Gå til innhold

Er mye sykere nå enn før pandemien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært litt diskusjoner her rundt dette tidligere, men nå er jeg ihvertfall ikke i tvil her lengre. Jeg ER sykere enn før pandemien. Jeg har vært kronisk forkjøla siden august. Kun 1-2 bedre uker før halsen blir sår og jeg blir slakk igjen. Føler meg også sykere med forkjølelse nå enn før. Må ta en Paracet for å få kroppen i lage. Får også lett infeksjoner. Før ble jeg forskjøla 2 ganger i året maks til tross for at jeg hadde små barn. Feber syk ble jeg hvert 5 år ca. Nå har jeg minst to ganger i året hvor jeg får feber i tillegg og 6-7 ganger med kraftig forkjølelse. Andre som kjenner seg igjen? Kolleger av meg sier det samme. Og familiemedlemmer.

Og før noen gjør om dette til en vaksinetråd, så er jeg ikke vaksinert mor Covid. Jeg tror det er spike proteinet som bryter ned kroppene våre, enten det kommer fra Covid eller vaksinen. Har en ekkel magefølelse på at dette kommer til å ende dårlig. Og at den eldrebølgen (som allerede er i gang) vi venter de neste 30-50 årene aldri vil komme..

Anonymkode: 835c9...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Immunsystem ble jo fullstendig nedbrutt under de strenge restriksjonene som var under covid, så ja, vi blir oftere og verre syk av virus som vi tidligere ikke kjente så mye av.

Anonymkode: 9eb4e...a72

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Immunsystem ble jo fullstendig nedbrutt under de strenge restriksjonene som var under covid, så ja, vi blir oftere og verre syk av virus som vi tidligere ikke kjente så mye av.

Såkalt immunitetsgjeld , men er det vanlig å ha det i så mange år? Det har ikke helsemyndighetene snakket noe om. Den trodd jeg skulle vare maks 1-2 år..

Skrevet

Det rare er at jeg er mye friskere nå enn hva jeg var før covid. Er 40 år og har alltid hatt dårlig immunforsvar. Men etter 2020 har det snudd, aner ikke hvorfor eller hvordan.

Anonymkode: 089ee...8bd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig med deg ts..Det er noe hele tiden nå synes jeg. Stor forandring. Føles som om at alt biter på nå,og at vi er lettere mottagelig for sykdommer. Synes også at vi er annerledes syke nå enn tidligere. Mye rart, kan gå rundt å være litt syk hele tiden. Kvalm, uvell og sår hals, så frisk en mnd,så er det noe nytt...helt håpløst. 

Anonymkode: 0f55e...ef0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Såkalt immunitetsgjeld , men er det vanlig å ha det i så mange år? Det har ikke helsemyndighetene snakket noe om. Den trodd jeg skulle vare maks 1-2 år..

Det tok jo en god stund før folk levde som normalt og sluttet å sprite seg i butikk osv, så det tok litt tid før vi ble ordentlig utsatt for virus igjen. Når folk gikk tilbake til mer pre-covid rutiner som å gå syk på jobb og sende syke barn i barnehagen, så fikk vi de samme bølgene som før bare at det blir å regne som «nye» virus i kroppen. For mange voksne med større barn eller voksne uten barn ser jeg det slår inn denne høsten, mens vi var gjennom det tidligere pga. barn i barnehage. Nå har ikke vi vært syke siden forrige vinter, selv om det har vært forkjølelse hver uke og stort sykefravær blant ansatte i barnehage. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har en ekkel magefølelse på at dette kommer til å ende dårlig. Og at den eldrebølgen (som allerede er i gang) vi venter de neste 30-50 årene aldri vil komme..

Tror nok det samme dessverre, og tenk på at viruset var skapt i et laboratorium....er nok ikke det eneste viruset som er sluppet ut heller.

Anonymkode: 356f0...4cc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nedbrutt under restriksjonene, hvordan da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det har vært litt diskusjoner her rundt dette tidligere, men nå er jeg ihvertfall ikke i tvil her lengre. Jeg ER sykere enn før pandemien. Jeg har vært kronisk forkjøla siden august. Kun 1-2 bedre uker før halsen blir sår og jeg blir slakk igjen. Føler meg også sykere med forkjølelse nå enn før. Må ta en Paracet for å få kroppen i lage. Får også lett infeksjoner. Før ble jeg forskjøla 2 ganger i året maks til tross for at jeg hadde små barn. Feber syk ble jeg hvert 5 år ca. Nå har jeg minst to ganger i året hvor jeg får feber i tillegg og 6-7 ganger med kraftig forkjølelse. Andre som kjenner seg igjen? Kolleger av meg sier det samme. Og familiemedlemmer.

Og før noen gjør om dette til en vaksinetråd, så er jeg ikke vaksinert mor Covid. Jeg tror det er spike proteinet som bryter ned kroppene våre, enten det kommer fra Covid eller vaksinen. Har en ekkel magefølelse på at dette kommer til å ende dårlig. Og at den eldrebølgen (som allerede er i gang) vi venter de neste 30-50 årene aldri vil komme..

Men er det ikke verdt det da med tanke på allerede syke på over 90 år som fikk leve noen uker ekstra. Vi fikk jo stadig høre at disse gruppene måtte skånes. Lurer på hvor mange som har dødd i ettertid som ikke har blitt oppført på noen daglig tallstatistikk i avisene🙁

Anonymkode: a026e...a42

• Liker 1
Skrevet

Et familiemedlem av meg er også mye oftere syk nå. Var såvidt borte fra jobb 1 gang i året tidligere. Hittil i år har han vært borte sikkert 3-4 perioder fra jobb. Alt dra 2- 7 dager av gangen. Samme i fjor! 
Er ganske sikker på at corona må ha noe å si. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nedbrutt under restriksjonene, hvordan da?

Under restriksjonene ble vi ikke utsatt for de vanlige virusene, og derfor ikke syke på lang tid. Når immunforsvaret ikke får øve seg, så blir det nedbrutt. Da vil det ta lang tid å bygge det opp igjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Under restriksjonene ble vi ikke utsatt for de vanlige virusene, og derfor ikke syke på lang tid. Når immunforsvaret ikke får øve seg, så blir det nedbrutt. Da vil det ta lang tid å bygge det opp igjen. 

Nei, det er ikke så dramatisk som dette.

Mange tror at det er bra å bli syk av og til pga. immunsystemet. Det er feil. Man får en immunitet en periode når det gjelder akkurat det viruset, men så ofte som virus forandrer seg så er det egentlig til mindre nytte enn skade. Å bli syk fører bare til svekkelse og gjør at det er lettere å bli syk på nytt. Uten restriksjoner, med folk som går på jobb og andre steder mens de er syke og smittsomme, vil flere bli syke. De vil bli syke oftere og de får større og større sjanse for å ta skade av det for hver gang de blir smittet.

Anonymkode: 734c7...3e7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det tok jo en god stund før folk levde som normalt og sluttet å sprite seg i butikk osv, så det tok litt tid før vi ble ordentlig utsatt for virus igjen. Når folk gikk tilbake til mer pre-covid rutiner som å gå syk på jobb og sende syke barn i barnehagen, så fikk vi de samme bølgene som før bare at det blir å regne som «nye» virus i kroppen. For mange voksne med større barn eller voksne uten barn ser jeg det slår inn denne høsten, mens vi var gjennom det tidligere pga. barn i barnehage. Nå har ikke vi vært syke siden forrige vinter, selv om det har vært forkjølelse hver uke og stort sykefravær blant ansatte i barnehage. 

Sprit dreper ikke virus.

Anonymkode: a328d...e78

Skrevet

Har det motsatt som deg, TS, og jeg er heller ikke vaksinert. Kan det være livsstilen din som gjør immunforsvaret ditt svakere? Stress, for lite søvn, D- og C-vitamin, mangel på sol og frisk luft, kosthold, og vitkgiheten av bevegelse i natur er vel noen av de tingene som er forsket mest på.

Anonymkode: a328d...e78

Skrevet

Sånn har jeg det og. Er enda ikke frisk etter en forkjølelse som kom i oktober! Hoster og snørr enda. 

Anonymkode: cc11d...67c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det rare er at jeg er mye friskere nå enn hva jeg var før covid. Er 40 år og har alltid hatt dårlig immunforsvar. Men etter 2020 har det snudd, aner ikke hvorfor eller hvordan.

Anonymkode: 089ee...8bd

Samme her. Hadde covid med lette symptomer kun én dag i 2022. Har ikke vært syk etter det enda jeg har barn på barneskolen. Og før noen spør; ja, jeg er vaksinert mot covid med tre vaksiner. Har også begynt å vaksinere meg mot influensa årlig. Har ikke vært så frisk som nå siden jeg var ung student for 15 år siden. 

Har aldri vært mye syk, men har pleid å bli smittet av barns forkjølelser noen ganger i året. Nå er det ingenting som biter på mer. 

Anonymkode: bba87...351

• Liker 1
Skrevet

Vi som familie på 4 er alle mye friskere enn før corona. Minste går siste året i barnehagen, så alt biter ikke på lenger. 

Anonymkode: c9783...543

Skrevet

Jeg har hatt tre heftige runder med covid, sånn skikkelig heftig. Hver gang tar det månedsvis før jeg føler meg ok igjen, før jeg kan puste ordentlig, før enhver forkjølelse endelig kan skippe over meg (tar ALT innpå etter covidsykdom). Nå har jeg hangla kraftig siden forrige covidrunde i sommer, jeg pådrar meg alt som finnes av småvirus. En rask tur på butikken er ensbetydende med ny runde forkjølelse. Jeg er drittlei, men nærmer seg forhåpentligvis enden nå snart, ettersom det bedret seg etter 6-8 måneder de andre gangene jeg har hatt covid. Men når det skjer, så får jeg sikkert covid igjen etter kort tid... 

Har derimot ikke hatt omgangssyke eller influensa siden før covid (bank i bordet!). Barna har klart seg mye bedre gjennom disse sykdomsrundene, men har hatt feber og influensa fra tid til annen, oftere enn før covid kom.

Anonymkode: d60f7...dbc

• Liker 1
Skrevet

Her er det motsatt. Både jeg og kjæresten er mye mindre syke enn før covid. Han har hatt covid to ganger, jeg ingen så vidt jeg vet, og han har tre vaksinedoser mens jeg har seks. Etter 2021 har han for eksempel hatt to forkjøleslser jeg én, før covid ble vi forkjølet én til to ganger per år. 

Det eneste vi gjør er å være flinkere til å sprite hender etter at vi har tatt på dører, heisknapper, rekkverk, håndtak osv ute i det offentlige. 

For øvrig mye svogerforskning i denne tråden 😅

Anonymkode: c4a4a...b7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, det er ikke så dramatisk som dette.

Mange tror at det er bra å bli syk av og til pga. immunsystemet. Det er feil. Man får en immunitet en periode når det gjelder akkurat det viruset, men så ofte som virus forandrer seg så er det egentlig til mindre nytte enn skade. Å bli syk fører bare til svekkelse og gjør at det er lettere å bli syk på nytt. Uten restriksjoner, med folk som går på jobb og andre steder mens de er syke og smittsomme, vil flere bli syke. De vil bli syke oftere og de får større og større sjanse for å ta skade av det for hver gang de blir smittet.

Anonymkode: 734c7...3e7

Det kan jo være at dette er en forklaring som henger igjen for mange:

Men det er sannsynlig at også voksnes immunforsvar trenger å bli minnet om hva som finnes i miljøet for å være like godt og effektivt hele tiden.

Spurkland tror smittevernregimet under pandemien kan ha fjernet mange av de mikrobene som vi vanligvis har rundt oss.

– Dermed har immunforsvaret delvis «glemt» mikrober, som nå denne første vintersesongen etter pandemien lettere har kunnet smitte oss, sier professor Anne Spurkland

https://www.nrk.no/nordland/hva-er-arsaken-til-at-noen-ikke-blir-smittet-og-syke_-1.16242795

Anonymkode: a026e...a42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...