AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #1 Skrevet 10. desember 2024 Hva tenker dere? Barnet vil ikke sove hos farfar og kona. Sover gjerne hos farmor og partner (men de stiller veldig sjeldent opp/tilbyr seg) Farfaren er typisk old school i holdningene sine, ved at han er tilbakeholden, skal prioritere sine egne ting, ikke spesielt varm type. Så jeg skjønner at eldste ikke jubler over forslaget om overnatting der. Farfarens partner er derimot varm og god med barna. Ville dere latt barnet bestemme? Anonymkode: 91d61...24f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #2 Skrevet 10. desember 2024 Jeg ville ikke latt barnet mitt overnatte på et sted der han/hun ikke ville/ikke følte seg trygg. Om så bare fordi du aldri kan være 100% sikker på hva som ligger bak. Anonymkode: 4ee9e...c11 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #3 Skrevet 10. desember 2024 Ja, det ville jeg. Det kan være gode grunner til at barnet ikke vil. Enkelte ting er det viktig at barn blir hørt på, dette er en av de tingene mener jeg. Anonymkode: ef406...016 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #5 Skrevet 10. desember 2024 Og før man blir halshugget i kommentarene her "MÅ BARNET PÅ DØD OG LIV OVERNATTE!" etc. Så må jeg bare si at barnet aldri har sovet der, men vi vurderer det som litt nødvendig en gang neste uke. Barn + søsken. Anonymkode: 91d61...24f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #6 Skrevet 10. desember 2024 Hvor gammelt er barnet? Er det gammelt nok til at du kan spørre hvorfor? Anonymkode: 9fa07...b01
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Skrevet 10. desember 2024 Ja selvfølgelig. Ville ikke tvunget barnet til å sove hos noen de ikke var komfortable med. Vær også klar over at mange besteforeldre som man tror er de snilleste og beste har misbrukt barnebarn til alle tider. Og selvfølgelig er det de man ikke tror kan gjøre det. Jeg ble selv misbrukt av tre onkler som barn, ingen vet om det enda og ingen ville trodd at disse morsomme kule onklene ville gjort noe sånt. Jeg har 6 onkler totalt. Anonymkode: 44a18...63d 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Skrevet 10. desember 2024 Jeg ble tvunget til å være hos min far annenhver helg i noen år som liten, før besteforeldrene mine steppet opp og sa jeg kunne være hos dem istedenfor fordi det var galskap å la meg være der uten tilsyn. Jeg hatet å være der, og min mor var klar over hvordan det var der, men tvang meg alltid. Dette har klart gitt meg tillitsproblemer til min mor, som henger igjen inn i voksenlivet. Når jeg selv ble mor kunne jeg ikke fatte at noen ville tvunget sitt barn til å overnatte et sted de ikke føler seg trygge, og dette er til og med ennå et hakk opp, hva er liksom en god nok grunn til at du vil svekke tilliten barnet ditt har til deg? Tror nok hvis du tenker deg om er det ikke verdt det, og du burde ikke gjøre det. Anonymkode: da5de...5a9 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #9 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble tvunget til å være hos min far annenhver helg i noen år som liten, før besteforeldrene mine steppet opp og sa jeg kunne være hos dem istedenfor fordi det var galskap å la meg være der uten tilsyn. Jeg hatet å være der, og min mor var klar over hvordan det var der, men tvang meg alltid. Dette har klart gitt meg tillitsproblemer til min mor, som henger igjen inn i voksenlivet. Når jeg selv ble mor kunne jeg ikke fatte at noen ville tvunget sitt barn til å overnatte et sted de ikke føler seg trygge, og dette er til og med ennå et hakk opp, hva er liksom en god nok grunn til at du vil svekke tilliten barnet ditt har til deg? Tror nok hvis du tenker deg om er det ikke verdt det, og du burde ikke gjøre det. Anonymkode: da5de...5a9 Det blir jo litt annerledes med foreldre etter et samlivsbrudd, da. Det er ikke sikkert moren din ville sende deg til han, men ikke hadde noe valg. Han hadde nok krav på samvær. Anonymkode: 326e3...1e0 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #10 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? Er det gammelt nok til at du kan spørre hvorfor? Anonymkode: 9fa07...b01 Han synes farfar er for streng Han er ikke streng i den forstand, men lite varme og kjærlighet og mye grensesetting. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja selvfølgelig. Ville ikke tvunget barnet til å sove hos noen de ikke var komfortable med. Vær også klar over at mange besteforeldre som man tror er de snilleste og beste har misbrukt barnebarn til alle tider. Og selvfølgelig er det de man ikke tror kan gjøre det. Jeg ble selv misbrukt av tre onkler som barn, ingen vet om det enda og ingen ville trodd at disse morsomme kule onklene ville gjort noe sånt. Jeg har 6 onkler totalt. Anonymkode: 44a18...63d Er veldig bevisst slike ting selv. De som fremstår som fine, gode, morsomme trenger man ikke ta for gitt at er det. Anonymkode: 91d61...24f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #11 Skrevet 10. desember 2024 Om det kun handler om at han synes farfar er streng og det er litt ukomfortabelt med eldre mennesker... Så hadde jeg tenkt at det er en god læring for barnet å måtte innrette seg etter andre enn foreldrene sine i ny og ne. Personlig synes jeg vi kan bli altfor flinke til å pakke barna inn i bobleplast, og beskytte de mot alt som potensielt kan være ubehagelig. Det gagner ingen. Anonymkode: 6a5c7...aa0 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #12 Skrevet 10. desember 2024 Om det kunne er fordi farfar er for streng, så hadde jeg tenkt at da fikk de overnatte der. hadde det vært pga han var slem, at barna ikke følte seg trygge der - så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 517c4...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #13 Skrevet 10. desember 2024 Flere ymter frempå om potensielt misbruk og lignende..det er selvsagt HØYST USANNSYNLIG at denne autoritære og lite kjærlige bestefaren skal være overgriper. Overgripere prøver å innynde seg hos barn, ikke skremme dem vekk. Overgripere er gjerne "favorittene", uansett relasjon. (Ser forøvrig at trådstarter ikke besvarer spørsmål om barnas alder, men det er jo også relevant, etter min mening) Anonymkode: 0a42f...e75 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #14 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir jo litt annerledes med foreldre etter et samlivsbrudd, da. Det er ikke sikkert moren din ville sende deg til han, men ikke hadde noe valg. Han hadde nok krav på samvær. Anonymkode: 326e3...1e0 Du leste ikke at 'før besteforeldrene mine steppet opp og sa jeg kunne være hos dem istedenfor fordi det var galskap å la meg være der uten tilsyn.' Anonymkode: ef406...016
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #15 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Flere ymter frempå om potensielt misbruk og lignende..det er selvsagt HØYST USANNSYNLIG at denne autoritære og lite kjærlige bestefaren skal være overgriper. Overgripere prøver å innynde seg hos barn, ikke skremme dem vekk. Overgripere er gjerne "favorittene", uansett relasjon. (Ser forøvrig at trådstarter ikke besvarer spørsmål om barnas alder, men det er jo også relevant, etter min mening) Anonymkode: 0a42f...e75 Det er stor sannsynlighet for at det ikke er snakk om misbruk selvfølgelig. Man skal likevel være veldig obs. Jeg turte aldri å fortelle det til noen i oppveksten ( eller voksen alder). Det er også veldig forskjellig hvordan en overgriper oppfører seg, ikke alle innynder seg hos barna. En av personene jeg opplevde dette med var en autoritær person som hadde en sjefsstilling i politiet. Ingen ville trodd at han kunne gjøre noe sånt. Familiemann med pen kone og barn og alt på stell. Anonymkode: 44a18...63d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #16 Skrevet 11. desember 2024 Hadde aldri tvingt barnet mitt til å overnatte et sted det ikke ønsker selv Anonymkode: 732b8...d22 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #17 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva tenker dere? Barnet vil ikke sove hos farfar og kona. Sover gjerne hos farmor og partner (men de stiller veldig sjeldent opp/tilbyr seg) Farfaren er typisk old school i holdningene sine, ved at han er tilbakeholden, skal prioritere sine egne ting, ikke spesielt varm type. Så jeg skjønner at eldste ikke jubler over forslaget om overnatting der. Farfarens partner er derimot varm og god med barna. Ville dere latt barnet bestemme? Anonymkode: 91d61...24f Helt klart nei! Godt med avlastning - men barnets behov trumfer og avlastning skal ikke skje på bekostning av barns beste Anonymkode: f450b...b3b 1
Gjest Lars1009 Skrevet 11. desember 2024 #18 Skrevet 11. desember 2024 Det bør de tåle. Man kan ikke la barn få viljen sin på alt. Da ville de unngått det minste ubehag. Antar at han ikke er direkte kjip med dem. Vi syntes også farfar var streng, men hadde ikke vondt av å være sammen med ham. tenker det er viktig, og vil bidra til at de husker farfar på god og vondt. Ikke hør på KG, som lar barnas vilje og behov trumfe alt.
Amossa Skrevet 11. desember 2024 #19 Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Og før man blir halshugget i kommentarene her "MÅ BARNET PÅ DØD OG LIV OVERNATTE!" etc. Så må jeg bare si at barnet aldri har sovet der, men vi vurderer det som litt nødvendig en gang neste uke. Barn + søsken. Anonymkode: 91d61...24f Om barna aldri før har overnattet hos farfar og samboer, så er det ikke det minste rart at de helst ikke vil. Det er alltid "skummelt" å overnatte borte, og derfor bør sånt vennes til gradvis.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #20 Skrevet 11. desember 2024 Lars1009 skrev (4 minutter siden): Det bør de tåle. Man kan ikke la barn få viljen sin på alt. Da ville de unngått det minste ubehag. Antar at han ikke er direkte kjip med dem. Vi syntes også farfar var streng, men hadde ikke vondt av å være sammen med ham. tenker det er viktig, og vil bidra til at de husker farfar på god og vondt. Ikke hør på KG, som lar barnas vilje og behov trumfe alt. Forferdelig gammeldags (les udatert) oppdragerstil. Her tenkes det at sånt herder barnet og gjør det mer robust mens du faktisk kun oppnår det motsatte - utrygge barn. Anonymkode: f450b...b3b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå