Gå til innhold

Hvordan si fra til kjæreste angående ugrei drikking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Vi er et par på rundt 30 år, samboere, vært sammen rett i underkant av et år.

Har merket at samboer kan bli litt revet med av «guttastemning». Dette har ikke skjedd så alt for mange ganger totalt, men det skjer hver gang det er «guttastemning». Jeg er usikker på nøyaktig hva som skjer, men jeg opplever at han blir veldig med på det «andre gjør» - typisk shotting, drikkeleker hvor det er om og gjøre og drikke mest mulig etc. Og resultatet er at han drikker seg helt fra sans og samling, kaster opp osv.

Han er nå på hyttetur på fjellet, og har drukket store mengder de siste tre dagene. Eksempelvis sa han i går at han ikke skulle drikke noe særlig + legge deg tidlig, men har drukket i mengder, sendt bilder av seg selv etter han har kastet opp, og en medkamerat har skamklipt ham. Han er veldig hoven i ansiktet etter all drikkingen og ser igrunn ikke spesielt godt ut.

Som bakgrunnshistorie var min eks alkoholiker, med svært lav impulskontroll. Dette vet han om, men jeg er usikker på om han husker det nå/ser det i sammenheng med dette. 

de skal være på tur frem til torsdag, hvor vi da skal treffe hans foreldre når han kommer hjem. I tillegg skal vi om en ukes tid på juleselskap til min familie. Vi har som sagt ikke vært sammen så lenge, og jeg synes det er pinlig at han skal dukke opp skamklipt hos min familie (en del av dem har han ikke truffet før).

Hvordan ta opp dette på en klar og tydelig måte? Når er det best å ta det opp?

Mitt instinkt er og kjefte kjenner jeg, men det er vel ikke veldig produktivt. Kjenner det bobler inni meg.

Anonymkode: 9074a...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei,

Har merket at samboer kan bli litt revet med av «guttastemning». Dette har ikke skjedd så alt for mange ganger totalt, men det skjer hver gang det er «guttastemning». Jeg er usikker på nøyaktig hva som skjer, men jeg opplever at han blir veldig med på det «andre gjør» - typisk shotting, drikkeleker hvor det er om og gjøre og drikke mest mulig etc. Og resultatet er at han drikker seg helt fra sans og samling, kaster opp osv.

Han er nå på hyttetur på fjellet, og har drukket store mengder de siste tre dagene. Eksempelvis sa han i går at han ikke skulle drikke noe særlig + legge deg tidlig, men har drukket i mengder, sendt bilder av seg selv etter han har kastet opp, og en medkamerat har skamklipt ham. Han er veldig hoven i ansiktet etter all drikkingen og ser igrunn ikke spesielt godt ut.

Som bakgrunnshistorie var min eks alkoholiker, med svært lav impulskontroll. Dette vet han om, men jeg er usikker på om han husker det nå/ser det i sammenheng med dette. 

de skal være på tur frem til torsdag, hvor vi da skal treffe hans foreldre når han kommer hjem. I tillegg skal vi om en ukes tid på juleselskap til min familie. Vi har som sagt ikke vært sammen så lenge, og jeg synes det er pinlig at han skal dukke opp skamklipt hos min familie (en del av dem har han ikke truffet før).

Hvordan ta opp dette på en klar og tydelig måte? Når er det best å ta det opp?

Mitt instinkt er og kjefte kjenner jeg, men det er vel ikke veldig produktivt. Kjenner det bobler inni meg.

Hadde aldri orket en sånn type..!

Tror han er ungkar enda og gutta drar han lett med. Dette kommer tim å fortsette i mange år. Enten må du ta en prat med han og se hva som skjer og om dette er normalen hans eller så må du finne deg en annen!

Anonymkode: 3d41c...6ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde aldri orket en sånn type..!

Tror han er ungkar enda og gutta drar han lett med. Dette kommer tim å fortsette i mange år. Enten må du ta en prat med han og se hva som skjer og om dette er normalen hans eller så må du finne deg en annen!

Anonymkode: 3d41c...6ac

Jeg får inntrykk av at dette er normalen når han er med «gutta». Det er heldigvis langt mellom, så jeg kunne «tålt» en sjelden fyllekule med påfølgende oppkast; men når han lar seg bli skamklipt…. Da tenker jeg at noe må tas opp. I tillegg virker det som han synes det var morsomt.

Jeg står i mellom å sende en melding, eller ta det opp når han kommer hjem. Utfordringen er at han har vært bortreist lenge ifm et jobboppdrag, så jeg føler ikke det passer seg å ta det opp når han kommer hjem heller (noe som skal være hyggelig, etter lang tid fra hverandre). 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er nok mer vanlig enn hva man tror.

Jeg har minst 3 venninner som har typer som er slik. Kun en av dem har så og si hatt ett lite gjennombrudd:  Hu konfronterte han hver eneste gang, fyren ble sinna, hu ble sinna, de kranglet om dette i 10 år. NÅ ser det endelig ut til at fyren har tatt til fornuft 7 av 10 ganger. Venninna mi må fortsatt passe på at han ikke drikker rein sprit, og det er max 3 shots (av typ jagermeister), per kveld. Er vel på tide når fyren nærmer seg 40.....

Hva synes typen din selv om oppførselen da? Liker han at han blir sånn? Liker han å oppføre seg som han er 18 år?

Anonymkode: 6d42f...627

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han har ikke ansvar for din bearbeidelse av gammelt grums.

Anonymkode: 2691c...2d1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da eksdama var sammen med venninnegjengen ble det ofte «jentestemning», der de sminket seg alt for mye, farget håret på hverandre, og shoppet tulleting. Brukte masse penger og så ut som en dass i mange dager. 

Selv om det verken var min kropp eller mine penger, fikk hun selvfølgelig alltid huden full etter jentemøtene, men da hun fortsatte å gjøre som hun ville, måtte jeg til slutt ditche henne. 

Anonymkode: e7f3b...8c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er nok mer vanlig enn hva man tror.

Jeg har minst 3 venninner som har typer som er slik. Kun en av dem har så og si hatt ett lite gjennombrudd:  Hu konfronterte han hver eneste gang, fyren ble sinna, hu ble sinna, de kranglet om dette i 10 år. NÅ ser det endelig ut til at fyren har tatt til fornuft 7 av 10 ganger. Venninna mi må fortsatt passe på at han ikke drikker rein sprit, og det er max 3 shots (av typ jagermeister), per kveld. Er vel på tide når fyren nærmer seg 40.....

Hva synes typen din selv om oppførselen da? Liker han at han blir sånn? Liker han å oppføre seg som han er 18 år?

Jeg sa i fra tidligere i dag at jeg synes det var veldig umodent gjort av en voksen mann, men det virket ikke som at han synes at det var annet enn morsomt. Han ler og sier at klippen kan fikses, men det kan den faktisk ikke. Og det tror jeg at han smertelig må finne ut av i løpet av de neste par dagene.

Til hverdags oppfører han seg ikke i nærheten av dette, så jeg føler kontrasten blir så stor. Jeg tenker at dette er tidspunktet for å si fra tydelig om hva jeg tenker og at dette ikke er ok, men jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg for at poenget skal gå igjennom. Føler ikke jeg tenker spesielt klart selv, da jeg helt ærlig er illsint.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

faen, skulle til å si at du burde vente med å flytte sammen med han så leste jeg en gang til... Det kan være lurt å vente med samboeskap til man vet hvordan den andre er gjennom ett år.

Men hvordan si i fra? Vel, du bør være veldig klar om at du forventer at han tar ansvar for sine egne handlinger og ikke lar seg så lett rive med.

Anonymkode: 9fb2e...7dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik:

"Hei Erik! Jeg liker ikke måten du drikker på og den personen du blir. Jeg håper du kan endre atferden di, ellers kan vi ikke være sammen."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har ikke ansvar for din bearbeidelse av gammelt grums.

Anonymkode: 2691c...2d1

Nei, absolutt ikke. Derimot så trigger det mitt gamle grums når min (relativt) nye kjæreste tydeligvis ikke klarer å utvise måtehold rundt alkohol når han drikker med gutta, og tar valg som innebærer null impulskontroll.

Min kjæreste har grums relatert til kjæresteforhold og økonomi, og jeg hadde forstått det godt hvis han hadde blitt trigget hvis jeg oppførte meg som en økonomisk idiot og ikke betalte regningene våre f.eks.

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg får inntrykk av at dette er normalen når han er med «gutta». Det er heldigvis langt mellom, så jeg kunne «tålt» en sjelden fyllekule med påfølgende oppkast; men når han lar seg bli skamklipt…. Da tenker jeg at noe må tas opp. I tillegg virker det som han synes det var morsomt.

Jeg står i mellom å sende en melding, eller ta det opp når han kommer hjem. Utfordringen er at han har vært bortreist lenge ifm et jobboppdrag, så jeg føler ikke det passer seg å ta det opp når han kommer hjem heller (noe som skal være hyggelig, etter lang tid fra hverandre). 

TS

Jeg tenker at dette er noe du BURDE ta opp. Ikke på melding. Men etter at han har kommet hjem, og gi det ett par dager, så han får senket skuldrene litt. Om han er dårlig når han kommer hjem, så er jo det jo bare noe som vil styrke din sak når du skal prate med han.

Det går an å si at du synes det går litt over stokk og stein(personlig mening: DIREKTE USEXY) til tider, og at han ikke evner å stoppe før han må spy som faen er ikke bra. Du kan jo også trekke inn at det er helt greit at det blir gutta stemning, men trenger vi å skamklippe oss? Trenger vi det? Kan vi ikke kjøre naken skihopp istedet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (Akkurat nå):

Bestill frisørtime og se at han må se noenlunde ut. 

Jeg vet ikke helt hvordan man kan fikse dette til annet enn å enten se ut som et lykketroll eller en kreftpasient. Det er ca 1mm på sidene, hockeysveis bak og langt på toppen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt hvordan man kan fikse dette til annet enn å enten se ut som et lykketroll eller en kreftpasient. Det er ca 1mm på sidene, hockeysveis bak og langt på toppen. 

TS

Beste er vel at han skinner seg tenker jeg.

Med mindre dere bor på bøgda da, og alle vet at fyren blir shita rita hver gang han er med gutta. For da vet jo folk at "åja, ja men han thomas er jo bare sånn han vet du".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med skamklipping er ikke normalt, og tyder på at han er ung eller har veldig umodne  venner. Å drikke til man spyr behøver faktisk ikke å ha så mye med inntaket å gjøre. Noen spyr veldig lett i forhold til andre. Men det er ikke så sjarmerende, og ofte har det også å gjøre med hvor mye en drikker.

Ellers må det være greit å drikke sammen med venner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Da tror jeg at frisøren vil anbefale en undercut eller noe: altså der det kan beholdes langt oppå, men at det er kort både bak og på sidene. Men ja: han MÅ til frisør som et ledd i den umiddelbare "brannslukkingen"/skadebegrensningen. 

I tillegg må dere neste snakke sammen. Altså: alle kan ha ei skikkelig rotbløyte en sjelden gang, uten at det er noe galt i det, men her virker det som et mønster som ikke er helt sunt.  Han høres ikke ut til å ha kontroll over drikkingen sin, og slik du har beskrevet det får jeg forståelsen av at han er den/en av de som blir fullest, hver eneste gang de møtes for å ha en fyllefest. Akkurat det er både røde flagg og varsellamper i min verden. Han må selvsagt velge selv hva som er viktigst, og det må du også, men jeg vet i alle fall selv at jeg ikke hadde giddet å være sammen med en som ikke i det hele tatt klarer å holde seg på matta når han kommer borti alkohol. 

Anonymkode: 80b44...c32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det med skamklipping er ikke normalt, og tyder på at han er ung eller har veldig umodne  venner. Å drikke til man spyr behøver faktisk ikke å ha så mye med inntaket å gjøre. Noen spyr veldig lett i forhold til andre. Men det er ikke så sjarmerende, og ofte har det også å gjøre med hvor mye en drikker.

Ellers må det være greit å drikke sammen med venner. 

Vi drikker «ofte» sammen, og da kaster han ikke opp. Heller ikke når vi er med mine (jente) venner. Men når noen av mine guttevenner er med, da begynner shottingen, og han blir veldig full. Dette med oppkastet skjer utelukkende hver gang han er med sine barndomsvenner. Jeg har vært invitert med to ganger, og jeg vet det er mye drikkeleker og press om å bælme. Hver gang dette skjer har han drukket store mengder sprit (vodka, whisky etc).

Nå er det ikke det at han blir full en sjelden gang med kompiser jeg egentlig reagerer på, men at han tilsynelatende mister alle sperrer. Bøtter nedpå, tar i mot shots selv om han allerede er meget full (og har en tydelig historikk på å kaste opp når han gjør dette), og nå lar seg skamklippe av en venn. Føler at han blir så revet med og ikke klarer å si nei.

De som har skamklipt ham er voksne menn/kolleger. Jeg er helt i sjokk.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Du og jeg har for ulike livsstiler. Det var egentlig idiotisk at vi ble sammen. Jeg pakker mine saker og flytter ut mens du er på hyttetur. Kos deg med gutta!»

Anonymkode: c16f7...8e2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare si det som det er. Han er ikke 20 år lenger. Høres ut som en fryktelig umoden mann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

TS

Han får bli enig med frisøren, han er en voksen mann og må leve med det selv.

Det gror selvfølgelig ut igjen da, men det gir litt konsekvenstenking vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...