Gå til innhold

MR av hodet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke en lang tunnell. Det er bare en halv meter kanskje. Så kjører de inn den kroppsdelen som skal studeres. Så du vil ligge med brystet og nedover utenfor tunellen.  Det bråker mye, dunker og knaker. Så de gir hodetelefoner som demper støy. Lukk øynene og tenk at du er et annet fint sted. 

Anonymkode: 4e062...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye av kroppen som ligger i maskinen kan variere fra maskin til maskin.

Jeg har tatt MR av hodet en god del ganger, de fleste gangene har jeg ligget med hele/det meste av kroppen inni maskinen, men med spesial-MR har bare hodet og litt av overkroppen vært inni maskinen.

Som noen andre her så synes jeg det er utrolig avslappende å ta MR-undersøkelser. Før første gang jeg skulle ta MR var jeg veldig nervøs, men fant ut at jeg hadde gruet meg uten grunn. Det eneste jeg husker jeg tenkte var at jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg både at maskinen bråker en del når den kjører bildeserier, og også at ulike bildeserier bråker med helt ulike lyder, for første gang lurte jeg på om det var noe galt med maskinen for hver nye bildeserie de tok.

Nå er jeg der at hvis jeg ikke blir så avslappet at jeg ikke bare flyter av gårde eller sovner, så bruker jeg å lytte til de ulike bankelydene maskinen lager og forsøker å finne ut hva de bankelydene minner meg om.

Noen av bildeseriene lager akkurat samme takt/lyd som de gamle fiskebåtene brukte å gjøre, der de tøffet av gårde før i tiden. Noen har takter som minner meg om ulike rockesanger. Og noen setter bare fantasien i gang, jeg lar det bare gå litt sport i å se hva jeg kan asossiere med de ulike lydene. Litt egenunderholdning ;)

Jeg har tatt hode-MR-undersøkelser som har tatt ganske ulik tid, så vil tro det kan variere litt alt etter hvorfor undersøkelsen er bestilt.

Lengste jeg har vært helt inne i en MR-maskin er ca halvannen time, da undersøkte de hode, nakke, rygg og bekken, område for område. Har hatt en annen MR-undersøkelse som også tok nesten like lang tid, men også da var det en stor del av kroppen som skulle undersøkes.

Om du føler det vil gjøre det lettere, Ts, så kan du spørre om radiografen kan varsle deg f.eks. når dere har kommet halvveis i undersøkelsen. Det kan også være greit å vite at når maskinen jobber med å ta bilder, da lager den lyd. Derfor, om du skal trykke på knappen fordi du trenger litt støtte fra den som tar bildene, så er det lurt å vente til det er en tydelig pause i lyden (ikke bare noen få sekunder, men litt lenger pause). Om du da må avbryte så fikk de i hvert fall tatt hele den sekvensen ferdig, så slipper du å ta akkurat den på nytt senere.

De som jobber der er som regel veldig greie å ha med å gjøre. Lykke til :)

Anonymkode: 74f3f...49a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke en lang tunnell. Det er bare en halv meter kanskje. Så kjører de inn den kroppsdelen som skal studeres. Så du vil ligge med brystet og nedover utenfor tunellen.  Det bråker mye, dunker og knaker. Så de gir hodetelefoner som demper støy. Lukk øynene og tenk at du er et annet fint sted. 

Anonymkode: 4e062...c48

Det er ulike typer MR-maskiner, så hvor langt inn man ligger kan variere.

• Liker 1
Skrevet

Spør etter speil, da ser du ut nedover langs kroppen din og du ser "utgangen". Jeg har klaustrofobi og takler det helt fint. Litt hjertebank, men går helt fint og speilet kan for at det føles trygt. For jeg ser at det er nesten bare å sette meg opp så er jeg fri. 

Lydene er veldig litsomme. Får alltid hodepine av mr og blir utslitt etterpå.

Anonymkode: e761d...3c6

Skrevet

Jeg har faktisk rømt fra en MR pga klaus. 
Måtte faktisk få beroligende for å greie å gjennomføre det til slutt . 
Meen , jeg måtte jo ha flere MR , og da lærte jeg meg et triks. 
De legger et håndkle godt over hodet og øyne  FØR de kjører meg inn i maskinen. 
Da vet jeg ikke hvor langt inn jeg befinner meg , retningssansen og stedssansen forsvinner litt.
 Det har hjulpet meg til å greie å håndtere sånne undersøkelser 

Anonymkode: 4123b...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye av kroppen som ligger i maskinen kan variere fra maskin til maskin.

Jeg har tatt MR av hodet en god del ganger, de fleste gangene har jeg ligget med hele/det meste av kroppen inni maskinen, men med spesial-MR har bare hodet og litt av overkroppen vært inni maskinen.

Som noen andre her så synes jeg det er utrolig avslappende å ta MR-undersøkelser. Før første gang jeg skulle ta MR var jeg veldig nervøs, men fant ut at jeg hadde gruet meg uten grunn. Det eneste jeg husker jeg tenkte var at jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg både at maskinen bråker en del når den kjører bildeserier, og også at ulike bildeserier bråker med helt ulike lyder, for første gang lurte jeg på om det var noe galt med maskinen for hver nye bildeserie de tok.

Nå er jeg der at hvis jeg ikke blir så avslappet at jeg ikke bare flyter av gårde eller sovner, så bruker jeg å lytte til de ulike bankelydene maskinen lager og forsøker å finne ut hva de bankelydene minner meg om.

Noen av bildeseriene lager akkurat samme takt/lyd som de gamle fiskebåtene brukte å gjøre, der de tøffet av gårde før i tiden. Noen har takter som minner meg om ulike rockesanger. Og noen setter bare fantasien i gang, jeg lar det bare gå litt sport i å se hva jeg kan asossiere med de ulike lydene. Litt egenunderholdning ;)

Jeg har tatt hode-MR-undersøkelser som har tatt ganske ulik tid, så vil tro det kan variere litt alt etter hvorfor undersøkelsen er bestilt.

Lengste jeg har vært helt inne i en MR-maskin er ca halvannen time, da undersøkte de hode, nakke, rygg og bekken, område for område. Har hatt en annen MR-undersøkelse som også tok nesten like lang tid, men også da var det en stor del av kroppen som skulle undersøkes.

Om du føler det vil gjøre det lettere, Ts, så kan du spørre om radiografen kan varsle deg f.eks. når dere har kommet halvveis i undersøkelsen. Det kan også være greit å vite at når maskinen jobber med å ta bilder, da lager den lyd. Derfor, om du skal trykke på knappen fordi du trenger litt støtte fra den som tar bildene, så er det lurt å vente til det er en tydelig pause i lyden (ikke bare noen få sekunder, men litt lenger pause). Om du da må avbryte så fikk de i hvert fall tatt hele den sekvensen ferdig, så slipper du å ta akkurat den på nytt senere.

De som jobber der er som regel veldig greie å ha med å gjøre. Lykke til :)

Dette! Hilsen en som har tatt MR Caput et titalls ganger selv.

Anonymkode: 08d04...19b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke klart å ta MR på rygg enda, men har tatt flere liggende på magen for bilde av brystene. Jeg er kraftig overvektig, og den tunnelen føles sååå liten, men lukker øynene før jeg trilles inn i maskinen, og finner meg et sted i hodet der jeg er. Ofte i en blomstereng i frankrike. Sist gang var jeg ekstra oppjaget/angstete, så etterhvert ble lyden fra bildeseriene til tecno-låter. På en måte greit nok, men kræsjet fullstendig med min idylliske, franske sommereng 😅

Uansett, mentalt er jeg aldri inni den maskinen, jeg tar ikke stilling til det i det hele tatt. Jeg sa ifra første gang at jeg var engstelig, så radiologen gikk igjennom med meg hvor lang tid det tok dem å få meg ut om jeg fikk panikk. Jeg kan takle 10 sekunder. Og etter de 10 sekundene kan jeg takle 10 til, og da ville jeg vært ute. Da følte jeg at jeg hadde kontroll på en eventuell panikksituasjon som kunne oppstå, som gjør det enklere for meg å gjennomføre. 

Anonymkode: f78c7...9bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Er det noen her som har tatt MR av hodet før? Blir man kjørt inn med hele kroppen i maskinen?

Anonymkode: ea7d1...517

De kjører inn overkroppen. Man ligger på ryggen og ser opp i taket/innsida av maskinen. 

Mye dunkelyder/vibrasjoner i et mønster, og det endrer seg. Det er høylytt selv om man har øreklokker på. 

Jeg har klaus så jeg tok Vival på forhånd. Og gikk lov å droppe gitteret rundt hodet, slik at jeg kunne skimte rommet utenfor bedre. 

Man kommuniserer ved å trykke på "nødknapp" som man har med seg, da tar de på intercom. 

Anonymkode: 3708d...52c

Skrevet

Jeg blir kjørt helt inn, men tar alltid MR av ryggrad og resten av systemet i samme sveipen, så kanskje derfor. 

Du får et bur over hodet, som ikke er helt inntil, men nær, og øretelefoner med radio,  med radio du knapt hører fordi det bråker så felt. Sist låg jeg med lokalradio på øret og trekkspill i 1 time og 45 minutter, jeg var mer rasende enn redd tilslutt. 

Bråket i maskina avhenger av hvilke bilder de skal ta, vanskelig å forklare, noen frekvenser kan vere ganske høye og ubehagelige og intense. 

En stemme vil også innimellom fortelle deg når du bør ligge i ro, og hvor lenge bildesekvensen varer, dette hjelper veldig på for min del, det deler opp elendigheten og teller ned. 

Jeg har en grusom klaustrofobi, men om jeg lukker øynene FØR jeg blir kjørt inn i maskina, så går det "greit". Har faktisk sovna inni der også. 

Hold øynene lukket og konsentrer deg om pust, "pust inn, pust ut", dette må du bare igjenom, og det er ikke farlig, bare ubehagelig. Du har en panikk-knapp med deg, men du vil jo bli ferdig med undersøkelsen, så hold øynene lukket og pust og tenk på hva fint du skal kjøpe til deg selv som premie etterpå, så går dette også. 

Kun hodescan går relativt fort, rundt 10- 15 minutt.  

Anonymkode: f507c...b22

Skrevet

Bare overkroppen  om det er en ny MR maskin.sesjonen tar ca 15 min Be om musikk på ørene?

Jeg tar full scan en gang i året pga MS .

( nå har ikke jeg klaus  da- sovner som regel' føler meg veldig  trygg / som jeg er i et solarium)

Anonymkode: d8573...6bc

Skrevet

Spørs hvor du tar mr.

Ble lagt inn på st.olav. Der var hele kroppen inn i maskinen under mr av hodet. God temperatur i rommet.

Evidia et år etter med kun hodet inn i maskinen å kaldt i rommet. Jeg frøs. De hadde temperaturen ned med vilje. Pga enkelte pasienter som ikke klarte varme. (Diverse sykdommer og fedme folk?!?)

Tok mr mr begge gangene for samme problemstilling.

Anonymkode: dd90c...14a

Skrevet

Jeg har tatt MR av hjertet, måtte ligge over en time.

Jeg har også litt klaustrofobi og fikk et godt tips som hjalp meg veldig - lukk øynene rett før de kjører deg inn og hold øynene lukket. 

Anonymkode: cf70f...6ff

Skrevet

Tusen takk for utrolig utfyllende svar, gode og fine råd! føler jeg har litt mer kontroll over situasjonen nå og er forberedt. Virker som de fleste med Klaus også klarer å gjennomføre hvis man jobber litt med seg selv inne i maskinen😁

En ting er sikkert og visst, jeg skal ha klut foran øynene! 

TS 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar! Uff, kjenner jeg gruer meg da jeg har veldig klaustrofobi😅

TS

Lukk øynene når du er i maskinen. Det hjelper på klaustrofobien.

Skrevet

Hei! Tenkte å komme med en oppdatering, og til de som evt skulle søke opp dette med mr som gruer seg og kommer på denne tråden. 
det gikk helt fint! Og som flere her har nevnt hjelper det å lukke øynene/ha noe foran øynene. Hvis du er veldig klaustrofobisk kan det også hjelpe at du har med noen inn på selve rommet som bare er nær benet ditt slik at du føler du har kontakt på utsiden av maskinen. Lydene er høye, men ikke så høye som jeg forventet. Etterhvert ble det faktisk behagelig å ligge inne i der😂 Men det beste tipset jeg fikk var faktisk klut foran øynene, det hjalp helt vanvittig mye, da vet du ikke hvor langt inne du er eller hvordan plassen er inne i MR maskinen. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 22.41):

Takk for svar! Uff, kjenner jeg gruer meg da jeg har veldig klaustrofobi😅

TS

Har klaustrofobi og men det gikk fint.  Lukk øyene,pust,hør på musikken og prøv å slapp av. De snakker med deg på hørselvernet du får.

Anonymkode: da552...4f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Tenkte å komme med en oppdatering, og til de som evt skulle søke opp dette med mr som gruer seg og kommer på denne tråden. 
det gikk helt fint! Og som flere her har nevnt hjelper det å lukke øynene/ha noe foran øynene. Hvis du er veldig klaustrofobisk kan det også hjelpe at du har med noen inn på selve rommet som bare er nær benet ditt slik at du føler du har kontakt på utsiden av maskinen. Lydene er høye, men ikke så høye som jeg forventet. Etterhvert ble det faktisk behagelig å ligge inne i der😂 Men det beste tipset jeg fikk var faktisk klut foran øynene, det hjalp helt vanvittig mye, da vet du ikke hvor langt inne du er eller hvordan plassen er inne i MR maskinen. 

TS

Så fint å høre at det gikk bra og at du hadde nytte av det tipset. ❤️ Takk for oppdatering

Anonymkode: 4a33e...ac8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...