Gå til innhold

Barn som har mye vondt i magen... betennelse i tarmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn på 5 år

Mye vondt I magen og løs avføring.

Vært hos fastlege to ganger, men fått beskjed om at det går mest sannsynlig over, viktig med gode dovaner, fiberrik mat osv...

Gikk privat og barnet fikk påvist betennelse i tarmen og lavt jernnivå, begynte da på jerntilskudd - og skulle bestille ny time i januar 

Nå i bhg denne uken har barnet grått mye, klager på smerter daglig og avføringen ser ikke bra ut.

Burde jeg bestille time hos fastlege igjen? Akutt time? Bedt om henvisning? Eller privat, som blir himla dyrt etter alle timene 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: d0c04...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet blitt testet for cøliaki? Det er det første jeg tenker på ut i fra symptomene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn på 5 år

Vært hos fastlege to ganger, men fått beskjed om at det går mest sannsynlig over, viktig med gode dovaner, fiberrik mat osv...

Gikk privat og barnet fikk påvist betennelse i tarmen og lavt jernnivå, begynte da på jerntilskudd - og skulle bestille ny time i januar 

Nå i bhg denne uken har barnet grått mye, klager på smerter daglig og avføringen ser ikke bra ut.

Burde jeg bestille time hos fastlege igjen? Akutt time? Bedt om henvisning? Eller privat, som blir himla dyrt etter alle timene 

Hva hadde dere gjort?

Ja, jeg ville gått til fastlege og bedt om testing for matintoleranse, allergier, cøliaki osv. Om de ikke finner noe der og det fremdeles er plager, ville jeg gått tilbake og bedt om henvisning til videre undersøkelser. 

Anonymkode: 92e6d...b8e

• Nyttig 4
Skrevet

Påvist betennelse i tarmen og fikk jerntilskudd? 

Her har ungen tarmsykdom og jerntilskudd skal hun absolutt ikke ta! 

Ta bilde av avføringen 

Anonymkode: 65cd5...3e7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg ville gått til fastlege og bedt om testing for matintoleranse, allergier, cøliaki osv. Om de ikke finner noe der og det fremdeles er plager, ville jeg gått tilbake og bedt om henvisning til videre undersøkelser. 

Må bare tilføye: om det virker som noe akutt ville jeg så klart gått til legevakt/bedt om akuttime.

Skrevet

Og enda en ting: betennelse i tarmen kan gjøre barnet intolerant for noen matvarer, som melk/laktose. Du kan jo prøve å kutte dette fra kosten og se om det er bedring etter en ukes tid. Men ville uansett gått til legen da.

• Nyttig 1
Skrevet

Barn på 5 år

Hva hadde dere gjort?

Dette barnet har du vel hatt minst to tråder om i løpet av høsten? 

Fastlegen tok vel ikke situasjonen alvorlig, og derfor gikk du privat og fikk svar, om jeg ikke husker feil? 

Dette skal du gå akutt med, uansett om du er den samme som jeg spør om over eller ikke. Et barn skal ikke lide slik som dette.

Fikk du med deg epikrise eller journalnotat og blodprøver da du gikk privat, slik at fastlegen kan se hva som er sagt og gjort i det private? Dette er viktig for at fastlegen skal ta dere på alvor denne gangen. Spørsmålet er jo hvilken «type» lege fastlegen er.

Kan ha akseptere at du ikke godtok han svar og gikk privat og svaret du fikk fra det private? Hvis ja, så er han en god lege, og du bør prøve igjen. 
Er svaret nei, så nytter det ikke å prøve igjen, fordi fastlegen da setter seg på sin høye hest og blir vanskelig. 

Kan det være jerntablettene som lager «tull» i og med magen hennes? En tanke som bør tenkes. 

Få barnet til lege i løpet av morgendagen eller neste dag etter i morgen. Barn i Norge skal ikke lide av magevondt! Jeg får vondt av barnets lidelse. 

Anonymkode: bd4ee...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og enda en ting: betennelse i tarmen kan gjøre barnet intolerant for noen matvarer, som melk/laktose. Du kan jo prøve å kutte dette fra kosten og se om det er bedring etter en ukes tid. Men ville uansett gått til legen da.

Man kutter ikke ut store og tunge matvaregrupper på et barn uten i samråd med både lege og ernæringsfysiolog. Da risikerer man at barnet blir veldig sykt. 
Barn er ikke noe man eksperimenterer med for å se om noe hjelper, helt på egenhånd. Dette barnet lider alt mer enn akseptabelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Matintoleransetest må gjøres privat. Evt kan du teste ut selv, kutt gluten, egg, soya og melk for en periode og spis råvarer. Om dette fungerer er du inne på løsningen. Barnet ditt skal ikke ha det slik, du er en god mamma, stol på deg selv. 

Anonymkode: b56d9...9a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Påvist betennelse i tarmen og fikk jerntilskudd? 

Her har ungen tarmsykdom og jerntilskudd skal hun absolutt ikke ta! 

Ta bilde av avføringen 

Anonymkode: 65cd5...3e7

Det er barnelege som har sagt dette

Hun hadde også veldig lav jernmangel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Man kutter ikke ut store og tunge matvaregrupper på et barn uten i samråd med både lege og ernæringsfysiolog. Da risikerer man at barnet blir veldig sykt. 
Barn er ikke noe man eksperimenterer med for å se om noe hjelper, helt på egenhånd. Dette barnet lider alt mer enn akseptabelt. 

Barnet lider og er allerede syk. Det gjør ingenting om mor kuttet ut matvaregrupper for en periode. Hvordan tror du næringsopptaket er i tarmen til barnet når det spisrt noe hen ikke tåler? Om hun feks finner ut at barnet ikke tåler melk og egg, kan hun få råd ho barnematbyen fra ernæringsfysiologer om hvordan hun bør tilpasse kosten. Barnet har vondt, jeg hadde satt i gang med en gang. 

Anonymkode: b56d9...9a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette barnet har du vel hatt minst to tråder om i løpet av høsten? 

Fastlegen tok vel ikke situasjonen alvorlig, og derfor gikk du privat og fikk svar, om jeg ikke husker feil? 

Dette skal du gå akutt med, uansett om du er den samme som jeg spør om over eller ikke. Et barn skal ikke lide slik som dette.

Fikk du med deg epikrise eller journalnotat og blodprøver da du gikk privat, slik at fastlegen kan se hva som er sagt og gjort i det private? Dette er viktig for at fastlegen skal ta dere på alvor denne gangen. Spørsmålet er jo hvilken «type» lege fastlegen er.

Kan ha akseptere at du ikke godtok han svar og gikk privat og svaret du fikk fra det private? Hvis ja, så er han en god lege, og du bør prøve igjen. 
Er svaret nei, så nytter det ikke å prøve igjen, fordi fastlegen da setter seg på sin høye hest og blir vanskelig. 

Kan det være jerntablettene som lager «tull» i og med magen hennes? En tanke som bør tenkes. 

Få barnet til lege i løpet av morgendagen eller neste dag etter i morgen. Barn i Norge skal ikke lide av magevondt! Jeg får vondt av barnets lidelse. 

Ja det er dessverre samme barn.

Jeg er så lei av at det er så lite hjelp å få.

Hun var jo til barnelege, begynte på jerntabletter. Testet for diverse matallergier, slo litt ut på melk - men ikke stort til at barnelegen nevnte det.

Avføringsprøven viste Kalkprotektin 134.

Han sa det kunne gå over av seg selv, men at vi skulle teste igjen I januar. Magesmertene kunne bedre seg av jerntilskudd sa han.. 

