Gå til innhold

Hormonell migrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 15.52):

Har vært plaget med sterke migreneanfall rundt eggløsning og mens siden jeg var 16 år og begynte på p-piller. Har tre barn og med alle tre barna har jeg hatt ukentlige anfall i hele 1.trimester. Så roet det seg helt og hadde ingen anfall i 2 og 3.trimester og heller ikke anfall da jeg fullammet. Men etterhvert som ble baby ammet mindre så kom anfallene tilbake.

Så falt det meg plutselig inn at det måtte være på grunn av hormoner at jeg opplevde disse anfallene. Så bestemte vi at mannen skulle snippe strengen. Med det slapp jeg for første gang i mitt voksne liv å gå på prevansjon - det hadde jeg aldri opplevd utenom i svangerskapene. Nå er det nede på 2-3 anfall i året max!! Naproxen hjelper meg i noen anfall, men ikke i andre. Triptaner fungerer litt, men har for mye bivirkninger til at det veier opp. Så nå har jeg droppet all medisin og føler at det er ok siden jeg likevel har få anfall.

Anonymkode: 47ebd...ce2

Her fikk ungdom mye mer migrene da legen på sykehuset prøvde ut minipiller  . Ho mente det burde blitt mindre migrene når ho gikk på de. Ho fikk pga store blødninger og smerter pga mensen. Men først når ho startet så ble det blødninger hele tiden, jo smerter gikk delvis bort i magen,men migrene ble være fra 1 til 2 anfall i mnd økte til 3 til 5 ganger i uka. Ungdommen her sluttet etter 6 mnd på minipiller og da tilbake til kansje 1 til 2 ganger med migrene.

Ho sier selv jeh får heler blø mye og ligge ut i smerter de 5 dagene mens er en å ligge med migrene og blødninger nesten hele tiden.

Enda sier de på gyn at nei minipiler vil ikke gi mer migrene

Anonymkode: 0dd55...1cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her fikk ungdom mye mer migrene da legen på sykehuset prøvde ut minipiller  . Ho mente det burde blitt mindre migrene når ho gikk på de. Ho fikk pga store blødninger og smerter pga mensen. Men først når ho startet så ble det blødninger hele tiden, jo smerter gikk delvis bort i magen,men migrene ble være fra 1 til 2 anfall i mnd økte til 3 til 5 ganger i uka. Ungdommen her sluttet etter 6 mnd på minipiller og da tilbake til kansje 1 til 2 ganger med migrene.

Ho sier selv jeh får heler blø mye og ligge ut i smerter de 5 dagene mens er en å ligge med migrene og blødninger nesten hele tiden.

Enda sier de på gyn at nei minipiler vil ikke gi mer migrene

Anonymkode: 0dd55...1cc

Men send henne til en nevrorefleksolog! De fikser hormonelle ubalanser. Jeg sier det til alle jeg kjenner!

Anonymkode: 86158...cce

Skrevet

Begynn med fastlege for å se om typ anfallsmedisiner kan hjelpe. Dersom det bare forverres vil det jo bli en utredning hvor man tester ulike medisiner.  Husker når datter begynte med migrene her så sjekket de jo opp om det kunne være hormonelt ved at man fulgte sykluser osv. Kjenner flere som har akkurat dette. Min datter hadde det ikke og måtte gjennom hele røkla og testet ut alle medisiner. Uansett var ikke henne vi snakket om, men begynn hos legen du og se om du kan få noe for de gangene du får det . Lykke til. Migrene er noe dritt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 4.42):

Fikk du prøve dette uten lang utredning? Det er jo fordi jeg ‘bare’ sliter med dette 5-7 dg per mnd at jeg ikke har gått til legen før. Går nesten aldri til legen. Men når hodeverkenpågår som verst har jeg heller ikke overskudd til å komme meg på legekontoret.

Anonymkode: a6054...c09

Du bør absolutt gå til legen og få hjelp med hodepinen din. Det er anbefalt å starte forebyggende behandling mot hodepine hvis den kommer mer enn 3 dager pr. måned. 

Skrevet
Connie80 skrev (På 11.12.2024 den 17.46):

Ja, dette var et moment jeg tenkte på også. Tidligere hadde jeg spiral, men siste året har jeg gått på p-piller og har fått mer vondt i hodet eller migrene siste 5-6 månedene. 

Flere som har erfaringer med og uten hormoner/prevansjon ?

Det er vanlig å bruke hormonspiral for å bedre de migreneanfallene som trigges av hormonsvingninger i forbindelse med menstruasjonssyklus. Det kan nok hende at spiralen hjalp deg.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var plaget med det samme, 3 dager hvor paracet og ibux hadde null effekt, konstant hodepine og kvalme,mye verre enn vanlig hodepine. Men sjekket det aldri med lege,tenkte det sikkert var hormonelt. Nå er jeg i overgangsalderen og har mistet mensen, og heldigvis den plagsomme hodepinen.

Anonymkode: f01da...604

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 11.50):

Men send henne til en nevrorefleksolog! De fikser hormonelle ubalanser. Jeg sier det til alle jeg kjenner!

Anonymkode: 86158...cce

Dette er bare tull. Nevrorefleksologi er helt utenfor vitenskapen, med alternative teorier om hvordan kroppen og nervesystemet fungerer. De trykker på huden og kaller det behandling av sykdom. 

Massasje kan være nydelig det, men det fungerer ikke til behandling av nevrologiske eller hormonelle sykdommer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var plaget med det samme, 3 dager hvor paracet og ibux hadde null effekt, konstant hodepine og kvalme,mye verre enn vanlig hodepine. Men sjekket det aldri med lege,tenkte det sikkert var hormonelt. Nå er jeg i overgangsalderen og har mistet mensen, og heldigvis den plagsomme hodepinen.

Anonymkode: f01da...604

Så godt når migrenen blir borte etter overgangsalderen!  De fleste blir heldigvis bedre da. 

image-27-1024x595.png

https://hodepinenorge.no/migrene-hos-kvinner-endres-i-takt-med-hormonsvingninger-gjennom-livet/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...