Gå til innhold

Gruer meg til selskap i helgen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et stort selskap. Skulle egentlig vært arrangert i sommer men fordi vertinnen var gravid, blir det nå istedenfor. Det er en dame der som jeg hadde en ubehagelig opplevelse med en gang. Å jeg gruer meg til å se henne. Har sånn vondt i magen. Hadde vært så fint om det ble om sommeren for det er lettere å "gjemme seg" litt bort i en hage. Nå blir det i et lokale. Blir vel kanskje 50-60 personer tilsammen. Har lyst til bli sjuk.

Anonymkode: 55d49...108

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å gå bra. Det er en person av 50-60. Kanskje kan du aliere deg med en av gjestene som kan bryte inn eller trekke deg unna hvis det trengs. Du vil antagelig angre mer på det du ikke gjør en det du gjør. Det er og ganske ugreit å gi denne personen som du hadde den ubehaglige opplevelsen med så mye makt over deg, ta tilbake kontrollen, be henne om å la deg være i fred hvis det blir nødvendig. Antagelig blir det en hyggelig kveld.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ellers både corona og mykoplasma. Noen ganger føles det ut som man holder på å få corona og så våkner man opp frisk. Helt sant!

Anonymkode: 011ea...a72

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er ekkelt. Er («høystatus-«)mann, og føler ofte på det samme selv. 

Men så tenker jeg at (irrasjonell) redsel for en ekkel person ikke skal diktere hvordan jeg lever. Jeg er ikke en person som vil la meg styre av sånne tanker. Så jeg biter jeg tenna sammen og går på festen. Og der havner jeg av og til i mildt ubehagelige øyeblikk. Men når jeg kommer hjem etterpå føler jeg meg likevel bra, og er stolt av meg selv, fordi jeg ikke lot en ekkel person stoppe meg fra å leve mitt eget liv.   

Anonymkode: f96bd...89d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men følelsene til TS kan være helt rasjonelle. Kommer det en person som har utsatt hen for noe forferdelig går det an å unngå å sette seg i en situasjon der de møtes. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skrev (På 10.12.2024 den 20.03):

Det kommer til å gå bra. Det er en person av 50-60. Kanskje kan du aliere deg med en av gjestene som kan bryte inn eller trekke deg unna hvis det trengs. Du vil antagelig angre mer på det du ikke gjør en det du gjør. Det er og ganske ugreit å gi denne personen som du hadde den ubehaglige opplevelsen med så mye makt over deg, ta tilbake kontrollen, be henne om å la deg være i fred hvis det blir nødvendig. Antagelig blir det en hyggelig kveld.

Det er sikkert godt ment, jeg er oppriktig nyskjerrig, hvordan kom du frem til denne konklusjonen din?

Det du skriver er jo ren diktning, du aner ikke om det kommer til å gå bra, du aner ikke hvem personen ts er redd for er, hva hun eller han er kapabel til å gjøre, eller har gjort før.

Du vet lite om selve selskapet, hvor lett er det for ts å dra hjem hvis hun ønsker det, hvor eksponert for denne personen vil ts være, hva betyr det for ts å dra i utgangspunktet, hva går hun glipp av dersom hun ikke drar?

Så vet du heller ingenting om ts sin situasjon ellers heller, enn at hun finner det vanskelig, du nevner noe om å alliere seg med andre festdeltakere, ellers slår du fast at dette kommer til å gå bra og at ts mest sannsynlig kommer til å angre hvis hun ikke går. 

Igjen, sikkert godt ment, men du tar jo ikke ta alvorlig i det hele tatt, hvorfor gidder du å gi råd egentlig? Det eneste du sier er at ta skal drite i magefølelsen sin. Har du noen grunn til  tro at ts overdriver eller tar feil av situasjonen?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til må man si nei til andre for å ta hensyn til seg selv. Bli hjemme ts. Gjør nor hyggelig i stedet.

Anonymkode: 95d32...d2b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Av og til må man si nei til andre for å ta hensyn til seg selv. Bli hjemme ts. Gjør nor hyggelig i stedet.

Ja. Når man blir invitert. Ikke to dager før selskapet. 

Anonymkode: de4e6...b56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Når man blir invitert. Ikke to dager før selskapet. 

Anonymkode: de4e6...b56

Hvis det er det som skal til, og ts har det så ille, så er det innafor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (4 timer siden):

Det er sikkert godt ment, jeg er oppriktig nyskjerrig, hvordan kom du frem til denne konklusjonen din?

Det du skriver er jo ren diktning, du aner ikke om det kommer til å gå bra, du aner ikke hvem personen ts er redd for er, hva hun eller han er kapabel til å gjøre, eller har gjort før.

Du vet lite om selve selskapet, hvor lett er det for ts å dra hjem hvis hun ønsker det, hvor eksponert for denne personen vil ts være, hva betyr det for ts å dra i utgangspunktet, hva går hun glipp av dersom hun ikke drar?

Så vet du heller ingenting om ts sin situasjon ellers heller, enn at hun finner det vanskelig, du nevner noe om å alliere seg med andre festdeltakere, ellers slår du fast at dette kommer til å gå bra og at ts mest sannsynlig kommer til å angre hvis hun ikke går. 

Igjen, sikkert godt ment, men du tar jo ikke ta alvorlig i det hele tatt, hvorfor gidder du å gi råd egentlig? Det eneste du sier er at ta skal drite i magefølelsen sin. Har du noen grunn til  tro at ts overdriver eller tar feil av situasjonen?

Det har litt med sannsynlighet å gjøre. Normalt vil det gå helt fint. I et selskap med 50-60 gjester velger man i stor grad selv hvem en prater med, og det er lett å unngå mennesker såfremt en ikke blir plassert rett ved siden av hverandre til middag.

I tillegg kommer det at folk flest ikke konfronterer andre i slike settinger. Er man ubehagelig mot andre i selskap, taper man normalt mest på det selv, og unngår det følgelig for egen del.

Så etter min mening er det helt legitimt å si at det antakelig går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skjønner det er ekkelt. Er («høystatus-«)mann, og føler ofte på det samme selv. 

hva er / kjennetegner en høystatusmann? 🤦‍♀️

Anonymkode: b54a1...e5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva er / kjennetegner en høystatusmann? 🤦‍♀️

Anonymkode: b54a1...e5a

Han er vel kjekk, har høy utdanning, spennende jobb, god økonomi, er en ressurs i nærmiljøet og klok og snill?

Anonymkode: f99ce...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men følelsene til TS kan være helt rasjonelle. Kommer det en person som har utsatt hen for noe forferdelig går det an å unngå å sette seg i en situasjon der de møtes. 

Jeg forstår jo hvorfor følelsene dukker opp, det er jo en logisk («rasjonell» ) grunn til at de kommer. Men frykten er jo likevel irrasjonell, det er lav sannsynlighet for fysisk skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han er vel kjekk, har høy utdanning, spennende jobb, god økonomi, er en ressurs i nærmiljøet og klok og snill?

Anonymkode: f99ce...e97

Yes. Det er meg.
Poenget var at alle, dvs «vellykkede» og «mindre vellykkede», har de samme følelsene. Kanskje årsak til vellykkethet handler om hvordan man takler vanskeligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En ubehagelig opplevelse er ganske langt fra noe forferdelig i mitt hode

Anonymkode: c430f...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...