Gå til innhold

Hvorfor sa hun at det var et gammeldags uttrykk?

Gjest Enannerldes

Anbefalte innlegg

Gjest Enannerldes

Når krigen i Ukrania startet, så google jeg hvordan å si hei til de, dobryi-den da, men hun siste jeg snakket med nå av tre stykker, sa det var et gammeldags uttrykk. Var ikke det litt rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr vel "God dag" (i alle fall på russisk), så mulig det er litt stivt, selv om jeg vet at man ofte bruker det i Russland, som en litt formell hilsen.

Jeg kan ikke Ukrainsk, men "hei" på russisk, mer uformalt, er "privjet" - kanskje det finnes noe lignende på ukrainsk?

Anonymkode: 427e3...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Enannerldes skrev (På 10.12.2024 den 0.38):

Da krigen i Ukrania startet googlet jeg hvordan si «hei» til dem. Jeg har sagt «dobryi-den da» til tre stykker, og sistemann sa at det er et gammeldags uttrykk. Var ikke det litt rart at hun sa det?

Det er en mer formell hilsen enn et uformelt «hei». 

Anonymkode: 60690...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enannerldes skrev (På 10.12.2024 den 0.38):

Når krigen i Ukrania startet, så google jeg hvordan å si hei til de, dobryi-den da, men hun siste jeg snakket med nå av tre stykker, sa det var et gammeldags uttrykk. Var ikke det litt rart?

Rart at hun informerer deg om at det er ett gammeldags uttrykk? Nei hvorfor skulle det være det, er jo hyggelig av henne å hjelpe når du kanskje skulle brukt ett annet.

Anonymkode: fd726...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Praha er det den vanlige glosen å si når man kommer inn i butikker/ved kassen, sies både av de som jobber og kunder. 

Anonymkode: d504d...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

dobryi-den (god dag)  passer for voksne eller der underordning er nødvendig. Privet (hei) passer for venner. I Ukraina er det forskjeller i hvordan man snakker med fremmede eller venner, også med de som er eldre enn deg.

Anonymkode: 2d4c3...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hey. Passer overalt.

Anonymkode: 63cd8...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 23.20):

Hey. Passer overalt.

Anonymkode: 63cd8...497

Bare hvis man er under 25 😕

Anonymkode: c71d3...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...