AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Hei Vi er veldig glad i thai mat og besøker alltid risbolle hver gang vi er i oslo. Men vi bor mange timer unna oslo og har ingen thai spisested i nærheten. Lurer på om noen har enkle thai mat oppskrifter som serveres med hvit ris? Anonymkode: 72a2e...757
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Skrevet 9. desember 2024 Jeg har ikke noe konkret oppskrift, men lager av og til slik på "fri hånd". Jeg bruker da noe slikt som: - Kyllinglårfilet 400-600g (er saftigere og mer smakfull enn brystfilet). - Basmatiris (liker det bedre enn jasmin) - Kokosmelk (2-3 hermetikkbokser) - Rød currypaste (lite glass santa maria som pleier å stå sammen med annet asiatisk i vanlig dagligvare). Pleier å ta en godt toppet teskje per hermetikkboks kokosmelk. - Fersk koriander - Lime - Fersk ingefærrot - En liten vanlig løk, eller en sjalottløk - Hvitløk - Kyllingbuljongpulver fra f.eks. Knorr (må gjerne i en internasjonal butikk for å kjøpe) - Soyasaus (ikke ta for mye) - Chili eller cayennepepper til å justere styrken. Jeg liker selv at den er litt sterk og varmer godt i munnen, men skal ikke være "ubehagelig sterkt". Det er vel "basic ingrediensene" for å få riktig smak. Av grønnsaker så kan du jo ha i det du vil. Gulrot, paprika, sjampinjong, kastanjenøtt, bambus, ferske aspargesbønner. Mix og match det du liker og ikke liker. Så gjør du slik: - Kok ris. - Del opp kyllingbrystfileten i passe biter, og stek raskt i olje med litt høy varme for å brune kjøttet utvendig. (olivenolje eller en nøytral olje). Skru varmen ned og ha finhakket løk/sjalottløk over, samt presset hvitløk, revet ingefærrot, og currypasten i pannen. Rot og rør det litt rundt og stek litt til. Løken og det skal være blankt, ikke "brunstekt". Ikke farlig om kyllingen ikke gjennomstekes helt enda. Tilsett kokosmelken, kyllingbuljongpulveret, oppkuttede grønnsaker, litt chili i tynne skiver og kok opp. (blir det for mye væske, så ha alt over i en dypere panne). I mellomtiden, Del limen i to og klem saften av halvparten oppi. Det må putre en stund, til man vet at kyllingen er gjennomkokt, og grønnsakene får litt koketid. Så kommer det litt til dette med å justere smaken. Ha i bittelitt soyasaus (den skal ikke dominere). Om det ikke er salt nok, juster med mer kyllingbuljong eller salt. Om den ikke er for syrlig, ha i litt og litt mer av den andre halvdelen av limen til det er passe syrlig. Blir det for syrlig, kan du ha en teskje sukker i. Og juster med mer eller mindre chili eller cayennepepper for å få ønsket styrke. Når det er ferdig, topp med rikelig med fersk koriander. Anonymkode: 98a9e...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #3 Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ikke noe konkret oppskrift, men lager av og til slik på "fri hånd". Jeg bruker da noe slikt som: - Kyllinglårfilet 400-600g (er saftigere og mer smakfull enn brystfilet). - Basmatiris (liker det bedre enn jasmin) - Kokosmelk (2-3 hermetikkbokser) - Rød currypaste (lite glass santa maria som pleier å stå sammen med annet asiatisk i vanlig dagligvare). Pleier å ta en godt toppet teskje per hermetikkboks kokosmelk. - Fersk koriander - Lime - Fersk ingefærrot - En liten vanlig løk, eller en sjalottløk - Hvitløk - Kyllingbuljongpulver fra f.eks. Knorr (må gjerne i en internasjonal butikk for å kjøpe) - Soyasaus (ikke ta for mye) - Chili eller cayennepepper til å justere styrken. Jeg liker selv at den er litt sterk og varmer godt i munnen, men skal ikke være "ubehagelig sterkt". Det er vel "basic ingrediensene" for å få riktig smak. Av grønnsaker så kan du jo ha i det du vil. Gulrot, paprika, sjampinjong, kastanjenøtt, bambus, ferske aspargesbønner. Mix og match det du liker og ikke liker. Så gjør du slik: - Kok ris. - Del opp kyllingbrystfileten i passe biter, og stek raskt i olje med litt høy varme for å brune kjøttet utvendig. (olivenolje eller en nøytral olje). Skru varmen ned og ha finhakket løk/sjalottløk over, samt presset hvitløk, revet ingefærrot, og currypasten i pannen. Rot og rør det litt rundt og stek litt til. Løken og det skal være blankt, ikke "brunstekt". Ikke farlig om kyllingen ikke gjennomstekes helt enda. Tilsett kokosmelken, kyllingbuljongpulveret, oppkuttede grønnsaker, litt chili i tynne skiver og kok opp. (blir det for mye væske, så ha alt over i en dypere panne). I mellomtiden, Del limen i to og klem saften av halvparten oppi. Det må putre en stund, til man vet at kyllingen er gjennomkokt, og grønnsakene får litt koketid. Så kommer det litt til dette med å justere smaken. Ha i bittelitt soyasaus (den skal ikke dominere). Om det ikke er salt nok, juster med mer kyllingbuljong eller salt. Om den ikke er for syrlig, ha i litt og litt mer av den andre halvdelen av limen til det er passe syrlig. Blir det for syrlig, kan du ha en teskje sukker i. Og juster med mer eller mindre chili eller cayennepepper for å få ønsket styrke. Når det er ferdig, topp med rikelig med fersk koriander. Anonymkode: 98a9e...5c7 Takk høres godt ut🥰 Anonymkode: 72a2e...757
MarianneE Skrevet 10. desember 2024 #4 Skrevet 10. desember 2024 Sjekk ut Warunee sin namfonfoods på Instagram! 1
Daisy-love Skrevet 10. desember 2024 #5 Skrevet 10. desember 2024 Jeg har brukt denne gule for litt mildere thai curry, eller den rød for hakket mer spicey når jeg har laget. https://www.bluedragon.no/produkter/yellow-curry-paste/ Santa Maria har også. Den grønne har koriander og basilikum, som jeg liker, men den skal være enda mer spicey, og jeg er for pysete der 🤪🫣 Jeg foretrekker jasminris og det er jo det som er «det riktige» for thaimat, men jeg hadde personlig bare tatt den risen jeg hadde/likte best. Brukt fullkornsris her også. Jeg har normalt ikke fulgt en oppskrift, men brukt de grønnsakene jeg liker, kokosmelk, en liten dash currypasta, og det jeg ønsker av protein. Jeg synes tofu er utrolig godt til thaimat, så blir oftest det. Steker da denne litt først i kuber før den tilsettes etter grønnsakene er woket litt. Lurt å ta currypasta først sammen med løk, hvitløk og diverse annet du liker ekstra smak av å steke det litt, for å få ut de gode smakene, før du tar i de andre grønnsakene. Her brukes det normalt alltid sopp og gulrøtter, og resten varieres. Ser det er mye sopp på bildet ditt også, og det er jo rågodt 😋 Tilsetter så kokosmelk og tofuen (eller annet protein), og lar det godgjøre seg. Her liker vi å toppe med cashewnøtter. Hvor autentisk det er vet jeg ikke, men har nå fått det servert ute også. Ikke så god oppskrift som over, og lager nok en fornorsket utgave, men godt blir det, selv om det blir litt «man tager hva man haver» 🥰😋 1
LeneXCII Skrevet 10. desember 2024 #6 Skrevet 10. desember 2024 (endret) Min Thai Red Curry: Varm litt olje i gryta, fres 1-2 finhakkede små sterke chili, tilsett 4dl kokosmelk og kok opp, la det koke 3-4 min. Tilsett: 2 3/4 spiseskje Aroy D red curry paste 1 dl vann Ca 30g palmesukker 1 1/2 spiseskje Thai fiskesaus 1 spiseskje monosodium Kjøtt, 3-400g svinekjøtt (f eks oppskjært nakkekotelett) eller kylling (bruker lårfilet) 2-3 kuttede grønne langbønner 1/2 rød paprika oppskjært Kaffir lime blader Thai sweet basil blader 🙂 Endret 10. desember 2024 av LeneXCII 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Skrevet 10. desember 2024 Sjekk ut Warunee som foreslått over, eller altasiatisk.no Anonymkode: 991c6...59e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #8 Skrevet 10. desember 2024 Daisy-love skrev (12 timer siden): Jeg foretrekker jasminris og det er jo det som er «det riktige» for thaimat, men jeg hadde personlig bare tatt den risen jeg hadde/likte best. Brukt fullkornsris her også. Du kan ikke si at Jasminris er det riktige for thaimat, min svigerinne som har en master i ernæring fra Thailand og driver take-away her i Norge bruker flere typer ris, hun velger ris ut i fra hvilken rett hun skal lage. En annen ting er om hvor ofte man får thaimat i Norge, når de reiser rundt prøver de ofte maten andre steder, og det er svært ofte de i butikken ikke forstår henne fordi de er fra Indonesia, Philipinene og Vietnam men det kan de ikke selge fordi det er thaimat folk vil ha. Anonymkode: a265c...7bd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #9 Skrevet 10. desember 2024 https://www.rema.no/oppskrifter/kylling-og-hons/kyllingkjottdeig/larb-med-kyllingkjottdeig/ Denne er en favoritt av hverdagsretter her i huset. Har søkt litt på nett og blander oppskriftene litt ut fra hva jeg liker, men denne fra rema er ikke så ulik hva jeg omtrent ender opp med. Anonymkode: d62da...ee3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #10 Skrevet 10. desember 2024 LeneXCII skrev (2 timer siden): Min Thai Red Curry: Varm litt olje i gryta, fres 1-2 finhakkede små sterke chili, tilsett 4dl kokosmelk og kok opp, la det koke 3-4 min. Tilsett: 2 3/4 spiseskje Aroy D red curry paste 1 dl vann Ca 30g palmesukker 1 1/2 spiseskje Thai fiskesaus 1 spiseskje monosodium Kjøtt, 3-400g svinekjøtt (f eks oppskjært nakkekotelett) eller kylling (bruker lårfilet) 2-3 kuttede grønne langbønner 1/2 rød paprika oppskjært Kaffir lime blader Thai sweet basil blader 🙂 Takk Hva er monosodium? Vil det lukte litt som fisk pga fiskesaus? Hva slags bønner mener du? Ferske , frossene? Hvor får jeg kjøpt limeblader? Kan jeg ikke bruke vanlig sukker? Spises retten med ris? Anonymkode: 72a2e...757
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #11 Skrevet 11. desember 2024 Ikke meg du spør, men kan prøve å svare likevel. - Monosodium går under flere navn som MSG, gjærekstrakt, smaksforsterker E621. Kan kjøpes på internasjonal butikk. Er et pulver som ligner på salt. Ofte inneholder buljonger og krydderblandinger dette fra før, da er det etter min mening ikke nødvendig å ta dobbelt opp. Det finnes også naturlig i soyasaus, sjampinjong. Det gir mer fylde og booster smaken på maten litt på samme måte som salt gjør det, men uten at det har særlig mye smak i seg selv. - Nei, det vil ikke smake eller lukte fisk med riktig mengde, men det er viktig å ikke ha for mye. - Vil tro det siktes til aspargesbønner. Både ferske og frosne fungerer nok helt fint. - Vanlig sukker kan nok også fint brukes. Limeblader kan kjøpes på internasjonale butikker. Totalt sett ikke vesentlig om du ikke får tak i det. Alt kommer an på om du får handlet i en internasjonal butikk, eller må nøye deg med kiwi. Vellykket blir det likevel 🙂 - Jeg hadde nok valgt å spise det med ris. Anonymkode: 98a9e...5c7 1
LeneXCII Skrevet 11. desember 2024 #12 Skrevet 11. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er monosodium? Smaksforsterker AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vil det lukte litt som fisk pga fiskesaus? Neida! Det er viktig å bruke en Thai fiskesaus, ikke de du finner på Kiwi/Rema1000. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva slags bønner mener du? Ferske , frossene? Også kalt meterbønner, finnes i Asiatiske matbutikker. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor får jeg kjøpt limeblader? Asiatiske matbutikker. Disse bladene kan du fint enten fryse eller la ligge og tørke og oppbevare på glass. Thai sweet basil blader får du både ferske og tørkede på glass AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan jeg ikke bruke vanlig sukker? Det kan du sikkert, men originalt brukes palmesukker. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spises retten med ris? Det er vanlig ja. I tillegg til det nevnte skviser jeg i saften av en halv lime. Endret 11. desember 2024 av LeneXCII
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå