Gå til innhold

Når blir man sliten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 20.00):

Brannfakkel her, men har baby på 4 mnd og lurer på; når blir man sliten? Helt siden jeg ble gravid har det vært fokuset fra folk, hvor sliten man blir. Fram til nå kjenner jeg ikke på det i det hele tatt. Har selvfølglig noen dager hvor jeg føler meg litt sliten, men det gjorde jeg jo før jeg fikk baby også. Føler jeg har mer energi nå enn før, har f.eks. aldri hatt så rent hjem som nå. Så når blir man så forbanna sliten som alle skal ha det til? Og hvorfor er det bare det negative det er fokus på?

Anonymkode: 2bd56...fdb

For meg skjedde det rundt 6 mnd etter fødsel. 

Anonymkode: f9e7b...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan si at du har en baby som sover godt om natten uten å si at du har en baby som sover godt om natten 😂. Man blir sliten av babyer om de skriker hele døgnet eller våkner i et kjør på natta. 

Anonymkode: 7b2cf...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 8.23):

Hva er det å si? Hvorfor er jeg arrogant? Fordi jeg har vært heldig med en rolig baby? Seriøst, skjerp dere, hvorfor er det så forferdelig at andre ikke har det like ille som en selv?

Folk er ganske hårsåre på dette temaet. Jeg hadde en del fysiske plager i begge svangerskap og fikk aldri spist nok, så da fødselen var overstått var jeg langt på minussiden. Med første var det problemer med barnets vektøkning (gikk ikke opp nok) og med andre hadde jeg ks og en del plager med det. Har hatt relativt enkle babyer, men har allikevel vært sliten fordi kroppen MIN har vært kjip.

Det mest slitsomme stadiet så langt med barn, har for meg vært når de går, løper, klatrer og skravler non stop uten å ha særlig evne til å tenke konsekvenser eller bruke øra til mer enn pynt🙈 så det vil si 2-4 årsalderen. Da har det også vært mindre dagsoving, mer krevende legging på kveldene (tull og fjas fra ungenes side), fremdeles oppvåkninger, vasking etter uhell ved bleieslutt, sykdom, testing av grenser/ønske å bestemme. Det er mindre tid til å la hjerna og kroppen ta en timeout her og der. Det er en tid med mye utvikling og utrolig spennende å få oppleve med barna🥰 Men skal ikke late som at det ikke har vært slitsomt for meg🤣

Alle barn er ulike og alle foreldre er ulike. Bare kos deg med at du opplever dette som så greit og ikke bry deg om alt det negative fra andre. Det mest vanlige er nok å være sliten, men det er alltid noen som er motsatt og det er lov! 

Så igjen: kos deg og ikke bry deg om sånne "bare vent!". Kanskje det aldri skjer!

Anonymkode: 8e9c0...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Tusen takk for svarene jeg har fått. Er litt godt å se at ikke alle opplever å bli helt dødens slitne, for tro det eller ei, man blir faktisk bekymra over at man ikke er så sliten heller. Beklager til dere som opplevde HI som lite empatisk, gidder ikke forsvare det flere ganger, annet enn at jeg vil si at man føler faktisk på at man kanskje gjør noe feil når man ikke blir så sliten som alle snakker om. Har jeg missa noe? Gir jeg ikke baby nok? Forstår jeg ikke signalene hennes? Det handlet ikke om å være ekkel.

Når det er sagt er det jo mange antakelser om at jeg må ha en utrolig enkel baby, og ja, jeg føler meg heldig, men tror hun er en helt normal baby. Jeg hadde innstilt meg på at dette skulle bli helt forferdelig slitsomt og opplever det nok som «enkelt» fordi jeg var så utrolig forberedt på hvor «jævlig» det kom til å bli. Jeg er alene med baby i ukedagene, vi har våre våkennetter vi også, dager hvor alt er vanskelig med mye gråt og frustrasjon fra baby, men heldigvis er det ikke overtall av disse dagene og nettene. Baby sover stort sett 11-13 timer i døgnet og er mye blid og fornøyd. 

I motsetning til mange av dere i kommentarfeltet her, så ønsker jeg dere alt godt og håper dere snart får det bedre, dere som opplever det som tungt og slitsomt. Tenker at uansett hvordan vi opplever barselperioden så må man være rause med hverandre, for vi alle gjør så godt vi kan og det viktigste i livet for disse små. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan si at du har en baby som sover godt om natten uten å si at du har en baby som sover godt om natten 😂. Man blir sliten av babyer om de skriker hele døgnet eller våkner i et kjør på natta. 

Anonymkode: 7b2cf...79f

Min baby våknet hver 2. time, men jeg var ikke sliten likevel. Vi samsov, så ammet henne i søvn mens jeg også sovnet raskt videre selv. Hun sov først lenger enn 2-3 t i strekk da hun var nærmere året, men det funket for oss.

Anonymkode: 17c71...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her! Tusen takk for svarene jeg har fått. Er litt godt å se at ikke alle opplever å bli helt dødens slitne, for tro det eller ei, man blir faktisk bekymra over at man ikke er så sliten heller. Beklager til dere som opplevde HI som lite empatisk, gidder ikke forsvare det flere ganger, annet enn at jeg vil si at man føler faktisk på at man kanskje gjør noe feil når man ikke blir så sliten som alle snakker om. Har jeg missa noe? Gir jeg ikke baby nok? Forstår jeg ikke signalene hennes? Det handlet ikke om å være ekkel.

Når det er sagt er det jo mange antakelser om at jeg må ha en utrolig enkel baby, og ja, jeg føler meg heldig, men tror hun er en helt normal baby. Jeg hadde innstilt meg på at dette skulle bli helt forferdelig slitsomt og opplever det nok som «enkelt» fordi jeg var så utrolig forberedt på hvor «jævlig» det kom til å bli. Jeg er alene med baby i ukedagene, vi har våre våkennetter vi også, dager hvor alt er vanskelig med mye gråt og frustrasjon fra baby, men heldigvis er det ikke overtall av disse dagene og nettene. Baby sover stort sett 11-13 timer i døgnet og er mye blid og fornøyd. 

I motsetning til mange av dere i kommentarfeltet her, så ønsker jeg dere alt godt og håper dere snart får det bedre, dere som opplever det som tungt og slitsomt. Tenker at uansett hvordan vi opplever barselperioden så må man være rause med hverandre, for vi alle gjør så godt vi kan og det viktigste i livet for disse små. 

Jeg har svart tidligere i tråden også, og tror vi har helt identisk erfaring, TS. Jeg var forberedt på å være helt utslitt og at det skulle være en "forferdelig" tid. Jeg hadde en baby som kun sov med meg eller på meg, men likevel var jeg overrasket over hvor lite slitsomt det var. Jeg koste meg med Netflix mens klistemerket mitt koste seg med å sove på meg. Jeg tror det at jeg var så innstilt på at det kom til å bli utrolig slitsomt, gjorde at jeg ble positivt overrasket.

Anonymkode: 17c71...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...