Gå til innhold

Er det sært eller mistenkelig når 4 tidligere arbeidere samt interne søkere ikke får stilling som er utlyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe spesiell sak hos min tidligere arbeidsgiver. 

Det ble lyst ut en seniorrådgiverstilling (med noe lederansvar), og i søkerlisten hadde man to tidligere arbeidere - der begge hadde lederansvar, og én tidligere har vært i nøyaktig denne stillingen - samt to interne søkere. Faktisk er én av de interne søkerne konstituert til akkurat den stillingen som er lyst ut.  

En skulle jo tro dette var helt bankers, og én av disse søkerne var som hånd i hansken for stillingen? Spesielt de to som har sittet i stillingen, eller som nå er konstituert? 

Vel, nei. Kontorsjefen måtte erklære seg inhabil, da hen kjenner noen av søkerne veldig godt på privaten - mao. venner. Det er da snakk om de som har jobbet der før, og søker seg tilbake. 

Da endte det opp med at øverste ledelsen, som sitter på et helt annet kontor, har tatt seg av ansettelsesprosessen. Tre av disse fire søkerne ble ikke engang kalt inn på intervju, og de har nå innstilt én ukjent søker fra en annen industri/sektor til stillingen - fra den utvidede søkerlisten så kommer det frem at personen ikke har relevant fagutdanning, eller relevant erfaring fra fagområdet, og på papiret stiller klart svakere enn alle de fire andre søkerne. Søkeren har mer "generell" ledererfaring. 

Personen som er konstituert til denne stillingen snakker nå om å søke seg vekk, da hen har jobbet 1 år i stillingen, med gode tilbakemeldinger, og ikke har noen tillit til ledelsen.  Det er snakk om en arbeidsplass der det kan gå flere år før noen får opprykk, eller ting endrer seg. 

For ordens skyld har jeg selv jobbet der før, men har siden skiftet yrke - har god kontakt med mine ex-kolleger, og stikker innom der for en prat i blant. Konsensus er at kontoret har godt miljø og samarbeid, men at den øvre ledelsen - altså de som er sjef til kontorsjefen og sitter et annet sted - ofte er i konflikter, samt at det er mye internpolitisk spill på gang der. Det er ledere som ikke er så glad i å høre på råd, og skjærer igjennom med egne meninger. De er heller ikke redde for å gå i mot innstillinger som kommer til dem, noe som etter min erfaring er ganske uhørt i kommune og stat. 

Jeg vet ikke helt, men for meg høres akkurat denne runden ganske så uryddig ut. Når tre av disse fire er meget sterke søkere, og ikke engang blir innkalt på intervju - så er det noe som skurrer, mener nå jeg. 

Anonymkode: f9933...d50

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dette er i stat og kommune så har tillitsvalgte vært involvert (eller hatt tilbud om å være det), så dette er antageligvis ikke så rart som det ser ut til? Det er sikkert masse her du ikke vet noe om. 

Anonymkode: 42b75...0d4

Skrevet

er det ikke sånn at stillinger må lyses ut, høres jo ut som den egentlig ble bestatt før stillingen ble lyst ut, vært borti lignende saker og her er det absolutt noe muffens, spør du meg 

Skrevet

Det kan hende de var ute etter å tilføre ny kompetanse til avdelingen, f.eks. digitalisering eller regulatorisk innsikt, ev mer ledererfaring?

Men i så fall bør det fremgå tydelig av utlysningen. Det er mange dårlige og lite stuerent prosesser både offentlig og privat.

Anonymkode: 25d61...556

Skrevet

Høres ut som at du jobbet i offentlig sektor.

vi fikk ny leder fra privat sektor og det var 100000 ganger bedre enn når vi hadde ledere og konstituerte ledere fra «in house».

så jeg er fan av å få litt frisk luft.

Anonymkode: 5ea95...1c0

• Liker 2
Skrevet

Veldig lurt å få inn litt friskt blod utenfra, det er ikke bra med steder som bare konstituerer ny fr golvet. 

Anonymkode: 6e248...880

Skrevet

Kan jo hende de taper på det i lengden. De sender jo et signal nedover om at det er små sjanser for karriere, og at de beste vil tjene på å søke seg bort.

Anonymkode: 718de...b5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...