Gå til innhold

Hvordan si fra til kjæreste angående ugrei drikking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde de fleste ga seg med sånn barnslig skamklipping i tenårene... Jeg hadde ikke akseptert det på en mann etter tenårene.

Å gå på en smell en sjelden gang er en ting, men når det er "normalen" hans på fest med kompiser så hadde jeg ikke giddet. En voksen mann bør vite bedre enn å oppføre seg som hver kveld med gutta er throwback til russetiden...

Anonymkode: 02216...9fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke normalt å drikke til man spyr når man er 30. Enda mindre å sende bilder av seg selv når man drikker til man spyr til andre som ikke driver på med sånt. Og så er det aller mest sært at han gjør det til noen han vet har et trøblete forhold til alkohol.

Jeg tror ikke det har noen hensikt å ta det opp. Det er ikke sånn at bare du formulerer deg på en bestemt måte så blir han en annen person. Han er en person som synes dette er gøy og henger med folk som synes dette er gøy. Beklager, men det er det du har å forholde deg til.

Jeg tror ikke du kan kontrollere dette om du har aldri så lyst.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær flau på hans vegne. La frisøren gjøre et forsøk, og hvis foreldrene deres lurer på hva i all verden han driver på med, så er det hans jobb å forklare seg og evt være flau.

Jeg var sammen med en som likte grøftefylla. Vi ble sammen som studenter, så da var det ganske vanlig der vi var. Jeg trodde jo at han skulle vokse det av seg, men han er nå 50 år og drikker seg fra sans og samling minst annenhver uke. Foreldrene er likedan. Men han får stadig yngre og yngre venner, da de gamle kompisene vokser fra å skryte av hvor mye de spyr og hvor mye de klarer å bøtte nedpå.

Er ikke sammen lenger nå. Da jeg skulle begynne å date igjen, så passet jeg på å ikke finne meg en grøftefylla-fyr 😂🤮

Anonymkode: 4ff05...8db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg får inntrykk av at dette er normalen når han er med «gutta». Det er heldigvis langt mellom, så jeg kunne «tålt» en sjelden fyllekule med påfølgende oppkast; men når han lar seg bli skamklipt…. Da tenker jeg at noe må tas opp. I tillegg virker det som han synes det var morsomt.

Jeg står i mellom å sende en melding, eller ta det opp når han kommer hjem. Utfordringen er at han har vært bortreist lenge ifm et jobboppdrag, så jeg føler ikke det passer seg å ta det opp når han kommer hjem heller (noe som skal være hyggelig, etter lang tid fra hverandre). 

TS

Anonymkode: 9074a...95c

Drar han på guttetur for å drikke seg drita rett etter å ha vært bortreist lenge, til og med når dere skulle vært nyforelsket og ikke klart å få nok av hverandre?

Har du lyst på barn, forresten?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så ofte?

Dere kan ha en avtale om at når han er med gutta og er dritings, da plasserer han telefonen unna før han blir det. Null kontakt med drita type.

Eller så må han lære seg å ikke bli så sørpe. Men jeg synes ikke du skal guilte ham til å slutte. Han er ikke alkis og det vet du jo, du ser selv det ikke er ofte. Da får dere heller krangle om det på en annen måte eller lage en avtale hvor du slipper å måtte ta stilling til det ved å få idiotiske bilder o.l.

Det er noen guttegjenger som funker sånn. Vet om et par sånne gjenger (ikke folk jeg henger med) der det sosiale rett og slett ER fylla. De holdt på sånn til de var 30 og nesten 40. Noen evig single. Drita nesten hver helg. En med dame, drita nesten hver helg han og, fordi hun ikke tør si ifra skikkelig. Det er vel såvidt disse folka er sammen uten at det er masse drikking. Det er liksom det de gjør, som venner.

Anonymkode: 7a8fa...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, synes det høres ut som en mann som kunne oppfylt kriteriene for skadelig bruk av alkohol. Pass på deg selv, du har allerede levd i dritten en gang før.

Anonymkode: 03bd8...4bc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi drikker «ofte» sammen, og da kaster han ikke opp. Heller ikke når vi er med mine (jente) venner. Men når noen av mine guttevenner er med, da begynner shottingen, og han blir veldig full. Dette med oppkastet skjer utelukkende hver gang han er med sine barndomsvenner. Jeg har vært invitert med to ganger, og jeg vet det er mye drikkeleker og press om å bælme. Hver gang dette skjer har han drukket store mengder sprit (vodka, whisky etc).

Nå er det ikke det at han blir full en sjelden gang med kompiser jeg egentlig reagerer på, men at han tilsynelatende mister alle sperrer. Bøtter nedpå, tar i mot shots selv om han allerede er meget full (og har en tydelig historikk på å kaste opp når han gjør dette), og nå lar seg skamklippe av en venn. Føler at han blir så revet med og ikke klarer å si nei.

