AnonymBruker Skrevet i går, 08:25 #61 Del Skrevet i går, 08:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje løsningen er at barnets andre forelder har hovedomsorgen? Hvilke muligheter har du til å øke din inntekt og redusere dine utgifter? Barnet har begynt på skolen, men om det er det som må til, så får du flytte til rimeligere område og far ha hovedomsorg? Anonymkode: 5ab14...8cc Far tjener ikke mye selv, og kan ikke engang ha barnet 50% med den jobben han har. Er heller ikke aktuelt at jeg ikke skal ha omsorg for barnet. Er jeg som i hovedsak har tatt meg av barnet siden det ble født. Ts Anonymkode: 39f6c...38d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #62 Del Skrevet i går, 08:26 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har med andre ord ikke veldig god inntekt, per dags dato rett i underkant av 22.000 kr utbetalt, inkludert barnetilegget (som jeg nå betale deler tilbake av ut i fra samboers inntekt). Bor i stor by hvor det er dyrt å leie/kjøpe. Vi leier per dags dato, og jeg har ingen egenkapital spart opp. Vil det bli veldig vanskelig for meg å klare meg alene økonomisk? Har ikke bil, og skjønner at jeg ikke kan regne med mer en ett soverom. Anonymkode: 39f6c...38d Du vil få 4000 kr ekstra bare i barnetilegg. Dessuten bidrag, bostøtte og dobbel barnebidrag. Du vil klare deg bra😊 Anonymkode: f72da...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:34 #63 Del Skrevet i går, 08:34 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har med andre ord ikke veldig god inntekt, per dags dato rett i underkant av 22.000 kr utbetalt, inkludert barnetilegget (som jeg nå betale deler tilbake av ut i fra samboers inntekt). Bor i stor by hvor det er dyrt å leie/kjøpe. Vi leier per dags dato, og jeg har ingen egenkapital spart opp. Vil det bli veldig vanskelig for meg å klare meg alene økonomisk? Har ikke bil, og skjønner at jeg ikke kan regne med mer en ett soverom. Anonymkode: 39f6c...38d Ja, og barnet vil aLdri kunne få det samme som andre. Hvordan vil du kunne gi ny tlf, klassetur til titusen, og konfirmasjon ila samme året? Èn ting er at du vil slite økonomisk, men noe annet er at barnet nødvendigvis vil mangle ting andre tar som en selvfølge... Anonymkode: 3f66a...a86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:09 #64 Del Skrevet i går, 09:09 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, og barnet vil aLdri kunne få det samme som andre. Hvordan vil du kunne gi ny tlf, klassetur til titusen, og konfirmasjon ila samme året? Èn ting er at du vil slite økonomisk, men noe annet er at barnet nødvendigvis vil mangle ting andre tar som en selvfølge... Anonymkode: 3f66a...a86 Klassetur til 10 tusen? Skole er gratis i Norge. Om foreldre på vestkanten kjører på med så dyre klasseturen er selvfølgelig deres valg, men dette er ikke normalt i arbeiderklassen. Ny telefon? En ungdom trenger virkelig ikke en mobil til flere tusen. Det finnes rimelige alternativ. Konfirmasjon er hva man gjør det til. Det er også mulig å få støtte til Konfirmasjon. Husly, mat, klær, skole og én fritidsaktivitet er det ts burde prioritere. Anonymkode: c038f...8e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:25 #65 Del Skrevet i går, 09:25 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til ts: Anbefaler deg å sjekke om du kan få bostøtte, overgangsstønad. I tillegg barnebidrag, barnetrygd, barnetillegg for ufør, du vil få mindre skatt enn nå og uføretrygden vil bli høyere (siden du er enslig og ikke samboer). Det letteste vil nok være å få de konkrete tallene av nav. Anonymkode: f7e12...5d0 Man får ikke overgangsstønad som uføretrygdet. Anonymkode: 1aca8...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:31 #66 Del Skrevet i går, 09:31 Hvis du har mulighet til å vente med samlivsbrudd, og heller bruke f.eks. et år på å spare opp litt penger. En sparekonto for depositum til leilighet. Avtal også med mannen din at dere begge sparer på en konto for barnet, til slikt som briller, tannregulering osv. Denne sparekontoen bør stå i ditt navn siden du har den daglige omsorgen. Skriv en avtale om at han bidrar med et fast beløp til sparekontoen. Anonymkode: 207f0...0fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:59 #67 Del Skrevet i går, 10:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, og barnet vil aLdri kunne få det samme som andre. Hvordan vil du kunne gi ny tlf, klassetur til titusen, og konfirmasjon ila samme året? Èn ting er at du vil slite økonomisk, men noe annet er at barnet nødvendigvis vil mangle ting andre tar som en selvfølge... Anonymkode: 3f66a...a86 Er det et selvfølge med nye mobiler og klasseturer til 10K? 😂😂😂 Anonymkode: e2936...c36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:09 #68 Del Skrevet i går, 11:09 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det et selvfølge med nye mobiler og klasseturer til 10K? 😂😂😂 Anonymkode: e2936...c36 Noen lever i en helt annen virkelighet enn andre. Tydelig at det blir større og større forskjeller på fattig og rik her i Norge også. Anonymkode: c038f...8e5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 12:18 #69 Del Skrevet i går, 12:18 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Brødskiver er dyrt. Drød er dyrt, pålegg er dyrt. Bytt til Bønner, skikkelser, løk, hakket tomat, eller grøt. Mere næring, sunnere og billigere Anonymkode: efd96...978 Jeg baker grovt brød selv, så da er det ikke så dyrt. Har funnet ut at de ingrediensene som jeg trenger til brødet koster meg 50-60 kr. Og da har jeg brød i ca. 2 uker. Så det er pålegget som koster sånn sett. Hva er skikkelser? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:21 #70 Del Skrevet i går, 12:21 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har med andre ord ikke veldig god inntekt, per dags dato rett i underkant av 22.000 kr utbetalt, inkludert barnetilegget (som jeg nå betale deler tilbake av ut i fra samboers inntekt). Bor i stor by hvor det er dyrt å leie/kjøpe. Vi leier per dags dato, og jeg har ingen egenkapital spart opp. Vil det bli veldig vanskelig for meg å klare meg alene økonomisk? Har ikke bil, og skjønner at jeg ikke kan regne med mer en ett soverom. Anonymkode: 39f6c...38d Jeg har litt over det i ung ufør, og jeg holder nøye budsjett med pengene mine. Så lenge det bare er meg så går dette helt greit. Hadde jeg hatt barn vet jeg faktisk ikke hva jeg skulle gjort. Måtte ha flyttet til en større leilighet, mer i leieutgifter, fått meg bil pga kollektivtilbudet er kjørt i grøfta her, alt hadde blitt mye dyrere. Du må snakke med nav om det er mer støtte du kan få, feks sosial penger om det ikke strekker til. Anonymkode: 91dd2...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #71 Del Skrevet i går, 12:22 Mardina skrev (3 minutter siden): Jeg baker grovt brød selv, så da er det ikke så dyrt. Har funnet ut at de ingrediensene som jeg trenger til brødet koster meg 50-60 kr. Og da har jeg brød i ca. 2 uker. Så det er pålegget som koster sånn sett. Hva er skikkelser? 😊 Kikerter sikkert Anonymkode: 91dd2...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:26 #72 Del Skrevet i går, 12:26 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Jeg forstår at det er utrolig trist og vanskelig. Men jeg har vanskelig med å forstå at man ikke har penger til å spise NOE? Et par husmann knekkebrød til frokost, havregryn, bønner og ris, pasta til middag. Ikke spennende men metter. Det er billige råvarer. Anonymkode: 08db0...773 Nei jeg sparer på maten så ingen har til lunsj i skolen. Ja billige råvarer men har man femti kroner igjen etter regninger, sparer man på det man kan. Viktigere at barnet spiser enn meg. Anonymkode: 60127...1f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:26 #73 Del Skrevet i går, 12:26 Ungen ikke ingen Anonymkode: 60127...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:46 #74 Del Skrevet i går, 13:46 Jeg forstår ikke disse matbudsjettene man snakker om her. Jeg bruker max 2000kr mnd (er enslig), og spiser middag nesten hver dag. Men jeg er bevisst på tilbud, bruker datodisk flittig og spiser grønnsaker i sesong. Har venner som lett bruker 15000,- i mnd for en famile på 3, men de ser aldri på priser og spiser akkurat det de har lyst på der og da. 2000,- er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 4e224...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:02 #75 Del Skrevet i går, 14:02 Enannerldes skrev (14 timer siden): 22.000 er mye da, klarer deg fint. Si 10.000 på bolig da med strøm, så har du 10.000 igjen på mat og klær og sånt Kr 10 000,- til "mat og klær og sånt" er godt under sosialhjelpssats for en voksen og et barn, så nei, det er ikke mye, det er langt under minimum. Anonymkode: a0705...32a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:09 #76 Del Skrevet i går, 14:09 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg forstår ikke disse matbudsjettene man snakker om her. Jeg bruker max 2000kr mnd (er enslig), og spiser middag nesten hver dag. Men jeg er bevisst på tilbud, bruker datodisk flittig og spiser grønnsaker i sesong. Har venner som lett bruker 15000,- i mnd for en famile på 3, men de ser aldri på priser og spiser akkurat det de har lyst på der og da. 2000,- er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 4e224...451 Teller du egentlig over alt du bruker på mat? Tviler. I dag er det rent umulig å overleve på minsteufør OG forsørge et barn i tillegg på det. Anonymkode: 60127...1f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:10 #77 Del Skrevet i går, 14:10 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet enda ikke hvordan samværsfordelingen vil bli. Med mindre far bytter jobb, vil han ikke kunne ha barnet så mye som 50%. Er dyrt å leie her vi bor også. Får knapt noe til under 13.000 kr. Ts Anonymkode: 39f6c...38d Du vil nok få bostøtte. Sjekk kalkulatoren på husbanken.no. Sjekk også kommunens side om du kan få startlån. Det kan være billigere enn å leie. Anonymkode: 1802b...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:14 #78 Del Skrevet i går, 14:14 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du vil få 4000 kr ekstra bare i barnetilegg. Dessuten bidrag, bostøtte og dobbel barnebidrag. Du vil klare deg bra😊 Anonymkode: f72da...da5 Utvidet barnetrygd, ikke dobbel. Det er noe helt annet i disse dager da den ikke er en ekstra barnetrygd, men også inneholder det som en gang var skattelettelsen som var i skatteklasse 2. Det betyr altså at når barnetrygden økter med 200kr, så går ikke endelige forsørgere 400 kr mer. Man får ‘kun’ de 200kr som alle andre. Utvidet barnetrygd er i dag 2516kr. Ordinær barnetrygd kommer i tillegg. Anonymkode: 1802b...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:15 #79 Del Skrevet i går, 14:15 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Teller du egentlig over alt du bruker på mat? Tviler. I dag er det rent umulig å overleve på minsteufør OG forsørge et barn i tillegg på det. Anonymkode: 60127...1f2 Ja, jeg bruker en budsjett-app og skriver ned alt jeg bruker på diverse, så det har jeg full kontroll på. Men jeg er hverken ufør eller har barn, men som sagt spiser middag nesten hver dag. Noen ganger til og med Foodora. Anonymkode: 4e224...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:27 #80 Del Skrevet i går, 14:27 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg forstår ikke disse matbudsjettene man snakker om her. Jeg bruker max 2000kr mnd (er enslig), og spiser middag nesten hver dag. Men jeg er bevisst på tilbud, bruker datodisk flittig og spiser grønnsaker i sesong. Har venner som lett bruker 15000,- i mnd for en famile på 3, men de ser aldri på priser og spiser akkurat det de har lyst på der og da. 2000,- er ikke vanskelig i det hele tatt. Anonymkode: 4e224...451 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg bruker en budsjett-app og skriver ned alt jeg bruker på diverse, så det har jeg full kontroll på. Men jeg er hverken ufør eller har barn, men som sagt spiser middag nesten hver dag. Noen ganger til og med Foodora. Anonymkode: 4e224...451 Akkurat det samme her. Bruker det samme som deg og unner meg også Foodora innimellom. Har man flere butikker innen nær omkrets (spesielt utenlandske sjapper) så kan man handle ganske billig. Nå er jeg ingen storspiser, men føler heller ikke at jeg nekter meg noe jeg har lyst på. Det hjelper også å ha hjemmekontor så man ikke stadig blir fristet til å ta seg en kaffe eller slenge seg ned på en kafé flere ganger i uka. Anonymkode: 0c69e...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå