Olive_North Skrevet 10. desember 2024 #21 Del Skrevet 10. desember 2024 Det kan være at de vil vente til du er gjennom uke 7/8, de ville det hos meg og mente den verste kvalmen gikk over i uke 8. Jeg spydde og brakk meg flere ganger i timen, selv når jeg ikke hadde spist på lenge. Om jeg spiste spydde jeg konstant i 20-40min og tissa ofte på meg. Jeg fikk sykemelding pga spyingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #22 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor langt tror du 20 tabletter som skal tas 3 ganger daglig, og en ukes sykmelding hjelper egentlig? Det er tortur å komme seg bort til apoteket når man ikke kommer opp av sengen engang. Anonymkode: 4b266...b14 Tenker det hjelper deg så mye som noe kan hjelpe i en hel uke, og hvis du har behov for mer etter en uke så får du det av legen. Det er bare å gi fullmakt så kan andre gå på apoteket for deg. Det er helt vanlig å få sykemelding og medisiner i en uke av gangen, verken du eller legen vet hvor lenge du trenger å være ute av arbeid. Anonymkode: e91d7...3f3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #23 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje legen bare starter sånn? Legen min begynte også med bare ett par dager om gangen. Varte vel en ukes tid så ble jeg innlagt og måtte ha væske på legevakta. Gjorde det ett par ganger med psotafen og afipran (ingen effekt på meg). Så på nytt til legevakt og væske. Videre til sykehus og var der i noen døgn så de fikk testa medisiner og fylt opp med væske. Jeg prøvde zofran (mener jeg det het) og phenergan. Fikk også noen vitaminer jeg skulle blande i væske og noe annet jeg ikke husker. Etter bare noen få uker tok Phenergan oppkast og jeg var kun kvalm. Men sengeliggende hel svangerskapet (begge to forsåvidt). Poenget var at legen forstod fort etter væske at jeg måtte ha lenger. Jeg var sykneldt begge mine svangerskap. Forsøkte med første og jobbe noen få dager, men det gikk selvsagt ikke. Lykke til! Anonymkode: f195b...2dc Hvordan merket du at du hadde behov for væske? Kastet du opp absolutt alt, eller hvordan vet man at man er dehydrert med ekstra behov for påfyll? Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #24 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan merket du at du hadde behov for væske? Kastet du opp absolutt alt, eller hvordan vet man at man er dehydrert med ekstra behov for påfyll? Anonymkode: 4b266...b14 Så lenge du er oppegående nok til å skrive innlegg her, klarer du å få i deg væske også. Drikk små slurker. Anonymkode: 05126...a1c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #25 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er virkelig tortur, og legen gav meg en ukes sykmelding og en ursel liten pakke kvalmestillende som knapt varer en uke, med ønske om god bedring og at de god var over før uke 12. Jeg er fullstendig sengeliggende og har det helt grusomt. Sist svangerskap var jeg ekstremt kvalm absolutt hele svangerskapet. Og dette er virkelig uutholdelig. Hvilken medisiner fikk dere andre og hvor lenge gikk dere på de? Anonymkode: 4b266...b14 Samme her. Legen forlenger sykemelding når forrige slutter. Har vært sykemeldt i 8 uker nå. Bruker bare HelseNorge for kontakt med legen. Fikk Xonvea, som ikke hjelper helt, men enda verre uten medisiner. Fornyer resepten når jeg går tom (via HelseNorge). Anonymkode: bf46f...bc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #26 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor langt tror du 20 tabletter som skal tas 3 ganger daglig, og en ukes sykmelding hjelper egentlig? Det er tortur å komme seg bort til apoteket når man ikke kommer opp av sengen engang. Anonymkode: 4b266...b14 Det hjelper ca en uke. Er det like ille etter en uke så fornyer du resepten og ber om forlenget sykemelding via helsenorge. Hva mener du hadde vært riktig da? Å få medisiner og sykemelding for resten av svangerskapet for en tilstand som hos de fleste går over ila. noen uker? Det hadde vært uforsvarlig, så legen din gjør rett i å ta en ny vurdering om en uke. Anonymkode: dcfef...f81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #27 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette er virkelig tortur, og legen gav meg en ukes sykmelding og en ursel liten pakke kvalmestillende som knapt varer en uke, med ønske om god bedring og at de god var over før uke 12. Jeg er fullstendig sengeliggende og har det helt grusomt. Sist svangerskap var jeg ekstremt kvalm absolutt hele svangerskapet. Og dette er virkelig uutholdelig. Hvilken medisiner fikk dere andre og hvor lenge gikk dere på de? Anonymkode: 4b266...b14 Legen din har altså gitt deg den helt nye medisinen (som er laget spesifikt for gravide) og sykemelding, men du mener at du ikke blir tatt seriøst.. Det er lite forskning knytta til de tablettene, så de gis kun i nødstilfeller og helst så kort som mulig. Virker som legen tar deg seriøst, men ikke har en kur... Anonymkode: 31074...988 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #28 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan merket du at du hadde behov for væske? Kastet du opp absolutt alt, eller hvordan vet man at man er dehydrert med ekstra behov for påfyll? Anonymkode: 4b266...b14 Google. Enkle tester du kan t på huden. Anonymkode: 31074...988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #29 Del Skrevet 11. desember 2024 jeg fikk ikke medisiner første gang, menjeg ble lagt inn på sykehus etterhvert fordi jeg ikke la på meg nok da jeg kaset opp og ikke fikk i meg mat, først da ble jeg "tatt på alvor" på en måte men hjelpen uteble ut over det. Jeg fant ut at det som hjalp litt var å ha vann og ingefærkjeks ved sengen, så det første jeg gjorde når jeg våknet var å ta en bit kjeks og en munnfull vann, og så litt til og litt til for å prøve få noe i magen - det hjalp litt, men jeg var jo fortsatt kvalm! JEg gikk opp totalt 6 kilo til slutt der de siste tre var vann i kroppen på slutten - det var et grusomt svangerskap rett og slett.. Med andre graviditet som overhode ikke var planlagt visste jeg ikke jeg var gravid før kvalmen slo meg helt ut og aldri gikk over, trodde først jeg hadde omgangssyke men når den aldri tok slutt trodde legen det var magesår osv osv før en tilfeldig labassistent spurte "du er ikke gavid da?" jeg sa nei, for jeg hadde jo spiral! Men joda, jeg var gravid - det var ett litt bedre svangerskap kvalmemessig enn det forrige men ikke mye.. Og heller ikke da fikk jeg medisiner, men jeg ble fulgt opp tettere med tanke på å legge på meg - uten at det hjalp noe særlig.. Anonymkode: cbb78...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #30 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette er virkelig tortur, og legen gav meg en ukes sykmelding og en ursel liten pakke kvalmestillende som knapt varer en uke, med ønske om god bedring og at de god var over før uke 12. Jeg er fullstendig sengeliggende og har det helt grusomt. Sist svangerskap var jeg ekstremt kvalm absolutt hele svangerskapet. Og dette er virkelig uutholdelig. Hvilken medisiner fikk dere andre og hvor lenge gikk dere på de? Anonymkode: 4b266...b14 Drypp på sykehuset Anonymkode: 4b8b7...9ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #31 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Klarte du å drikke noe, eller kom alt opp? Hvordan vet jeg om jeg er dehydrert? Klarer å drikke, kanskje totalt max 7 dl i løpet av et døgn. Anonymkode: 4b266...b14 7 dl er ikke ille, da er du ikke dehydrert. Jeg fikk også væske og vitaminer iv på sykehuset, og fikk det først når det var ketoner i urinen. Anbefaler å føre inn SUKK-scoren din i nørs-appen hver dag, så kan du se om det begynner å bli skummelt. Jeg hadde hele svangerskapet mellom 11 og 15. De dagene jeg var helt nede på 11 følte jeg med heldig. Jeg fikk xonvea, zofran, afipran og et par flere jeg ikke husker navnet på. Det eneste som hjalp bittelitt var pyridoksin (en type bvitamin). Ellers hjalp de andre i max 1 døgn før de ikke lengre fungerte. Kastet opp fra uke 6 og til barnet ble født. Anonymkode: 026c0...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #32 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor langt tror du 20 tabletter som skal tas 3 ganger daglig, og en ukes sykmelding hjelper egentlig? Det er tortur å komme seg bort til apoteket når man ikke kommer opp av sengen engang. Anonymkode: 4b266...b14 Send far til ungen da? Han eksisterer jo han òg eller en medmor regner jeg med. Samboeren min har hentet ut kvalmestillende for meg flere ganger. Anonymkode: 34bfe...2b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 11. desember 2024 #33 Del Skrevet 11. desember 2024 Har du tatt urinprøve? Der kan også legen se etter ketoner. Jeg ble innlagt fra uke 11 til uke 15 på sykehuset pga hypermesies. Ingenting hjalp meg med kvalmestillende. Det ble bedre i uke 15 og fra uke 25 var jeg helt i fin form til ungen kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #34 Del Skrevet 11. desember 2024 Du er jo i høyeste grad tatt på alvor? Du har jo fått medisiner og sykmelding, hva mer forventet du? Legen kan ikke skrive ut medisiner og sykmelding for månedsvis for en tilstand ingen vet når går over. Selv om du var kvalm hele svangerskapet sist, kan det gå over i morgen denne gangen - det vet ingen.. Å gjøre noe annerleden enn det som er gjort, ville vært veldig dårlig praksis av legen. Du tar kontakt igjen via helsenorge.no om du går tom for medisiner uten å være bedre, det er jo helt normalt å måtte gjøre. Anonymkode: bd9a1...19e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #35 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg fikk ikke medisiner første gang, menjeg ble lagt inn på sykehus etterhvert fordi jeg ikke la på meg nok da jeg kaset opp og ikke fikk i meg mat, først da ble jeg "tatt på alvor" på en måte men hjelpen uteble ut over det. Jeg fant ut at det som hjalp litt var å ha vann og ingefærkjeks ved sengen, så det første jeg gjorde når jeg våknet var å ta en bit kjeks og en munnfull vann, og så litt til og litt til for å prøve få noe i magen - det hjalp litt, men jeg var jo fortsatt kvalm! JEg gikk opp totalt 6 kilo til slutt der de siste tre var vann i kroppen på slutten - det var et grusomt svangerskap rett og slett.. Med andre graviditet som overhode ikke var planlagt visste jeg ikke jeg var gravid før kvalmen slo meg helt ut og aldri gikk over, trodde først jeg hadde omgangssyke men når den aldri tok slutt trodde legen det var magesår osv osv før en tilfeldig labassistent spurte "du er ikke gavid da?" jeg sa nei, for jeg hadde jo spiral! Men joda, jeg var gravid - det var ett litt bedre svangerskap kvalmemessig enn det forrige men ikke mye.. Og heller ikke da fikk jeg medisiner, men jeg ble fulgt opp tettere med tanke på å legge på meg - uten at det hjalp noe særlig.. Anonymkode: cbb78...81b Hvorfor fikk du ikke medisiner? Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #36 Del Skrevet 11. desember 2024 Himmelen_91 skrev (1 time siden): Har du tatt urinprøve? Der kan også legen se etter ketoner. Jeg ble innlagt fra uke 11 til uke 15 på sykehuset pga hypermesies. Ingenting hjalp meg med kvalmestillende. Det ble bedre i uke 15 og fra uke 25 var jeg helt i fin form til ungen kom. Nei, skulle vente med prøver til uke 12. Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #37 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 7 dl er ikke ille, da er du ikke dehydrert. Jeg fikk også væske og vitaminer iv på sykehuset, og fikk det først når det var ketoner i urinen. Anbefaler å føre inn SUKK-scoren din i nørs-appen hver dag, så kan du se om det begynner å bli skummelt. Jeg hadde hele svangerskapet mellom 11 og 15. De dagene jeg var helt nede på 11 følte jeg med heldig. Jeg fikk xonvea, zofran, afipran og et par flere jeg ikke husker navnet på. Det eneste som hjalp bittelitt var pyridoksin (en type bvitamin). Ellers hjalp de andre i max 1 døgn før de ikke lengre fungerte. Kastet opp fra uke 6 og til barnet ble født. Anonymkode: 026c0...7e7 Er nok mere rundt 3 dl ser jeg nå etter "måling". Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #38 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så lenge du er oppegående nok til å skrive innlegg her, klarer du å få i deg væske også. Drikk små slurker. Anonymkode: 05126...a1c Nei, du forstår ikke denne sykdommen, blir kjempe kvalm og kaster opp av væske. Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 11. desember 2024 #39 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, skulle vente med prøver til uke 12. Anonymkode: 4b266...b14 Du kan fint ta en urinprøve, det burde du kreve vel av fastlegen. Fastlegen min var da på pappaperm, så jeg dro til gynekologen min. Der tok vi urinprøve. Trenger ikke vente til uke 12 for å ta urinprøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #40 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Legen din har altså gitt deg den helt nye medisinen (som er laget spesifikt for gravide) og sykemelding, men du mener at du ikke blir tatt seriøst.. Det er lite forskning knytta til de tablettene, så de gis kun i nødstilfeller og helst så kort som mulig. Virker som legen tar deg seriøst, men ikke har en kur... Anonymkode: 31074...988 Nei. Dette er feil. Det finnes masse forskning på xonvea og andre medikamenter med samme virkestoff. Xonvea har blitt brukt i blant annet usa og England i årevis, og lignende kombinasjonspreparater har blitt brukt siden 60-tallet. Det er bare i Norge at det er «nytt», ettersom det først i fjor ble godkjent. Det er lav terskel for å skrive ut xonvea til gravide som opplever kvalme, og det er ikke gitt noe begrensning i hvor lenge man skal gå på det, utover at man skal gå på det så lenge det er behov. Slutt å spre løgn!! Tok et raskt søk for å finne en kilde på mine påstander(som jeg også vil anbefale deg å gjøre før du slenger ut feilinformasjon) https://www.nrk.no/rogaland/legemiddelet-xonvea-mot-svangerskapskvalme-godkjent-i-noreg-1.16305990 Anonymkode: 47fd7...fbf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå