Gå til innhold

Høyre vil øke prisen på bøker og gi mer i barnetrygd

Perine

Anbefalte innlegg

Det satt de på Dagsnytt 18 og sa i går, mandag 9.desember.  Så det ville jo ikke gå ut over barnefamiliene altså. Disse ville fortsatt få råd til å kjøpe bøker selv om partiet nå vil legge moms på bøkene. For dette kan de jo bruke den økte barnetrygden til, sa politikeren.

Altså, hva politikere finner på!  Bøker vil bli dyrere for alle husholdninger som ikke har barn i barnetrygd-alder.  Det kan også gå ut over den smalere litteraturen, for det vil nok senke antall solgte bøker når prisen øker med en fjerdedel.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erna fjernet brillestøtte til svaksynte barn. Nå vil de øke prisen på bøker. De vil gjøre alt annet enn å øke skattene til sine rike onkler. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke noen av disse tiltakene.

Hva med å heller legge til rette for mer strømproduksjon og billigere strøm til alle som bor i Norge og da særlig norsk industri? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 10.12.2024 den 19.50):

Hvorfor skal det ikke være moms på bøker? Det er moms på mat

Jeg vet bare at politikerne er bekymret for leselyst og leseferdigheter som visstnok blir stadig dårligere. Da virker jo økt pris på bøker som et litt merkelig grep.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GP950mAh
000VF000 skrev (På 10.12.2024 den 15.35):

Erna fjernet brillestøtte til svaksynte barn. Nå vil de øke prisen på bøker. De vil gjøre alt annet enn å øke skattene til sine rike onkler. 

De får fortsatt støtte, bare ikke så høy støtte at de kan kjøpe dyre designerbriller på skattebetalernes regning.

Velferden ble styrket under den borgerlige regjeringen og det var vanlige folk som fikk størst skatteletter med over 10,000 i snitt for norske familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 12.12.2024 den 23.11):

De får fortsatt støtte, bare ikke så høy støtte at de kan kjøpe dyre designerbriller på skattebetalernes regning.

Dette er selvfølgelig ren propaganda. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (23 timer siden):

Skal bøker koste mer enn dette, kommer folk til å slutte helt å kjøpe bøker. 

IMG_3515.thumb.jpeg.3067975cf57ced52b664425720768b4a.jpegIMG_3514.thumb.jpeg.f55c6b00c5a666918acf258cb67e7858.jpeg

Det er jo billig underholdning, om man ser på det time for time, fremdeles. Sammenlignet med feks. en tur på kino, eller enda verre en tur på Tusenfryd eller noe sånt.

Og for oss fattige så er det jo et enormt bruktmarked for bøker, ingen grunn til at bøker skal leses én gang og så stå til pryd i bokhylla de neste 50+ årene. Men kan kjøpe, lese og selge igjen. Kjøpe nytt eller kjøpe brukt. Eller bare låne på biblioteket.

Sier ikke at jeg støtter moms på bøker altså, men jeg tror ikke det er DER nøkkelen til å få barn til å lese mer ligger... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 12.12.2024 den 23.11):

Velferden ble styrket under den borgerlige regjeringen og det var vanlige folk som fikk størst skatteletter med over 10,000 i snitt for norske familier.

Her er du feilinformert. Noen barn får fortsatt støtte. Mitt barn får null i støtte nå, og jeg må ut med ca 6000 kr I året for bytte av glass.  Da bruker vi den samme innfatningen. Tidligere fikk vi dekket glass og 500 kr til innfatning.  Ikke akkurat dyre designerbriller det dekket.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivetErEnLek skrev (1 time siden):

Her er du feilinformert. Noen barn får fortsatt støtte. Mitt barn får null i støtte nå, og jeg må ut med ca 6000 kr I året for bytte av glass.  Da bruker vi den samme innfatningen. Tidligere fikk vi dekket glass og 500 kr til innfatning.  Ikke akkurat dyre designerbriller det dekket.

Helt enig med deg. Dette var så provoserende at jeg meldte meg ut av Høyre den gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...