Hu i Svingen Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Ikke helt mitt felt dette, så jeg satser på dere. Har en hvit heklet duk a la oldemor (sorry hvis det fornærmet noen ) som er gresselig skitten (har brukt den som gardin). Har nå puttet den i en bøtte med klorinvann og tenkte å hive den i maskinen, men hvor varmt kan jeg vaske den? Og var det dumt det med klorinen? Håper på svar før duken går i oppløsning i bøtta si.
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Tror vi også har vasket sånt på førti grader.
Hu i Svingen Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2006 Strålende! Da løper jeg ned i vaskekjelleren! *vrooom*
Gjest vimse Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 Bomull? Skylle den godt, og sleng den i maskinen du. Er det mye småplukk på den, så putt den i et vaskenett eller lignende, så den ikke hekter seg i trommelen. Jeg vasker alt mitt i maskinen, duker og brikker vasker jeg på 40 finvask/skånvask, med redusert sentrifugering, funker fint for meg.
Hu i Svingen Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2006 Ikke så veldig mye småplukk nei. Da er den i gang, satser på at det går finfint. :-D
Hu i Svingen Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2006 Men forresten: Hva gjør jeg med den etterpå? Må den strykes mens den er fuktig? Eller kan jeg henge den på snora? Da blir den kanskje rar i fasongen? *prøver å huske om jeg noen gang har lært dette* :klø: Huff... Og tror det er bomull ja.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #8 Skrevet 1. mars 2006 Nå har ikke jeg gardiner som er heklet, men jeg hadde (har sikkert et sted) en duk. Etter vask og sentrifugering så la jeg den litt fuktig på bordet igjen. Det holdt for meg! Bare å dytte på plass duppeditter som ikke ligger på plass. Bare bestemor, som hadde heklet den, som ringte en gang i uka for å fortelle at jeg måtte stryke duken, og ha på sånn stivelseting *yeah right* Også når jeg vasker gardiner så henger jeg opp dem mens de ennå er fuktige. Sikkert ikke riktig det heller, blir bare sånn siden jeg ikke kan fordra husmorering.
Gjest vimse Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 Det kan lønne seg å tørke den flatt, så den ikke blir klumpete eller skeiv. Og når/hvis den skal strykes/presses, gjøre det med et fuktig klede, og evt. stivelse.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Bare bestemor, som hadde heklet den, som ringte en gang i uka for å fortelle at jeg måtte stryke duken, og ha på sånn stivelseting *yeah right* ← Seriøst, det kan være lurt å stryke hekla ting etter vask, i hvert fall om de er i bomull eller ull. For maskene trekker seg sammen så hele greia knøvler (trøndersk?oida) seg og krymper litt. Syntetiske hekleprodukter vet jeg ingenting om. Hilsen ei som ikke har hekla duk, men hekler andre ting.
Ugla Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Seriøst, det kan være lurt å stryke hekla ting etter vask, i hvert fall om de er i bomull eller ull. For maskene trekker seg sammen så hele greia knøvler (trøndersk?oida) seg og krymper litt. ← Enig! Det irriterer meg å se heklede duker, brikker, løpere o.l. som ikke er pent strøket og stivet, men ligger der som en annen "klut" (andre duker/brikker og, for den saks skyld...).
Ugla Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Og tror det er bomull ja. ← Hadde ikke turt å legge den i klorin om jeg ikke var sikker på om den var i 100% bomull...
Hu i Svingen Skrevet 3. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2006 Den overlevde greit den, men den er ikke blitt helt hvit. Og ja, jeg skal stryke den, men stivelse kommer ikke på tale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå