Lealaus Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Sjekket nettbanken for å se om det hadde kommet inn penger, men ble sittende å stusse over en type gebyr jeg visstnok har betalt. Det står "GEBYR , VAREKJØP 13 TRANS(ER) TYPE 709" (Håper jeg ikke røper for mye nå ). Den ene gangen jeg har betalt dette har jeg betalt 32,50 kr og den andre gangen 50,00. Dette er ikke småpenger når det kommer til gebyrer. At det i tillegg har blitt trukket 106,52 kr jeg ikke aner hvor forsvant hen, er en annen sak (det står bare VISA). Jeg er svært nøye med å skrive opp hver minste lille øre jeg bruker i en egen bok, slik at jeg skal holde oversikt. Jeg har i de gjeldende tidsrom ikke betalt noe som helst for 50.00, 32.50 eller 106,52. Hva er disse gebyrene for?
Gjest gjesta Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Gebyrene på 32,50 og 50 tolker jeg som gebyr for bruk av kort ved varekjøp i en bestemt periode. Antall varekjøp blir oppgitt, som f.eks. 13 transaksjoner/bruk i løpet av en periode, vanligvis en måned.
abelille Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Der hvor det står visa vil det vanligvis kommer mer informasjon i løpet av en dag eller to. I alle fall har jeg sett det i min nettbank. Trolig har du brukt kortet ditt ett eller annet sted til det beløpet. Det kan også være noe du har brukt tidligere hvor brukerstedet har sendt inn kvittering. (Kafé som ikke er online f.eks). Resten høres ut som gebyrer, vanligvis for regningsbetaling, minibankuttak og kjøp med kort. Vil jo si at det var rimelig mye gebyrer på en måned, du har ikke vurdert å bytte bank? Dersom 80 kroner er vanlig i løpet av en måned vil du spare en god slump på å bytte til f.eks Skandiabanken.
Lealaus Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2006 Jeg reagerte også på at det var mye gebyrer, bl.a. fordi jeg ikke har sett disse før (jeg er ganske nøye på pengene mine). Det andre jeg reagerer på er at de tilsynelatende blir trukket midt i måneden - og rett etter jeg har betalt en regning med efaktura. Men det kan da ikke koste så mye for det, og heller ikke så forskjellig? Jeg vil gå nærmere til bunns i dette før jeg evt. bytter bank, fordi jeg aldri har sett dem før. De 106,52 ørene har jeg veldig vanskelig for å skjønne hvor kom fra, så jeg får se igjen når det er oppdatert. All mat handler jeg nemlig kontant fra matpenger som blir tatt ut hver stipenddag, dvs. kontanter - og dette inkluderer kafèmat. Jeg var ikke annet enn på en matbutikk den dagen det ble trukket.. Og dagen før var søndag, og dagen før der var jeg på jobb hele dagen ;-) Jaja. Takk for hjelpen!
Usikker Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 Jeg vil anta at det er VISA-transaksjoner det her er snakk om. Har du signert (med navntrekk) på noen varekjøp i det siste? Det kan være en feil på magnetstripa på kortet ditt som gjør at et varekjøp blir behandlet som en VISA-transaksjon, og ikke et ordinært varekjøp. Et ordinært varekjøp har ofte 2, 5 eller 10 kr i gebyr (individuellt i hver bank). For meg ser det ut som at kortet ditt har "oppført seg" som at VISA-delen på kortet er blitt brukt. Sjekk med banken din du - det er det beste hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 Husk på at dersom det bare står VISA kan det være en reservasjon! Reservasjoner kan være helt ulike det faktiske beløpet, stå etter at det faktiske beløpet er trukket og kan gjøres selv i tilfeller der du ikke skal trekkes noe (f.eks ved leie av bil, innsjekkeing på hotell, registrering av kort på nett osv)
Lealaus Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2006 Nå sjekket jeg banken igjen og da hadde beløpet på 106,52 kr forduftet og de var lagt til mitt disponible beløp. Regner med det var en feil fra banken eller lignende da? Jeg har iallfall ikke signert noe når jeg har betalt noe :-)
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Nå sjekket jeg banken igjen og da hadde beløpet på 106,52 kr forduftet og de var lagt til mitt disponible beløp. Regner med det var en feil fra banken eller lignende da? Jeg har iallfall ikke signert noe når jeg har betalt noe :-) ← Da var det nok en reservasjon.. De er helt normale.. Og ikke noen feil fra banken..
Lealaus Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 2. mars 2006 Men reservasjon for hva? Jeg har som sagt ikke kjøpt noe som helst, leid noe som helst eller lignende for den prisen.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Som sagt så kan summen som reserveres være en helt annen enn "reservasjonsgrunnen" og for det andre så må du ikke ha kjøpt noe for at det skal oppstå en reservasjon. Vanlige årsaker til reservasjoner er - registrering av kort på nett - oppgi kortnr over telefon ol - kjøpe av flybilletter - kjøp på nett - leie av bil - innsjekking på hotell
Lealaus Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2006 Okei. Jeg har ikke gjort det der, men når jeg tenker etter så kan det jo være Blizzard. Betalte nemlig 106,29 kr. til dem den 1., mens denne reservasjonen ble foretatt den 27. Tusen takk for forklaringen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå