Gjest Enannerldes Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 Når krigen i Ukrania startet, så google jeg hvordan å si hei til de, dobryi-den da, men hun siste jeg snakket med nå av tre stykker, sa det var et gammeldags uttrykk. Var ikke det litt rart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #2 Del Skrevet 10. desember 2024 Det betyr vel "God dag" (i alle fall på russisk), så mulig det er litt stivt, selv om jeg vet at man ofte bruker det i Russland, som en litt formell hilsen. Jeg kan ikke Ukrainsk, men "hei" på russisk, mer uformalt, er "privjet" - kanskje det finnes noe lignende på ukrainsk? Anonymkode: 427e3...c21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #3 Del Skrevet 18. desember 2024 Gjest Enannerldes skrev (På 10.12.2024 den 0.38): Da krigen i Ukrania startet googlet jeg hvordan si «hei» til dem. Jeg har sagt «dobryi-den da» til tre stykker, og sistemann sa at det er et gammeldags uttrykk. Var ikke det litt rart at hun sa det? Det er en mer formell hilsen enn et uformelt «hei». Anonymkode: 60690...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #4 Del Skrevet 18. desember 2024 Gjest Enannerldes skrev (På 10.12.2024 den 0.38): Når krigen i Ukrania startet, så google jeg hvordan å si hei til de, dobryi-den da, men hun siste jeg snakket med nå av tre stykker, sa det var et gammeldags uttrykk. Var ikke det litt rart? Rart at hun informerer deg om at det er ett gammeldags uttrykk? Nei hvorfor skulle det være det, er jo hyggelig av henne å hjelpe når du kanskje skulle brukt ett annet. Anonymkode: fd726...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #5 Del Skrevet 18. desember 2024 I Praha er det den vanlige glosen å si når man kommer inn i butikker/ved kassen, sies både av de som jobber og kunder. Anonymkode: d504d...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Del Skrevet 11. februar dobryi-den (god dag) passer for voksne eller der underordning er nødvendig. Privet (hei) passer for venner. I Ukraina er det forskjeller i hvordan man snakker med fremmede eller venner, også med de som er eldre enn deg. Anonymkode: 2d4c3...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #7 Del Skrevet 11. februar Hey. Passer overalt. Anonymkode: 63cd8...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #8 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 23.20): Hey. Passer overalt. Anonymkode: 63cd8...497 Bare hvis man er under 25 😕 Anonymkode: c71d3...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå