AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #1 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg har endel tiltak for babyen og tilpasser hverdagen for at babyen har det best mulig. Mange maser om å treffe babyen og jeg har gitt beskjed om at det er lettest hjemme i vante omgivelser. Dette blir ikke godt mottatt. De forstår ikke hvordan babyen reagerer selv etter flere forklaringer. Dette spesielt i svigerfamilien. Dette er ikke vårt første barn, men vår tredje og de to andre er ikke så store de heller. Så det er ikke slik at jeg er en usikker førstegangsmor eller har glemt hvordan det er med babyer. De kommenterer blant annet at gråt er ikke farlig, nei, det vet jeg og. Det er ikke en vanlig gråt som kan bysses bort når babyen først er utslitt. Babyen blir kjapt sliten, dårlig yteevne og slitt med kolikk i tillegg. Når jeg forklarer tilpasningene vi har så sier de "det er hva du gjør babyen vant med." Nei, vi har prøvd og feilet og prøvd igjen for å få til en best mulig hverdag for den lille. Alt for at babyen skal ha det best mulig og at det fungerer for hele familien. Babyen må ha operasjon, vi vet bare ikke når dette blir. Det er så trist at de ikke hører på meg eller tror på meg. En annen ting er hvordan de håndterer babyen når det er besøk. Mating med flaske f.eks så sier jeg ifra hvordan det bør gjøres for å få minst mulig luft i magen. Jeg ser flere ganger at de likevel gjør det på sin måte. Én gang har jeg gitt beskjed om at da må jeg være våken med gråtende baby hele natten om du ikke gjør slik I stedet. Så nå har jeg fått med meg at de prater endel seg i mellom i familien om hvordan jeg er mot de angående babyen. Husker de ikke det at de fikk håndtere de to andre fra de var ganske små, uten veiledning? Kan de ikke forstå at veiledningen er av en grunn? Tror de jeg holder denne ene babyen borte fra de? Kan de ikke forstå at her må det gå på babyens premisser. Anonymkode: 102f1...c3d 28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #2 Del Skrevet 10. desember 2024 Så vondt å bli møtt slik når det eneste du ønsker er å vise omsorg og trygghet for eget barn. Anonymkode: 39939...f64 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #3 Del Skrevet 10. desember 2024 Her må mannen din på bane. Dette er en felles kamp, men hovedsakelig hans - det er hans side av familien. Det er mye lettere å si for meg som sitter bak et tastatur og ikke engang kjenner hele situasjonen her, men prøv å overse at familien snakker seg imellom. Det er noe min familie gjør også, om de mener noe er litt utafor. Jeg har begynt å gi en lang f*en i det, men det tok meg femten år og to barn. Du vet hva som er best for din familie, og det er kun positivt at du tar ansvar for å fortsette å gjøre det beste. Hva andre synes, er i bunn og grunn revnende likegyldig. Anonymkode: 3d5d5...5ed 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #4 Del Skrevet 10. desember 2024 Siden svigerfamilien er «verst» så lar du mannen ha ansvar for alle korrigeringer når dere møtes. Avtal med han på forhånd. Mye lettere for han å sette grenser for sine, enn at du skal gjøre det ❤️ (Ellers kan du ta en spansk en, og si at sykehuset sa det. Eller spørre helsesykepleier om hjelp, jeg gjetter at de faktisk kan mene dette er så alvorlig at de kan tilby å komme en gang når dere har besøk for å forklare tydelig hvor viktig dette er.) Må også legge til at jeg har friske barn, og aldri har noen andre enn jeg, far og søsken av babyen fått gi flaske eller «håndtere» babyen på noe vis, før den er i hvert fall 4-5 måneder. Det er fullstendig unaturlig at andre enn dere skal gi babyen mat, det er dere den trenger å bli kjent med først. Anonymkode: 6166a...126 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #5 Del Skrevet 10. desember 2024 Tre småbarn i huset og du har tid og ork til lange forklaringer om ditten og datten? Anonymkode: e496a...de3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #6 Del Skrevet 10. desember 2024 Send de det gjelder dette innlegget ditt. Anonymkode: b3693...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg hadde glatt sagt at "dette er slik vi ble anbefalt" av legene. Anonymkode: 0eae9...020 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tre småbarn i huset og du har tid og ork til lange forklaringer om ditten og datten? Anonymkode: e496a...de3 Jeg tok meg tid til et besøk og det første jeg møter er spørsmål som "ja, hva skjer om baby blir sliten da?" Jeg forklarer og får svar "babygråt er ikke farlig. Min gråt seg også bort i blant og den andre hadde kolikk I 3 mnd." Men dette er jo ikke en helt vanlig baby, dette er ikke vanlig babygråt, sier jeg da. Hver gang vi treffes har de spurt om det samme. Og dette er ganske unge besteforeldre som ennå er i full jobb, godt under 60 år. Anonymkode: 102f1...c3d 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #9 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden svigerfamilien er «verst» så lar du mannen ha ansvar for alle korrigeringer når dere møtes. Avtal med han på forhånd. Mye lettere for han å sette grenser for sine, enn at du skal gjøre det ❤️ (Ellers kan du ta en spansk en, og si at sykehuset sa det. Eller spørre helsesykepleier om hjelp, jeg gjetter at de faktisk kan mene dette er så alvorlig at de kan tilby å komme en gang når dere har besøk for å forklare tydelig hvor viktig dette er.) Må også legge til at jeg har friske barn, og aldri har noen andre enn jeg, far og søsken av babyen fått gi flaske eller «håndtere» babyen på noe vis, før den er i hvert fall 4-5 måneder. Det er fullstendig unaturlig at andre enn dere skal gi babyen mat, det er dere den trenger å bli kjent med først. Anonymkode: 6166a...126 De ble faktisk sure når jeg antydet at det kun er jeg som mater. Samboer/eks syns dette med babyen og utfordringene der er så heftig at han ikke takler babyen alene. Midt oppi alt dette har det blitt samlivsbrudd da han har meldt seg ut av familielivet. Så egentlig står jeg med alt alene. Anonymkode: 102f1...c3d 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #10 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her må mannen din på bane. Dette er en felles kamp, men hovedsakelig hans - det er hans side av familien. Det er mye lettere å si for meg som sitter bak et tastatur og ikke engang kjenner hele situasjonen her, men prøv å overse at familien snakker seg imellom. Det er noe min familie gjør også, om de mener noe er litt utafor. Jeg har begynt å gi en lang f*en i det, men det tok meg femten år og to barn. Du vet hva som er best for din familie, og det er kun positivt at du tar ansvar for å fortsette å gjøre det beste. Hva andre synes, er i bunn og grunn revnende likegyldig. Anonymkode: 3d5d5...5ed Han ble nylig en eks. Anonymkode: 102f1...c3d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #11 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok meg tid til et besøk og det første jeg møter er spørsmål som "ja, hva skjer om baby blir sliten da?" Jeg forklarer og får svar "babygråt er ikke farlig. Min gråt seg også bort i blant og den andre hadde kolikk I 3 mnd." Men dette er jo ikke en helt vanlig baby, dette er ikke vanlig babygråt, sier jeg da. Hver gang vi treffes har de spurt om det samme. Og dette er ganske unge besteforeldre som ennå er i full jobb, godt under 60 år. Anonymkode: 102f1...c3d Svar med spørsmål, f.eks.: «Synes du det føltes ok at den gråt seg bort?» Hvis ja, spør «men om det ikke føles ok for meg, synes du da jeg likevel bør la babyen gråte seg bort?» Hvis ja, spør «hvorfor?» (Nei-svar er det jo bare å svare at «ikke sant, det synes ikke jeg heller så da vil jeg unngå det») Anonymkode: 6166a...126 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #12 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Svar med spørsmål, f.eks.: «Synes du det føltes ok at den gråt seg bort?» Hvis ja, spør «men om det ikke føles ok for meg, synes du da jeg likevel bør la babyen gråte seg bort?» Hvis ja, spør «hvorfor?» (Nei-svar er det jo bare å svare at «ikke sant, det synes ikke jeg heller så da vil jeg unngå det») Anonymkode: 6166a...126 Neste gang så tror jeg at jeg kommer til å bli ganske sint og gi de en rimelig klar tale. De er så ivrige etter å se babyen at babyen skal ha det vondt? Anonymkode: 102f1...c3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. desember 2024 #13 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tre småbarn i huset og du har tid og ork til lange forklaringer om ditten og datten? Anonymkode: e496a...de3 og du har tydeligvis for mye tid til overs selv 🤦♀️ og noen kortslutninger kan det virke som.. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. desember 2024 #14 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han ble nylig en eks. Anonymkode: 102f1...c3d da tenker jeg det er ennå viktigere at dere har felles forståelse rundt hva som er og ikke er OK og fronter dette sammen, at deres relasjon som par er over betyr ikke at deres relasjon som foreldre er det. Han må ta eierskap og sikre at hans barn har det best mulig. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #15 Del Skrevet 10. desember 2024 Du må bare sette ned foten, ts. Fortell, en eneste gang og i helt overordnede termer, hvorfor. Husl at din baby sine helseopplysninger ikke er noe du bør føle deg fri til å dele ut. Det er han eller hennes helseopplysninger, ikke dine. Behandle dem som konfidensielle utover «need to know». Og husk at slekt ikke er folk man deler ting med bare fordi de er «slekt». Neste gang noen spør sier du «nei». Uten årsak. Velger de å ikke godta det kan du sette øya i dem og spørre «har du generelt problemer med å godta «nei» som et svar? Eller respekterer du bare ikke meg, spesifikt?» Gjør det pinlig. La dem stå i det pinlige. Dersom du velger å dekke over folks uønskede adferd gjør du ingen en tjeneste. Så la dem stå i konsekvensene av det valget. Jeg, personlig, ville kuttet kontakten etter 2-3 repetisjoner. Du kan ha høyere tålegrense. Men husk dette: slekt som velger å ikke respektere deg er ikke verdt mer enn venner eller en partner som gjør det samme valget. Dersom du ville ha slått opp med en kjæreste eller dumpet en venninne for en handling din mor gjør? Dump din mor også. Å velge å ha lavere krav til adferd for slekt enn venner er ikke ålreit. Det er dysfunksjonelt. Så hev krava. Anonymkode: 2ca23...7e9 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #16 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neste gang så tror jeg at jeg kommer til å bli ganske sint og gi de en rimelig klar tale. De er så ivrige etter å se babyen at babyen skal ha det vondt? Anonymkode: 102f1...c3d Slapp av litt. Du har mye å tenke på nå, kanskje strikken er litt kortere enn den bør være. La de være sammen med de andre barna og ta det på din måte med den lille. De ønsker selvsagt babyen bare godt, men det kommer litt feil fram. Senk skuldrene og velg bort denne kampen. Kommer ikke noe godt ut av det ❤️ Anonymkode: 655d0...1b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #17 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må bare sette ned foten, ts. Fortell, en eneste gang og i helt overordnede termer, hvorfor. Husl at din baby sine helseopplysninger ikke er noe du bør føle deg fri til å dele ut. Det er han eller hennes helseopplysninger, ikke dine. Behandle dem som konfidensielle utover «need to know». Og husk at slekt ikke er folk man deler ting med bare fordi de er «slekt». Neste gang noen spør sier du «nei». Uten årsak. Velger de å ikke godta det kan du sette øya i dem og spørre «har du generelt problemer med å godta «nei» som et svar? Eller respekterer du bare ikke meg, spesifikt?» Gjør det pinlig. La dem stå i det pinlige. Dersom du velger å dekke over folks uønskede adferd gjør du ingen en tjeneste. Så la dem stå i konsekvensene av det valget. Jeg, personlig, ville kuttet kontakten etter 2-3 repetisjoner. Du kan ha høyere tålegrense. Men husk dette: slekt som velger å ikke respektere deg er ikke verdt mer enn venner eller en partner som gjør det samme valget. Dersom du ville ha slått opp med en kjæreste eller dumpet en venninne for en handling din mor gjør? Dump din mor også. Å velge å ha lavere krav til adferd for slekt enn venner er ikke ålreit. Det er dysfunksjonelt. Så hev krava. Anonymkode: 2ca23...7e9 Hjelpes.. Anonymkode: 655d0...1b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #18 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slapp av litt. Du har mye å tenke på nå, kanskje strikken er litt kortere enn den bør være. La de være sammen med de andre barna og ta det på din måte med den lille. De ønsker selvsagt babyen bare godt, men det kommer litt feil fram. Senk skuldrene og velg bort denne kampen. Kommer ikke noe godt ut av det ❤️ Anonymkode: 655d0...1b8 Ja, de har truffet de andre barna jevnt og nesten ukentlig. Anonymkode: 102f1...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 10. desember 2024 #19 Del Skrevet 10. desember 2024 «Det virker på meg som at dere håndterer dårlig at barnet er hjertesykt, hva kan jeg gjøre for at dere skal håndtere dette bedre?» Kan det være en mulig inngangsvinkel? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #20 Del Skrevet 10. desember 2024 BobbySocks skrev (3 minutter siden): «Det virker på meg som at dere håndterer dårlig at barnet er hjertesykt, hva kan jeg gjøre for at dere skal håndtere dette bedre?» Kan det være en mulig inngangsvinkel? Det er litt vanskelig for de vil gjøre som de har gjort med alle andre barn. Det vet jeg. Anonymkode: 102f1...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå