AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #41 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stor forskjell på om man er i kommunens pensjonskasse eller statens. Har heldigvis statens som er den beste. Anonymkode: 514bd...a6a Nei, det er absolutt ikke stor forskjell på dette. Anonymkode: ba611...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #42 Del Skrevet 10. desember 2024 Tja, jeg bosatte meg en flyreise unna mine foreldre i noen år før jeg fikk barn (da jeg var ca 25-30), de besøkte meg én gang, og ellers dro jeg dit. De hadde naturlig nok ikke noen særlig interesse av å bli kjent med mine svigerforeldre heller. Tror ikke det er vanlig med så veldig hyppige besøk før barnebarna kommer. Anonymkode: 2d188...11a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #43 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har de utgifter med overnatting når de er hos deg? Anonymkode: bc394...082 Nei Anonymkode: a9f53...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #44 Del Skrevet 10. desember 2024 Her er jo svaret ganske enkelt. De har sekundærbolig med lån. De har ikke dårlig råd, men har VALGT å leve sparsommelig pga den. Snu det, dersom du/dere tar opp et lån for å kjøpe en ekstra leilighet, i tillegg til den boligen dere har. Havner dere i fattigdom? Blir sikkert mindre kronasjer til fine and dining denne mnd, og tipper det merkes på månedslønna, men er dere fattige? Pengene kommer jo inn på konto, og lånet betales ned, samtidig som den forhåpentligvis stiger i verdi. Det blir mindre cash å rutte til andre ting pr måned, men akkurat det er jo i så fall er aktivt valg? Men, det kan jo også tenkes at de mener dette vil komme etterkommere (dvs) dere til gode mtp arv etc. Tror jeg bare ville ha snakket med de, og hatt en samtale om hva som evt er viktigst. Anonymkode: aba70...bb6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #45 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her er jo svaret ganske enkelt. De har sekundærbolig med lån. De har ikke dårlig råd, men har VALGT å leve sparsommelig pga den. Snu det, dersom du/dere tar opp et lån for å kjøpe en ekstra leilighet, i tillegg til den boligen dere har. Havner dere i fattigdom? Blir sikkert mindre kronasjer til fine and dining denne mnd, og tipper det merkes på månedslønna, men er dere fattige? Pengene kommer jo inn på konto, og lånet betales ned, samtidig som den forhåpentligvis stiger i verdi. Det blir mindre cash å rutte til andre ting pr måned, men akkurat det er jo i så fall er aktivt valg? Men, det kan jo også tenkes at de mener dette vil komme etterkommere (dvs) dere til gode mtp arv etc. Tror jeg bare ville ha snakket med de, og hatt en samtale om hva som evt er viktigst. Anonymkode: aba70...bb6 Takk for svar. Anonymkode: a9f53...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #46 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva i alle dager gjør de med sekundærbolig de bare har utgifter på? Alle vet jo at de som pensjonerer seg i dag får veldig god offentlig pensjon, og med nedbetalt bolig og sekundærbolig har de ekstra romslig. Nei, du forlanger ikke for mye, men hva du skal gjøre er jo vanskelig og svare på da det er opp til dem om de vil besøke deg eller ikke. Kanskje du kan tilby deg og « hjelpe» med regnskapet for og se hva de bruker penger på. Kan de være sånne pensjonister som sparer til egen begravelse eller arv til barna? De finnes jo. Anonymkode: fa43c...641 Takk for svar. Anonymkode: a9f53...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #47 Del Skrevet 11. desember 2024 Daisy-love skrev (12 timer siden): Sånn for å svare på det du spør om: bor dere nær eller har med kontakt med dine svigerforeldre? For tingen her er at om de ikke prioriterer forholdet deres, men de andre gjør det, så vil de falle mer og mer ut, og dine svigerforeldre vil bli prioritert som besteforeldre også. Det er i hvert fall typisk. Det hadde jeg sagt til mine foreldre, og sett om det får dem til å tenke litt annerledes. Ellers er det ikke så mye å gjøre. Hadde de virkelig hatt dårlig råd, noe jeg tror ikke stemmer her, men de har prioritert annet, så hadde jeg tilbudt å hjelpe med billetter, men hadde ikke gjort det her. Dere har også nok utgifter. Jeg har snakket med dem om dette før, men gjorde det igjen. Minte om at de vil bli nedprioritert som besteforeldre. For er det noe min mor har drevet med angående min søster, hennes svigermor og mine tantebarn så er det å snakke om hvor nedprioritert de føler seg fordi svigermor der er så ofte hos søsteren min. Men de drar jo for pokker ikke på besøk dit for å vedlikeholde relasjonene og jeg tror min mor har begynt å innse dette etter at hun ble pensjonist i år. De har begynt å investere mer i min søster nå. Så jeg håper jo at det også går inn angående meg, at de kan ikke tro at de bare skal kunne hoppe inn når vi får barn og så er de likeverdige besteforeldre som de andre. Så vi avtalte i går at de skal komme på besøk flere ganger i året, men at det ikke trenger å koste noe særlig å komme på besøk hit. Så må det jo være opp til min mor å ikke bruke penger på ting når hun er her, det er jo eget ansvar og ikke mitt. Så takk for at du med dette innlegget bekreftet akkurat det jeg tenkte på og vil være tydelig med moren min om, det var det jeg trengte! Anonymkode: a9f53...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #48 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nedbetalt bolig men har sekundærbolig med lån, og billån. Jeg aner ikke hva de bruker penger på men de snakker mye om hvor nøkterne de er, og spiser bare billig first price eller rema 1000-mat, eller mat som går ut på dato og selges billig. Jeg skjønner at det ikke kom helt tydelig frem her men det jeg egentlig lurer på her er hva jeg skal gjøre angående at de ikke vil komme på besøk. Forlanger jeg for mye? Syns det er innmari dritt at de ikke vil besøke oss noe særlig før vi får barn… Anonymkode: a9f53...448 Er som svigerfar dette, kontoen vokser for hver måned og all mat er dyrt. Maten blir kjøpt når datoen går ut og er på tilbud. Anonymkode: fa089...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #49 Del Skrevet 11. desember 2024 Offentlig pensjon tar ikke høyde for at folk skal ha både hus, hytte og bil. Tenker at dette er konsekvenser av egne valg som dine foreldre har gjort. De har jo mulighet til å selge hytte/sekundærbolig og da kanskje få en romsligere økonomi? Velger de å ha mye som genererer mye utgifter, så kan de nesten ikke klage🙃 Anonymkode: cd792...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 11. desember 2024 #50 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har snakket med dem om dette før, men gjorde det igjen. Minte om at de vil bli nedprioritert som besteforeldre. For er det noe min mor har drevet med angående min søster, hennes svigermor og mine tantebarn så er det å snakke om hvor nedprioritert de føler seg fordi svigermor der er så ofte hos søsteren min. Men de drar jo for pokker ikke på besøk dit for å vedlikeholde relasjonene og jeg tror min mor har begynt å innse dette etter at hun ble pensjonist i år. De har begynt å investere mer i min søster nå. Så jeg håper jo at det også går inn angående meg, at de kan ikke tro at de bare skal kunne hoppe inn når vi får barn og så er de likeverdige besteforeldre som de andre. Så vi avtalte i går at de skal komme på besøk flere ganger i året, men at det ikke trenger å koste noe særlig å komme på besøk hit. Så må det jo være opp til min mor å ikke bruke penger på ting når hun er her, det er jo eget ansvar og ikke mitt. Så takk for at du med dette innlegget bekreftet akkurat det jeg tenkte på og vil være tydelig med moren min om, det var det jeg trengte! Anonymkode: a9f53...448 Så fint å være til hjelp og støtte, og jeg håper de vil ta erfaringen med seg fra din søster, og nå også investere mer i både besøk der og hos dere. Noen ganger må en bare være veldig ærlig, og si ting som det er, og gjerne trykke på litt ømme, men ærlige punkter. Prioriterer de ikke kontakt nå, så blir de heller ikke prioritert som besteforeldre. Jeg synes du er god som tar den ballen, og gir uttrykk for dine ønsker og behov, og sier ting som de er. Helt klart de trenger ikke bruke masse penger når de er på besøk. Det er tid med dere som er det viktige med besøket, ikke ut å spise, shopping, dyre aktiviteter og annet 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. desember 2024 #51 Del Skrevet 11. desember 2024 Som flera redan skrivit, det handlar mer om att lägga upp ekonomin och anpassa kostnader efter pensionen och vad de faktiskt vill att pengarna ska räcka till. Hytte med lån och bil med lån - det kostar. Det är också möjligt att de inte har koll på löpande förbruk och att pengarna rinner i väg. Jag gick igenom ekonomi med en person tidigare i år. Denne person hade råkat signa upp på allt för många lotter med månadsdragning. Vi sparade nog 3000 kr på att tacka nej och avsluta det. Personen har också ett dyrare mobilabonnemang med avbetalning på mobilen, ett fullt TV-paket som kostar ca 1500 i månaden, ett löpande serviceavtal på bilen etc Och okontrollerade inköp för mat och alkohol för att "njuta av vardagen". Det är val att göra kring bil, hytte, löpande kostnader och vad man vill lägga på att resa till familj, eller ha lite pengar över till nya briller när det är dags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #52 Del Skrevet 11. desember 2024 I den alderen skal det ikke ha vært nødvendig å spare privat for å få god offentlig pensjon. Dagens pensjonister har klatret opp i treet og dratt opp stigen etter seg, det er i alle fall sikkert. Min 85 år gamle mormor var lærer og får 40 000 kr utbetalt hver måned, ingen privat pensjon. Vår generasjon kan se langt etter den typen pensjon uten å spare privat. Anonymkode: 1dd91...a69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #53 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 1 pers ca 2000 total reise t/r Anonymkode: a9f53...448 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har snakket med dem om dette før, men gjorde det igjen. Minte om at de vil bli nedprioritert som besteforeldre. For er det noe min mor har drevet med angående min søster, hennes svigermor og mine tantebarn så er det å snakke om hvor nedprioritert de føler seg fordi svigermor der er så ofte hos søsteren min. Men de drar jo for pokker ikke på besøk dit for å vedlikeholde relasjonene og jeg tror min mor har begynt å innse dette etter at hun ble pensjonist i år. De har begynt å investere mer i min søster nå. Så jeg håper jo at det også går inn angående meg, at de kan ikke tro at de bare skal kunne hoppe inn når vi får barn og så er de likeverdige besteforeldre som de andre. Så vi avtalte i går at de skal komme på besøk flere ganger i året, men at det ikke trenger å koste noe særlig å komme på besøk hit. Så må det jo være opp til min mor å ikke bruke penger på ting når hun er her, det er jo eget ansvar og ikke mitt. Så takk for at du med dette innlegget bekreftet akkurat det jeg tenkte på og vil være tydelig med moren min om, det var det jeg trengte! Anonymkode: a9f53...448 Artig at du sier det sånn, og ikke det som er realiteten for foreldrene dine - 4000 kr per tur. Antar dette er for flybilletter? Da er den reelle kostnaden per tur også høyere, med transport til og fra flyplass evt parkering på flyplass. 4000 kr + er et ganske kraftig innhugg i økonomien til de fleste. Og så har de også en datter til de må reise for å besøke? Nå vet vi ikke hvor dyr den reisen er, men det vil jo uansett fort komme opp i betydelige summer om begge forventer hyppige besøk. Du begrenser besøkene selv, fordi det tar mye av deres økonomi og mulighet til sparing. Mens du forventer at dine foreldre skal reise mye hyppigere til dere og ha planlagt for at to døtre skal bosette seg langt unna så de må ha eget reisefond….? Både du og søsteren din har urimelige forventninger. Anonymkode: c19c2...7a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #54 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Artig at du sier det sånn, og ikke det som er realiteten for foreldrene dine - 4000 kr per tur. Antar dette er for flybilletter? Da er den reelle kostnaden per tur også høyere, med transport til og fra flyplass evt parkering på flyplass. 4000 kr + er et ganske kraftig innhugg i økonomien til de fleste. Og så har de også en datter til de må reise for å besøke? Nå vet vi ikke hvor dyr den reisen er, men det vil jo uansett fort komme opp i betydelige summer om begge forventer hyppige besøk. Du begrenser besøkene selv, fordi det tar mye av deres økonomi og mulighet til sparing. Mens du forventer at dine foreldre skal reise mye hyppigere til dere og ha planlagt for at to døtre skal bosette seg langt unna så de må ha eget reisefond….? Både du og søsteren din har urimelige forventninger. Anonymkode: c19c2...7a3 Søsteren min bor i samme by som dem. Dette er som sagt ikke noe problem lengre da vi har løst saken og siden du ikke kjenner alle detaljene her tenker jeg at det er unødvendig av deg å forsøke å problematisere dette noe mer. Anonymkode: a9f53...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #55 Del Skrevet 11. desember 2024 Daisy-love skrev (1 time siden): Så fint å være til hjelp og støtte, og jeg håper de vil ta erfaringen med seg fra din søster, og nå også investere mer i både besøk der og hos dere. Noen ganger må en bare være veldig ærlig, og si ting som det er, og gjerne trykke på litt ømme, men ærlige punkter. Prioriterer de ikke kontakt nå, så blir de heller ikke prioritert som besteforeldre. Jeg synes du er god som tar den ballen, og gir uttrykk for dine ønsker og behov, og sier ting som de er. Helt klart de trenger ikke bruke masse penger når de er på besøk. Det er tid med dere som er det viktige med besøket, ikke ut å spise, shopping, dyre aktiviteter og annet 😊 Takk igjen. Dine svar her er veldig nyttige❤️ Anonymkode: a9f53...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #56 Del Skrevet 11. desember 2024 Furstina skrev (1 time siden): Som flera redan skrivit, det handlar mer om att lägga upp ekonomin och anpassa kostnader efter pensionen och vad de faktiskt vill att pengarna ska räcka till. Hytte med lån och bil med lån - det kostar. Det är också möjligt att de inte har koll på löpande förbruk och att pengarna rinner i väg. Jag gick igenom ekonomi med en person tidigare i år. Denne person hade råkat signa upp på allt för många lotter med månadsdragning. Vi sparade nog 3000 kr på att tacka nej och avsluta det. Personen har också ett dyrare mobilabonnemang med avbetalning på mobilen, ett fullt TV-paket som kostar ca 1500 i månaden, ett löpande serviceavtal på bilen etc Och okontrollerade inköp för mat och alkohol för att "njuta av vardagen". Det är val att göra kring bil, hytte, löpande kostnader och vad man vill lägga på att resa till familj, eller ha lite pengar över till nya briller när det är dags. Takk for nyttig svar! Tenker det samme, det handler om prioriteringer. Anonymkode: a9f53...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 11. desember 2024 #57 Del Skrevet 11. desember 2024 De er siste generasjon som får en gullkantet pensjon. Billig bolig fikk de. Jobb uten å ta utdannelse. Inflasjonen har spist opp det lille lånet de hadde. At de har dårlig råd er merkelig! Det er din generasjon som betaler for deres pensjon, samtidig som dere må spare til egen pensjon, ta lang utdannelse for en jobb med lav lønn, ta opp skyhøye boliglån, få barn i en tid hvor det er enormt mye dyrere å få unger, osv osv. At de våger å klage til dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #58 Del Skrevet 11. desember 2024 Mine foreldre har akkurat blitt pensjonister. Min far får like mye utbetalt i pensjon som jeg får i lønn, jeg har litt over gjennomsnittlig inntekt. Min mor har noe mindre. De er født i 54 og 55, og har gullpensjoner. Ingen aldersgrupper kan drømme om det samme, med levealderjustering og faen vet hva. Anonymkode: 7c3ba...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå