Gå til innhold

Invitert til "en prat" etter å ha søkt på utlyst stilling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har søkt å en jobb og er invitert på det de kaller "en prat". Det har satt av en halv time. Jeg forstår jo at dette er et intervju, men at det kanskje er i en litt annen form enn det jeg er vant med. Dere som har vært på sånne "prater", hvordan opplevde dere det, hva slags spørsmål fikk du? Har du noen tips å gi meg?

Anonymkode: 26ecd...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres mindre formelt ut. Men vil tro at intensjonen er som et vanlig intervju. Altså, finne ut mer om deg. 

Men du skriver ikke noe om hvilken type jobb, fast stilling osv. Litt vanskelig å mene så mye når du er så lite konkret 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da var det egentlig få søkere, og de hadde bestemt seg for meg, Men ville møte

meg først.

forbered deg som til et intervju.

Anonymkode: a2508...d03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble innkalt til "en prat" på en jobb jeg hadde søkt på, før de satte i gang med offisielle intervjuer. Det føltes litt som et uformelt jobbintervju. Det var en stilling innen et ganske spesifikt fagfelt, og jeg visste jeg hadde perfekte kvalifikasjoner.

Anonymkode: 62076...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd dette én gang. Ble invitert til en uformell samtale, hvor det ble presisert at dette ikke var et intervju og at samtalene skulle luke ut hvem som skulle velges ut til å gå vidrere til intervju.

I mitt tilfelle viste det seg at de ville benytte muligheten til å finne ut om private ting hos kandidatene: jeg ble spurt om barn, om jeg planla graviditet, og om min egen, min manns og mine foreldres helsehistorikk bla. Dvs alt som ikke er innafor å spørre om under et formelt intervju, men som noen med lite sosiale antenner kanskje kunne finne på å spørre om under en vanlig samtale. 

Jeg trakk søknaden min. 

Anonymkode: e732c...2ec

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har søkt å en jobb og er invitert på det de kaller "en prat". Det har satt av en halv time. Jeg forstår jo at dette er et intervju, men at det kanskje er i en litt annen form enn det jeg er vant med. Dere som har vært på sånne "prater", hvordan opplevde dere det, hva slags spørsmål fikk du? Har du noen tips å gi meg?

Anonymkode: 26ecd...350

Jeg ble invitert til en "kaffeprat" fra et større konsulentfirma. I og med jeg har møtt vedkommende på ulike seminarer og ellers i jobbsammenheng var jeg noe usikker på om det var en prat med meg som representant for arbeidsgiver, eller privat.

Det skjedde på LinkedIn, og siden vi jobber innen samme fagområde og har mye til felles takket jeg ja og dro. Min profil der står som ikke-jobbsøkende, og ingenting i profilen min indikerer at jeg ønsker å flytte meg. Vel å merke jobber jeg i det offentlige, og dette var et privat selskap.

Kort fortalt; det var en småsleip måte å invitere til et jobbintervju på halvannen time, en times kjøring unna. Det kom jobbtilbud i ettertid, men at et av Norges største IT-selskaper oppfører seg slik synes jeg var såpass uprofesjonelt at jeg ikke engang ga svar. Jeg trives godt med min nåværende jobb og arb.giver, og lønnen det var snakk om for å gå over til det private var faktisk en nedgang, men med lovnad om å raskt kunne oppnå høyere stilling/mer ansvar og dermed mer lønn.

Pft. Liker ikke denne typen tilnærming. De fleste andre er i hvert fall ærlige når de kontakter meg med hensikt om å få meg på intervju via LinkedIn og andre medier, så jeg enklere kan takke nei eller overse meldingen.

Anonymkode: 97759...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den gangen jeg ble bedt inn på en "prat" hadde de allerede bestemt seg for å ansette meg, men det var for en læreplass i en bedrift hvor jeg hadde gjort god figur på utplassering gjennom skolen, så det blir jo ikke helt det samme. Ville forberedt meg på intervju :)

Anonymkode: 119b6...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble invitert til et slikt prat sist jeg har søkt på jobb, og det ble faktisk et av de verste intervju opplevelser, hvor vedkommede har lest spørsmål fra et  *100 vanskelig spørsmål du kan få på intervju* artikkel mens jeg har forberedt meg dårlig og rodde så jeg ble helt svett. Men det resulterte i ett godt tilbud og siden jeg var intetessert i å bytte jobb takket jeg ja og begynner der etter oppsigelse.

Mens andre ganger hvis jeg ble headhuntet og invitert til et prat har det faktisk bare vært et prat hvor de forteller om seg og hvorfor jeg burde komme til dem. Har faktisk hatt 3 sånne tilbud de siste 5 årene, men jeg takket nei til dem alle.. er noe når man ikke er klar til å bytte- så kan de være så flotte de bare vil. 

Konklusjonen er vel at når du har søkt, og invitert så er det stor sannsynlighet for at det blir et ordentlig jobbintervju, uansett hva de kaller det.

Anonymkode: 23ca6...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig i den bransjen jeg er i (film/tv) og generelt i mediebransjen virker det som. Alle mine ansatte har kommet innom for en 'prat'. Det er bare for at det skal være litt mer uformelt, litt mindre stress; spesielt for de unge som er innom. Få folk til å senke skuldrene sine litt rett og slett. Ellers fungerer det stort sett som et vanlig jobbintervju. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ble invitert til en "kaffeprat" fra et større konsulentfirma. I og med jeg har møtt vedkommende på ulike seminarer og ellers i jobbsammenheng var jeg noe usikker på om det var en prat med meg som representant for arbeidsgiver, eller privat.

Det skjedde på LinkedIn, og siden vi jobber innen samme fagområde og har mye til felles takket jeg ja og dro. Min profil der står som ikke-jobbsøkende, og ingenting i profilen min indikerer at jeg ønsker å flytte meg. Vel å merke jobber jeg i det offentlige, og dette var et privat selskap.

Kort fortalt; det var en småsleip måte å invitere til et jobbintervju på halvannen time, en times kjøring unna. Det kom jobbtilbud i ettertid, men at et av Norges største IT-selskaper oppfører seg slik synes jeg var såpass uprofesjonelt at jeg ikke engang ga svar. Jeg trives godt med min nåværende jobb og arb.giver, og lønnen det var snakk om for å gå over til det private var faktisk en nedgang, men med lovnad om å raskt kunne oppnå høyere stilling/mer ansvar og dermed mer lønn.

Pft. Liker ikke denne typen tilnærming. De fleste andre er i hvert fall ærlige når de kontakter meg med hensikt om å få meg på intervju via LinkedIn og andre medier, så jeg enklere kan takke nei eller overse meldingen.

Anonymkode: 97759...f5c

Dette er vel nødt til å være Sopra Steria?

Anonymkode: 774db...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...