Gå til innhold

Foreldre som har satset alt på offentlig pensjon og nå klager over dårlig råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først: Dette er IKKE en politisk tråd og temaet her er IKKE politikk angående pensjon! Jeg søker tanker og råd, gjerne del egne erfaringer. 

Foreldrene mine har i alle år satset på offentlig og statlig pensjon. Faren min jobbet i statseid, privat firma. Moren min jobbet i det offentlige. De har ikke spart noe som helst privat i pensjon. Nå klager de over dårlig råd og vi kan aldri gjøre noe sammen som koster penger pga det. Vi bor et stykke unna så det koster dem noen tusenlapper å besøke oss, de vil ikke besøke oss mer enn maks 1-2 ganger i året. Når jeg spør hva som skjer når vi får barn, så sier de at de da vil besøke oss mye hyppigere. Men da vil de jo ikke opparbeide seg noen særlig kontakt med meg eller samboer/samboers familie. Vi besøker de minst to ganger i året sammen, og jeg besøker de utenom dette et par ganger i året. Og vi er unge i etableringsfasen, med boliglån, studielån, bil osv + at vi må spare mye for å kjøpe større bolig for å kunne få en familie, så vi har jo ikke akkurat god økonomi vi heller. 

Anonymkode: a9f53...448

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som det er, lite å gjøre med det nå. 
Om du synes det er kjipt, så ta bedre valg selv. 

Anonymkode: 96a00...588

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som noe som skal drøftet med dem de gjelder og ikke på et forum.

Ikke siter meg om du har tenkt å være anonym, din pyse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo gamle nok til at de faktisk HAR en god offentlig pensjon! 
Ikke noe å gjøre med for dere. Lykke ørene for klaging. De må leve etter inntekten, som alle oss andre. Hvis de har nedbetalt bolig, to offentlige pensjoner og fremdeles ikke har penger, sløser de sannsynligvis med pengene. 

Anonymkode: 8e0bb...b98

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er jo gamle nok til at de faktisk HAR en god offentlig pensjon! 
Ikke noe å gjøre med for dere. Lykke ørene for klaging. De må leve etter inntekten, som alle oss andre. Hvis de har nedbetalt bolig, to offentlige pensjoner og fremdeles ikke har penger, sløser de sannsynligvis med pengene. 

Nedbetalt bolig men har sekundærbolig med lån, og billån. Jeg aner ikke hva de bruker penger på men de snakker mye om hvor nøkterne de er, og spiser bare billig first price eller rema 1000-mat, eller mat som går ut på dato og selges billig. Jeg skjønner at det ikke kom helt tydelig frem her men det jeg egentlig lurer på her er hva jeg skal gjøre angående at de ikke vil komme på besøk. Forlanger jeg for mye? Syns det er innmari dritt at de ikke vil besøke oss noe særlig før vi får barn… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Først: Dette er IKKE en politisk tråd og temaet her er IKKE politikk angående pensjon! Jeg søker tanker og råd, gjerne del egne erfaringer. 

Foreldrene mine har i alle år satset på offentlig og statlig pensjon. Faren min jobbet i statseid, privat firma. Moren min jobbet i det offentlige. De har ikke spart noe som helst privat i pensjon. Nå klager de over dårlig råd og vi kan aldri gjøre noe sammen som koster penger pga det. Vi bor et stykke unna så det koster dem noen tusenlapper å besøke oss, de vil ikke besøke oss mer enn maks 1-2 ganger i året. Når jeg spør hva som skjer når vi får barn, så sier de at de da vil besøke oss mye hyppigere. Men da vil de jo ikke opparbeide seg noen særlig kontakt med meg eller samboer/samboers familie. Vi besøker de minst to ganger i året sammen, og jeg besøker de utenom dette et par ganger i året. Og vi er unge i etableringsfasen, med boliglån, studielån, bil osv + at vi må spare mye for å kjøpe større bolig for å kunne få en familie, så vi har jo ikke akkurat god økonomi vi heller. 

Har faktisk hørt at de som er gamle nå ikke ble rådet til å spare til pensjon. Uansett synes jeg det virker rart at de klager på noe de har valgt selv.

Anonymkode: 38e3d...dce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste klager på alderspensjonen uansett hvordan de ordner seg.

Anonymkode: 0d77b...95d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nedbetalt bolig men har sekundærbolig med lån, og billån. Jeg aner ikke hva de bruker penger på men de snakker mye om hvor nøkterne de er, og spiser bare billig first price eller rema 1000-mat, eller mat som går ut på dato og selges billig. Jeg skjønner at det ikke kom helt tydelig frem her men det jeg egentlig lurer på her er hva jeg skal gjøre angående at de ikke vil komme på besøk. Forlanger jeg for mye? Syns det er innmari dritt at de ikke vil besøke oss noe særlig før vi får barn… 

Du må enten la det gå eller besøke oftere selv.

Anonymkode: 0d77b...95d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pensjonistpar som begge har jobbbet i det offenltige, skulle ikke ha behøvd å spart til egen pensjon for å ha en relativt grei økonomi som pensjonister. Enten har de ordnet seg veldig klønete økonomisk, overinvestert eller annet tull - eller så snakker de ikke sant.

Anonymkode: 02035...003

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da lever de over evne, ganske enkelt. 
Du kan ikke gjøre noe med dette, de må selv gjøre sine prioriteringer. Ikke bruk energi på dette. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytte med lån + billån er IKKE å leve billig. De lever over evne. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dårlig pensjon i det offentlige, tvert i mot veier pensjonen opp for lavere lønn. Som andre sier hadde de slitt samme hva, de er sannsynligvis dårlig på økonomi.

Anonymkode: df326...63c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hytte med lån + billån er IKKE å leve billig. De lever over evne. 

Tenkte det samme, hadde sikkert vært billigere å belåne egen bolig å ha bare ett lån med lavere rente. 

Anonymkode: 4a8fc...e20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De har ikke spart noe som helst privat i pensjon.

De har ikke hatt noen mulighet til å spare penger til pensjon. 

Men de skulle hatt fungerende pensjon.

Et av de store problemene i Norge er at vi ikke har funksjonelle private pensjonsforsikringer.Og man kan typisk ikke spare til pensjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de som har mindre bemidlede foreldre være sure på opphavet, har vi virkelig kommet dit? 

Virker som om du plages mest av at de ikke kan finne på ting, besøke dere så ofte? Klager de virkelig, eller er det du som oppfatter det som klaging når de sier at de ikke kan være med på ting? 

Er du kanskje også litt bekymret og sur for at de ikke kommer til å ha råd til å sponse barna dine med allverden? 

Anonymkode: 13f06...9ce

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å svare på det du spør om: bor dere nær eller har med kontakt med dine svigerforeldre? For tingen her er at om de ikke prioriterer forholdet deres, men de andre gjør det, så vil de falle mer og mer ut, og dine svigerforeldre vil bli prioritert som besteforeldre også. Det er i hvert fall typisk. Det hadde jeg sagt til mine foreldre, og sett om det får dem til å tenke litt annerledes. 
Ellers er det ikke så mye å gjøre. Hadde de virkelig hatt dårlig råd, noe jeg tror ikke stemmer her, men de har prioritert annet, så hadde jeg tilbudt å hjelpe med billetter, men hadde ikke gjort det her. Dere har også nok utgifter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor forskjell på om man er i kommunens pensjonskasse eller statens. Har heldigvis statens  som er den beste. 

Anonymkode: 514bd...a6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stor  avstand og lite kontakt ser ikke heg som noe problem.  For jeg er minst av 4 min elste bror har bodd overalt, og  væet gjemme stort  sett en til to ganger  i året. Og det på tider da tlf samtaler var dyre og internett ikke var vanlig i offentlig eie også. Vi hadde mye  kvalitetstid sammen. Og faktisk  husker jeg bedre møter med han enn mine to nermere søsken. 

I pandemien,  satt jeg med en kreftsyk mann, og to barne barn vi fikk sett to ganger på to år. Men vi har hyppig brukt  facetime. Og hatt våre  ukentlige samtaler. Vi har veldig god kontakt i dag. Selv om vi fortsatt ikke sees så ofte , også pga litt avstand  og at de har travle hverdager .

I tillegg  hadde min bror en sønn som vo også har sett  en til to ganger i året. Han hater  å  snakke i tlf. Men han er nå over 30år, og kommer fortsatt. Og da han kommer er det likw hyggelig  og gjensidig glede 

Så min erfaring er at det kommer jo ikke an på kvamtitet, men kvalitet.

Så tenker du bor der du bor, de der de bor . Og med dårlig råd er det ikke lett å reise ofte. Så da får man heller ha det hyggelig sammen når de kan. Når barna dine blir  større,  kan de sikkert da også få være litt på ferie hos besteforeldrene. 

Blir det  mye klaging,  blir set ikke hyggelig,  så det er da bedre å akseptere at det  er som det er. Å ta det derifra 

Anonymkode: 50914...149

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo du som har valgt å bosette deg langt unna din familie?

Da er det i grunn litt frekt å forvente at hovedbyrden for å reise skal ligge på dem.

Bor en langt fra hverandre, så det koster flere tusen å reise, er 2 besøk i året normalen for mange. Slett ikke uvanlig at noen kun sees i sommerferien.

Syns du forventer litt mye her.

Bosetter du deg i mannens hjemby så har du også valgt bort den daglige nærheten med din egen familie, og de to slektene vil ikke få den samme nære kontakten som om en har partner fra området der en vokste opp. Sånn er det bare

Anonymkode: c19c2...7a3

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skal de som har mindre bemidlede foreldre være sure på opphavet, har vi virkelig kommet dit? 

Virker som om du plages mest av at de ikke kan finne på ting, besøke dere så ofte? Klager de virkelig, eller er det du som oppfatter det som klaging når de sier at de ikke kan være med på ting? 

Er du kanskje også litt bekymret og sur for at de ikke kommer til å ha råd til å sponse barna dine med allverden? 

Anonymkode: 13f06...9ce

Det handler om akkurat det jeg skriver, og ikke noe annet: at jeg synes det er trist at de ikke vil besøke oss mer enn maks 1-2 ganger i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...