Gå til innhold

Mansplaining - Trakassering?

BlackSunshine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

DETTE.

Et annet eksempel, jeg hørte via en bekjent om en eller annen middelaldrende fyr som hadde holdt et lengre foredrag om hvordan man skulle koke egg. Til en utdannet kokk😂

Den selvutnevnte eksperten var ikke kokk, bare for å ha nevnt det.

Anonymkode: 391a2...e54

Menn er ofte interessert i systemer og sammenhenger. Vår adferd tenderer til å prøve å hjelpe andre. Det skaper ofte friksjon med det annet kjønn som tenderer til å være mer interessert i mennesker og følelser.

En mann kan se passe dum ut når han buser ut med råd til noen som kan temaet bedre. Å ikke vite det og ikke plukke opp signalet i løpet av monologen er opplagt teit.

Men det er ikke nødvendigvis resultat av et bevisst ønske om å tråkke på noen eller å gjøre livet vanskelig (for f.eks kvinner).

Anonymkode: 73a39...2c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle begreper blir vannet ut og brukt feil etter hvert.

Man må gjerne si tynnhudede damer bruker det. Etter min mening er det ofte tynnhudede menn som reagerer på det. Mansplaining er et begrep for menn som holder monologer og sjeldent er nysgjerrig på sine medmenneskers kvaliteter og kunnskaper. De svarer mer enn de spør. De er for opptatt av å vise seg frem, med det de tenker er kunnskap, som ofte er skråsikkerhet og ensporethet. De holder seg aldri til kun feltet de kan best, behovet flyter ut overalt og de tror de kan "tenke" seg til det meste, på bakgrunn av noe de allerede vet fra før, uten å sette seg inn i den konkrete saken.

Det er et slags opplysningsbehov på de merkeligste steder, som noen her skriver, når de skal forklare hva rødt lys betyr eller hvordan man koker et egg, eller hvorfor han har lagt sokken sin på gulvet i stedet for å plukke den opp, holde en tale om hvorfor den kan ligge der. Snakker noen om noe disse besserwisser ikke kan, finner de noe småtteri og kverulere på, for de skal alltid være med og takler sjeldent å bare lytte.

Eller man holder en tale om et tema som gjerne er et tema der befolkningsmedlemmene er enig eller uenig og vedkommende durer på uten å tenke på hvor den andre står. Det er ikke utveksling av kunnskap, men påstandsbasert taletrang.

Ja, det er mye rart. For min del forholder jeg meg kun til sånt når jeg MÅ. Dvs. at jeg kan lytte til et familiemedlem jeg er glad i snakke sånn, men jeg blir totalt utmattet likevel. Og det er vel det. Man kan fint være et fint menneske og holde på sånn samtidig, men man har gjerne en utmattende effekt på de rundt seg, der man gjerne ser at deres nære enten er stille når de holder på eller sier "jada jada"..

Anonymkode: 1455e...d11

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Menn er ofte interessert i systemer og sammenhenger. Vår adferd tenderer til å prøve å hjelpe andre. Det skaper ofte friksjon med det annet kjønn som tenderer til å være mer interessert i mennesker og følelser.

En mann kan se passe dum ut når han buser ut med råd til noen som kan temaet bedre. Å ikke vite det og ikke plukke opp signalet i løpet av monologen er opplagt teit.

Men det er ikke nødvendigvis resultat av et bevisst ønske om å tråkke på noen eller å gjøre livet vanskelig (for f.eks kvinner).

Mennesket er også et system. For ikke å snakke om de systemene mennesker produserer og manøvrerer seg i og som også blir del av menneskers egen tankegang.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Alle begreper blir vannet ut og brukt feil etter hvert.

Man må gjerne si tynnhudede damer bruker det. Etter min mening er det ofte tynnhudede menn som reagerer på det. Mansplaining er et begrep for menn som holder monologer og sjeldent er nysgjerrig på sine medmenneskers kvaliteter og kunnskaper. De svarer mer enn de spør. De er for opptatt av å vise seg frem, med det de tenker er kunnskap, som ofte er skråsikkerhet og ensporethet. De holder seg aldri til kun feltet de kan best, behovet flyter ut overalt og de tror de kan "tenke" seg til det meste, på bakgrunn av noe de allerede vet fra før, uten å sette seg inn i den konkrete saken.

Det er et slags opplysningsbehov på de merkeligste steder, som noen her skriver, når de skal forklare hva rødt lys betyr eller hvordan man koker et egg, eller hvorfor han har lagt sokken sin på gulvet i stedet for å plukke den opp, holde en tale om hvorfor den kan ligge der. Snakker noen om noe disse besserwisser ikke kan, finner de noe småtteri og kverulere på, for de skal alltid være med og takler sjeldent å bare lytte.

Eller man holder en tale om et tema som gjerne er et tema der befolkningsmedlemmene er enig eller uenig og vedkommende durer på uten å tenke på hvor den andre står. Det er ikke utveksling av kunnskap, men påstandsbasert taletrang.

Ja, det er mye rart. For min del forholder jeg meg kun til sånt når jeg MÅ. Dvs. at jeg kan lytte til et familiemedlem jeg er glad i snakke sånn, men jeg blir totalt utmattet likevel. Og det er vel det. Man kan fint være et fint menneske og holde på sånn samtidig, men man har gjerne en utmattende effekt på de rundt seg, der man gjerne ser at deres nære enten er stille når de holder på eller sier "jada jada"..

Jeg forstår hvilke profiler du snakker om. Men hva har det med kjønn å gjøre (bortsett fra anekdotiske hypoteser om korrelasjon mellom nevnte egenskaper/trekk og kjønn)? Det er mitt poeng her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår hvilke profiler du snakker om. Men hva har det med kjønn å gjøre (bortsett fra anekdotiske hypoteser om korrelasjon mellom nevnte egenskaper/trekk og kjønn)? Det er mitt poeng her. 

Begrepet ble coinet av damer for å sette ord på en erfaring, mest for gøy. Vi lo jo litt av dette. Skjønner ikke hvorfor det plutselig ble så seriøst? Jeg vet at damer også kan oppføre seg sånn, men tror det er langt flere menn. Forskning viser at menn snakker mer påstandsbasert, så da tenker jeg det følger ganske naturlig at det er en overvekt av menn i den kategorien. Ellers ser man det jo mange steder, også her inne, hvor en del menn mansplainer kvinners natur, seksualitet, romantiske innstilling, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begrepet ble coinet av damer for å sette ord på en erfaring, mest for gøy. Vi lo jo litt av dette. Skjønner ikke hvorfor det plutselig ble så seriøst? Jeg vet at damer også kan oppføre seg sånn, men tror det er langt flere menn. Forskning viser at menn snakker mer påstandsbasert, så da tenker jeg det følger ganske naturlig at det er en overvekt av menn i den kategorien. Ellers ser man det jo mange steder, også her inne, hvor en del menn mansplainer kvinners natur, seksualitet, romantiske innstilling, etc.

Det er jo ikke såååå seriøst, da! Jeg blir bare litt lei meg av det. Neida, jeg er bare Drama-Mama. Fordi kvinner er jo mer emosjonelle og spiller mer på følelser enn fakta enn det menn gjøre. Mer drama rett og slett. Ment som spøk. Men det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er nok et begrep som har blitt vannet ut.

Hvis jeg forklarer dama hvordan en borr fungererer er det ikke mansplaining. Med mindre hun jobber som ingeniør, håndverker, eller har en bakgrunn som gjør at hun allerede har inngående kunnskap om bor og verktøy generelt. 

Men det skal sies, jeg ser MYE ekte mansplaining på jobb. Gjerne fra menn 50+ som skal forklare unge ansatte ting de ÅPENBART kan mye bedre. Hørte en samtale i lunsjen forrige uke med en fyr som skulle forklare tiktok algoritmer til en 25-åring som jobber med sosiale medier.... 

Anonymkode: 01201...93a

Jeg tenker at mansplaining er om en dame på jobben din sier "kan du rekke meg boret" eller "å det borret her begynner å bli slitent" også begynner du HELT uten oppfordring å fortelle henne om opprinnelsen til bor og hvordan man skal bruke hvilket bor til hvilket formål og hvilken vinkel det er best å holde boret i. 

Han ene Ylvisåkeren holdt på sånn (til seg selv/kameraet) hver eneste gang han skulle gjøre noe. Utrolig slitsomt, og handler ingenting om krenking eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bitching” om karens i dårlig humør er dessverre ikke like innafor. 

Anonymkode: 6ddc5...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og kan ikke huske at jeg har blitt "mansplainet" til av en mann faktisk. Men en venninne derimot....vet ikke  hvor lenge hun forblir en venninne når hun snakker til meg som om jeg er en femåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (24 minutter siden):

Det er jo ikke såååå seriøst, da! Jeg blir bare litt lei meg av det. Neida, jeg er bare Drama-Mama. Fordi kvinner er jo mer emosjonelle og spiller mer på følelser enn fakta enn det menn gjøre. Mer drama rett og slett. Ment som spøk. Men det er sant.

Altså, jeg skjønner ikke. Begrepet mansplaining fratar vel ikke menn generelt noe? Eller gjør det det? Åpen for innspill her selvfølgelig. Jeg oppfatter ikke at dette er noe som alle menn driver med, eller noe som er grunnfestet i deres naturlige kjønn og som derfor er uforanderlig for de som driver med det.

Å tilegne et helt kjønn følelser og sitt eget kjønn logikk, rasjonalitet og fornuft, ut fra "essens" og "natur" har alltid sett jævlig dumt og nedlatende ut. For ikke å snakke om usant. Jeg synes ikke det er sammenlignbart, men hvis effekten av sånne kommentarer ligner, så kan jeg være enig i at det er kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at mansplaining er om en dame på jobben din sier "kan du rekke meg boret" eller "å det borret her begynner å bli slitent" også begynner du HELT uten oppfordring å fortelle henne om opprinnelsen til bor og hvordan man skal bruke hvilket bor til hvilket formål og hvilken vinkel det er best å holde boret i. 

Han ene Ylvisåkeren holdt på sånn (til seg selv/kameraet) hver eneste gang han skulle gjøre noe. Utrolig slitsomt, og handler ingenting om krenking eller ikke.

Jepp! Eller man foreslår å se en film, og så skal han fortelle hvilke andre filmer regissøren har laget og hvem han er. Kan han ikke heller foreslå at vi går ut og kjøper godteri? Eller bare si det er favorittregissøren? Jeg har ikke bedt om foredrag. Eller man hører en sang, og han skal fortelle når den kom ut pluss pluss. Og se, så søt katt. Ja, det er en sånn og sånn katt osv. Altså. Det handler ikke om at man gjør dette én gang, men at det er et gjennomgående mønster, tenker jeg.

Var en dude som fortalte meg at han aldri brukte dusjsåpe. Jeg spurte hvorfor. Da begynte han med hele menneskehetens historie da vi ikke hadde dusj og hygieneartikler, hjelp 😬

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mennesket er også et system. For ikke å snakke om de systemene mennesker produserer og manøvrerer seg i og som også blir del av menneskers egen tankegang.

Her opplever jeg at du doserer i noe som ikke er relevant for det jeg skriver men har til hensikt å vise hvor fine ord du kan. Er du en Mansplainer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det må litt mansplaining til for å forklare hva mansplaining faktisk er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

dersom du som kvinne blir "krenket" av mansplaining som egentlig er når menn forklarer noe de tror de vet bedre på en måte som er ment å trykke deg ned og egentlig er deres svakheter som gjør seg synlig så sier det meg at du som kvinne ikke har tro nok på deg selv og egne kvaliteter til å la dem snakke ferdig og gjøre din greie uanvhengig. 

Anonymkode: cc9f0...8fc

Mulig det, men jeg blir likevel ganske så irritert når menn skal forklare meg hvordan kvinner tenker og fungerer. Det meste annet kan jeg tåle, men akkurat det blir for drøyt.

(Får fryktelig lyst til å begynne å forklare dem hvordan et ballespark føles når dette skjer i rl, men har klart å la være, for jeg har en følelse av at det ikke ville bli tatt humoristisk, men som fornærmelse til muligens ufin "trussel ".)

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (På 10.12.2024 den 7.57):

Jeg hørte ordet "mansplaining" ble brukt på NRK Nyheter for noen dager siden. Det ble brukt ukritisk og som om det faktisk var et akseptert ord i vårt vokabular. Jeg forstår hva som menes med ordet, men det er problematisk for meg og akseptere bruken av det. Dette med å tillegge et kjønn negative egenskaper, kun i kraft av kjønnet, er for meg noe som faller inn under trakassering. 

Jeg sjekket opp, og jaggu fant jeg ikke følgende:

" Atferden må altså være motivert av eller faktisk rette seg mot fordommer eller hat overfor faktiske eller tillagte egenskaper ved personer eller grupper, og at disse egenskapene tillegges negativ verdi"

(Lov om likestilling og forbud mot diskriminering).

Jeg venter i spenning på første søksmål. Tipper vi ser det først i USA. 

Noen erfaringer der ute?

Jeg synes det på mange måter er et interessant fenomen i det at en tar inn ord/uttrykk som er ment nedsettende om et kjønn i dagligtalen, på en måte som nok ikke ville blitt akseptert andre veien. Det må nok ses på som en del av en litt misforstått feministisk "kamp", som for noen år siden kom til uttrykk gjennom nedsettende og til dels hatsk retorikk mot menn og som vi i dag kanskje ser speilet i deler av "incel"-bevegelsen. Forskjellen er kanskje at førstnevnte var mer eller mindre akseptert og heiet frem i offentligheten, mens sistnevnte blir det ikke og får noen mer ekstreme (og fatale) utslag. 

Ellers tenker jeg bruk av slike uttrykk i det daglige først og fremst rammer avsender, og til tross for aksept i medier og feministiske miljøer tror jeg de fleste "normale" mennesker vil tenke negativt om bruken. Slik vi også gjør andre veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...