AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #1 Del Skrevet 10. desember 2024 Hei, Vi har vært ganske restriktive med skjerm for vår nå 3-åring. Det var ikke noe skjerm første året, og bare unntaksvis det andre året. Nå får hun se kanskje 2-4 ganger i måneden. Hun er nå storesøster til en på noen måneder, og det slo meg at når han begynner å bevege seg rundt selv, så kan vi ikke skjerme ham (høhø) fra storesøsters barne-tv. Vi har bare én tv, og den er i stua, der vi alle oppholder oss mest. Det er ikke aktuelt å kjøpe nettbrett eller flere tv-er, jeg vil ha oversikt over det som vises, og at hun ikke skal lukkes inn i skjermverdenen med privat skjerm og øretelefoner. Dere andre som har vært restriktive med skjerm, hvordan har dere løst det når nummer to blir såpass bevisst og mobil at skjermen tiltrekker? Anonymkode: 37297...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #2 Del Skrevet 10. desember 2024 Det er sånn det blir gjerne, at nummer to utsettes for både skjerm og lørdagsgodt feks før første barnet. Det må man nesten bare forvente når det blir flere barn i husstanden. Anonymkode: e202d...f7d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #3 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg antar at dere har begrenset tid tv'en står på? Det går jo an å passe på at babyen er i et annet rom mens storesøster får se. Og før minstemann kan krabbe, går det jo an å ha ham i babynest/lekegrind/babygym plassert slik at han ikke ser skjermen. Det går også an at storesøsken får skjermtid mens minstemann sover. Anonymkode: 3219a...08b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #4 Del Skrevet 10. desember 2024 Storesøsken har stort sett fått skjermtid mens baby sover lur i helgene. Men om baby er i rommet mens TVen står på er heller ikke verdens undergang. Det er forskjell på noen minutter her og der og en time hver dag. Anonymkode: d5605...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #5 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, Vi har vært ganske restriktive med skjerm for vår nå 3-åring. Det var ikke noe skjerm første året, og bare unntaksvis det andre året. Nå får hun se kanskje 2-4 ganger i måneden. Hun er nå storesøster til en på noen måneder, og det slo meg at når han begynner å bevege seg rundt selv, så kan vi ikke skjerme ham (høhø) fra storesøsters barne-tv. Vi har bare én tv, og den er i stua, der vi alle oppholder oss mest. Det er ikke aktuelt å kjøpe nettbrett eller flere tv-er, jeg vil ha oversikt over det som vises, og at hun ikke skal lukkes inn i skjermverdenen med privat skjerm og øretelefoner. Dere andre som har vært restriktive med skjerm, hvordan har dere løst det når nummer to blir såpass bevisst og mobil at skjermen tiltrekker? Anonymkode: 37297...4e0 Her må du enten revurdere eller innse at TV-en og alle andre skjermer må ut av huset om du skal skjerme alle for skjerm. Det er noe som heter sunn fornuft. Skjerm i forhold til tv/ipad er og to ulike ting. TV-en må dere kunne ha på for barne-TV ol. Mennå gi barna iPad før de er fire, det er vel ikke nødvendig. Husk og på at barna dine kan bli analfabeter på skjerm i forhold til andre barn, om de ikk får bruke småskjermer. Det har blitt folk av de fleste av oss som vokste opp med bare tv. Anonymkode: 1e2ff...dc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #6 Del Skrevet 10. desember 2024 BarneTV når yngste sover Anonymkode: dbab8...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Del Skrevet 10. desember 2024 Skjønner ikke at dere gidder. Det finnes ikke solid dokumentasjon på at skjerm er skadelig. Ville heller vært bekymret for utenforskap. Hos oss har vi 3 små barn, som har ubegrenset skjermtid. Anonymkode: 7461b...eec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er sånn det blir gjerne, at nummer to utsettes for både skjerm og lørdagsgodt feks før første barnet. Det må man nesten bare forvente når det blir flere barn i husstanden. Anonymkode: e202d...f7d Fint perspektiv, egentlig. Vet at det ikke er krise, men vil jo gjerne begrense så godt det går. Ts Anonymkode: 37297...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 10. desember 2024 #9 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg antar at dere har begrenset tid tv'en står på? Det går jo an å passe på at babyen er i et annet rom mens storesøster får se. Og før minstemann kan krabbe, går det jo an å ha ham i babynest/lekegrind/babygym plassert slik at han ikke ser skjermen. Det går også an at storesøsken får skjermtid mens minstemann sover. Anonymkode: 3219a...08b Dette gjør vi per nå, men "bekymringen" er jo når han krabber rundt selv og blir mer oppmerksom på det som skjer rundt ham. Men det er klart, han skal jo sove mye også framover! Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #10 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her må du enten revurdere eller innse at TV-en og alle andre skjermer må ut av huset om du skal skjerme alle for skjerm. Det er noe som heter sunn fornuft. Skjerm i forhold til tv/ipad er og to ulike ting. TV-en må dere kunne ha på for barne-TV ol. Mennå gi barna iPad før de er fire, det er vel ikke nødvendig. Husk og på at barna dine kan bli analfabeter på skjerm i forhold til andre barn, om de ikk får bruke småskjermer. Det har blitt folk av de fleste av oss som vokste opp med bare tv. Anonymkode: 1e2ff...dc7 Jeg er ikke så bekymra for at de blir skjerm-analfabeter. Skjerm utleveres jo første skolefag. Selv er jeg ikke vokst opp med mobil og ipad, men de er jo så intuitivt laget at det ikke har vært noe problem å lære seg det når smarttelefoner og nettbrett kom på markedet i voksen alder. Anonymkode: 37297...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 10. desember 2024 #11 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Storesøsken har stort sett fått skjermtid mens baby sover lur i helgene. Men om baby er i rommet mens TVen står på er heller ikke verdens undergang. Det er forskjell på noen minutter her og der og en time hver dag. Anonymkode: d5605...0e7 Lur hadde jeg faktisk glemt! Treåringen vår slutta relativt tidlig med det, men babyen skal jo ha lur i alle fall et par år framover. Takk for tips! Gjør jo også at det blir lett å sette en forståelig grense for storesøstera. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #12 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): BarneTV når yngste sover Anonymkode: dbab8...59c Ser det er gjengangeren, ja. Hadde ikke tenkt på det! Anonymkode: 37297...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #13 Del Skrevet 10. desember 2024 Gramma skrev (Akkurat nå): Lur hadde jeg faktisk glemt! Treåringen vår slutta relativt tidlig med det, men babyen skal jo ha lur i alle fall et par år framover. Takk for tips! Gjør jo også at det blir lett å sette en forståelig grense for storesøstera. Er og en motivasjon for å ikke vekke babyen fordi hvis den våkner går TVen av 😂 Anonymkode: d5605...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 10. desember 2024 #14 Del Skrevet 10. desember 2024 Hehe, klarte ikke å holde meg bak AB, ser jeg. Orket ikke skjermdebatt, bare. Jaja! Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #15 Del Skrevet 10. desember 2024 Alt med måte tenker jeg da. Litt skjerm gjør de ikke skjerm avhengig. Men kjøper man pad ungene kan drive med fra alder ett år, tenker jeg det rett og slett blir for mye. At ungene er i nærheten av tv etc ila dagen, utgjør skjeldent noen stor skade. Og tenker at å lære de måtehold iht skjerm er viktigere enn å holde de helt unna. Selv vokste jeg opp med kun nrk og barne tv en time hver dag. Skulle vi se mer, var det voksen tv. Jeg husker godt Berlinmuren som falt i skjermen. Og var første gang jeg virkelig lærte om et urettferdig samfunn. Da var jeg 8 år ca Men det var lettere å leve uten skjerm, når Ingen andre hadde skjerm heller. Vår barnetv var for det meste pedagogisk. Men desverre mer skremmende enn nyhetene til tider. Men overlevde det uten at det gikk galt, kun litt mareritt Anonymkode: 2a307...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 11. desember 2024 #16 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg ser ikke problemet med at babyen er i nærheten av skjermen hvis det kun er et par ganger i måneden storesøsteren ser barne-tv. Er ikke sikkert han har interesse for det heller, datteren min viste null interesse for skjerm før hun nærmet seg halvannet år, så storebror fikk se barne-tv i fred (han fikk dessuten se 30 minutter omtrent hver dag uten at hun tok skade av det😅). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå