Gå til innhold

Vil jeg slite med å klare meg økonomisk med minstesats uføretrygd hvis jeg blir alene med barnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja det er mulig, men det vil være trangt. Jeg hadde bestilt time hos nav asap for å få reele tall fra dem.

Bostøtte, utvidet barnetrygd (barnetrygd x2 for din del) alenetillegg på uføretrygd, mulighet for lån fra husbanken. Sfo/bhg utgifter er så lave nå i forhold til da jeg ble alene, men dengang var det mulig å få dekket disse pga lav inntekt.

Barnet kan få hjelp til aktiviteter fra coop røde kors blå kors og flere kommuner har fritidskort som dekker aktiviteter. Mange har også "friplasser" om du søker grunnet lav inntekt. Mat kan du ofte få hjelpntil av lokale støtteordninger (hjelp oss å hjelpe, sammen om nøden, røde kors, blå kors, lokal menighet ++). Det er ikke alltid varene er fantastiske (utgått på dato og gjerne halvtinte når du får dem) men det ER mat. Havregryn strekker budsjettet og er vanligvis poppis hos ungene, det samme er first price tomatsuppe (under 5 kr for 22L suppe). Klær kjøper vi på gjenbruksbutikker, bytte marked og kjøp av "en søppelsekk med tøy selges billig". Vi tar i mot alt uansett størrelse da barna vokser inn i det etterhvert. Det vi vokser i fra gir vi videre til andre.

Det er en heltidsjobb å være fattig med barn, men det er fullt mulig å få det til. Det første året (kanskje to) er ekstremt og du må være veldig forsiktig med å falle i kreditt-fella. Det blir lettere etterhvert. Det blir ikke fancy, men det er fullt mulig.

Anonymkode: 7f408...b72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, avsporinger og svar til dette 

+ ryddet for latterliggjøring og brukerdebatt 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leier..er dette da ink strøm, vann/renovasjon, internett,tv etc?

Då jo betale forsikring for deg, barn og huset

Barnet må ha god del klær( kan kjøpe brukt,) sko etc

Gaver til barn i klassen når de var bursdag 

Mat 

Transport 

Lege, tannlege,etc

Om barnet begynner på turn, håndball etc

Det er dessverre nye som skal ut :(

Sjekk med nav hva du kan få som støtte.. og hvor langt du kan strekke deg for å bo billigere 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å slite, og barnet blir dyrere og dyrere. Større klær og sko er dyrere, fritidsaktiviteter, hobbyer, kanskje tannregulering.

Husleie (husk at du må ha penger til depositum)

Møbler, hvitevarer, handduker, gardiner, sengetøy, kjøkkenutstyr osv, om du ikke kan ta med alt

Forsikring

Transport

Mat

Strøm

Mobiler

Lege/medisiner

Tannlege

Frisør

Klær/sko

Når du flytter ut, må du vel minst ha 20.000 til depositum, 1 mnd husleie (minimum 10.000), pluss til møbler og utstyr. Så kanskje minst 50.000 den mnd du flytter?

Anonymkode: 9ee61...a02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kommer til å slite, og barnet blir dyrere og dyrere. Større klær og sko er dyrere, fritidsaktiviteter, hobbyer, kanskje tannregulering.

Husleie (husk at du må ha penger til depositum)

Møbler, hvitevarer, handduker, gardiner, sengetøy, kjøkkenutstyr osv, om du ikke kan ta med alt

Forsikring

Transport

Mat

Strøm

Mobiler

Lege/medisiner

Tannlege

Frisør

Klær/sko

Når du flytter ut, må du vel minst ha 20.000 til depositum, 1 mnd husleie (minimum 10.000), pluss til møbler og utstyr. Så kanskje minst 50.000 den mnd du flytter?

Anonymkode: 9ee61...a02

Depositum kan NAV hjelpe med.

Anonymkode: e2936...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enannerldes skrev (6 timer siden):

Må lage alt fra bunnen av da hehe

Å lage alt fra bunnen av er da ikke billig

Anonymkode: c3a13...de2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skjønner at jeg sikkert må flytte til et litt billigere området, men jeg bor heller trangere og mer sentralt, enn stort og langt vekk fra det man trenger. Særlig siden jeg ikke har bil.

Ts

Anonymkode: 39f6c...38d

Bil må ikke koste skjorta. Min kostet 20k ny og koster på 5k i året. Forsikring 600 i mnd. Mine utgifter er maks 13k i leie, strøm, nett, forsikring og bil per måned. Så har jeg to barn og bruker 6k i mnd på mat og diverse til hjemmet. Butikken er det 2 min kjøretur til, barnehagen er det 5 min til, lege og helsestasjonen er det 3 min til. Bruker 20 min til nærmeste by og jobb. Drivstoff ca 1000 i mnd noen ganger 1300. Har 31k utbetalt med bostøtte, lønn og barnetrygd. Avtalen med barnefar er at han betaler barnehagen. 

Jeg sparer fast 6000 i mnd. I tillegg får jeg snart fratrekk på studielån, fra 2026 ved å bo her. Så det er absolutt ikke så ille å måtte ha bil da. 

Har 100kvm. 

Anonymkode: 8502c...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vet enda ikke hvordan samværsfordelingen vil bli. Med mindre far bytter jobb, vil han ikke kunne ha barnet så mye som 50%.

Er dyrt å leie her vi bor også. Får knapt noe til under 13.000 kr.

Ts

Du har krav på barnebidrag. Selv med 50/50 deling av barnet. Dersom far tjener mye mer enn deg.

Hvis leie er min 13.000kr. Så ville jeg absolutt ha vurdert å flytte til et annet sted, med lavere bo utgifter. 

Ellers går det jo ikke i disse dyrtider. 

50/50 blir jo vanskelig  da. Men du nevner at far mulig skal bytte jobb. Så sa kan han ikke ha ungen 50% uansett. Dessuten kan du ikke ende opp med å ikke ha mat på bordet iht hensyn til far tenker  jeg da. 

Her jeg bor,  kan du leie helt hus ink strøm for ca 6500kr. Da kommer internett i tillegg.  

Det du kan få mer på er feks

Barnebidrag

Dobbel barnetrygd,  

Søke bostøtte 

Også vil du få mer i uføre trygd når du ikke er samboer. Men litt usikker da på om du kan få botilegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

22000 er veldig lite, kan det stemme at du får dette inkludert barnetillegg? Hva vil total utbetaling bli hvis du er alene? Ekstra barnetrygd, overgangsstønad (hvis du får det), bostøtte etc ?

22000 er for lite for en voksen og ett barn. 

Anonymkode: b196f...a49

Man får ikke overgangsstønad ved ufør.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk :) 

samfunnet er jo ikke laget for å være alene, så økonomi er dessverre en stor bekymring når inntekten ikke er spesielt god. 

Ts

Gå på nav bidragskalkulator å legg inn tall så ser du hva du får der. Så går du på husbanken bostøtte kalkulator og legger inn tall og ser hva du kan få der. Jeg får 3500 i barnebidrag, 4000 i bostøtte. 2 barn gir barnetrygd på 6000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, mat for en voksen og unge er kanskje 3-4000 kroner, ser ikke helt problemet da

Lurer på hvor du handler, en voksen og et barn her, vi bruker ca 10000 i måneden på mat. Barnet er tenåring , men spiser normalt og ikke mengder. Så lite som 3000-4000 kan jeg ikke huske å brukt noen gang pr.måned, uansett prisnivå. Det tror jeg er det samme som min student bruker i måneden som bor på hybel

Anonymkode: 989af...a5e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke barnetillegg hos Nav. Da får du rundt 4000,- ekstra i mnd.

Anonymkode: a186d...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje løsningen er at barnets andre forelder har hovedomsorgen?

Hvilke muligheter har du til å øke din inntekt og redusere dine utgifter? Barnet har begynt på skolen, men om det er det som må til, så får du flytte til rimeligere område og far ha hovedomsorg?

Anonymkode: 5ab14...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flytt landlig så kan du klare deg ganske bra. Her kan man kjøpe enebolig til 1.3 eller leie enebolig med 3 sov for 8000. 

Hvor i landet kan du få en så billig enebolig? 

Anonymkode: efeb9...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enannerldes skrev (7 timer siden):

22.000 er mye da, klarer deg fint. Si 10.000 på bolig da med strøm, så har du 10.000 igjen på mat og klær og sånt

Jeg får 24000 i måneden i ufør, husleie med Internett er 9300 kroner, strøm si 1500 da, mobil 200, da har jeg 13000 til overs. Klarer meg fint jeg da

Å finne en leilighet som passer til en voksen og ett barn i skolealder til under 10 000,- i en by er virkelig ikke lett.

Å ha 13 000,- igjen til en person gir deg en del slingringsmonn, pluss at du ikke trenger ta hensyn til utgiftene som følger med ett barn. Det er også mye lettere tilpasse seg til perioder med svært dårlig økonomi når man er en voksen, enn når man skal ivareta ett barn. En voksen vil tåle leve på havregrøt en uke eller to for å dekke strøm eller annen stor utgift, det kan man ikke forvente av ett barn.

Anonymkode: 894f7...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv på finn.no at du søker etter en hybel/leilighet til deg og ditt barn. Skriv litt om deg selv og hvor mye du kan betale. 

Min søster fikk masse respons fra eldre mennesker, som ikke orker masse visninger. Hun fant seg en veldig rimelig leilighet, hos en koselig eldre dame på denne måten. 

Du vil nok få litt mer enn 22000 i måneden om du blir alene. Uansett aldri finn på å begynne med kredittkort. Bedre å leve trangt, enn å leve trangt med masse gjeld. 

Jeg tror du vil klare deg fint, så lenge du setter opp budsjett for hver måned og holder deg til det. Prøv å sett av litt til sparing hver måned, slik at du opparbeider deg en liten buffer. 

Anonymkode: c038f...8e5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enannerldes skrev (7 timer siden):

Nja, mat for en voksen og unge er kanskje 3-4000 kroner, ser ikke helt problemet da

Satsene er 3850 kr for mat for 1 person. Husholdningsartikler og hygieneartikler er ikke inkl, 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på barnebidrag. Selv med 50/50 deling av barnet. Dersom far tjener mye mer enn deg.

Hvis leie er min 13.000kr. Så ville jeg absolutt ha vurdert å flytte til et annet sted, med lavere bo utgifter. 

Ellers går det jo ikke i disse dyrtider. 

50/50 blir jo vanskelig  da. Men du nevner at far mulig skal bytte jobb. Så sa kan han ikke ha ungen 50% uansett. Dessuten kan du ikke ende opp med å ikke ha mat på bordet iht hensyn til far tenker  jeg da. 

Her jeg bor,  kan du leie helt hus ink strøm for ca 6500kr. Da kommer internett i tillegg.  

Det du kan få mer på er feks

Barnebidrag

Dobbel barnetrygd,  

Søke bostøtte 

Også vil du få mer i uføre trygd når du ikke er samboer. Men litt usikker da på om du kan få botilegg. 

Far tjener bare litt mer enn meg.

Med den jobben han har, kan han ikke ha barnet 50%. Altså, skal han ha barnet 50%, må han bytte jobb (eller være veldig avhengig av barnevakt da).

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke barnetillegg hos Nav. Da får du rundt 4000,- ekstra i mnd.

Anonymkode: a186d...ea1

Jeg har allerede barnetillegg i dag..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje løsningen er at barnets andre forelder har hovedomsorgen?

Hvilke muligheter har du til å øke din inntekt og redusere dine utgifter? Barnet har begynt på skolen, men om det er det som må til, så får du flytte til rimeligere område og far ha hovedomsorg?

Anonymkode: 5ab14...8cc

Far tjener ikke mye selv, og kan ikke engang ha barnet 50% med den jobben han har. Er heller ikke aktuelt at jeg ikke skal ha omsorg for barnet. Er jeg som i hovedsak har tatt meg av barnet siden det ble født.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...