Gå til innhold

Når er man venninne av å si i fra at nok er nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er et vennepar av meg som er gravide med sitt andre barn. Dette gjelder da min veldig gode venninne over mange mange år, og hennes mann. Det siste året syns jeg denne venninnen har begynt å bli utrolig frekk og ufin, og har en utstråling som tilsier at hennes meninger veier mye mer enn alle andre sin. Og det andre sier, har ikke så mye å si. Dere gjelder alt ifra andre folk sitt utseende, hvordan andre folk behandler andre, hva den og den gjorde, altså bare slikk dritt(bygdesnakk) som egentlig ikke angår henne.

Nå som de skal ha en baby til er hun for det første ufattelig ufin mot partneren sin, jeg syns faktisk det er så sykt å se på at jeg går å tenker på det til og med. Hadde min partner oppført seg slik mot meg hadde jeg seriøst flytta ut! Hun er veldig stygg i ordbruken mot han, og absolutt alt «upassende» som skjer innad i familien der er «hans feil» i følge henne. Dette er slikt hun kan rope til han, foran datteren dems på 3 år. De kan også helt uproblematisk stå å diskutere med forholdsvis ufin Tone foran datteren sin, og det skjer flere ganger i uken. 

selv har jeg hatt to heftige svangerskap bak meg, og forstår at det er mye hormoner i sving og at alle svangerskap er forskjellig, men hun er rett og slett blitt så usmakelig at jeg er blitt redd for å sammenlignes med henne iom at vi har veldig mye med hverandre å gjøre. Hun er viktig for meg på mange områder, men samtidig gir hun meg ikke særlig mye positivt, og har heller ikke gjort det siste halvannet året.. og så er det dette spørsmålet da, for jeg har jo egentlig ingenting med det! Men jeg får veldig vondt av mannen hennes, som er en tøffel og godtar alt.. og denne lille jenta som er vitne til det hele, i tillegg til at det skal komme en til opp i dette igjen.. er jeg en god venninne hvis jeg ber henne roe seg ned noen hakk? For hun er typen til å løpe ut med alle klør hvis hun hører noe hun ikke liker.. skal jeg bare landet ligge til det går over, eller skal jeg si ifra at vi ikke går på ungdomskolen mer og at hun må skjerpe seg?

Anonymkode: 2d820...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De beste vennene er de som er ærlige. bedre å lirke seg forsiktig inn på temaet, ikke kall henne barnslig og be henne skjerpe seg sånn rett ut. Men gode venner sier i fra, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger er kontant reaksjon veien å gå. Jeg vet ikke hvordan du reagerer når du blir skikkelig opprørt, men kan du neste gang hun sier noe graverende bryte ut i - I alle dager, hva er du sier! Og se skikkelig opprørt ut og forskrekket ut. Følg opp med,- snakker du sånn til de du er glad i?  - Går det bra med deg? Og så sier du ikke mer, men du holder blikkkontakten og har på en måte arrestert henne litt. Se hva hun sier og vurder om en slik oppvekker var alt som skulle til. 

Kan hende venninnen din er så sliten og lei at hun helt har mistet gangsynet. Men det kan også være at hun egentlig er en drittsekk som ikke er spesielt grei med de hun er glad i. Det er uansett viktig å gjøre henne oppmerksom på at folk ser og hører hvordan hun oppfører seg og at det faktisk er de rundt henne folk synes synd på. 

Anonymkode: d4b62...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min venninne sa ifra til meg en gang under covid, om hvor selvsentrert og og negativ jeg var blitt. At hun kviet seg til å kontakte meg fordi hver gang var det å bli sugd ned og inn i mitt mørke.

Det var skikkelig tungt, men fyfaaader hvor glad jeg er for at hun turte det nå i dag. Fikk meg til å skjerpe meg veldig og bevare vennskapet. Gode venner korrigerer ❤️

Anonymkode: 4672c...530

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du står i situasjonen si det rett ut "nå syns jeg du er ufin og jeg liker ikke denne siden av deg så vi snakkes når du har lagt den fraa deg" og gå.. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli behandlet dårlig eller se noen bli behandlet dårlig uten å si fra. 

Anonymkode: 9ee35...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...