Tiram Skrevet 10. desember 2024 #21 Skrevet 10. desember 2024 Vi kommer til å gi kinogavekort og en flaske vin (obird,alkoholfritt til de som ikke drikker alkohol -stalltips, den er rå god👌🏼) til barnefamilie venner i år 😊
Daisy-love Skrevet 10. desember 2024 #22 Skrevet 10. desember 2024 En slektning av meg driver egen bedrift og han har gitt oss de samme gavene han har gitt til samarbeidspartnere. Litt varierende hell, men noe har vært ganske så bra. Selvsagt fått en del konfektesker, og annen sjokolade. Et år fikk vi alle samme store glassfigur. Den jeg likte best var en liten lykt jeg kunne ha på nøkkelknippet. Vi fikk med navnet vårt på, så litt mer personlig, men finnes jo uten. Den hadde jeg i mange år. Jeg har selv gitt kaffe/te til alle voksne, og gavekort på blomster til en haug. Godt mottatt. Vet noen gir ulike typer mat, som du og har erfart, men jeg hadde ikke gitt hva som helst da. En del eldre hos oss har fått sild, men det er da de som vi vet liker det. Krydder, og gode matoljer er jo noe som kanskje flertallet liker. Lys og servietter blir gjerne også brukt. LED-lys inkludert. En god ostehøvel, eller kjøkkenkniv kan også fungere. Hos meg er det for mange som er sensitive til at jeg hadde kunnet gi samme parfymerte hudpleieprodukter til hele gjengen. Da måtte jeg ha gitt noe mer nøytralt. Noen hadde satt veldig pris på det, andre hadde bokstavlig talt rynket på nesen. Jeg får konfekt hvert år som jeg ikke tåler. Takker pent, og gir det videre til godtemomsen som skal ha neste familieselskap. Gjør det litt diskre, men trenger ikke ta med hjem en gang. Så jeg hadde tenkt litt, og det er jo mulighet for å gi mange like gaver, men ikke til absolutt alle. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #23 Skrevet 10. desember 2024 Arkana skrev (2 timer siden): Det synes jeg var en god idé. Alle trenger håndklær. Ellers tenker jeg brettspill er fint (men kanskje ikke ett til hver da, mer ett til hver familie). Eller en stor og god kopp (med en kakao på pinne oppi?). De fleste drikker en eller annen form for varm drikke enten det er kaffe, te eller varm sjokolade. Hadde jeg fått et håndkle med navn nå,hadde jeg blitt oppgitt. Vi har mer enn nok håndklær fra før. Anonymkode: f8a01...07a 5
Arkana Skrevet 10. desember 2024 #24 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde jeg fått et håndkle med navn nå,hadde jeg blitt oppgitt. Vi har mer enn nok håndklær fra før. Anonymkode: f8a01...07a Til lags åt alle kan ingen gjera. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #25 Skrevet 10. desember 2024 Alle forslag i en sånn tråd kan alltid slaktes. Fordi noe er tydeligvis tacky, andre er allergiske, liker ikke, bruker ikke, vil ikke… Forslaget mitt er å gi en av årets mestselgende bøker. Leser ikke? Nei vel, så bytt gaven i et spill, fargeleggingshefte eller servietter da. Anonymkode: 27ecb...fca 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #26 Skrevet 10. desember 2024 Kan man ikke heller la være å gi gaver da? jeg hadde blitt oppgitt over et håndkle, da alle håndklærne mine er like. Noe spiselig eller drikke i så fall Anonymkode: 595fa...098 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #27 Skrevet 10. desember 2024 Pysjamassett. Anonymkode: bdc99...0a9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #28 Skrevet 10. desember 2024 I disse dager der mange bytter ut kjøkkenutstyr fra plast kan gode skjærefjøler i tre være et alternativ. Selv de som ikke lager noe særlig mat kan ha bruk for det til å servere eller sette ting på. Evt ser det OK ut til pynt i nær intill alle hjem. Noe alle kan bruke eller man kan gi videre. Andre ting som passer de fleste og må byttes ut regelmessig er reflekser, Morild feks har skjerf, luer og hansker som er nøytrale nok for de fleste og funksjonelle nok til at en kan få nytte av det eller igjen gi bort. En kjedeligere men passe nyttig gave kan være å rett og slett gi husholdningsting som er kjedelig å kjøpe. En god saks, et nytt termometer, en gassbrenner til beredskapslageret osv. Anonymkode: af57d...058 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #29 Skrevet 10. desember 2024 Kan du spørre dem om ønskelister så blir det litt lettere? Og da vet du også at de får ting de ønsker seg. Anonymkode: 624b2...376 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #30 Skrevet 10. desember 2024 Forbruksting, eller ting man ikke selv har lyst å bruke pengene på. De beste gavene jeg har fått de siste par årene er i de kategoriene, og jeg ser fpr meg at de ville passet til alle. Har fått: - Ordentlig saks fra Fiskars - Skoskje i god kvalitet - Sånn dugnadssekk med toalettpapir - Kurv med pasta, pastasaus, oregano og parmesan - Brettspill til hele familien - Lang ladeledning til mobilen - Aktivitetsgavekort (kino, sjokoladesmaking, teaterbilletter, tusenfrydbilletter) Anonymkode: 7bb73...6a9 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #31 Skrevet 10. desember 2024 Se om du finner noe i nettbutikken til regnskogfondet 💚🦍🦧🐅🐘💚 https://www.regnskog.no/no/nettbutikk Anonymkode: 41b35...918 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #32 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ... Får bare ikke endret på hvordan familien min er skrudd sammen. Alle voksne er utrolig opptatt av at alle skal få gave. Har foreslått mange ganger at bare barna skal få gave. Det blir bare krangel av det. De blir ikke fornøyd med smågaver de får heller. Slutt å bry deg. Du er voksen og bestemmer selv. Gi beskjed (i god tid før jul 2025) om at nå slutter du og din familie med gaver til andre voksne, ferdig basta. Finn på andre juleplaner hvis de blir så eddiksure at de ikke er til å være sammen med. Når de skjønner du mener alvor (fordi de ikke får gaver) gidder de neppe fortsette å kjøpe dyre gaver til dere bare for prinsippets skyld. Anonymkode: 3d107...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #33 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var jeg som skrev over her at jeg gir gavekort til alle i familien som ikke ønsker seg noe. Og jeg er helt enig med deg i at det er en dum ting. Får bare ikke endret på hvordan familien min er skrudd sammen. Alle voksne er utrolig opptatt av at alle skal få gave. Har foreslått mange ganger at bare barna skal få gave. Det blir bare krangel av det. De blir ikke fornøyd med smågaver de får heller. Min mormor for eksempel gir jo gaver til min familie til en verdi på nesten 3000 kr til sammen. Får hun da en pakke servietter, noen fine lys, en pose twist og en fin såpe så er det bare et olmt blikk. Men hva skal man da kjøpe til en eldre dame som ikke ønsker seg noe, ikke blir glad for noe og som har huset fullt! Jeg kommer meg ikke ut av dette. Så gavekortet blir lilsom en "tilbakebetaling" av det hun har lagt ut for til oss. Tips mottas med stor takk. Anonymkode: 8dc85...3e5 Orienter gjengen om at dere voksne har deres egne jobber og egne penger, viss noen trenger en ny blender så går de og kjøper seg en ny blender. Dere trenger ikke at voksne går å kjøper ting for hverandre. Og dere trenger i hver fall ikke å kjøpe gavekort til hverandre fordi man ikke kommer på noe å kjøpe. Si at fra neste jul kjøper du bare til barna, og at du håper at resten av familien blir med på det. Og så gjennomfører du😊 Om de er helt uenige og likevel kjøper til deg, så er det deres valg. Tror likevel de fleste vil se fornuften i dette. Jeg gjorde det slik med familie for flere år siden, nå ler vi av tanken på at vi voksne skulle gått å kjøpt ting vi kanskje ikke engang trenger til hverandre. Vi kjøper gaver til hverandres barn. På julaften synes jeg det er hyggelig å se på hva barna får. Jeg trenger ikke at voksne folk skal bruke pengene sine på ting jeg ikke trenger. Anonymkode: a0366...138 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #34 Skrevet 10. desember 2024 Utfordringen med slike "passer til alle" gaver, er gjerne at det er noen den ikke passer for. Vi har sluttet å gi julegaver til voksne folk som har alt, og som har stort nettverk. (Altså de som ikke vil savne å få den gaven.) Til barn/ungdom gir vi noe de faktisk vil ha, eller trenger. Tilpasset den enkelte. De har ofte ganske klare ønsker og behov. Til de godt voksne, så gir vi ting de ikke ville unnet seg selv. Som sparsommelige mormor. Som da får polets julegløgg, litt dyrere pålegg, noe god hudpleie, dyr sjokolade og slike ting. Broderte håndklær opplever jeg er gaver til barn/ungdom som har med seg håndkle i settinger der det også er mange andre med sine håndklær. Men ikke noe en i 20-årene ville brukt, og heller ikke det håndkleet jeg i 50-årene ville hatt med meg ut av huset. Vi har også alt for mange håndklær, da det har vært en ting vi både har kjøpt selv, og har fått som "promo gaver" i flere settinger. Vin får jeg ofte i gaver. Men hos oss er det mer vin som kommer inn enn det som går ut. Dermed risikerer vi at vinen blir dårlig før jeg får drukket den eller gitt den videre. Men det er vel sånn med de fleste når man kommer i en viss alder. Man kjøper seg det man trenger, og har mer enn nok av det meste. Jeg tipper veldig mange voksne med store barn (typisk i 40-50-årene) har mer enn nok av både bøker, kjøkkenredskaper, håndklær, lys, servietter, pynt osv. Men så er det også de som har høyere forbruk av ting enn "normalen". De som drikker en vin til lørdagsmiddagen hver uke. De som bruker servietter til alle måltider. De som alltid tenner lys hjemme. Og de som leser en bok i uka. Og da treffer jo gaven for dem. Og blir "personlig". Mens for alle andre så blir det "tull" og bortkastede penger. For meg så er det viktigere å gi gaver mottaker vil like, enn å bare gi gaver. Om jeg ikke klarer å kjøpe noe mottaker faktisk blir glad for/har bruk for, så kan jeg like gjerne la være å gi gave. Anonymkode: d1279...30d 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #35 Skrevet 10. desember 2024 Carrot skrev (6 timer siden): nødsovepose er en slik god "til alle" gave, ikke er de så dyre heller, sleng på etpar flakslodd og en pakke eller to med turmat om du vil opp i pris på gaven.. Det er ikke alle som liker camping. Anonymkode: 3e6c4...8c2 1
Daria Skrevet 10. desember 2024 #36 Skrevet 10. desember 2024 Arkana skrev (3 timer siden): Til lags åt alle kan ingen gjera. Og nettopp derfor er konseptet "samme gave til alle" ubrukelig i utgangspunktet... Det aller meste av det som nevnes i tråden har jeg enten ikke bruk for eller mer enn nok av fra før. Hvis det å kjøpe gave bare er et pliktløp man er ute etter å finne en enklest mulig løsning på, så er det bedre å bli enige om å kutte gaver. Jeg setter stor pris på personlige gaver som faktisk er til meg, men samlebåndsgaver er jo ikke til glede for hverken giver eller mottaker. (Og skal jeg få et papir som viser at andre har brukt penger i mitt navn, vil jeg heller ha en symbolsk geit noen et annet sted har reell nytte av enn et flaxlodd...).
Carrot Skrevet 10. desember 2024 #37 Skrevet 10. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke alle som liker camping. Anonymkode: 3e6c4...8c2 de er ikke nødvendigvis beregnet påcamping heller så det går fint det er ikke en sovepose.. Vi har de både i båten og på hytta i tilfelle strømbrudd og uvær så vi ikke får hentet innv ed for eksempel, og vi har de i bilen da vi ofte kjører til fjellet og har opplevd mer enn en gang at overgangen stenger osv.. De er ikke for camping, de er en del av det man bør tenke på å ha i hus som nødrasjoner osv for å holde varmen bla a.. Den reflekterer op mot 90% av egen kroppsvarme for eksempel for å holde deg varm og er en del av beredskapsutstyret man er rådet til å ha. Endret 10. desember 2024 av Carrot 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #38 Skrevet 10. desember 2024 Jeg bruker myeI år har jeg laget gaveposer med te og litt forskjellig delikatessevarer (olje, krydder, søtsaker, likør) som jeg vet mottakerne liker. Greit å få unnagjort julehandelen Anonymkode: 38b9c...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #39 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde jeg fått et håndkle med navn nå,hadde jeg blitt oppgitt. Vi har mer enn nok håndklær fra før. Anonymkode: f8a01...07a Samme her, vi har mer enn nok håndklær, og vi bruker ikke badelaken.. Jeg tenker at å kjøpe det samme til alle, er en uting. Helt greit å kjøpe det samme til mange, men det er umulig å kjøpe noe som passer til absolutt alle, og det kan fort føles litt sårende og som om du ikke synes folk er bryet verdt å kjøpe personlige presanger til. Så jeg ville heller brukt litt tid på å faktisk passe på at alle får noe de liker, og så er det helt greit om onkel Torstein og kusine Trine får en vinflaske, mens avholds-fetter Tore og gravide tante Trude får sjokolade. Anonymkode: b1d9d...d3c 1 1
Snurrevippen Skrevet 10. desember 2024 #40 Skrevet 10. desember 2024 Slår et slag for strikkavotter 😁👌 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå