Gå til innhold

Må jeg skatte av penger som har stått på dødsbo konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer døde i fjor og jeg er bostyrer og har ansvar for arveoppgjøret.

Hans kontoer i banken ble slått sammen til en dødsbo konto og overført til meg i min bank.

Nå er arveoppgjøret sendt til Vergemålsavdelingen/ Statsforvalter og det tar tid.

For tre mnd siden fikk jeg brev fra banken om at dødsbo-kontoen måtte avsluttes siden det er 9 mnd den ble opprettet, og fikk råd om å overføre pengene til en høyrentekonto som ble liggende blant mine kontoer, og som ikke lenger er merket penger fra et dødsbo, men kun navnet til min samboer.

Jeg begynte nå å tenke at dette ikke var så lurt likevel, for jeg må vel skatte av denne kontoen, og hvordan kan jeg dokumentere for Skatteetaten at pengene kommer fra dødsbo-konto og står på høyrente konto i påvente av arveoppgjøret?

Jeg er forøvrig én av arvingene.

Anonymkode: cae6a...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min samboer døde i fjor og jeg er bostyrer og har ansvar for arveoppgjøret.

Hans kontoer i banken ble slått sammen til en dødsbo konto og overført til meg i min bank.

Nå er arveoppgjøret sendt til Vergemålsavdelingen/ Statsforvalter og det tar tid.

For tre mnd siden fikk jeg brev fra banken om at dødsbo-kontoen måtte avsluttes siden det er 9 mnd den ble opprettet, og fikk råd om å overføre pengene til en høyrentekonto som ble liggende blant mine kontoer, og som ikke lenger er merket penger fra et dødsbo, men kun navnet til min samboer.

Jeg begynte nå å tenke at dette ikke var så lurt likevel, for jeg må vel skatte av denne kontoen, og hvordan kan jeg dokumentere for Skatteetaten at pengene kommer fra dødsbo-konto og står på høyrente konto i påvente av arveoppgjøret?

Jeg er forøvrig én av arvingene.

Hva mener du med skatte av pengene? Får du formueskatt utløst av dette beløpet? 

I utgangskpunktet skal jo hans skatteoppgjør for dødsåret (2023) være ferdig? Er det ikke gjort opp enda?

Anonymkode: 97fb0...7a3

Skrevet

Man betaler formueskatt når skattbar formue overstiger 1,7mill. Da er det rundt 1% skattesats på beløp over 1,7mill. Og så er det 22% skatt på kapitalinntekter. 

Men hvorfor måtte konto avsluttes? Høres jo helt merkelig ut. Hva om en person dør i januar-februar? Skattemeldingen til avdøde er vel ikke klar før mars året etter, og man får vel ikke gjort opp all skatt og andre kostnader før skatteoppgjøret er ferdig gjort opp? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du med skatte av pengene? Får du formueskatt utløst av dette beløpet? 

I utgangskpunktet skal jo hans skatteoppgjør for dødsåret (2023) være ferdig? Er det ikke gjort opp enda?

Anonymkode: 97fb0...7a3

Ja jeg får formueskatt fordi jeg allerede har fått min del av arven (Livsforsikringer).

Avdødes selvangivelse for 2023 er ordnet

Ts

Skrevet
newman01 skrev (47 minutter siden):

Man betaler formueskatt når skattbar formue overstiger 1,7mill. Da er det rundt 1% skattesats på beløp over 1,7mill. Og så er det 22% skatt på kapitalinntekter. 

Men hvorfor måtte konto avsluttes? Høres jo helt merkelig ut. Hva om en person dør i januar-februar? Skattemeldingen til avdøde er vel ikke klar før mars året etter, og man får vel ikke gjort opp all skatt og andre kostnader før skatteoppgjøret er ferdig gjort opp? 

Jeg fikk beskjed av banken om at en dødsbo konto bare er en midlertidig oppbevaring av avdødes penger.

Dødsbo kontoen ble opprettet i des -2023, og jeg fikk beskjed i september om å flytte pengene.

Ts

Skrevet

Er hele boet gjort opp? Min far døde høsten ‘23, og han eide div selskaper - det var så vidt vi rakk å avslutte disse selskapene innen regnskapsårets slutt, men vi rakk det.  I våres betalte jeg restskatten hans - og hadde fått overført alt han hadde på diverse medlems- og kundeutbyttekontoer rundt om, og vi kunne så fordele restbeløpet mellom arvingene. Dersom alt dette er ferdig - så er det ingen grunn til at arveoppgjøret står på vent? 

Anonymkode: f9f35...b26

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er hele boet gjort opp? Min far døde høsten ‘23, og han eide div selskaper - det var så vidt vi rakk å avslutte disse selskapene innen regnskapsårets slutt, men vi rakk det.  I våres betalte jeg restskatten hans - og hadde fått overført alt han hadde på diverse medlems- og kundeutbyttekontoer rundt om, og vi kunne så fordele restbeløpet mellom arvingene. Dersom alt dette er ferdig - så er det ingen grunn til at arveoppgjøret står på vent? 

Anonymkode: f9f35...b26

Boet ble gjort opp i  sommer, og alt sendt inn til Statsforvalter og der ligger saken og venter.

Ts

Skrevet

Mona?

Anonymkode: 587c8...a00

Skrevet

Om du har alle midlene på konto som er tilknyttet til deg, men hvor x% skal betales til andre - så har du en gjeld til disse. De skal føre opp fordringen i sin skattemelding. 

Tilsvarende vil det være med innskuddsrentene - x% på deg og de andre må føre opp sin andel i sin skattemelding. 

Anonymkode: c6b06...523

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om du har alle midlene på konto som er tilknyttet til deg, men hvor x% skal betales til andre - så har du en gjeld til disse. De skal føre opp fordringen i sin skattemelding. 

Tilsvarende vil det være med innskuddsrentene - x% på deg og de andre må føre opp sin andel i sin skattemelding. 

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, da jeg ikke er så god på skatt og økonomi, men jeg har arven til alle arvingene stående på egen konto i min bank.

Jeg skal åpne kontoen og dele ut arven når Statsforvalter har behandlet saken.

Jeg visste ikke at dette må føres inn i selvangivelsen

Ts

Skrevet

Mona?

Anonymkode: 587c8...a00

Jeg heter ikke Mona😉

Ts

Skrevet

Du bør jo da kunne trekke skatten fra i arveoppgjøret. Det er boet som skal betale skatten.

Anonymkode: d4f91...1fb

• Nyttig 1
Skrevet

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, da jeg ikke er så god på skatt og økonomi, men jeg har arven til alle arvingene stående på egen konto i min bank.

Jeg skal åpne kontoen og dele ut arven når Statsforvalter har behandlet saken.

Jeg visste ikke at dette må føres inn i selvangivelsen

Ts

Når du åpner en bankkonto, blir den registrert på deg. Banken sender da opplysninger til skattemyndighetene. 

Dette blir "motstykket" til medinnehaver på lån. Medinnehavere korrigerer gjeld og gjeldsrenter i sin skattemelding, og lånetaker fører opp all gjeld/renter på seg.

Eks saldo er 303' inkl rente på 3'. Dere er tre som skal arve like mye. du korrigerer da rente med -2, så den blir 1 på deg, og gjeld til de andre arvingene på 202. Da har formuen din økt med din del av arven - 101.

Skrevet
newman01 skrev (På 10.12.2024 den 9.38):

Jeg kjenner ikke til reglene for formue og skatt og lignende, MEN jeg mistet selv min mor i januar, og skatteoppgjøret ble gjort innen noen få måneder, ikke året etter. 

Anonymkode: f29b8...6fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...