De som har skamklipt ham er voksne menn/kolleger. Jeg er helt i sjokk.

TS

Han typen der kommer til å drikke seg ihjel. Enten ren alkoholoverdose eller at han blir kvalt av eget oppkast eller sovner ute på vinteren. Eller finner på å bade feks. Å bruke alkohol på den måten han gjør med «gutta» er jo direkte livsfarlig.

Anonymkode: 03bd8...4bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (5 timer siden):

Drar han på guttetur for å drikke seg drita rett etter å ha vært bortreist lenge, til og med når dere skulle vært nyforelsket og ikke klart å få nok av hverandre?

Har du lyst på barn, forresten?

Det er en obligatorisk avslutningstur med kolleger. Så nei, han har gitt uttrykk hele tiden for at han helst ville hjem og ikke på turen. Men det er ikke et alternativ.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke så ofte?

Dere kan ha en avtale om at når han er med gutta og er dritings, da plasserer han telefonen unna før han blir det. Null kontakt med drita type.

Eller så må han lære seg å ikke bli så sørpe. Men jeg synes ikke du skal guilte ham til å slutte. Han er ikke alkis og det vet du jo, du ser selv det ikke er ofte. Da får dere heller krangle om det på en annen måte eller lage en avtale hvor du slipper å måtte ta stilling til det ved å få idiotiske bilder o.l.

Det er noen guttegjenger som funker sånn. Vet om et par sånne gjenger (ikke folk jeg henger med) der det sosiale rett og slett ER fylla. De holdt på sånn til de var 30 og nesten 40. Noen evig single. Drita nesten hver helg. En med dame, drita nesten hver helg han og, fordi hun ikke tør si ifra skikkelig. Det er vel såvidt disse folka er sammen uten at det er masse drikking. Det er liksom det de gjør, som venner.

Anonymkode: 7a8fa...3bb

Jeg har ikke problemer med at han blir «dritings med gutta» en gang i blant. Den biten synes jeg bare er koselig for hans del - han ser de ikke så ofte, og jeg vet det betyr mye for ham når han først får se dem.

Det jeg ikke synes noe om er at han er så full at han mistet sunn fornuft/vanlig dømmekraft. Det synes jeg er urovekkende.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da eksdama var sammen med venninnegjengen ble det ofte «jentestemning», der de sminket seg alt for mye, farget håret på hverandre, og shoppet tulleting. Brukte masse penger og så ut som en dass i mange dager. 

Selv om det verken var min kropp eller mine penger, fikk hun selvfølgelig alltid huden full etter jentemøtene, men da hun fortsatte å gjøre som hun ville, måtte jeg til slutt ditche henne. 

Anonymkode: e7f3b...8c3

0/10

Anonymkode: 7e80b...c6d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke problemer med at han blir «dritings med gutta» en gang i blant. Den biten synes jeg bare er koselig for hans del - han ser de ikke så ofte, og jeg vet det betyr mye for ham når han først får se dem.

Det jeg ikke synes noe om er at han er så full at han mistet sunn fornuft/vanlig dømmekraft. Det synes jeg er urovekkende.

TS

Det du skriver til slutt er jo definisjonen på «dritings». Da er man helt uten dømmekraft og kan ikke ta vare på seg selv. Det du aksepterer er kanskje at han drikker seg full, men fortsatt langt fra dritings.

Anonymkode: 7e80b...c6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

«Du og jeg har for ulike livsstiler. Det var egentlig idiotisk at vi ble sammen. Jeg pakker mine saker og flytter ut mens du er på hyttetur. Kos deg med gutta!»

Anonymkode: c16f7...8e2

Hadde dette vært meg så hadde jeg sendt en slik melding. 

Det er absolutt ikke aktuelt og hva skjer den dagen dere får barn? 

Anonymkode: ebc22...512

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, absolutt ikke. Derimot så trigger det mitt gamle grums når min (relativt) nye kjæreste tydeligvis ikke klarer å utvise måtehold rundt alkohol når han drikker med gutta, og tar valg som innebærer null impulskontroll.

Min kjæreste har grums relatert til kjæresteforhold og økonomi, og jeg hadde forstått det godt hvis han hadde blitt trigget hvis jeg oppførte meg som en økonomisk idiot og ikke betalte regningene våre f.eks.

TS

At det ikke passer deg og du synes det er «umodent» er ditt problem. Han trenger ikke endre seg for å tilpasse seg deg.

For øvrig, hvis du vil snakke om modenhet, burde du vite at man bruker ord for å kommunisere; Velvalgte ord man selv føler er passende for å fremme sine egne poeng.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (9 minutter siden):

At det ikke passer deg og du synes det er «umodent» er ditt problem. Han trenger ikke endre seg for å tilpasse seg deg.

For øvrig, hvis du vil snakke om modenhet, burde du vite at man bruker ord for å kommunisere; Velvalgte ord man selv føler er passende for å fremme sine egne poeng.

Tusen takk, Rotemor. Som sagt er det akkurat hjelp til hvordan jeg kan formidle dette jeg spør om i tråden - jeg ønsker å ha en god samtale om det. Kommunikasjon, som du skriver.

Det har jeg forsåvidt fått lite bistand med, foruten slemme kommentarer og trusler om brudd, som jeg tenker er lite produktivt :) 

Så takk for at du tok poenget i tråden.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en umoden guttunge. Lar seg lede av kompisene. Har ikke kontroll på drikkingen. Hvem vet hva det neste som skjer i fylla blir? Og hvor mange ganger skal du være flau over kjæresten din?

Vil du virkelig dele livet med en sånn "gutt" på over 30? Få barn med ham?

Å drikke seg så dritings, og å drikke over flere dager, kan være et tegn på at han er periodedranker. Altså alkoholiker. De kan det gå helt fint med noen mnd, så ryker de ut på en sinnsyk fyllekule.

Anonymkode: c4454...cf1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en obligatorisk avslutningstur med kolleger. Så nei, han har gitt uttrykk hele tiden for at han helst ville hjem og ikke på turen. Men det er ikke et alternativ.

TS

Så denne turen han er på nå er med kolleger????

Anonymkode: fc4b5...580

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så denne turen han er på nå er med kolleger????

Anonymkode: fc4b5...580

Jeg la også merke til det. HI er fra i går og TS skriver at han har vært der i 3 dager og kommer hjem på torsdag. Hva i all verden slags arbeidsgiver sender arbeidstakerne på fylletur i nesten en uke. Og dette er 30-åringer.

I tillegg kommer det at dette tydeligvis har skjedd før og forholdet har vart i under 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde jeg ikke orket å være sammen med en voksen mann som drikker seg fra sans og samling. Det viser til lite selvkontroll og saueflokk mentalitet.

Var selv glad i en fest da jeg var yngre, men sist jeg drakk som han var jeg kanskje 16👀

Anonymkode: fe353...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei,

Vi er et par på rundt 30 år, samboere, vært sammen rett i underkant av et år.

Har merket at samboer kan bli litt revet med av «guttastemning». Dette har ikke skjedd så alt for mange ganger totalt, men det skjer hver gang det er «guttastemning». Jeg er usikker på nøyaktig hva som skjer, men jeg opplever at han blir veldig med på det «andre gjør» - typisk shotting, drikkeleker hvor det er om og gjøre og drikke mest mulig etc. Og resultatet er at han drikker seg helt fra sans og samling, kaster opp osv.

Han er nå på hyttetur på fjellet, og har drukket store mengder de siste tre dagene. Eksempelvis sa han i går at han ikke skulle drikke noe særlig + legge deg tidlig, men har drukket i mengder, sendt bilder av seg selv etter han har kastet opp, og en medkamerat har skamklipt ham. Han er veldig hoven i ansiktet etter all drikkingen og ser igrunn ikke spesielt godt ut.

Som bakgrunnshistorie var min eks alkoholiker, med svært lav impulskontroll. Dette vet han om, men jeg er usikker på om han husker det nå/ser det i sammenheng med dette. 

de skal være på tur frem til torsdag, hvor vi da skal treffe hans foreldre når han kommer hjem. I tillegg skal vi om en ukes tid på juleselskap til min familie. Vi har som sagt ikke vært sammen så lenge, og jeg synes det er pinlig at han skal dukke opp skamklipt hos min familie (en del av dem har han ikke truffet før).

Hvordan ta opp dette på en klar og tydelig måte? Når er det best å ta det opp?

Mitt instinkt er og kjefte kjenner jeg, men det er vel ikke veldig produktivt. Kjenner det bobler inni meg.

For å svare på det du spør om: Dette må tas opp ansikt til ansikt. Ikke ta det i gangen med en gang han kommer hjem.

Ønsk han velkommen hjem på en hyggelig måte og spør ham om turen. Si en stund etterpå at du ønsker å snakke med ham om noe som krever hans fulle oppmerksomhet. Sett dere ned i sofaen med litt drikke (brus, te, kaffe) og legg rolig frem det du vil snakke om.

Ikke kjeft! Han er en voksen mann og velger selv.

Ikke si «Du gjør ditt eller datt» si «Jeg opplever ditt eller datt som ubehagelig» «Jeg blir urolig for…» spør ham «Hvordan mener du vi best løser dette sammen?» «Er det mulig at du gjør noen endringer i forhold til drikking?»

Lykke til!

Anonymkode: d0552...94e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...