Gå til innhold

Å invitere bare noen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har et luksusproblem; for mange nære venner. Så det å invitere til julefest er alltid en krevende øvelse. Vi syns det er hyggeligere og selvsagt enklere å være 12 enn å være 22 (som vi er dersom vi inviterer alle som «bør» inviteres). Er vi 12 har vi plass rundt bordet og det er overkommelig å lage mat. Flere enn det syns vi ikke er noe særlig. Da blir alternativet å ikke invitere. 

Hva gjør man da? Når det ikke er noen naturlige kriterier å sortere etter. Alle vil ønske å komme og alle vil reagere negativt på å ikke bli invitert. Har vurdert annethvert år i to «puljer» eller å invitere dem som vi selv har vært invitert hjem til siste året. Andre måter?

Anonymkode: 9e9bc...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enten tar du de dere er. Mest med og som har invitert dere med på noe siste året, eller så inviterer du alle og bestiller catering som spleises på, eller be alle ts med en rett til felles bord.

Anonymkode: 3a6f5...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller invitert 22 enn å risikere at ti stk finner ut at de ikke var «nære nok» til å bli invitert. Kan garantere deg at noen blir såret. Alle tar med en rett eller spleise på catering er en god løsning når man er så mange. 

Anonymkode: b92f5...8b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maten er en ting, men kan folk flest dekke til 22? Vi har ikke 22 stoler. Vi har 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde invitert alle, og lånt stoler evt bord. 

Her kan vi fint dekke til 20 ++, men ikke med likt til alle. Om dere ikke har til så mange - kan det også lånes eller kjøpes til en grei pris på Nille/Europris/Rusta/bruktbutikken. 

Anonymkode: 89c96...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har et luksusproblem; for mange nære venner. Så det å invitere til julefest er alltid en krevende øvelse. Vi syns det er hyggeligere og selvsagt enklere å være 12 enn å være 22 (som vi er dersom vi inviterer alle som «bør» inviteres). Er vi 12 har vi plass rundt bordet og det er overkommelig å lage mat. Flere enn det syns vi ikke er noe særlig. Da blir alternativet å ikke invitere. 

Hva gjør man da? Når det ikke er noen naturlige kriterier å sortere etter. Alle vil ønske å komme og alle vil reagere negativt på å ikke bli invitert. Har vurdert annethvert år i to «puljer» eller å invitere dem som vi selv har vært invitert hjem til siste året. Andre måter?

Som du helt riktig poengterer er det ikke noe moro å være for mange på for liten plass. Ja, man *kan* skaffe seg et klappbord og sette det opp i gangen, for den del. Man *kan* legge opp til kanapeer og vin. Man *kan* tenke at det er ålreit at ikke alle faktisk får plass i stuen samtidig. 

Men det blir jo snodig. Det er ikke noe moro. Det er sånt man velger å gjøre som student, når man er ung og dum og så angrer.

Tanken på at vennene dine skal velge å tillegge deg dårlige hensikter som utestenging etc er en rent teoretisk mulighet. Ingen som faktisk er vennene dine vil noensinne velge å tenke at du er en drittsekk. Venner velger ikke å tenke dårlig om venner. I det øyeblikket man velger å tenke dårlig om hverandre er vennskapet over, om det noensinne eksisterte i det hele. Så de som påstår dette er en reell mulighet har ikke helt brgrepet på hva en venn faktisk er. De forveksler det nok med en vag bekjent, vil jeg tro. 

Så dere kan invitere annethvert år. Eller to dager hvert år. Feks en gruppe til nyttår, den andre i romjula. Eller den ene i påska, den andre til jul. Eller en i adventstiden, og en i romjula. Eller dere kan møtes ute et sted, dere må ikke være hjemme. Eller dere kan møte en gruppe hjemme og en gruppe ute (selv på et utested eller restaurant får man ikke sosialisert med 20 stykker samtidig, det er en umulig samtale). Eller - hva som helst. 

Anonymkode: f0bd8...e9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig at 2 puljer er en god løsning her,da blir alle invitert og ingen føler seg utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville også gått for flere selskaper. Det er ikke gøy å sitte som sild i tønne, med et støynivå som gjør at du sliter med å høre hva folk sier. 

Mye hyggeligere med mindre selskaper, og du slipper at noen føler seg såra og vonbroten. 

Da er det jo også lettere å tilpasse selskapet til gjestene. Invitere de som liker høy musikk og party-stemning i en pulje, og de som foretrekker mer lav musikk og "De Gode Samtalene" i en pulje, for eksempel. 

Anonymkode: 7fa3a...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Vi kan bare ha èn fest i jula, så da blir neste pulje evt til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det ikke er noen naturlig inndeling hadde jeg invitert alle og satset på at noe ikke kom. 

Ellers er det alltid mulig å forlenge boret litt og ta det provisorisk.

I motsetning til de andre her synes jeg ikke det er noen god ide og dele det inn i første og andre -prioritet

Anonymkode: 49a41...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å lage et arrangement hvor man sier at den og den datoen vil vi ha julebord på xxx restaurant, håper mange kan komme. Alle betaler for egen mat og drikke. Blir jo ikke det samme, men da får man i alle fall inkludert alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ta flere puljer, men litt tett i tid, og ha litt samme opplegg med mat etc.

Det er krevende for meg å ha gjester hvis man skal lage masse ny mat mange ganger i året, så dette fungerer bra for oss. Hyggeligst med maks 10-12, eller færre, så man får pratet med alle.

22 stk hadde vært uoverkommelig for meg, og vi har veldig stort hus. Det er mest stresset, vaskingen og planleggingen av mat som er krevende. Og å være en god vert for 22 personer samtidig er mer enn jeg orker å tenke på..

Anonymkode: 376cb...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...