AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Skrevet 9. desember 2024 Hei! Er det noen her som har tatt MR av hodet før? Blir man kjørt inn med hele kroppen i maskinen? Anonymkode: ea7d1...517
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Skrevet 9. desember 2024 Haha, jeg husker faktisk ikke, og jeg har gjort det flere ganger. Men tror ikke hele kroppen skal inn nei, og man kjøres i alle fall ikke fram og tilbake som når de tar større deler av kroppen. Den største forskjellen er om man får speil over hodet eller ikke. Jeg er ikke klaustrofobisk anlagt, men ved et par anledninger har det vært festet speil på rammen slik at du "ser ut". Det er jo bare et optisk bedrag, men gjorde det mer behagelig likevel. Anonymkode: 6a398...aae 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Skrevet 9. desember 2024 Du kjøres helt inn. Anonymkode: 8fbbe...755
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Skrevet 9. desember 2024 Jeg har tatt MR av hodet et par ganger, og skal snart igjen. Jeg ble kjørt ganske godt inn i maskinen, men tror mye av beina ligger utenfor. Man får plassert noe over hodet, og der er det også speil, så man ser rett ut. Man får også en gummisak man kan trykke på dersom man vil ha kontakt med de som tar bildene, det hjelper nok som en trygghet hvis man er klaustrofobisk. Det hele er ganske fort overstått, jeg har aldri hatt noe problemer inni der😊 Anonymkode: 09729...87a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Skrevet 9. desember 2024 Takk for svar! Uff, kjenner jeg gruer meg da jeg har veldig klaustrofobi😅 TS Anonymkode: ea7d1...517
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei! Er det noen her som har tatt MR av hodet før? Blir man kjørt inn med hele kroppen i maskinen? Anonymkode: ea7d1...517 Nei, man blir ikke kjørt langt inn! Anonymkode: e39f4...296
Bombasi Skrevet 9. desember 2024 #7 Skrevet 9. desember 2024 (endret) Har tatt MR av hodet et par ganger. Du får en "skjerm" rundt hodet som blir festet i benken. Og så blir hodet trillet midt inn i maskinen, der store deler av kroppen ligger utenfor. Tror jeg fikk øreklokker med musikk på ørene også. Samt at du holder i en gummialarm hvis du vil ha kontakt med personell. Scan kan ta alt fra 15-30 minutter. Jeg bruker å be om å få dekket til øynene. Første gang jeg tok MR så falt jeg for fristelsen til å åpne øynene inni maskinen, og da fikk jeg litt hetta. Der jeg ble liggende å jobbe med meg selv for å ikke se flere ganger. Når øynene blir dekket til så slapper jeg av. Men kanskje du føler at tildekkede øyne blir enda mer klaustrofobisk? Du må nesten kjenne på det selv. Har du klaustrofobi så burde du høre med fastlegen om beroligende på forhånd. Men da kan du ikke kjøre bil. Endret 9. desember 2024 av Bombasi 1
Tiger Jack Skrevet 9. desember 2024 #8 Skrevet 9. desember 2024 Har gjort det én gang, og jeg har helt syk klaustrofobi. Husker jeg gruet meg noe sinnsykt. Jeg gjennomførte, men det var virkelig ikke noe trivelig. Det gjelder bare å lukke øynene og fokusere på pusten hele tiden. Nå var jeg ganske heldig, og det tok bare 10-15 minutter. Tror ikke jeg hadde klart å gjennomføre om det hadde vært 30-45 minutter som noen må gjennom. Jeg ble veldig forbauset over at jeg ikke fikk tilbud om øreklokker med radio eller musikk. Jeg ble bare kjørt inn i maskina og måtte ligge der og høre på det voldsomme spetakkelet som maskina lager. Lykke til, dette klarer du.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #9 Skrevet 9. desember 2024 Jeg har også klaustrofobi og jeg holder øynene lukket hele tiden, fra før jeg kjøres inn i maskinen og til jeg er vel ute igjen. Får en klut foran øynene og så forestiller jeg meg at jeg er et helt annet sted. Anonymkode: 4a33e...ac8 1
Ulven Skrevet 9. desember 2024 #10 Skrevet 9. desember 2024 Jeg har begynt å få tendenser til klaustrofobi etter sikkert 20 MR-undersøkelser uten problem. Så jeg har begynt å ta med sove/øyemaske. Den må tas på før du skyves inn i maskinen. Og så driver jeg med nedtelling og regneoppgaver for å avlede meg selv. Jeg prøver også å unngå å få armene inntil trommelsiden, for det forsterker følelsen av klaus.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #11 Skrevet 9. desember 2024 Har tatt, skal snart ta igjen. Triks er å telle mens du ligger der. Fokuser bare på det. Anonymkode: 9be83...492
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Skrevet 9. desember 2024 Har vært utrolig engstelig for MR jeg også, mye pga adhd og den paniske følelsen som kan oppstå når man må være HELT i ro. Men det der var noe av det mest avslappende jeg har vært med på, var nesten skuffa da de kjørte meg ut etter 20 minutter…! Anonymkode: b7f28...8e0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #13 Skrevet 9. desember 2024 Jeg har også ekstrem klaustrofobi, men gjort det mange ganger. Første gangen fikk jeg beroligende først, men det hjalp ingenting. Måtte gi opp. men så prøvde vi igjen, og da lukka jeg øynene før de klipsa på den greia over hodet, så bare holdt jeg meg opptatt med å synge sanger etc inni meg, helt til det var ferdig, og jeg åpnet ikke øynene før den greia var tatt av igjen. Så nå går det helt fint å gjøre det (samme metode hver gang da) Anonymkode: 8fe8c...6e4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #14 Skrevet 9. desember 2024 Jeg husker jeg ble mest engstelig og overrasket over hvor mye det bråkte. Selve maskinen ellers føltes ikke så trang. Anonymkode: 6654f...9d4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #15 Skrevet 9. desember 2024 Tok mr av hodet for ett par år siden. Husker ikke så mye, sovna av hele prosessen. Bokstavelig talt. Fikk et hvitt gitter-liknande rundt hodet, men det var ikke borti meg. Også høretelefoner på ørene. Sovner alltid i me-maskinen. De dunkelydene er så rytmiske at jeg blir hypnotisert og sovner. Hele kroppen var ikke kjørt inn, bare hode og deler av overkroppen som måtte til for at hodet skulle komme langt nok inn. Anonymkode: 7c945...a25
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #16 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hei! Er det noen her som har tatt MR av hodet før? Blir man kjørt inn med hele kroppen i maskinen? Anonymkode: ea7d1...517 Hele hodet ligger i maskinen og du får et slags gitter spent fast over hodet. Ekkelt, men tenk på at det er nødvendig og en grunn til undersøkelsen. Tar en bitteliten del av ett langt liv å få det gjort. Bråker fælt. Du får tilbud om øreklokker med musikk. De sa jeg neitakk til, fordi de var så trange, store og det ble klaustrofobisk. Konsentrer deg om å ligge stille og tenk på noe positivt. Si som Pippi, dette har jeg aldri gjort før så det klarer jeg helt fint. Si ifra om du synes det blir klaustrofobisk, og spør om de kan legge deg i maskinen motsatt vei. Anonymkode: fd71a...e48
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #17 Skrevet 9. desember 2024 Gjorde det for en ukes tid siden, ikke hele kroppen inni, bena mine var på utsiden, veldig klaustrofobisk og generell lege/undersøkelser/sykehusskrekk. De skulle egentlig ha et "bur" over ansiktet mitt som festes der, men det var helt uaktuelt for min del, så istedet fikk jeg bare en slags "matte" over hodet mitt, bare frem til panna og det gikk fint. Så har du jo den panikk knappen. Og headset/hørselvern for det bråker. Var ikke musikk på mitt, men tror noen steder har det. Husk klær uten metall (inkludert BH uten metall hvis du bruker det). Min tok bare 10 min, hadde tenkt å telle til 60 10 ganger, telte litt for fort kan du si for jeg telte til 60 hele 18 ganger. 🤣 Anonymkode: 9b8b7...967 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #18 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tok mr av hodet for ett par år siden. Husker ikke så mye, sovna av hele prosessen. Bokstavelig talt. Fikk et hvitt gitter-liknande rundt hodet, men det var ikke borti meg. Også høretelefoner på ørene. Sovner alltid i me-maskinen. De dunkelydene er så rytmiske at jeg blir hypnotisert og sovner. Hele kroppen var ikke kjørt inn, bare hode og deler av overkroppen som måtte til for at hodet skulle komme langt nok inn. Anonymkode: 7c945...a25 Jeg opplevde også at lydene var ganske hypnotiserende. Hadde ørepropper i tillegg til hørselvern. Jeg har ikke klaustrofobi da, så det gikk greit. Sikkert lurt å opplyse radiograf om at du er redd, TS. Anonymkode: b089b...70a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #19 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg opplevde også at lydene var ganske hypnotiserende. Hadde ørepropper i tillegg til hørselvern. Jeg har ikke klaustrofobi da, så det gikk greit. Sikkert lurt å opplyse radiograf om at du er redd, TS. Anonymkode: b089b...70a Hvis du er redd mener jeg Anonymkode: b089b...70a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå