AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er enke og sitter i uskiftet bo. Har vært samboer så lenge at barna i prinsippet kan kreve skifte, men det har de foreløpig ingen planer om. Vi vil gjerne at samboer skal kjøpe seg inn i boligen, så vi eier sammen. Er det noen måte dette kan gjøres på uten at jeg blir nødt til å skifte? Anonymkode: 83142...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Ikke gjør det. Hvis du fortsatt vill gjøre det; kontakt en advokat og ordne med papir. Du sitter i uskiftet bo, vad vill du ska skje hvis du går bort, eller hvis dere går i fra hverandre? Hvorfor ikke skifte boet, og ordne opp med det, og deretter la samboern kjøpe seg in. Og ordne med testamente og samboerkontrakt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #3 Del Skrevet 58 minutter siden Ville heller skiftet nå så kan samboer kjøpe seg inn. Sørg for solid samboerkontrakt og testament. Skal flytte sammen med en enkemann. Vi har særkullsbarn. Han ønsker at jeg skal bli vergen til hans små barn og jeg han min om noe skulle skje med noen av oss. Vi vil skrive samboerkontrakt og gjensidig testament. Blir det brudd sikrer samboerkontrakt oss. Dør en av oss sikrer testament og livsforsikringer oss. Anonymkode: c1a22...9ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 54 minutter siden #4 Del Skrevet 54 minutter siden Hva er poenget med å ikke skifte nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #5 Del Skrevet 52 minutter siden Furstina skrev (1 time siden): Ikke gjør det. Hvis du fortsatt vill gjøre det; kontakt en advokat og ordne med papir. Du sitter i uskiftet bo, vad vill du ska skje hvis du går bort, eller hvis dere går i fra hverandre? Hvorfor ikke skifte boet, og ordne opp med det, og deretter la samboern kjøpe seg in. Og ordne med testamente og samboerkontrakt. Hvi vi går fra hverandre må jeg kjøpe ham ut igjen tilsvarende den andelen han får når han kjøper seg inn. Hvis jeg dør først, må mine barn kjøpe ut hans barn for samme andel, men vi kan lage testamente på at han får bli boende til han dør. Eventuelt selger de, han finner seg et annet sted å bo og deler pengene etter brøken. Hvis han dør først kjøper jeg ut hans barn. Hvis vi dør samtidig selger våre barn huset og deler etter brøken Anonymkode: 83142...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #6 Del Skrevet 49 minutter siden Skift og kjøp sammen, det er ryddigst. Ikke lag mer problemer og muligheter for konflikt for barna dine enn det som er nødvendig. Anonymkode: e5566...88d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #7 Del Skrevet 49 minutter siden Ulla Ullsokk skrev (1 minutt siden): Hva er poenget med å ikke skifte nå? Poenget er at jeg har en formue i en bedrift som er min økonomiske trygghet nå og når jeg blir pensjonist. Jeg blir minstepensjonist så det er fint å ha noe som gir meg mulighet til å leve helt ok på mine eldre dager. Barna har også fått en andel i denne allerede, som forskudd på arv. Skifter jeg nå, mister jeg den muligheten. I tillegg får barna som er studenter ikke studiestøtte (stipend) hvis de blir formuende allerede nå. Men dette er noe jeg må snakke med rådgivere om tror jeg, for det ville selvsagt vært enklest å bare skifte nå, så alt blir ryddigere. Anonymkode: 83142...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #8 Del Skrevet 45 minutter siden Det går sikkert an på et vis, men dette høres ut som et smart tidspunkt å skifte på. Ser ingen grunn til at dine stebarn skal måtte forholde seg til nok en runde med endringer i boet. Når han og du kjøper noe sammen, frigjøres det sikkert midler til å skifte med barna samtidig. De har allerede vært svært rause og gått med på uskiftet bo. Anonymkode: da299...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 40 minutter siden #9 Del Skrevet 40 minutter siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Poenget er at jeg har en formue i en bedrift som er min økonomiske trygghet nå og når jeg blir pensjonist. Jeg blir minstepensjonist så det er fint å ha noe som gir meg mulighet til å leve helt ok på mine eldre dager. Barna har også fått en andel i denne allerede, som forskudd på arv. Skifter jeg nå, mister jeg den muligheten. I tillegg får barna som er studenter ikke studiestøtte (stipend) hvis de blir formuende allerede nå. Men dette er noe jeg må snakke med rådgivere om tror jeg, for det ville selvsagt vært enklest å bare skifte nå, så alt blir ryddigere. Anonymkode: 83142...c1c Da skifter du når ungene er vel ferdig med studiene. Dere har bodd sammen lenge uten at han har kjøpt seg inn. Da klarer dere å vente litt til slik at det ikke blir problematisk for barna med lånekassen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 20 minutter siden #10 Del Skrevet 20 minutter siden Ulven skrev (18 minutter siden): Da skifter du når ungene er vel ferdig med studiene. Dere har bodd sammen lenge uten at han har kjøpt seg inn. Da klarer dere å vente litt til slik at det ikke blir problematisk for barna med lånekassen. Ja. Ikke gjør det mer komplekst en dere trenger. Vent med skiftet. Hvis han vill investere i bolig er det kanskje en mulighet att han investerer i en liten bolig før utleie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
no shame Skrevet 17 minutter siden #11 Del Skrevet 17 minutter siden (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Poenget er at jeg har en formue i en bedrift som er min økonomiske trygghet nå og når jeg blir pensjonist. Jeg blir minstepensjonist så det er fint å ha noe som gir meg mulighet til å leve helt ok på mine eldre dager. Barna har også fått en andel i denne allerede, som forskudd på arv. Skifter jeg nå, mister jeg den muligheten. I tillegg får barna som er studenter ikke studiestøtte (stipend) hvis de blir formuende allerede nå. Men dette er noe jeg må snakke med rådgivere om tror jeg, for det ville selvsagt vært enklest å bare skifte nå, så alt blir ryddigere. Anonymkode: 83142...c1c Når er barna ferdig med å studere? Er det mulig å vente et par år evt? Endret 16 minutter siden av no shame Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #12 Del Skrevet 2 minutter siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det går sikkert an på et vis, men dette høres ut som et smart tidspunkt å skifte på. Ser ingen grunn til at dine stebarn skal måtte forholde seg til nok en runde med endringer i boet. Når han og du kjøper noe sammen, frigjøres det sikkert midler til å skifte med barna samtidig. De har allerede vært svært rause og gått med på uskiftet bo. Anonymkode: da299...d1f Rause og gått med på uskiftet bo? Det er noe man har krav på. Det er heller ingen tidsbegrensning, slik TS synes å tro. Anonymkode: e0b3d...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå