skruf Skrevet tirsdag kl 11:15 #1 Del Skrevet tirsdag kl 11:15 Jeg er så heldig at ei dame gjerne vil strikke en genser eller kofte til meg, etter eget ønstke❤️ Eneste kriteriet hun har er at det ikke er finull, pluss at hun foretrekker mønster/farger og ikke ensfarget Dette er ei som er en dreven strikker, så hvis jeg ser ei kofte jeg liker så kan hun gjøre den om til genser. Jeg ble så overveldet glad at nå ser jeg ikke skogen for bare trær; det er så mye fint! Kriteriet jeg har er at det må være garn som er mykt mot huden (pga jeg går på cellegift nå og huden er fryktelig sår, tørr og øm), samt at garnet ikke er så tykt/varmt at jeg ikke kan bruke den inne. Jeg er veldig frossen, og de strikkagenserne jeg har fra før som er myke og som jeg nesten bor i for tiden begynner å bli slitte da dette er tredje gangen på cellegift: og de er strikket i Puno fra Rauma, samt Kos fra Sandnes. Jeg er ikke glad i garn fra Drops, så helst ikke det Setter veldig pris på anbefalinger❤️ Pris på garnet er ikke så nøye. Denne snille damen ville gi meg genseren helt gratis, men jeg insisterte på å betale for garn. Tenk at en helt fremmed er så snill! Jeg er ufattelig rørt, glad og takknemlig 💕 Det er to gensere jeg har sett litt på,: Kleiva damegenser i mini alpakka fra Sandnes (men har ingen erfaring med garnet) Samt Hege damegenser som er strikket i tynn Peer Gynt fra Sandnes. Har strikket en genser i vanlig Peer Gynt, og den er veldig varm og jeg bruker den i hovedsak ute på tur. Men tynn Peer Gynt må jo være….tynnere? Igjen; blir glad for anbefalinger og hvilke dere synes er fine Og; helst raglan etter i satte ermer eller at man plukker opp til ermene. Rundfelling kler jeg ikke synes jeg pga jeg er smal, sped og ikke akkurat brystfager, så rundfelling blir som en sekk på meg synes jeg🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:02 #2 Del Skrevet tirsdag kl 22:02 Tynn Peer Gynt kan også byttes ut med Sandnes Sunday (ikke double) som er mykere merino. Den er ikke så tung og varm og jeg bruker det inne i genser strikket med det og en tråd silk mohair. Jeg liker ikke for varme gensere inne. Hvis det skal være med følgetråd synes jeg alpakka følgetråd er bedre enn tynn silk mohair fra Sandnes, men det finnes andre silk mohair uten ull som ikke klør. Min favoritt er Isager, men den er litt dyrere. Likte veldig godt den røde og hvite genseren! 🙂 Anonymkode: 7c68a...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet tirsdag kl 22:28 #3 Del Skrevet tirsdag kl 22:28 Så heldig du er som får strikket en genser! Som AB ovenfor vil jeg anbefale Sunday fra Sandnesgarn. Det er av mjuk merino, og det er mykere og holder formen bedre enn superwash-behandlet garn (f.eks. babyull). Min erfaring er at ren alpakka (som mini alpakka) er ganske glatt og kan miste litt formen eller bli litt dratt. Jeg synes at Tynn Peer gynt klør, og ville derfor godt for Sunday. Tror både Mini alpakka og Tynn Peer Gynt kan byttes ut med Sunday mtp. strikkefasthet. Begge genserne du har bilde av, er flotte. Jeg likte den øverste best, men det er smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:34 #4 Del Skrevet tirsdag kl 22:34 Ren ull er helt klart mye bedre til mønsterstrikk. Det blir et jevnere resultat, og holder bedre. Tynn peer gynt er et kjempegodt garn, også Rauma lamull er mykt og godt. Vanlig peer gynt er veldig varmt og gir et annet uttrykk enn tynn pg, synes ikke egentlig det er to garn som burde hett det samme for de fremstår som ganske ulike for meg. Vær obs på at sunday som foreslås her (eller annen merino) vil gi et helt annet uttrykk enn genseren du har vist her i tynn peer gynt. Ville også ha styrt unna alpakka, da det siger og er mindre holdbart. Mønsterstrikk blir også mer ujevnt i alpakka, er min erfaring. Velger du riktig garn til en slik genser vil du kunne ha den i årevis. Anonymkode: df7c9...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet tirsdag kl 22:51 #5 Del Skrevet tirsdag kl 22:51 Fin genser Winter genser - Hillesvåg ullvarefabrikk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet tirsdag kl 23:11 #6 Del Skrevet tirsdag kl 23:11 Mye fint her også, og du kan filtrere søket Strikkemekka.no 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet i går, 07:36 #7 Del Skrevet i går, 07:36 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ren ull er helt klart mye bedre til mønsterstrikk. Det blir et jevnere resultat, og holder bedre. Tynn peer gynt er et kjempegodt garn, også Rauma lamull er mykt og godt. Vanlig peer gynt er veldig varmt og gir et annet uttrykk enn tynn pg, synes ikke egentlig det er to garn som burde hett det samme for de fremstår som ganske ulike for meg. Vær obs på at sunday som foreslås her (eller annen merino) vil gi et helt annet uttrykk enn genseren du har vist her i tynn peer gynt. Ville også ha styrt unna alpakka, da det siger og er mindre holdbart. Mønsterstrikk blir også mer ujevnt i alpakka, er min erfaring. Velger du riktig garn til en slik genser vil du kunne ha den i årevis. Anonymkode: df7c9...099 Jeg er enig i at det er lurt å ha dette i bakhodet. Uttrykket blir i alle fall litt annerledes. Hadde man lagt inn mohair eller puste garn, blir forskjellen mye større. Så vil jeg legge til at du med et godt garn og riktig stell mest sannsynlig har genseren lenge uansett. Jeg har strikket flere genser i mønsterstrikk med minialpakka, de er brukt masse og jeg har dem fortsatt nesten 20 år senere. Litt stopping på albuen, langs hals- og ermekanten og litt sig, men de kan fint brukes likevel. Jeg strikker dog i annet garn i dag, bl.a. merino som ikke er superwash-behandlet. Jeg liker også garnet Woolly og Woolly light fra Jord clothing. Godt å strikke med og deilig og mykt å ha på seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet i går, 08:38 Forfatter #8 Del Skrevet i går, 08:38 Takk for tips🌹 Glemte å skrive at jeg unngår helst garn som er superwash-behandlet. Personlig så liker jeg godt finull, både å strikke med selv, og å bruke, men det var det eneste garnet hun som vil strikke ikke vil strikke med. Sunday er jeg litt usikker på: strikket en genser i det til søster mi og syntes den ble veldig glatt og «kald» (ikke kald som i å fryse, men uttrykket i den) Jeg strikket meg en genser i garnet Snefnug i fjor, det tror jeg er det mykeste garnet/ genseren jeg har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet i går, 08:43 Forfatter #9 Del Skrevet i går, 08:43 Jeg likte denne; strikket i Alva fra Filcolana, som er alpakkagarn. Er ei kofte, men hun som strikker sa at hun gjør om kofter til genser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:45 #10 Del Skrevet i går, 12:45 Ja, merino er litt kaldere eller renere i uttrykket enn finull o.l.. D Fordelen er at det er enda mykere for kløsensitiv hud. Enig med deg i Snefnug er en drøm. Virkelig fantastisk! Om pris ikke er noen hindring, vil jeg også anbefale kasjmirgarn, f.eks. Cardiff cashmere classic. Kasjmir er supermykt mot huden og utrolig lett, veier lite. Uttrykket, i alle fall til Cardiff classic, er mer pusete og mykere enn merino, men uten at det blir som mohair-pus. Jeg vet ikke hvordan det blir med mønsterstrikk. Jeg tipper mønsteret ikke kommer kjempegodt fram, litt som en mellomting mellom Minialpakka og Snefnug, men det kan jo være fint, det også. Kasjmir koster dog veldig mye. Det blir sikkert 2000-3000 for garn til en genser, så da bør man være helt sikker før man kjøper. Om man har svært sensitiv hud, og ønsker et svært lett og samtidig varmende plagg (eller rett og slett ønsker det aller beste/mykeste), så kan kasjmir være et alternativ. Anonymkode: b4780...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå