Gå til innhold

Mansplaining - Trakassering?

BlackSunshine

Anbefalte innlegg

Jeg hørte ordet "mansplaining" ble brukt på NRK Nyheter for noen dager siden. Det ble brukt ukritisk og som om det faktisk var et akseptert ord i vårt vokabular. Jeg forstår hva som menes med ordet, men det er problematisk for meg og akseptere bruken av det. Dette med å tillegge et kjønn negative egenskaper, kun i kraft av kjønnet, er for meg noe som faller inn under trakassering. 

Jeg sjekket opp, og jaggu fant jeg ikke følgende:

" Atferden må altså være motivert av eller faktisk rette seg mot fordommer eller hat overfor faktiske eller tillagte egenskaper ved personer eller grupper, og at disse egenskapene tillegges negativ verdi"

(Lov om likestilling og forbud mot diskriminering).

Jeg venter i spenning på første søksmål. Tipper vi ser det først i USA. 

Noen erfaringer der ute?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker ikke ord som brukes bare for å avfeie andres meninger.

Det kan være "mansplaining", "krenka" eller "boomer". 

Jeg ser på de som sier slikt som at de mangler evnen til å argumentere ordentlig mot det som blir sagt.

Anonymkode: 9f5a0...261

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Mansplaining" var morsomt å si i starten men nå brukes det ukritisk hver gang en mann åpner kjeften av tynnhudede damer som ikke tåler å høre hva andre mener og ikke klarer å snakke for seg selv. 

Det ordet sier mer om den som bruker det emn den man sier det til. 

Anonymkode: 891ca...b2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ser på de som sier slikt som at de mangler evnen til å argumentere ordentlig mot det som blir sagt.

Du har rett. "Boomer", men også andre generasjoner får gjennomgå. Har også hørt "det er sååå vanskelig å være sjef til millenials". Dette bør vi også slutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mansplaining gir fullstendig mening, men jeg trenger ikke bruke ordet. Orker ikke være med denne typen uansett.

Det handler vel i stor grad om en kombinasjon av mangel på ydmykhet og genuin nysgjerrighet i store sakskomplekser, behov for å fremstå smart og et påstandsbasert språk. Har opplevd det maaange ganger, mest fra menn, men og fra kvinner.

Det er kanskje et kjipt ord, men nædet er også kjipt å få tytet ørene fulle av monologer, og om hvordan ting er og henger sammen. Ofte etterfulgt av kverulering.

Anonymkode: 1455e...d11

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en grunn til at ordet finnes, det dekker altså et fenomen vi ikke har hatt noe ord for tidligere. Men jeg er enig i at mange har begynt å bruke det i tilfeller der det ikke passer.

Som kvinne i mannsdominert yrke registrerer jeg ofte fenomenet. Jeg er god i jobben min, men det skjer likevel fra tid til tid at mannlige kunder bryter inn og skal "overta". Eksempel: Kunde X spør meg om et eller annet, og midt i min forklaring, eller til og med før jeg rekker å åpne munnen, popper det opp en eller annen selverklært ekspert (alltid mannlig) fra sidelinjen og bryter inn med SIN mening. Ofte feil, for øvrig.

Anonymkode: 391a2...e54

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Mansplaining" var morsomt å si i starten men nå brukes det ukritisk hver gang en mann åpner kjeften av tynnhudede damer som ikke tåler å høre hva andre mener og ikke klarer å snakke for seg selv. 

Det ordet sier mer om den som bruker det emn den man sier det til. 

Anonymkode: 891ca...b2d

Dette gjelder alle moderne ord for å karakterisere debatten og debattanter. «Stråmann» er f.eks en beskrivelse av et reelt fenomen, men folk flest forstår ikke hva det betyr og strør det om seg som om det lar dem «vinne» debatten.

Noen sier at alle kvinner på 50 som bryr seg er «Karens». Jeg finner det usmakelig.

Derfor prøver jeg så godt jeg kan å avstå fra å avfeie innlegg med slike one-liners.

Anonymkode: 73a39...2c6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en grunn til at ordet finnes, det dekker altså et fenomen vi ikke har hatt noe ord for tidligere. Men jeg er enig i at mange har begynt å bruke det i tilfeller der det ikke passer.

Som kvinne i mannsdominert yrke registrerer jeg ofte fenomenet. Jeg er god i jobben min, men det skjer likevel fra tid til tid at mannlige kunder bryter inn og skal "overta". Eksempel: Kunde X spør meg om et eller annet, og midt i min forklaring, eller til og med før jeg rekker å åpne munnen, popper det opp en eller annen selverklært ekspert (alltid mannlig) fra sidelinjen og bryter inn med SIN mening. Ofte feil, for øvrig.

Det du beskriver er en del av sosial irritasjon som alle føler. Som nyutdannet mann kunne jeg oppleve at eldre kolleger brøt inn på dårlige tidspunkt. Som middelaldrende mann kan jeg oppleve at kvinnet avbryter meg og korrigerer meg og bruker lydnivå for å dominere. Noen mennesker er irriterende, og det må vi bare lære oss å håndtere.

Anonymkode: 73a39...2c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stiller meg 100% bak dette. 

I tillegg kan denne trenden være med på å komplisere kommunikasjon mellom folk, når man blir altfor redd for å trå feil.

Jeg opplevde ved et tilfelle en mann som beklaget at han hadde mansplained noe til meg. Han hadde misforstått meg da jeg i fullt alvor og takknemlighet, takket han for en oppsummering jeg fikk fra han om et spesielt tema. Jeg la til "dette var da altfor mye", eller noe i den duren. Han tolket det som at jeg mente han hadde overforklart ting for meg. Jeg mente bare å takke han for en omstendelig forklaring og fikk litt dårlig samvittighet for at han hadde gått så grundig til verks og ønsket å uttrykke at det var mer enn forventet. 

Fikk vondt at fyren for at han begynte å kjenne på en skamfølelse og tvil om han hadde uttrykt seg feil på noe vis overfor meg. Da har det åpenbart gått litt for langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (3 timer siden):

Jeg hørte ordet "mansplaining" ble brukt på NRK Nyheter for noen dager siden. Det ble brukt ukritisk og som om det faktisk var et akseptert ord i vårt vokabular. Jeg forstår hva som menes med ordet, men det er problematisk for meg og akseptere bruken av det. Dette med å tillegge et kjønn negative egenskaper, kun i kraft av kjønnet, er for meg noe som faller inn under trakassering. 

Jeg sjekket opp, og jaggu fant jeg ikke følgende:

" Atferden må altså være motivert av eller faktisk rette seg mot fordommer eller hat overfor faktiske eller tillagte egenskaper ved personer eller grupper, og at disse egenskapene tillegges negativ verdi"

(Lov om likestilling og forbud mot diskriminering).

Jeg venter i spenning på første søksmål. Tipper vi ser det først i USA. 

Noen erfaringer der ute?

Jeg sjekket også opp.. og tror du pinadø ikke at vi har yttringsfrihet ennå.

Så vil noen kalle mine yttringer mansplaining får de selvsagt det.

Og vil jeg si til alle overkrenka wokere dere ute at dere kan grave dere et hull og hoppe nedi kan jeg selvsagt det.

Slutt å fortelle folk hva det er greitt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tått skrev (Akkurat nå):

Og vil jeg si til alle overkrenka wokere dere ute at dere kan grave dere et hull og hoppe nedi kan jeg selvsagt det.

Du har misforstått. Ytringsfrihet betyr ikke at du kan si hva du vil uten å få motbør på det du sier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har misforstått. Ytringsfrihet betyr ikke at du kan si hva du vil uten å få motbør på det du sier. 

Bare gi meg så mye motbør du vil du ..så fortsetter jeg å si det jeg vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok et begrep som har blitt vannet ut.

Hvis jeg forklarer dama hvordan en borr fungererer er det ikke mansplaining. Med mindre hun jobber som ingeniør, håndverker, eller har en bakgrunn som gjør at hun allerede har inngående kunnskap om bor og verktøy generelt. 

Men det skal sies, jeg ser MYE ekte mansplaining på jobb. Gjerne fra menn 50+ som skal forklare unge ansatte ting de ÅPENBART kan mye bedre. Hørte en samtale i lunsjen forrige uke med en fyr som skulle forklare tiktok algoritmer til en 25-åring som jobber med sosiale medier.... 

Anonymkode: 01201...93a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (3 minutter siden):

Dette er faktisk hysterisk morsomt. Jeg er en tradisjonell mann på nærmere 50. Etnisk Norsk.

Jeg bruker samme argumentasjon som "WOKE" folk gjør etter å ha indirekte blitt plassert i en "problembås" av dette narrativet. Så blir jeg puttet i samme kategori.

Sirkelen er sluttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dersom du som kvinne blir "krenket" av mansplaining som egentlig er når menn forklarer noe de tror de vet bedre på en måte som er ment å trykke deg ned og egentlig er deres svakheter som gjør seg synlig så sier det meg at du som kvinne ikke har tro nok på deg selv og egne kvaliteter til å la dem snakke ferdig og gjøre din greie uanvhengig. 

Anonymkode: cc9f0...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg forklarer dama hvordan en borr fungererer er det ikke mansplaining. Med mindre hun jobber som ingeniør, håndverker, eller har en bakgrunn som gjør at hun allerede har inngående kunnskap om bor og verktøy generelt. 

Men det skal sies, jeg ser MYE ekte mansplaining på jobb. Gjerne fra menn 50+ som skal forklare unge ansatte ting de ÅPENBART kan mye bedre. Hørte en samtale i lunsjen forrige uke med en fyr som skulle forklare tiktok algoritmer til en 25-åring som jobber med sosiale medier.... 

Her om dagen forklarte daten min meg at de røde lysene på bilen er bremselys. Jeg er over 30. Han ble genuint overrasket og deretter flau da han innså at han forklarte meg noe alle voksne mennesker vet.

Anonymkode: c1d53...73e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

dersom du som kvinne blir "krenket" av mansplaining som egentlig er når menn forklarer noe de tror de vet bedre på en måte som er ment å trykke deg ned og egentlig er deres svakheter som gjør seg synlig så sier det meg at du som kvinne ikke har tro nok på deg selv og egne kvaliteter til å la dem snakke ferdig og gjøre din greie uanvhengig. 

Hvorfor skal vi la dem snakke ferdig? Jeg har nok av selvtillit, men jeg har ikke ubegrenset med tid til å høre på tomprat bare for å støtte opp om det mannlige egoet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal vi la dem snakke ferdig? Jeg har nok av selvtillit, men jeg har ikke ubegrenset med tid til å høre på tomprat bare for å støtte opp om det mannlige egoet. 

rett og lsett fordi de er i en steam der de ikke er mottagelig og det er raskere overstått å la den få kjøre på. Det er ikke alle kamper man behøver ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

rett og lsett fordi de er i en steam der de ikke er mottagelig og det er raskere overstått å la den få kjøre på. Det er ikke alle kamper man behøver ta. 

Det er ikke en kamp. Og jo, det er definitivt mer slitsomt å høre på dem enn å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

DETTE.

Et annet eksempel, jeg hørte via en bekjent om en eller annen middelaldrende fyr som hadde holdt et lengre foredrag om hvordan man skulle koke egg. Til en utdannet kokk😂

Den selvutnevnte eksperten var ikke kokk, bare for å ha nevnt det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...