Gå til innhold

Barnet mitt vil mer til meg , hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter eksen min brått forlot meg for 4år siden så hadde jeg barnet (som sa var 5år) mest, faren hadde han annenhver helg og en dag i uka. 2år etter så fant vi ut 50/50 var det beste pga jobben min. Det står fortsatt at jeg har han mest i nav systemet, vi hadde kun privat avtale. Nå sier sønnen min at han vil mest til meg. Det er ikke noe jeg lurer eller trigger frem. Jeg vet de gjør store forskjeller på barna, altså hans nye dame og hennes barn. Jeg har aldri kommet overens med henne desverre. Gutten vår er ni idag og det gjør vondt å ikke prøve iallefall. Har han noe han kan si? Mtp ønsker og alder ? Vet dette vil bli vrient, tror eksen nekter å gjøre det pga  økonomien. 

Anonymkode: 2fd23...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis dere har privat avtale så har det vel ikke noe å si for økonomien?

Du kan jo forhøre deg med ham. Hvis han har flere nye barn som også er små kan det godt hende han sier ja.

Anonymkode: a1f8c...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan jo forhøre deg med ham. Hvis han har flere nye barn som også er små kan det godt hende han sier ja.

Samme tenkte jeg og du burde ta bidraget gjennom NAV siden han har ny familie.

Anonymkode: d3f71...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt har barnet noe å si:

Fra barneloven:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7

Kapittel 5. Foreldreansvaret og kvar barnet skal bu fast.

§ 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Anonymkode: e5768...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til syvende og sist er det jo dere som bestemmer om barnet skal ha noe å si. 

Jeg hadde snakket med pappaen og forklart situasjonen, at sønnen nå ønsker å bo mer på et sted. For meg hadde det selvsagt vært greit, og om det også er ok for pappaen så er det jo bare å la han bli hørt.

Du skriver jo selv at det var pga din jobb, og ikke pga gutten det ble 50/50 i utgangspunktet. 

Anonymkode: 6637c...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere har privat avtale så har det vel ikke noe å si for økonomien?

Jo for vi deler nå barnetrygden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme tenkte jeg og du burde ta bidraget gjennom NAV siden han har ny familie.

Anonymkode: d3f71...ac4

Han vil virkelig ikke like det. Men jeg er nødt om jeg skal ha han fullt. Jeg tror han vil si nei til dette, da han får 2200 mindre i mnd. Synd å si det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...