AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #81 Del Skrevet 23 timer siden Det er helt sinnsykt hva man får utbetalt som uføre 😅 er dette med forsikring eller kunne fra staten? jeg får utbetalt et helt annet beløp, men bruker totalt 18.000 i mnd på faste utgifter som bolig og mat. Har forsikring, mobil og internett via jobben (skatter på dét), men tenker at dette ikke burde være mer enn 4000 i mnd? Anonymkode: c56ba...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 23 timer siden #82 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke disse matbudsjettene man snakker om her. Jeg bruker max 2000kr mnd (er enslig), og spiser middag nesten hver dag. Men jeg er bevisst på tilbud, bruker datodisk flittig og spiser grønnsaker i sesong. Har venner som lett bruker 15000,- i mnd for en famile på 3, men de ser aldri på priser og spiser akkurat det de har lyst på der og da. 2000,- er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 4e224...451 Det er kanskje ikke vanskelig for deg. Men det kan være det for andre. Ingen har like faste utgifter heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #83 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke disse matbudsjettene man snakker om her. Jeg bruker max 2000kr mnd (er enslig), og spiser middag nesten hver dag. Men jeg er bevisst på tilbud, bruker datodisk flittig og spiser grønnsaker i sesong. Har venner som lett bruker 15000,- i mnd for en famile på 3, men de ser aldri på priser og spiser akkurat det de har lyst på der og da. 2000,- er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 4e224...451 I Trondheim kommune får man følgende i det de kaller kriseutbetaling/nødhjelp: Ved utbetaling av nødhjelp til mat beregnes 50 % av dagsats., dvs enslig med kr 131,- pr dag. sosialhjelpssatser-fra-01.01.24-med-g-fra-010724.pdf Du lever altså på halvparten av denne satsen? Anonymkode: a0705...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 22 timer siden #84 Del Skrevet 22 timer siden Med slik inntekt er det vesentlig at en ikke anskaffer seg bil. En bør også lage et budsjett som detalj styres, en kan gjerne bruke monopolpenger eller lignende som representasjon samt konvolutter som utgiftsposter. (Da får en annen tilnærming til økonomien en bare tall.) Utgifter bør deles i poster ned til det aller minste, slik at en har eksempelvis bursdag-post, tannlege, Jul, ferie, klær, frisør som en betaler på hver mnd i året, gjør en dette for det aller meste så unngår en måneder med større og vanskeligere utgifter. Det er bedre å betale 40kr hver mnd en 500kr en mnd for bursdagspresang. En ser da også mer hvordan en ligger an med inntekt/utgifter, for ofte går folk mer i minus en de tror. En må også anta at kjøpekraften til uføretrygdede vill falle enda mer i årene som kommer, slik at det vil sannsynlig blir verre dessverre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #85 Del Skrevet 22 timer siden Hmmmmmm skrev (8 timer siden): Satsene er 3850 kr for mat for 1 person. Husholdningsartikler og hygieneartikler er ikke inkl, Hvem sine satser er det? Det er flere hundre kr under det SIFO har som beløp for en person. Det er også forskjell på kvinner og menn, hvor mye man spiser og dermed bruker på mat og drikke i mnd. Hvis det er NAV sine tall du snakker om, så synes jeg det er veldig, veldig rart om de operer med lavere satser enn hva SIFO faktisk gjør, som har greie på den slags og forsker på det. Iflg SIFO, her har jeg lagt inn antatt alder på mor er mellom 31-50 år, antatt alder på barnet er 6-9 år: Mat og drikke forbruk en måned; kr 6540 Andre dagligvarer; kr 470 Husholdningsartikler: kr 630 Totalt fra dagligvarebutikken pr mnd for en kvinne og hennes ene barn: kr 7640,- Anonymkode: 3283e...266 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 22 timer siden #86 Del Skrevet 22 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg bruker en budsjett-app og skriver ned alt jeg bruker på diverse, så det har jeg full kontroll på. Men jeg er hverken ufør eller har barn, men som sagt spiser middag nesten hver dag. Noen ganger til og med Foodora. Anonymkode: 4e224...451 Nettopp. Derfor vet du nok ikke hvordan det er å leve med minstesats på ufør. Det er ikke fett å leve av uføretrygd. