Gå til innhold

Hvilke forventninger til de som skal passe storebror under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke familie i byen og må derfor ha noen som kan stille opp på kort varsel for å ta storebror (på 2,5 år) når fødselen starter.

Foreldrene våre kaster seg på første fly, men er vi uheldig mtp når det skjer og flytider kan det fort ta en halv dag/et døgn før de er her. En venninne av meg har for lenge siden tilbydd seg å være hovedkontaktperson, så skal vi spørre et par til som back up. Problemet er at fødselen kan skje når som helst i løpet av rundt 4 uker (og strengt tatt mer enn det). Hva kan vi forvente av de som sier ja til å være barnevakt?

Venninnen min har to barn og er sykepleier. Hun har med andre ord hendene fulle og jobber ugunstige tider, mannen hennes reiser litt i jobb (ikke så veldig ofte heldigvis). I tillegg pleier de ofte å være på hytten på fjellet på vinterstid. Akkurat dette har vi ikke snakket om enda, jeg skal selvsagt gjøre det, men vil bare høre litt hvilke ordninger andre har. Jeg synes det er litt vanskelig å forlange at hun og familien skal være i byen i en måneds tid, samtidig er det jo viktig at hun er en kort telefon unna når det først skjer. I tillegg bør jo de som har sagt ja til dette holde seg sånn høvelig edru i helgene og de må ha på lyd på mobilen, også på natten, i denne perioden. Har tenkt litt på å ha en "vaktliste" sånn at eventuelt back-upene må ta hovedansvar i noen helger.

Sønnen vår er ikke veldig godt kjent med noen av dem, ingen andre enn vi, besteforeldre og tante har lagt ham før. Han er forsåvidt veldig tillitsfull, men jeg kjenner jeg generelt er litt stressa over hele greia. Pga mye sykdom har vi rett og slett ikke fått vært så sosiale med folk som vi hadde håpet, spesielt det siste halvåret har stort sett vært en eneste lang sykeperiode så alle planer har gått i vasken.

Hvilke ordninger/avtaler har andre hatt?

Anonymkode: d4c21...4c6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du allierer deg med naboer og venner. I verste fall må far passe gutten. 

Vi løste det med at mine foreldre kom en ukes tid før termin og bodde hos oss. Da var de klare hele tiden. De hjalp til med smått og stort rundt, og var ellers hyggelig selskap å ha i hus. 

Anonymkode: 53d9a...161

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du allierer deg med naboer og venner. I verste fall må far passe gutten. 

Vi løste det med at mine foreldre kom en ukes tid før termin og bodde hos oss. Da var de klare hele tiden. De hjalp til med smått og stort rundt, og var ellers hyggelig selskap å ha i hus. 

Anonymkode: 53d9a...161

Jeg hadde en ganske traumatisk fødsel sist så har virkelig ikke lyst til å føde uten mannen min. Har vurdert å ha familie her i ukene før termin, men kjenner det fort blir slitsomt å ha foreldre boende oppå oss i leiligheten mens jeg er hjemme i permisjon potensielt i flere uker. 

Vi har også tenkt å spørre de nærmeste naboene som en ekstra sikkerhet, men de kjenner ikke sønnen vår så usikker på hvordan det blir om de må komme midt på natten og ta ham. Stressende opplegg det her 🫠

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde familie i nærheten, så det var lettere å "forvente" noe av dem, men det vi gjorde var å lage en (ikke nedskrevet) plan om hvem som kunne når. Jeg hadde termin rett etter påske, så bestefar, som var pensjonist og hadde lite planer i hverdagen hadde hovedansvaret da. I påsken var han borte, da hadde barnets tante hovedansvaret de dagene hun var hjemme. Hun jobber turnus, så vi hadde en onkel uten bil som et litt mer upraktisk alternativ når hun var på jobb. Jeg forventet at når de først hadde sagt de var hjemme, så ble de hjemme så lenge vi ikke fikk noen annen beskjed i grei tid. 

Vi hadde også avtalt at han kunne komme ekstra i barnehagen i ferien hvis det hadde blitt behov. Hvis vi ikke hadde hatt familie rundt ville jeg spurt noen av de ansatte i barnehagen om de kunne hjelpe ved behov. 

Babyen kom raskt etter ferien. Jeg leverte i barnehagen uten å skjønne at fødselen var i gang og far kunne hentet i barnehagen etter å ha vært med på fødselen, hvis det hadde vært behov. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at du ikke kan kreve at de setter livet på vent i mange uker. Hvis det ikke er mulig for barnevakt å komme når dere ringer, må far bli hjemme med barnet mens du drar på sykehuset. 

Det går an å legge til enkeltpersoner som nødkontakt på telefonen, slik at de "når gjennom" med ringe lyd selv om man har mobilen på lydløs. Det er greit å tipse barnevakt om, så de slipper å bli forstyrret av andre varsler om natta.

Anonymkode: a39c2...608

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at du ikke kan kreve at de setter livet på vent i mange uker. Hvis det ikke er mulig for barnevakt å komme når dere ringer, må far bli hjemme med barnet mens du drar på sykehuset. 

Det går an å legge til enkeltpersoner som nødkontakt på telefonen, slik at de "når gjennom" med ringe lyd selv om man har mobilen på lydløs. Det er greit å tipse barnevakt om, så de slipper å bli forstyrret av andre varsler om natta.

Anonymkode: a39c2...608

Det er veldig viktig for meg å ha med far på fødsel, så hvis jeg ikke kan være sikker på at noen faktisk holder av tiden vil jeg heller ha foreldrene mine boende her i ukevis. 

Smart med nødkontakt, det skal jeg si i fra om!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig viktig for meg å ha med far på fødsel, så hvis jeg ikke kan være sikker på at noen faktisk holder av tiden vil jeg heller ha foreldrene mine boende her i ukevis. 

Smart med nødkontakt, det skal jeg si i fra om!

Finnes der noen tjenester du kan kjøpe her? 

Du kan ikke forvente at noen skal sette livet sitt på vent i fire uker fordi du kan føde, og de da ikke kan reise bort, ikke kan ta kveldsvakter, dra på besøk osv., og siden du ønsker å ha med deg mannen er det kanskje lurt å sjekke om det er noen tjenester du også kan betale for? For hvis du betaler for det kan du faktisk stille krav på en helt anne måte. 

Anonymkode: 147ff...5dc

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kan ikke kreve at venner skal være hjemme, holde seg edru osv i 4 uker synes jeg.

Hadde du veldig rask fødsel sist? Det er jo vanligst at ting tar littegrann tid fra ting starter til man skal på sykehuset, ikke at man må ha barnevakten på plass iløpet av minutter. 

Er det en stund til fødsel er det kanskje en ide å finne en betalt barnevakt sønnen kan bli kjent med nå, så dere har en ekstra person på lista.

Anonymkode: c47d9...1ee

• Liker 8
Skrevet
Saft og vann skrev (23 minutter siden):

Vi hadde familie i nærheten, så det var lettere å "forvente" noe av dem, men det vi gjorde var å lage en (ikke nedskrevet) plan om hvem som kunne når. Jeg hadde termin rett etter påske, så bestefar, som var pensjonist og hadde lite planer i hverdagen hadde hovedansvaret da. I påsken var han borte, da hadde barnets tante hovedansvaret de dagene hun var hjemme. Hun jobber turnus, så vi hadde en onkel uten bil som et litt mer upraktisk alternativ når hun var på jobb. Jeg forventet at når de først hadde sagt de var hjemme, så ble de hjemme så lenge vi ikke fikk noen annen beskjed i grei tid. 

Vi hadde også avtalt at han kunne komme ekstra i barnehagen i ferien hvis det hadde blitt behov. Hvis vi ikke hadde hatt familie rundt ville jeg spurt noen av de ansatte i barnehagen om de kunne hjelpe ved behov. 

Babyen kom raskt etter ferien. Jeg leverte i barnehagen uten å skjønne at fødselen var i gang og far kunne hentet i barnehagen etter å ha vært med på fødselen, hvis det hadde vært behov. 

Ja, det er litt lettere med familie. Uansett smart å ha en slags vaktliste sånn at man vet hvem som har ansvaret når. Har tenkt på å høre med ansatte i barnehagen, men ingen av dem har små barn så regner ikke med de helt har fasilitetene som trengs for å ha med seg en toåring hjem.

Må nok ta en ordentlig prat med venninnen min og høre hva hun legger i å være "fødselsvakt".

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke kreve at venner og kjente skal sette livet på vent i 4 uker for å gjøre deg en tjeneste. Allier deg med naboer som mest sannsynlig er de som kan komme på kortest mulig varsel dersom hovedkontaktpersonen har tatt seg et glass vin, er på jobb eller må kjøre hjem fra hytta for å stille opp. Barnet klarer nok fint å være med en av naboene noen timer mens de eventuelt venter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Finnes der noen tjenester du kan kjøpe her? 

Du kan ikke forvente at noen skal sette livet sitt på vent i fire uker fordi du kan føde, og de da ikke kan reise bort, ikke kan ta kveldsvakter, dra på besøk osv., og siden du ønsker å ha med deg mannen er det kanskje lurt å sjekke om det er noen tjenester du også kan betale for? For hvis du betaler for det kan du faktisk stille krav på en helt anne måte. 

Anonymkode: 147ff...5dc

Tenker du døgnåpen barnevakt? Ikke som jeg kjenner til og hadde ikke vært komfortabel med å la noen fremmede komme og ta sønnen min.

Skal sies at venninnen min selv tilbydde seg så er ikke sånn at jeg har "presset" henne til det. Hvis jeg hadde tilbydd meg å være parat hadde jeg sett på det som en ganske stor jobb og faktisk tatt ansvaret om å ikke har for mye planer.

Vi dekker også selvsagt utgifter i forbindelse med dette. Feks taxi gitt, hvis de taper noe på jobb eller lignende.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke kreve at venner skal være hjemme, holde seg edru osv i 4 uker synes jeg.

Hadde du veldig rask fødsel sist? Det er jo vanligst at ting tar littegrann tid fra ting starter til man skal på sykehuset, ikke at man må ha barnevakten på plass iløpet av minutter. 

Er det en stund til fødsel er det kanskje en ide å finne en betalt barnevakt sønnen kan bli kjent med nå, så dere har en ekstra person på lista.

Anonymkode: c47d9...1ee

Både ja og nei. Tok veldig lang tid fra vannet gikk til han var ute, men den aktive delen av fødselen gikk veldig raskt. I følge jordmor er det større sjanse for at det går ganske raskt denne gangen.

Nei. Jeg synes det er vanskelig hva man kan forvente, samtidig regnet jeg jo med at en venn med barn som tilbyr seg skjønner hva det går i? Hvis man har mye som skjer både jobb og privat rundt den tiden man skal være barnevakt er det jo dumt å tilby seg å stille opp. Man kan jo dessverre ikke planlegge når fødsel skjer.

Skal sies at jeg har fått tilbud om keisersnitt grunnet traumene fra forrige fødsel så mulig det faktisk er det beste alternativet når vi tross alt ikke har noen som står parat til å ta storebror. Får helt noia av å skulle gjøre det uten mannen min.

• Liker 1
Skrevet

Det du virkelig bør fokusere på nå er jo å la storebror få besøke og bli bedre kjent med naboer og venner av deg.

La han sove over.

Når du visste det var veldig viktig å ha barnefar med ved fødsel så burde dere jo ha lagt inn innsats på å la storebror bli godt kjent med og trygg på de som potensielt skal passe.

Din forrige fødsel var traumatisk, men du kan gjøre denne traumatisk for din førstefødte.

Anonymkode: 6394c...2a1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vi har ikke familie i byen og må derfor ha noen som kan stille opp på kort varsel for å ta storebror (på 2,5 år) når fødselen starter.

Foreldrene våre kaster seg på første fly, men er vi uheldig mtp når det skjer og flytider kan det fort ta en halv dag/et døgn før de er her. En venninne av meg har for lenge siden tilbydd seg å være hovedkontaktperson, så skal vi spørre et par til som back up. Problemet er at fødselen kan skje når som helst i løpet av rundt 4 uker (og strengt tatt mer enn det). Hva kan vi forvente av de som sier ja til å være barnevakt?

Venninnen min har to barn og er sykepleier. Hun har med andre ord hendene fulle og jobber ugunstige tider, mannen hennes reiser litt i jobb (ikke så veldig ofte heldigvis). I tillegg pleier de ofte å være på hytten på fjellet på vinterstid. Akkurat dette har vi ikke snakket om enda, jeg skal selvsagt gjøre det, men vil bare høre litt hvilke ordninger andre har. Jeg synes det er litt vanskelig å forlange at hun og familien skal være i byen i en måneds tid, samtidig er det jo viktig at hun er en kort telefon unna når det først skjer. I tillegg bør jo de som har sagt ja til dette holde seg sånn høvelig edru i helgene og de må ha på lyd på mobilen, også på natten, i denne perioden. Har tenkt litt på å ha en "vaktliste" sånn at eventuelt back-upene må ta hovedansvar i noen helger.

Sønnen vår er ikke veldig godt kjent med noen av dem, ingen andre enn vi, besteforeldre og tante har lagt ham før. Han er forsåvidt veldig tillitsfull, men jeg kjenner jeg generelt er litt stressa over hele greia. Pga mye sykdom har vi rett og slett ikke fått vært så sosiale med folk som vi hadde håpet, spesielt det siste halvåret har stort sett vært en eneste lang sykeperiode så alle planer har gått i vasken.

Hvilke ordninger/avtaler har andre hatt?

Her er det sikkert lurt at du og far forsoner dere med at det kan hende far må passe 2,5 åringen. Så slipper dette å være et stressmoment for deg.

