Gå til innhold

Vaskemaskin hoppet: Lav eller høy sentrifugering?

Undermann

Anbefalte innlegg

Min ca 10 år gamle Miele vaskemaskin har aldri rikket seg før i dag.
Var flere tunge badehåndkleder oppi enn vanlig tror jeg da. Men den hoppet sånn at jeg også hoppet.
Hørtes ut som der var en stein inni. Men alt ser ut til å være ok, bare at den hadde flyttet seg skrått.

Hadde den på lav sentrifugering som alltid. 400. høyeste er 1400. fordi jeg tenker at det ikke er nøvendig å sentrifugere så mye.
Men det som  jeg lurte på, er om det er bedre å bruke høyere omdreining om det hopper mindre da?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undermann skrev (3 minutter siden):

Min ca 10 år gamle Miele vaskemaskin har aldri rikket seg før i dag.
Var flere tunge badehåndkleder oppi enn vanlig tror jeg da. Men den hoppet sånn at jeg også hoppet.
Hørtes ut som der var en stein inni. Men alt ser ut til å være ok, bare at den hadde flyttet seg skrått.

Hadde den på lav sentrifugering som alltid. 400. høyeste er 1400. fordi jeg tenker at det ikke er nøvendig å sentrifugere så mye.
Men det som  jeg lurte på, er om det er bedre å bruke høyere omdreining om det hopper mindre da?  

Opphenget på trommene kan være røket, og da er maskinen ferdig.

Alternativet er for mange og for tunge ting inni. Ta ut halvpart, sentrifuger innholdet i maskinen i to runder. Men hopper maskinen med 50% av vasken i, så er opphenget ødelagt.

Anonymkode: 503d5...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan hende det kan hjelpe å kalibrere den. Sjekk bruksanvisningen.

Anonymkode: 1b904...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Opphenget på trommene kan være røket, og da er maskinen ferdig.

Alternativet er for mange og for tunge ting inni. Ta ut halvpart, sentrifuger innholdet i maskinen i to runder. Men hopper maskinen med 50% av vasken i, så er opphenget ødelagt.

Har prøvd det. Er litt under 50 % da. Ser ut som det slenger inni der og muligens rister mer enn før, men er ikke sikker om det er ulikt som før. Gikk en kort og en lengre runde på 800. Aldri fulgt med på det før.
Tok en video med de to rundene, om den sier noe om det. Men den er sikkert ødelagt ja.

Så ikke noe i bruksanvisningen om kalibrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som båndet som styrer trommelen er dårlig. Har man lite i maskinen så kan håndklærne flytte seg sånn det blir dårlig fordeling og da må maskinen jobbe hardere.  Høres ut som normal slitasje. Du kan jo vise denne videoen til noen som kan dette bedre men jeg fikk beskjed av reparatør da det skjedde hos meg at det kom av den fordelingen var dårlig. 

Anonymkode: c4488...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...