig ikke heldig. Du burde snakke med ham om det.

Anonymkode: beee0...c9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må alle se perfekt da? 

Eh nei, det bestemmer du da helt selv det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi, det er virkelig ikke heldig. Du burde snakke med ham om det.

Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Fordi minus 1,5 er såpass høyt at han nok hadde hatt det bedre med linser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel opp til han det?

Selv har jeg dårligere syn enn dette, og bruker ikke briller eller linser fast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi minus 1,5 er såpass høyt at han nok hadde hatt det bedre med linser. 

Jeg synes også det er litt rart at han bruker linser kun når han kjører (tar dem ut med det samme han kommer hjem!), men han er over 40 og har levd godt med dette i alle år. Aldri hodepine eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må alle se perfekt da? 

Får du de dekket av staten? 

Anonymkode: 1bce5...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes også det er litt rart at han bruker linser kun når han kjører (tar dem ut med det samme han kommer hjem!), men han er over 40 og har levd godt med dette i alle år. Aldri hodepine eller noe.

Joda.

Vet bare hvor dårlig jeg så da jeg hadde 1.5 i minus. Kan ikke skjønne at han ønsker å se så dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mezzosoprena skrev (26 minutter siden):

Det er da vel opp til han det?

Selv har jeg dårligere syn enn dette, og bruker ikke briller eller linser fast.

Selvfølgelig er det opp til ham, men livsgleden må da være redusert når man ser såpass dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det opp til ham, men livsgleden må da være redusert når man ser såpass dårlig?

Haha, nei virkelig ikke. Det er ikke SÅ dårlig. Som sagt, jeg har dårligere syn og fungerer fint uten briller eller linser i mange situasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjeve hornhinner er jo noe dritt, særlig når man er ute og kjører bil i mørket. Bare lysstråler i alle retninger. 

Anonymkode: fa019...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...