• Liker 13
Skrevet

du må enten tåle å ha besteforeødre boende potensielt i ukeavis, eller å føde uten mannen. Å tilby seg å være barnevakt om fødselen starter betyr ikke at man er på vakt og ikke kan jobbe eller noe i fire uke, det betyr «ring når fødselen starter, så kommer jeg hvis jeg kan.» Er man f.eks. på jobb, kan man jo da ikke. Og hva legger du i å være edru? Jeg hadde ikke drukket meg full om jeg var on call for å passe barn, men et eller to glass vin er da null stress…

Anonymkode: 81540...9bd

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er litt lettere med familie. Uansett smart å ha en slags vaktliste sånn at man vet hvem som har ansvaret når. Har tenkt på å høre med ansatte i barnehagen, men ingen av dem har små barn så regner ikke med de helt har fasilitetene som trengs for å ha med seg en toåring hjem.

Må nok ta en ordentlig prat med venninnen min og høre hva hun legger i å være "fødselsvakt".

Hva slags fasiliteter er dette? Man trenger å pakke en bag til ungen med klesskift, tannbørste, bleier osv. Den pakker du samtidig med fødebagen. Vi har heller ikke små barn lenger, men har hatt små barn på overnatting flere ganger. 

Du trenger altså en nødkontakt som tar barnet den tida det tar for dine foreldre å ta fly. Når de kommer med flyet, tar de over ansvaret for barnet. 

Snakk med naboen/naboene, hør om de har mulighet til å passe frem til dine foreldre kommer frem. Du har fremdeles tid til at barnet kan bli kjent med dem. Så snakker du selvsagt mye med barnet om dette. 

Min bror måtte ta med seg sitt fireårige barn på fødselen fordi kona ikke ville føde alene og ingen rakk frem før de måtte hive seg i bilen. Jeg dro med ei gang hjemmefra etter avtale (jeg bor nærmest), men tok meg fem timer å kjøre i fælt snøvær. Fødselen var overstått da jeg endelig kom frem. Niesa mi husker fremdeles fødselen til lillesøster, for å si det sånn (ikke nødvendigvis et dårlig minne, men det var mange inntrykk). Jeg tok med meg niesa hjem, så foreldrene kunne få tid sammen med den lille.

Anonymkode: d5485...012

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært barnevakt for et av barna i barnehagen min! De hadde ikke familie i nærheten og spurte først styrer om det var greit å spørre meg. Hun sa at det gikk helt fint men at de ikke kunne forvente at jeg sa ja. Men jeg sa ja og hadde barnet en hel helg. Vannet gikk en fredag, så jeg tok barnet med meg hjem fra jobb og leverte det igjen på mandag, far hentet den dagen. Barnet ble født søndag morgen, så derfor hadde jeg barnet hele helgen. Barnet var like gammel som din.

Mamma har også gjort det for en av familiene i hennes barnehage.

Anonymkode: c0ffa...45c

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man trenger ikke fasiliteter for å kunne passe barn! Jeg hadde barnet jeg passet liggende på masse tepper på gulvet, for jeg hadde ikke gjesteseng og min seng var for høy til å ha et lite barn oppi der.

Anonymkode: c0ffa...45c

• Liker 8
Skrevet

Du kan virkelig ikke forvente at venninnen din tilpasser livet sitt i 4 uker. Du kan heller ikke forvente at venninnen fin dropper jobb for å passe ditt barn om hun jobber ettermiddag/kveld/natt når du føder. Her synes jeg du setter lista veldig høyt. 

Du må ha flere mennesker å spille på. Og bruk tiden frem mot fødsel til at barnet ditt blir kjent med de som kan passe. Begynner fødsel på natten er det lettest om barnepasser kommer til dere og sover der.

Anonymkode: 72e7a...242

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
gjest:) skrev (10 minutter siden):

Her er det sikkert lurt at du og far forsoner dere med at det kan hende far må passe 2,5 åringen. Så slipper dette å være et stressmoment for deg.

Dette.

Anonymkode: 72e7a...242

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det du virkelig bør fokusere på nå er jo å la storebror få besøke og bli bedre kjent med naboer og venner av deg.

La han sove over.

Når du visste det var veldig viktig å ha barnefar med ved fødsel så burde dere jo ha lagt inn innsats på å la storebror bli godt kjent med og trygg på de som potensielt skal passe.

Din forrige fødsel var traumatisk, men du kan gjøre denne traumatisk for din førstefødte.

Anonymkode: 6394c...2a1

Som jeg skriver i hovedinnlegget har sønnen vårt vært syk nesten hele høsten og derfor hadde alle planene vi hadde for sosialisering gått i vasken. Hva kunne vi gjort annerledes der tenker du? 

Synes du svarer unødvendig krast ig det hjelper ikke på angsten som allerede bygger seg opp i forbindelse med denne fødselen at jeg også skal være bekymret for å traumatisere sønnen min.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...