TS

Skrevet

Jeg ville ha bestilt ny time til fastlegen, evt en akuttime dersom det er en forverring nå og barnet er tydelig preget. Så kan du be om en henvisning til barnelege for utredning. Du har jo allerede vært til fastlegen 2 ganger og betalt for en privat vurdering for problemstillingen. Ved rekontakt og dersom foreldre vurderer barnet som sykt skal det være lavere terskel for å henvise til spesialist. Tror jeg ville ha begynt der, fremfor å teste ut ting selv som enkelte forfekter her.

Anonymkode: 034ec...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ha bestilt ny time til fastlegen, evt en akuttime dersom det er en forverring nå og barnet er tydelig preget. Så kan du be om en henvisning til barnelege for utredning. Du har jo allerede vært til fastlegen 2 ganger og betalt for en privat vurdering for problemstillingen. Ved rekontakt og dersom foreldre vurderer barnet som sykt skal det være lavere terskel for å henvise til spesialist. Tror jeg ville ha begynt der, fremfor å teste ut ting selv som enkelte forfekter her.

Takk!

Kan ringe for en akutt time i morgen. Håper bare ikke at henvisning tar lang lang tid.

Skrevet

Enig i denne . Jobber en del med å tilpasse mat til allergikere ( kokk ) . Ville forsøkt å bruke laktosereduserte produkter , å mest mulig glutenfri , hvis mulig . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk!

Kan ringe for en akutt time i morgen. Håper bare ikke at henvisning tar lang lang tid.

Er det en akutt forverring/tilstand, så kan fastlegen legge inn allerede i morgen, evt konferere med barnelege på tlf allerede da for fremgangsmåte. Hvis ikke, og det fremstår som litt mer fredelig, så kan du evt ringe inntakskontoret over helgen og høre om de kan anslå hvor lang ventetid det er, og evt si at dere kan ringes og komme på kort varsel dersom det blir noen avbestillinger, om dere har mulighet for det. Masse lykke til!  ❤️  Trasig når de små lider, og jeg synes du allerede har gjort mye for å finne av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det en akutt forverring/tilstand, så kan fastlegen legge inn allerede i morgen, evt konferere med barnelege på tlf allerede da for fremgangsmåte. Hvis ikke, og det fremstår som litt mer fredelig, så kan du evt ringe inntakskontoret over helgen og høre om de kan anslå hvor lang ventetid det er, og evt si at dere kan ringes og komme på kort varsel dersom det blir noen avbestillinger, om dere har mulighet for det. Masse lykke til!  ❤️  Trasig når de små lider, og jeg synes du allerede har gjort mye for å finne av det.

Takk for gode råd, det skal jeg følge!

Ja denne uken har hun grått høylytt i barnehagen, ikke klart å spise- måtte også legge seg ned. Sier hver eneste dag at hun har så vondt i magen. :(

Orker ikke se at hun har så vondt lenger. Går mye og ofte på do.

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Har barn med kronisk tarmsykdom og lurer på hvordan det ble påvist betennelse i tarmen? Er det gjort kolo/gastroskopi? Vi fikk ved første kontakt beskjed om at barnet kanskje hadde det vanskelig og derfor hadde magesmerter. Viste seg etterhvert at hele tarmen var betent og trengte langvarig behandling. Burde kanskje evnt be om en henvisning til grundigere undersøkelse dersom dette er ett vedvarende problem? Lykke til og god bedring! 

Anonymkode: d102b...44b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barn på 5 år

Hva hadde dere gjort?

Sjekk ut matallergi selv, det jeg reagerer hardest på kommer ikke opp på prøvene. 

Anonymkode: a2437...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for gode råd, det skal jeg følge!

Ja denne uken har hun grått høylytt i barnehagen, ikke klart å spise- måtte også legge seg ned. Sier hver eneste dag at hun har så vondt i magen. :(

Orker ikke se at hun har så vondt lenger. Går mye og ofte på do.

TS

Si det til fastlegen i morgen, og jeg tenker at det mer enn nok kvalifiserer for henvisning til spesialist nå, også mtp privattimen du har hatt med forsøk med jern og påvisning av kalprotektin 134 ( for det har ikke nødvendigvis fastlegen fått noen epikrise på). 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...