Gå til innhold

Hvor mange gaver får barna deres til jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke for å kuppe tråden, men hvor mangr gaver er det vanlig å få av nissen? Vi har pleid å få 2-3 gaver fra ham, men nå når barma er større 5 og 8 år så syns vi kanskje det bør trappes ned på den fronten😅 Er det kjipt å bare få en gave, maks to av nissen?🤔

Anonymkode: 261be...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn (tenåringer) få 3x pengegaver fra min side av familien og 3x pangegaver fra mannens side av familien. Så gir vi foreldre dem en stor eller litt mindre gaver til en sum på 3000,-. I tillegg innførte vi hemmelig-venn-gaver i år, hvor barna og vi to voksne skal kjøpe en liten gave til den som er vår hemmelige venn. En morsom, lien vri vi fant på siden vi ikke har nisse. 

Alt i alt får ikke barna mer enn 10 gaver hver, og det meste er penger som går rett i fond.

Anonymkode: d007b...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telte nettopp gavegivere til barna. Henholdsvis 26 og 30 givere. Vi har en veldig stor familie med mange delte familier i et par generasjoner. 

prøver stadig å få folk til å gi en gave, ikke 3-5 gaver. Det blir alt for mye. 

vi er privilegerte med mange folk rundt oss, men kjenner mengden gaver er i overkant. 

Anonymkode: 84cff...b0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og barnefar har ett barn og liten familie. .Så ca 11-15 gaver 

Min samboer har to gutter fra før har stor slekt .Så det blir flere gaver på de

Anonymkode: b94aa...adc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 10-15 gaver hver, men nå er de tenåringer. 

Når de var mindre og byttet vennegaver, og ønsket seg rimeligere ting, fikk de utrolig mange (30-40 stk. kanskje). De brukte mye tid på å ringe rundt ting de ønsket seg i lekeblader....sukk...gode minner. 

Anonymkode: 423c4...626

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skilte par, dermed mye dobbelt opp.

1 fra far og 1 fra mor
1 fra farfar og 1 fra farmor
1 fra bestemor og 1 fra bestefar
7 par tanter/onkler 
1 fra søsken som er 13 år eldre
1 fra nissen
I år ble det noen ekstra i tillegg, 1 fra besteforeldrene til stesøsken, og 1 besteforeldrene til halvsøsken. 
Pluss 3 gaver fra farmors søsken.

20 gaver, alt for mye egentlig, tror det blir vanskelig å sette pris på ting når det blir så mye... Sånn går det når man har en stor "modern family".

Anonymkode: fcec4...598

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke for å kuppe tråden, men hvor mangr gaver er det vanlig å få av nissen? Vi har pleid å få 2-3 gaver fra ham, men nå når barma er større 5 og 8 år så syns vi kanskje det bør trappes ned på den fronten😅 Er det kjipt å bare få en gave, maks to av nissen?🤔

Anonymkode: 261be...3fd

Nissen who?

Det har vi aldri gjort. 

Anonymkode: 7d294...7e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har vokst opp med gaver fra mor, stefar, bestemor, onkel, et par venner, far, bestefar, tante, onkel, to søskenbarn.

Så 12 givere, men de fleste gir en ordentlig gave og flere smågaver. Har ikke hatt pakkekalender, nissegave og sånt.

Jeg/vi holder gavene til nærmeste familie. Syns det holder. Er ikke tilhenger av fullstendig gavehysteri. 

Anonymkode: 1a68d...3a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får 12-15 gaver hver fra familie. Alt for mye. I tillegg har ene barnet bursdag i romjula😅

Har 2 under 2. De får én gave hver av oss til ca 500kr. Vurderte å ikke kjøpe noe i det hele tatt siden de er så små og får så mye. Men ble en praktisk ting til hver av dem likevel. 

Anonymkode: c7162...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn får gave fra en besteforelder, en venn av familien som alltid feirer med oss, mannens tante og ene søskenbarn (fordi de feirer med oss, ellers gir vi ikke gaver til våre egne tanter og søskenbarn) og tre onkel/tante-par i tillegg til et varierende antall gaver (stort sett 1-5 avhengig av hva de har ønsket seg) fra oss foreldre. Så +/- 10 stykker. Yngste får i tillegg gave fra tre venninner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lissom ikke stuerent å si dette lenger, men jeg sier det allikevel. Jeg elsker pakker og vil at treet skal bugne av pakker. Jo flere, jo bedre. Mine barn klare fint å sette pris på alt de får og er slettes ikke bortskjemte selv om de får mange gaver til jul. Vi unner oss lite igjennom året og har dette som vår topp, noe vi alle gleder oss skikkelig til. 

Anonymkode: 4a0dc...af2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har fått gave fra 17-19 hver de siste årene. Vi har stor familie/nettverk.

Et par av gavegiverne har tendens til å pakke inn flere separate gaver, slik at antallet pakker blir enda litt høyere. Hadde vært fint om de kunne la være akkurat det, men ikke noe vi får endret.

Anonymkode: 0d5fe...77f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nissen who?

Det har vi aldri gjort. 

Anonymkode: 7d294...7e8

Nissen? Julenissen vel! Han som kommer med alle julegavene! Hallooooo!

Anonymkode: 0f2e0...651

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en 2 åring 

1-2 fra oss foreldre 

Tipper 1 fra; 

mormor 

farmor og farfar 

To sett med tante og onkel 

2 tanter

1 onkel 

2 faddere 

Ett vennepar av oss 

ellers vil alt annet være helt tilfeldig fra andre i familien (ikke noe jeg regner med). 

Anonymkode: 98e9f...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun får rundt 20-30. Vi har ikke stor familie, men besteforeldrene gir mange gaver. Mine foreldre gir fra 10-15, og mannens rundt 5. Så får hun 5 gaver fra oss, og hun får fra 4 av mine venner (1 gave fra hver). Kanskje noe fra min og mannens tanter og onkler også, når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 77fa9...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mine tenåringer får gaver for 3-6000kr av oss, utstyr de trenger til fritidsaktiviteter. (2-3 stk) Så får de 6000-10000kr av besteforeldre (er eneste barnebarn og i fjor fikk de ny brukt telefon, 5-6 pakker med klær, sminke, dyrere toalettsaker, headset) 500kr av andre besteforeldre og 500 kr av tante/onkel. Synes ikke de får spesielt mye. Hadde de ikke fått tingene i julegave hadde vi jo kjøpt mye av tingene likevel.   Gavene fra mine foreldre blir enten åpnet med de eller før vi drar og feirer med andre siden.  

Jeg elsker gaver, synes ikke barn blir bortskjemte av å få ting de trenger, hadde ikke ungene fått så mye av mine foreldre hadde vi kjøpt mer. Det er forskjell på alder. 5000kr i bare leker er noe annet enn 5000kr i klær til tenåring.  

Det er når barn/tenåringer forventer dyre ting de er bortskjemte, men når de ikke forventer masse så ser jeg ikke noe problem. Mine barn vet de får ganske mye, men har mange venner som får mye mer.  Mens mine barn får ny brukt mobil får venner ny iphone ganske ofte. Ikke noen big deal. 

Jeg synes de som gir en tenåring bare litt og bruker masse penger på dyr mat, dyr vin og annet er kjip og har ikke min respekt, 

Anonymkode: 3dffc...033

Hun spurte ikke hvor mye dere bruker på gaver, men hvor mange gaver som ligger under treet til barna.

Her får ungene et par gaver hver av oss (datter får f.eks en bukse og jakke hun har ønsket seg - pakker da dette i en gava), i tillegg til noe annet. 

Tipper de får rundt 10-13gaver hver. Eldste får/gir også gaver til fire venninner.

Anonymkode: 4576b...2a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...