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt sinnsykt hva man får utbetalt som uføre 😅 er dette med forsikring eller kunne fra staten? jeg får utbetalt et helt annet beløp, men bruker totalt 18.000 i mnd på faste utgifter som bolig og mat. Har forsikring, mobil og internett via jobben (skatter på dét), men tenker at dette ikke burde være mer enn 4000 i mnd? Anonymkode: c56ba...475 Ja, det er skikkelig luksuriøst å være ufør... Party hele uken lang.... *Ironi* Du bruker 18 000,- på faste utgifter og mat. Det er en 1000 lapp mindre enn det jeg til sammen får utbetalt i uføretrygd. Jeg sliter med å få det til å gå rundt... Det gjør sikkert ikke du. Endret 22 timer siden av Mardina 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #87 Del Skrevet 22 timer siden Gjest Enannerldes skrev (16 timer siden): 22.000 er mye da, klarer deg fint. Si 10.000 på bolig da med strøm, så har du 10.000 igjen på mat og klær og sånt Hvor er stor by man kan leie en 2-roms for 10.000 med strøm? Anonymkode: a2c88...abd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #88 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor er stor by man kan leie en 2-roms for 10.000 med strøm? Anonymkode: a2c88...abd Lurer jeg på også. I Oslo er det så og si umulig å finne 2 soverom til under 16-18K. Anonymkode: e2936...c36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna! Skrevet 21 timer siden #89 Del Skrevet 21 timer siden Med minstesats uføretrygd (2,5G) pluss barnetillegg (0,4G) får du utbetalt i snitt 23.400. Legg på barnetrygd (1766) og utvidet barnetrygd (2516) og du vil sitte igjen med minst 27.600 selv uten penger fra far. Mulig budsjett: 5.000 mat og dagligvare 200 telefon 15.000 leie 1.000 internett 1.300 strøm 500 forsikringer 500 klær 300 lege/tannlege 200 fotball eller lignende 500 korttidssparing til jul og bursdag 1.000 korttidssparing til ferie 1.000 sparing til buffer/fond 500 diverse Ville kuttet frisør og kjøpt det meste brukt. Lagd mye mat fra bunnen, bruke mye norske grønnsaker (poteter, løk og gulrøtter er for eksempel billig). Og om du bor i en stor by tenker jeg du kan gå dit du skal. Mens hvis du flytter litt ut på landet kan du ta fra det du ellers hadde brukt til leie til transport. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #90 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lurer jeg på også. I Oslo er det så og si umulig å finne 2 soverom til under 16-18K. Anonymkode: e2936...c36 Jepp, og folk snakker om og flytte utenfor byen, da kan man være heldig og finne noe til 13000 som ts nevner. Jeg håper ts ikke bor i Oslo da, men det hadde vært lettere og om man hadde visst hvor i landet ts bor. Selvom mat har blitt dyrt er det boligprisen som er vesentlig om det går. Folk her snakker om hus til 8000, sønnen min leier en ettroms i Oslo til 16.000 i måneden, og det er jo ikke dyrt engang. Forslagene går jo på og flytte langt vekk, selvom ts skriver at det ikke går 😅 det første du ts bør gjøre er jo og finne ut hva din nye inntekt faktisk er, hva som er realistiske boutgifter der du bor/ skal bo. Har du depositum/ møbler/ utstyr/ penger til og flytte? Anonymkode: a2c88...abd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #91 Del Skrevet 21 timer siden Hanna! skrev (8 minutter siden): Med minstesats uføretrygd (2,5G) pluss barnetillegg (0,4G) får du utbetalt i snitt 23.400. Legg på barnetrygd (1766) og utvidet barnetrygd (2516) og du vil sitte igjen med minst 27.600 selv uten penger fra far. Mulig budsjett: 5.000 mat og dagligvare 200 telefon 15.000 leie 1.000 internett 1.300 strøm 500 forsikringer 500 klær 300 lege/tannlege 200 fotball eller lignende 500 korttidssparing til jul og bursdag 1.000 korttidssparing til ferie 1.000 sparing til buffer/fond 500 diverse Ville kuttet frisør og kjøpt det meste brukt. Lagd mye mat fra bunnen, bruke mye norske grønnsaker (poteter, løk og gulrøtter er for eksempel billig). Og om du bor i en stor by tenker jeg du kan gå dit du skal. Mens hvis du flytter litt ut på landet kan du ta fra det du ellers hadde brukt til leie til transport. Med en inntekt på kr 23 400 og en husleie på 15k vil mor og barn få ca. kr 3 300 i bostøtte i tillegg. Anonymkode: a0705...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna! Skrevet 21 timer siden #92 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med en inntekt på kr 23 400 og en husleie på 15k vil mor og barn få ca. kr 3 300 i bostøtte i tillegg. Anonymkode: a0705...32a Takk for rettelse. De 3 300 vil nok komme godt med. Tror dette skal være mulig for TS, men krever selvsagt orden i økonomien og nøkternt forbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #93 Del Skrevet 21 timer siden Så da blir det -Uføretrygd: 23 400 -Barnetrygd: 1 766 -Utvidet barnetrygd: 2 516 -Barnebidrag (bidragsforskudd forhøyet): 2 460 -Bostøtte: 3 300 (gitt husleie på 15k. (Hvis du bor i Oslo vil beløpet være kr 4 800,- i mnd)) Utbetalt totalt kr 33 400,- Anonymkode: a0705...32a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 21 timer siden #94 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt sinnsykt hva man får utbetalt som uføre 😅 er dette med forsikring eller kunne fra staten? jeg får utbetalt et helt annet beløp, men bruker totalt 18.000 i mnd på faste utgifter som bolig og mat. Har forsikring, mobil og internett via jobben (skatter på dét), men tenker at dette ikke burde være mer enn 4000 i mnd? Anonymkode: c56ba...475 Forsikring (noen av oss må ha bil også) på 1500+kr for bil, innbo og reise, avhengig av bonus og hvor gode avtaler man har og om fordeler via fagforening osv. Telefon 200-500kr avhengig av avtale og behov. Tv/internett koster fra 1300kr og oppover hos Telenor avhengig av hastighet på bredbåndet. Så er det også sånn at når man er ufør så er man også per def kronisk syk. Som betyr at flertallet har utgifter til behandling og nødvendige medisiner. Og nei, alt går absolutt ikke på frikortet, og frikortgrensa utgjør 265-270kr per måned fordelt for hele året (noen av oss må ut med flere tusen allerede i januar). I tillegg kommer transport til/fra behandling, som langt fra alltid dekkes av pasientreiser. Kronisk sykdom kan også gjøre at man ikke har kapasitet til å lage mat fra bunnen osv. Og selv om det akkurat går rundt får man jo da ikke spart opp til større utgifter som hvitevarer, klær m.m. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #95 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Med en inntekt på kr 23 400 og en husleie på 15k vil mor og barn få ca. kr 3 300 i bostøtte i tillegg. Anonymkode: a0705...32a Er det ikke bruttoinntekten som regnes ut i fra når det kommer til bostøtte? Den er jo ikke tatt med her. Det du skriver er netto. Etter hva jeg har forstått er det svært mange uføretrygdede som ikke lenger får bostøtte, til tross for lave inntekter, fordi bruttoen er "for høy" for grensen som er satt. Anonymkode: 3283e...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #96 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så da blir det -Uføretrygd: 23 400 -Barnetrygd: 1 766 -Utvidet barnetrygd: 2 516 -Barnebidrag (bidragsforskudd forhøyet): 2 460 -Bostøtte: 3 300 (gitt husleie på 15k. (Hvis du bor i Oslo vil beløpet være kr 4 800,- i mnd)) Utbetalt totalt kr 33 400,- Anonymkode: a0705...32a Takk for at dere orker å ta dere tid til å hjelpe!! Det betyr mye. Har prøvd å regne litt på det selv, og får litt andre tall; Uføretrygd: 23.224 kr utbetalt (30.273 kr brutto inkl. barnetillegg) Barnetrygd: 1.766 kr Utvidet barnetrygd: 2.516 kr Barnebidrag: dette vet jeg ikke om jeg har krav på?? Særlig ikke om vi har barnet 50/50, og barnefar selv ikke har særlig høy inntekt Bostøtte: 848 kr Totalt: 28.354 kr Jeg bor i Trondheim.. ts Anonymkode: 39f6c...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #97 Del Skrevet 14 timer siden Skal også undersøke dette med startlån nærmere. Men ser det fort er behandlingstid på 6 mnd. ts Anonymkode: 39f6c...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #98 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med en inntekt på kr 23 400 og en husleie på 15k vil mor og barn få ca. kr 3 300 i bostøtte i tillegg. Anonymkode: a0705...32a Ikke alle får det. Det varierer fra kommune til kommune. Den kommunen jeg bor i, har lite ressurser og jeg fikk 200kr i «bostøtte». Anonymkode: 60127...1f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #99 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle får det. Det varierer fra kommune til kommune. Den kommunen jeg bor i, har lite ressurser og jeg fikk 200kr i «bostøtte». Anonymkode: 60127...1f2 Og har også bidragsforskudd som er på kun 1200kr. Så dette varierer veldig ser jeg… Anonymkode: 60127...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #100 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal også undersøke dette med startlån nærmere. Men ser det fort er behandlingstid på 6 mnd. ts Anonymkode: 39f6c...38d Ventetid for behandling av søknader er for tiden cirka ca. 3 - 4 måneder. https://www.trondheim.kommune.no/tema/sosiale-tjenester/okonomisk-bistand/startlan/ Anonymkode: 1802b...c1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå